Al llarg de la meva trajectòria docent, he tingut l’oportunitat de participar en diversos projectes educatius que han enriquit la meva pràctica pedagògica. Alguns d’aquests projectes inclouen la col·laboració en el Programa d’Acceleració de la Transformació Educativa (PACTE), l’avaluació formativa i formadora, l’atenció a la diversitat mitjançant l’educació emocional, i l’ús de metodologies com el treball per projectes, entre d’altres.
Actualment, al centre educatiu on exerceixo la meva tasca docent, formo part de l’equip motor del programa FAIG (Fent per Aprendre, Imaginant Globalment), el qual té com a objectiu principal la creació d’entorns i experiències d’aprenentatge significatives que fomentin el desenvolupament integral dels alumnes, incitant-los a ser persones crítiques, responsables i transformadores del seu entorn. Aquest programa posa èmfasi en la resolució de desafiaments i reptes reals mitjançant solucions creatives i innovadores, i es basa en la metodologia “maker” i les possibilitats educatives de la fabricació digital.
Els objectius del projecte abasten diversos àmbits: en el de les metodologies i recursos per a la millora de l’ensenyament i l’aprenentatge, el FAIG promou l’aprenentatge amb sentit com a eix vertebrador del projecte educatiu de centre, fomentant la creació de projectes vinculats als desafiaments socials actuals i els reptes de futur. A més, en l’àmbit de l’organització i la gestió educativa, el programa contribueix amb la creació i dinamització d’un espai de creació “maker” i fabricació digital (FAIGLab), i en el terreny de la relació i la cooperació amb la comunitat educativa i l’entorn, pretén establir una comunitat de creació i aprenentatge actiu, així com compartir i difondre els projectes d’aprenentatge amb sentit FAIG a través d’una xarxa de centres FAIG de Catalunya. Així, a través d’aquest projecte, es busca impulsar un aprenentatge més profund i amb sentit, connectant l’educació amb la realitat i les necessitats de la societat actual.
Tot i estar immersos en la implementació del programa FAIG, els resultats obtinguts amb els projectes realitzats a l’escola han estat notables. Un exemple destacat és el projecte “Salvar vides, ho portes a la sang”, organitzat per una comunitat de joves. Aquest projecte va consistir en l’aprenentatge sobre la sang, els seus components, el seu recorregut pel cos, els grups sanguinis i les compatibilitats, així com en l’adquisició de coneixements sobre com mesurar la freqüència cardíaca, entre altres temes rellevants. Aquesta iniciativa va culminar amb una campanya de donació de sang, amb l’objectiu de recollir la màxima quantitat possible de sang per ajudar al Banc de Sang i Teixits de Catalunya a incrementar les seves reserves. Els estudiants van jugar un paper fonamental en aquesta campanya, col·laborant amb el Banc de Sang per explicar el procés de donació i recollir les donacions de sang.

Actualment, amb l’arribada de noves eines digitals com les impresores 3D i les impressores de vinil, el centre educatiu està preparant-se per continuar amb l’evolució dels projectes. Els docents del programa FAIG han iniciat sessions de formació tecnològica per adquirir les habilitats necessàries per utilitzar aquestes eines en els futurs projectes, i també per capacitar els altres membres del personal docent del centre. Així, la combinació d’innovació tecnològica i compromís amb la comunitat permet seguir aprofundint en els objectius educatius del programa FAIG i contribuir de manera significativa al desenvolupament dels estudiants i la societat en general.
