30
03
2009
El Comte Guifré introdueix un nou tema de treball als alumnes i els proposa investigar sobre quines eren les condicions de vida i salut a l’Edat Mitjana.
…
- Com ja sabeu vaig néixer l’any 840 i vaig morir l’any 897. Vaig viure 57 anys !!!
- Potser penseu que vaig morir jove però, vaig ser afortunat vivint tants anys. En aquesta època la mitjana de vida de les persones no passava la trentena.
- Les condicions de vida eren molt dures i això feia que bona part de la població morís per causes diverses. Un simple constipat podia ser mortal !!! Aaaatxísssssssss !!! Em sembla que ja l’he agafat !!!
- Voleu saber de què moria la gent ?
- Us agradaria descobrir com era la salut, l’alimentació i la higiene d’aquesta època ?
- Si és així, cliqueu la imatge i aneu a l’apartat “Investiga i Crea” per realitzar la primera de les activitats. Bona feina !!!
…
L’activitat principal és un WebQuest, “Vida i Salut a l’Edat Mitjana “ , que té com a objectiu el descobriment d’ aspectes relacionats amb l’alimentació, les malalties, la medecina…d’aquesta època històrica per tal d’elaborar un document que reflecteixi els aspectes més significatius.
De seguida els diferents grups es posen a treballar previ repartiment dels rols. Val a dir que aquesta vegada l’organització ha estat molt àgil ja que coneixen perfectament la metodologia de l’activitat.
En quant al repartiment de les tasques ha costat una mica que trobessin els temes generals d’investigació ja que es limitaven a repartir-se les preguntes orientatives. Per tant la mestra els convida a reflexionar i a agrupar les preguntes formulades per trobar una categoria superior que els permeti iniciar la seva investigació. Així doncs apareixen tres grans blocs: les malalties, la medicina i l’alimentació. Després d’aquesta reflexió algú se n’adona de la semblança amb el títol del nou tema…

Dissecció Guy de Chauliac (1363)
Font © Bridgeman Art Library, London
…
- La vostra tasca consistirà en investigar sobre quines eren les condicions de vida i de salut dels habitants de l’Edat Mitjana:
- Quines eren les malalties habituals ?
- Quina era la mitjana de vida ?
- Qui exercia la medicina ?
- Quines eren les pràctiques habituals per curar els malats ?
- Què eren les sagnies ? les ventoses ?
- Quina epidèmia va ser la causa de la mort d’una tercera part de la població ?
- Quins eren els aliments habituals de la major part de la societat?
- Tothom menjava el mateix ?
…
L’apartat dels recursos els facilita tot un seguit de documents i pàgines web que els orienten la cerca d’informació. Fer incidència que per primera vegada també s’utilitzen els llibres del racó de l’Edat Mitjana.
La Salut
30
03
2009
Una vegada els experts havien elaborat el seu document, el següent pas era compartir la informació amb la resta dels companys de grup. Es va considerar però, que potser seria més enriquidor, que tots els experts d’una classe social sortissin alhora i fessin l’explicació conjuntament a la resta dels companys.
Així doncs començant pels nobles i acabant pels pagesos cada alumne ha exposat davant de la seva classe aquelles coses que ha après sobre la classe social que ha estudiat. L’exposició s’ha realitzat a l’aula amb el canó de projecció tot projectant el document final de cadascun dels experts.

http://www.kalipedia.com
Després s’ha establert un torn de preguntes per resoldre aquells dubtes que han sorgit durant l’explicació tot establint-se un diàleg força interessant entre els alumnes i les mestres. La valoració general ha estat molt positiva.
La Societat Medieval
24
03
2009
La introducció del “Wiki” com a eina de treball col.laboratiu va ser molt interessant. Aquest espai compartit era el lloc de trobada dels experts a on recollien les informacions que anaven trobant.
Per facilitar el seu ús se’ls van proposar una sèrie de preguntes que agrupades en diferents temes els orientaven en la seva cerca. També se’ls van proporcionar una serie de llocs web i documents a on podien trobar informacions.

Torneig medieval entre cavallers
Manuscrit “Manesse Walther Von Klingen “
Font Viquipèdia
- Vosaltres sereu el grup d’experts que investigarà sobre la vida dels Cavallers a l’Edat Mitjana.
- Com a especialista dels cavallers de l’Edat Mitjana la teva tasca consistirà en investigar com vivien i quines eren les seves principals ocupacions.
- Com vestien els cavallers ?
- Com s’aconseguia ser cavaller ?
- Quines armes utilitzaven ?
- Com era l’armadura d’un cavaller ?
Es va insistir molt que l’objectiu de la tasca no era el de contestar exclusivament les preguntes sinó que aquestes simplement havien de servir d’ajuda.
La idea era redactar un document que recollís les característiques principals de la classe social de la qual eren experts. També es va fer incidència en què el text havia d’estar redactat pels propis alumnes evitant el “copia i enganxa” . D’aquesta manera es propiciava que l’alumne fes l’esforç d’entendre les informacions trobades per després escriure-les amb les pròpies paraules. De seguida van entendre que si ells no entenien el que posaven difícilment podrien explicar-ho als seus companys. No va ser gens fàcil…
Si bé en un principi va costar entendre el funcionament, de seguida van trobar en el wiki un eina eficaç per a treballar tot col.laborant amb la resta d’experts. D’aquesta manera entre tots anaven construint la informació: afegien coses, les ampliaven, les completaven, les corregien…
Les mestres per la seva banda anaven intervenint continuadament revisant els continguts i ajudant en tot moment els alumnes alhora d’elaborar el document final que havia de recollir les característiques més rellevants de cada classe social.
Exemple de Document : “Els Nobles”
La Societat Medieval
20
03
2009
Un nou missatge del Comte Guifré el Pelós proposa als nens fer una passejada per la Societat Medieval amb l’objectiu de conèixer com era la vida dels habitants d’aquesta època.
- Us proposo el següent:
- Què us semblaria convertir-vos en experts ?
- Saber més que ningú sobre els pagesos ?
- O sobre els cavallers ?
- Poder explicar als vostres companys tot el que heu après sobre la vida dels nobles, dels monjos, dels artesans…
- Haureu de fer grups de cinc companys i cadascú triar quina classe social li agradaria investigar d’aquestes que us proposo:
- Els Nobles
- Els Cavallers
- Els Monjos
- Els Artesans
- Els Pagesos
- Una vegada hagueu decidit de qui sereu experts cliqueu-hi a sobre del nom corresponent per començar la feina de l’apartat ” Investiga i Crea “ i llegiu amb atenció “Què has de fer ? “ i “La Teva Tasca”.
- Al “Wiki” podreu anar afegint aquelles informacions que considereu importants i que us puguin ajudar a elaborar el document final sobre la vostra classe social.

Dibuix Mariuca Ruíz
El primer que van haver de decidir els grups va ser quins serien els experts de les diferents classes socials proposades. Tret d’alguna discussió, la major part dels grups es van posar d’acord de seguida. Això de ser “experts” els va semblar interessant i divertit a la vegada ja que en certa manera es sentien protagonistes. També però, en certa manera, els va suposar una certa responsabilitat ja que havien de fer bé la seva feina. I això els representava un repte.
El treball tenia dues parts ben diferenciades. D’una banda cada expert investigava amb l’objectiu d’explicar posteriorment als seus companys de grup tot el que havia après. Així entre tots aconseguien tenir una visió general de la societat medieval. D’altra banda, una vegada coneixien les caractístiques principals dels nobles, els cavallers, els monjos, els artesans i els pagesos, havien de realitzar conjutament un PowerPoint que sintetitzés els aspectes més importants de cada classe social.
La Societat Medieval
16
03
2009

