Hola, soc Ada Fabra Ardit. Actualment, treballo a IE el Temple Tortosa, on ocupo el rol de cotutora d’I4 a la comunitat de petits. A més a més, a l’escola, soc part de l’equip impulsor (FAIG) i em dedico a la formació FAIG (Formació de Centre).
Aprofundeixo la meva competència en l’era digital cursant actualment el nivell B2 de digitalització, reconeixent la importància d’integrar les noves tecnologies en l’entorn educatiu.
Amb una base sòlida en l’àmbit educatiu, vaig completar el postgrau en Pedagogia Infantil Waldorf, aportant així una perspectiva integral a la meva tasca diària.
El postgrau en pedagogia Waldorf em va ajudar a descobrir que és una pedagogia que destaca per la seva perspectiva holística i centrada en el desenvolupament integral de l’ésser humà. A continuació, oferiré algunes impressions generals sobre el que he après:
- La pedagogia Waldorf reconeix la importància d’atendre no només l’aspecte acadèmic, sinó també les dimensions emocionals, socials i espirituals dels estudiants. Aquest enfocament holístic té com a objectiu fomentar un creixement equilibrat i integral.
- Enfocament artístic i creatiu: Una característica distintiva de la pedagogia Waldorf és l’èmfasi en les arts i les activitats creatives com a mitjà per desenvolupar la imaginació i la creativitat dels estudiants. Això inclou l’ús de l’art, la música i el teatre com a eines educatives.
- Joc lliure i moviment: S’encoratja el joc lliure i el moviment com a part fonamental de l’aprenentatge. Es reconeix que el moviment i l’activitat física són crucials per al desenvolupament cognitiu i emocional dels nens.
- Limitació de l’exposició a la tecnologia: Tradicionalment, les escoles Waldorf han limitat l’exposició dels nens a les tecnologies digitals, fomentant una relació més directa amb el món físic i natural.
- Connexió amb la naturalesa: Moltes escoles Waldorf busquen connectar als estudiants amb la natura, reconeixent els beneficis d’aquesta relació per al benestar dels nens.
- Desenvolupament del sentit ètic: La pedagogia Waldorf sol incloure una dimensió ètica i moral en la seva educació, fomentant valors com la responsabilitat, la solidaritat i el respecte.
La meva opinió sobre la pedagogia Waldorf és força positiva, especialment a la llum dels reptes i canvis en la societat contemporània. La pedagogia Waldorf destaca per la seva visió holística de l’educació, que reconeix i aborda la complexitat del desenvolupament dels estudiants.
Un dels aspectes que més aprecio és l’èmfasi en el desenvolupament integral de l’ésser humà, no només acadèmicament sinó també emocionalment i espiritualment. En una societat cada vegada més enfocada en l’èxit acadèmic i les avaluacions estandarditzades, la pedagogia Waldorf ofereix una perspectiva que valora el creixement global dels estudiants i la seva capacitat per a la creativitat i la imaginació.
L’enfocament artístic i creatiu també resta amb la meva pròpia creença que els estudiants no només han de ser preparats per a la vida acadèmica, sinó també per afrontar els reptes del món real. Les activitats artístiques no només estimulen la creativitat, sinó que també poden millorar la capacitat de resolució de problemes i les habilitats socials dels estudiants.
En resum, crec que la pedagogia Waldorf aporta elements valuosos a l’educació contemporània, especialment en la promoció d’una educació integral i en el foment de la creativitat, però com amb qualsevol enfocament, és essencial considerar les necessitats específiques dels estudiants i les dinàmiques dels contextos educatius individuals.
Com a docent en l’actualitat, per millorar la meva pràctica educativa em proposo les següents metes: millorar la participació de l’alumnat a partir d’estratègies interactives, incrementar l’ús de la tecnologia per millorar l’aprenentatge, diversificar les formes d’avaluació per obtenir una mesura més completa del progrés dels alumnes, crear un ambient inclusiu i respectuós que promogui la diversitat, fomentar el desenvolupament de habilitats socioemocionals i col·laborar amb altres docents i pares per millorar el suport als estudiants tant acadèmic com personalment.