FAMÍLIES

LES FAMÍLIES

“Ens podem imaginar el centre educatiu com un piano, on totes les tecles són absolutament importants i és necessari que estiguin harmonitzades perquè soni una bella melodia. Qualsevol desafinament, afecta a tota la resta i per això es necessita la contribució de tots per la seva resolució”. (Parellada i Travesset, 2014)

 Des de la Llar d’infants, s’ha tingut sempre molt present el paper fonamental de les famílies, tot establint propostes, converses i diferents vies de comunicació.

“la família és la major font de diversitat, ja que aporta als infants tot allò que els configura com a membres de l’espècie humana, però a la vegada, també els fa únics i irrepetibles”. (Servei d’ Ordenació Curricular d’Educació Infantil i Primària, 2012)

Per tant, s’entén la  llar d’infants com un espai  obert i participatiu, en el qual totes les famílies puguin sentir que pertanyen, en formen part i se les accepta sense judici. La llar ha de ser un espai a convidar al diàleg i a la familiaritat, per tal que tothom tingui la possibilitat d’implicar-se i d’expressar-se lliurement, tot vetllant perquè els nens i les nenes puguin gaudir de relacions estables que els aportin la seguretat necessària per a poder interactuar amb l’entorn.

Per aconseguir la col·laboració necessària entre famílies i llar d’infants, cal vetllar perquè les relacions que es mantenen estiguin basades en la cordialitat, el respecte i la confiança mútua.

Propostes que es desenvolupen amb les famílies a la llar d’infants:

Aquest camí tant apassionant que vivim amb els vostres fills i filles, no té sentit si no el compartim amb vosaltres, les famílies, que sou el punt de referència dels infants. Vosaltres formeu part d’aquesta comunitat educativa. Per aquest motiu  us oferim diferents propostes i vies de comunicació per  compartir amb vosaltres les vivències i aprenentatges dels vostres fills i d’altres propostes.

  • Primera visita:
    Quan la família arriba a la llar per primera vegada a demanar informació, ja és un primer moment en el qual cal tenir cura de la rebuda i l’espai, el qual sigui acollidor i familiar.
    Per aquest motiu, la llar té un horari de visites ( 16:00h) amb cita prèvia concertada) per poder fer un primer contacte amb un tour per les estances per tal que la família, pugui tenir una primera impressió. Se li oferirà un primer document amb quatre dades de la llar d’infants per tal que puguin decidir si volen portar el seu fill a la llar.
  • L’entrevista inicial
    El dia de la reunió de pares, s’acorda dia i hora d’entrevista amb cada família.
    L’entrevista inicial amb la família, es porta a terme, la primera setmana de setembre abans de la incorporació de l’infant a la llar d’infants, són d’una gran rellevància ja que serà un moment privilegiat per iniciar una relació de confiança amb la família. En aquesta entrevista, la família pot compartir neguits  i dubtes i al mateix temps, compartir amb nosaltres informació de seu fill/a que ens permetrà acompanyar-lo d’una forma individualitzada durant la seva estança a la llar. Junts compartirem i prepararem el procés de familiarització a la llar.
    . També assisteix a l’entrevista a banda de la tutora, l’educadora, ja que al ser una llar petita també compartirà part de la jornada.
  • Reunió de pares
    Una vegada es tenen les dades dels alumnes preinscrits, al mes de juliol es truca a la família per tal de convocar-la a la reunió de pares. Un moment cuida’t en el qual les famílies i les educadores s’asseuen en cercle al jardí i s’inicia un primer contacte per tal de poder crear sentiment de pertinença a la llar. Es procurarà que sigui un moment participatiu on es vagi més enllà de l’explicació per part de les educadores del PEC, sinó que serà un moment on les famílies, a través de preguntes, podran anar comprenent quins són els nostres eixos i valors. Es presentarà l’equip educatiu i les educadores que s’ocuparan de cada grup d’infants; també serà una magnifica ocasió per explicar amb detall els motius pels quals s’ha decidit una determinada organització i com serà el procés de familiarització.
  • Entrevista de seguiment dels processos d’aprenentatge

Al mes de març, es realitza una entrevista amb la família per tal de conèixer  com veu la família el seu fill a casa i les educadores compartiran amb les famílies la seva visió del seu fill a la llar. Es compartiran informacions sobre l’infant però també, la família podrà compartir els seus neguits i impressions de la llar. En un ambient relaxat ja que es disposarà de temps per fer l’entrevista i es realitzaran fora de l’horari escolar per potenciar que puguin assistir els pares de l’infant.

  • Entrades i sortides relaxades.

Al matí, les famílies poden arribar a la llar entre les 8:30h i les 9:30h, entrar a l’estança i compartir una part de la jornada amb el seu fill o filla. Poden acompanyar el seu fill o filla a la cuina per esmorzar mentre comparteixen una conversa amb l’educadora o bé acompanyar-los una estona amb el joc.