www.bbc.co.uk
Hi! Can I help you?
I’m William I of England. I should be known as William I, the Conqueror. I was born in 1027 in Falaise, Normandy. I introduced modern castle building techniques into Medieval England. For example, I ordered the building of the Tower of London and Battle Abbey
In 1053, I married Matilda of Flanders and we had nine children.
I died in September in 1087 after a life full of battles, betrays, and I was constantly fighting off invaders to my territory.
I was always successful and built up a feared and professional army. My army’s main power was based on my cavalry – horse borne soldiers. These men were highly trained.
I know a lot about different types of castles, the better ways to attack and defence them and different kinds of weapons you need if you are in Medieval Age.
Amb aquest nou missatge s’introdueix un nou personatge històric que ens permetrà treballar des de l’àrea d’anglès tot relacionant el tema dels castells introduït pel Comte Guifré amb les construccions que es van realitzar a Anglaterra a partir del segle X.
Així doncs, a partir de diferents activitats els alumnes veuran l’evolució dels castells des de les primeres fortificacions i coneixeran els sistemes, els elements constructius, les armes i les estratègies d’atac i defensa del primer període de l’època medieval.
En gran grup la mestra, amb l’ajuda d’imatges projectades amb el canó de vídeo i petits textos explicatius, fa una introducció i una explicació d’aquells aspectes, que degut a la complexitat del tema, són difícils d’entendre tot familiaritzant els nens amb el vocabulari específic. El fet que anteriorment hagin treballat el tema dels castells ajuda a relacionar les noves paraules apreses amb els termes treballats en català.
Posteriorment per parelles o grups de tres es realitzen unes activitats basades en les explicacions anteriors i que tenen com a objectiu que els alumnes prèviament reflexionin i després recullin en unes graelles quins creuen que són els millors sistemes per atacar i per defensar els diferents tipus de castells treballats anteriorment.
Com a cloenda els nens comproven els resultats a través d’unes activitats online http://historyonthenet.com/Lessons/attackdefendcastle/mottebailey2.htm i realitzen un Jclic elaborat per la mestra.
Els Castells
14
03
2009
Dins de l’apartat “Recorda”, igual que en el tema anterior”, els nens han hagut de resoldre dos qüestionaris que intenten resumir els conceptes treballats sobre el tema dels castells i a la vegada permeten obtenir un registre precís de les qüestions apreses per part dels alumnes.

Les preguntes no han estat difícils per a la major part dels alumnes i han resolt molt satisfactòriament les qüestions plantejades. El fet que se’ls permetés mentre realitzaven aquesta activitat cercar informació ha estat positiu ja que els ha servit per conèixer i contrastar alguns conceptes que desconeixien o bé no tenien del tot clars.
Curiosament aquesta activitat els genera certa competitivitat i el fet que hi hagi una nota numèrica, al contrari d’altres avaluacions efectuades basades en les rúbriques, els motiva a obtenir un bon resultat i s’esforcen per aconseguir-ho.
“La Pregunta” que va sorgir de forma improvitzada en el tema anterior ha estat novament una activitat engrescadora. Parteix de la idea metodològica de la resolució de problemes i aquest repte motiva els nens a la participació.
En aquesta ocasió havien de trobar el nom de dos dels gegants de Cardona que estan relacionats amb ” La llegenda de la Torre de la Minyona ” que els van explicar el dia de la sortida.

Els Castells
11
03
2009
La visita a les Mines de Sal, el Castell de Cardona i el Concurs Fotogràfic EFIM forma part d’un conjunt d’activitats que tenen com a objectius principals conèixer la vall salina, observar insitu la fortificació que el Comte Guifré va aixecar, saber alguns dels esdeveniments històrics i motivar els nens a participar mitjançant la seva càmera fotogràfica en la descoberta d’un monument, la Col.legiata de Sant Vicenç, i de l’art Romànic i Gòtic medievals.

La Torre de la Minyona
El Castell de Cardona, Els Castells
6
03
2009
El següent bloc d’activitats gira al voltant del tema dels castells. Un fòrum d’opinió sobre una imatge en la qual s’observa el setge a un castell és el punt de partida.
A continuació el Comte Guifré proposa als diferents grups la realització d’un informe que contingui informació bàsica sobre la construcció d’un castell a la vila de Cardona.
Els nens s’han de traslladar al segle IX i investigar a on ubicaran la seva construcció, quins materials i eines utilitzaran, a qui contractaran, quins elements de defensa i quines dependències internes hi construiran, quines seran les fases del projecte i quina serà la seva durada.
Un WebQuest els introdueix en aquesta activitat de cerca guiada amb l’objeciu que coneguin quines característiques tenien els castells i les fortificacions d’aquesta època, com i amb quines finalitats es construïen.
En aquest tema es creu convenient que els nens, que ja coneixen el funcionament de l’entorn realitzin les activitats sense la intervenció i l’ajuda directa de les tutores. Observem que el grup s’organitza prou ràpidament i es reparteixen els rols entre els membres. D’altra banda però els costa entendre, manca d’esforç i poca reflexió, què és el que han de fer degut a que no llegeixen amb atenció els textos i indicacions de les activitats. Això obliga a fer repetides intervencions, a fer explicacions i al resoldre els dubtes que es generen.
De mica en mica els diferents grups van repartint-se les diferents parts de les que consta l’informe i van omplint l’informe de construcció del castell. El comentari general és que aquesta activitat els està resultant més difícil que l’anterior sobre els arbres genealògics i que hi ha punts que els està costant de resoldre. Tots coincideixen però que estan descobrint moltes coses sobre els castells.
Exemple d’Informe
Els Castells