A la sortida, la família també pot entrar a l’estança per recollir el seu fill/a i l’educadora compartirà amb la família com s’ha sentit l’infant durant el matí a la llar. A banda, a l’agenda s’anotarà tota la informació necessària referent a com a descansat, com a dinat i sobretot com s’ha sentit i quina ha estat la seva experiència de joc. Pensat sobretot, per aquells pares que no poden venir a recollir el seu fill o filla a la llar.

A partir d’aquests moments, s’anirà establint una relació de confiança entre les educadores i les famílies ja que poden sentir que tenen obertes les portes de la llar.

  • Grup de criança

Al curs escolar 22-23 les trobades familiars han fet un pas més enllà i s’ha creat al poble un grup de criança multidisciplinar en el qual també hi formen part d’equip educatiu de la llar. Així, aquesta proposta va més enllà de les famílies de la llar i s’obre a totes les famílies del poble. Ens permet poder conèixer famílies que estan interessades en portar el seu fill/a a la Llar d’Infants i parlar sobre temes de criança de tu a tu a partir dels temes que preocupen a les famílies.

Durant el curs, es realitzaran trobades familiars a la tarda per tal de parlar sobre un tema de criança que sigui d’interès per les famílies, des d’un ambient relaxat i distès.

El curs passat, després que les famílies fessin arribar les seves demandes a la cartellera, els dos temes triats van ser: l’acompanyament emocional i les joguines.

El plantejament de les trobades es fa començant fent preguntes obertes a les famílies per encetar un debat i mica en mica, anar extraient les idees per compartir. En acabar es donarà un escrit a les famílies participants però també, a les que no hagin pogut venir.

Aquest curs, la proposta és que siguin persones fora del centre les que vinguin a la nostra llar per compartir amb les famílies i les educadores una proposta o parlar sobre un tema en concret.

  • Cafè en família

Es porta a terme a la nostra llar la proposta de cafè en família. Un d’espai, fora de l’horari dels infants, per compartir dinàmiques i converses en un ambient relaxat i distès amb les famílies. Preparem la cafetera al jardí i les educadores i famílies portem una mica de berenar. En un ambient informal on compartim converses, propostes, idees i neguits.

  • La maleta viatgera

Un projecte compartit, per potenciar el vincle entre l’infant i els seus pares i iniciar-se en la lectura compartida i l’amor pels contes. A través, d’una maleta amb contes de la llar, la titella que acompanya els infants a l’estona d’acollida i una llibreta, on anotar com ha anat l’experiència i recomanacions d’altres contes per part de la família.

  • Participació en les festes populars i les sortides.

Les festes populars, com la castanyada o la festa d’hivern, es celebraran a la tarda amb les famílies per compartir aquest moment junts. Així mateix, les sortides que es puguin realitzar amb els infants podran ser compartides amb la família.

  • Dia dels avis

A la llar es celebra el dia dels avis ja que es considera que són un membre molt important dins del sistema familiar i  que realitzen una tasca molt gran acompanyant els néts i les nétes.

El format del dia dels avis, era poder compartir un matí al jardí amb els infants de la llar cantant cançons i compartint vivències. Fa tres cursos, es va incorporar un petit agraïment dels infants fent un gargot i donant les gràcies. També, es va realitzar una plantada conjunta de flors al jardí.

El curs passat, les famílies van  fer un agraïment en família als avis.

  • Matí en família i visites.

Des de la llar d’infants, s’observa que hi ha pares que degut al seu horari de feina no poden compartir moments a la llar d’infants amb els seus fills. Per altra banda, davant la proposta que la llar sigui un espai obert de les famílies, sorgeix la proposta de compartir durant el curs algun diumenge al matí.

En un ambient distès, fer un petit esmorzar i dedicar el matí a millorar i decorar la llar d’infants.

També participen les famílies en el dia a dia de la llar, explicant un conte per la Diada de Sant Jordi o compartint amb els infants un moment especial com és l’embaràs d’alguna mare de la Llar.

  • Espai familiar a l’entrada de la llar

Per tal que la llar encara sigui un espai més familiar i acollidor, a l’entrada hi haurà un petit sofà de palets amb coixins i un prestatge amb contes infantils i revistes per tal que les famílies puguin compartir una estona amb els infants. També hi haurà articles i propostes de sortida i activitat en família.

Ritual de benvinguda i d’acomiadament final d’etapa.

  • Els rituals anticipen allò que ha de passar i és una eina que ajuda a cuidar. Per aquest motiu, cada curs a l’iniciar la llar, es realitzarà un petit ritual de benvinguda amb les famílies. Aquest curs, ha consistit en triar un color de cartolina i escriure un desig cap al seu fill per aquest curs.
    Així mateix, al finalitzar el curs, el ritual de pas, ajudarà a les famílies i els infants que finalitzen l’etapa de la llar d’infants a tancar aquest moment de vida, per iniciar-ne un de nou. Aquestes propostes s’aniran modificant cada curs. Aquest ritual es desenvoluparà a la festa de fi de curs

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *