LA NOSTRA LLAR
“A través del valor que es dona a les petites coses, l’adult contribueix a la formació de la personalitat de l’infant. Els detalls de la vida quotidiana són elements bàsics de l’educació de l’infant”. (Òdena, 1998)
La vida està feta per un seguit de petites coses, a vegades, als adults ens passen desapercebudes, però per als infants, de la etapa educativa en la qual ens trobem, els primers anys de vida estan plens de noves experiències valuoses. Per ells, cada instant i cada moment de la jornada, és nou, no hi ha dos dies iguals. Cada dia queda embolcallat per sentiments i emocions d’aquell moment.
Des de la nostra llar d’infants, considerem la vida quotidiana l’eix central de l’ambient educatiu a la llar d’infants i comparteixen el seu valor educatiu amb el joc i l’experimentació, promovent conjuntament el desenvolupament de les capacitats dels infants.
ESPAIS COMUNS I FAMILIARS
La Llar disposa a l’entrada d’un sofà amb palets per poder asseure’s. També tenim una cartellera on anirem posant durant el curs diferents propostes familiars que les educadores cerquem per poder compartir en família.
Per altra banda, com creiem en la importància que la llar sigui un espai familiar i acollidor, disposem de plantes i una taula de l’estació a l’entrada on les famílies i els infants poden anar posant alguns elements d’aquesta estació per acompanyar el follet o la fada d’aquella estació.
Al passadís de la llar, a més de ser un espai on els infants pengen les seves pertinences també és un espai per compartir. D’uns troncs amb cordills, trobareu durant el curs fotografies dels vostres fills en el quals compartirem processos d’aprenentatge i vivències.
A la nostra llar d’infants disposem de dues estances. L’estança dels petits i l’estança dels grans.
Les estances estan pensades partint de la idea que els infants no tots tenen els mateixos interessos i necessitats. Es dona el temps i l’espai per al joc creatiu, es proporcionen materials diversos que ajuden a l’infant a construir els seus aprenentatges a través de la pròpia descoberta i desenvolupant la seva imaginació.
Al tractar-se d’una escoleta rural, el grup d’infants no sempre es troba separat per cursos, sinó que en alguns moments atenent al moment de l’infant i dels interessos i necessitats, partim de grups reduïts que afavoreixen el joc des de la calma i l’acompanyament per part de les mestres.
Prepararem propostes i moments com la proposta de música setmanal, els aniversaris dels infants i propostes d’experimentació.
Aprofitarem els moments de la vida quotidiana per afavorir que els infants es formulin preguntes tot afavorint el pensament crític i el desenvolupament del llenguatge a partir de posar paraules a les vivències, a partir de petites converses o a través de l’explicació de contes, un moment màgic al dia.
ESTANÇA DELS PETITS
ESTANÇA DELS GRANS
A la nostra llar, disposem d’espais pensats per tal que els infants puguin dinar i gaudir dels àpats relaxats, d’un espai de descans a cada estança així com un dormitori amb accés a l’estança dels petits i un lavabo a cada estança amb canviador amb vista a l’estança. Respectem el ritme i necessitats de cada infant i respectem si un infant no vol fer la migdiada o bé si necessita descansar més. Així els temps són flexibles.
ESPAI DELS ÀPATS
ESPAI DEL DESCANS- DORMITORI
ESPAI LABORATORI I PSICOMOTRIU
Espai de descoberta per una banda, a través del moviment, dels reptes motrius i de l’acció de l’infant. A l’altre banda, hi ha un espai de ciència pensat per tal que els infants explorin lliurement descobrint els fenomens del món natural. Des de les propietats dels materials, els éssers vius i el seu medi, el moviment o el magnetisme.
El JARDÍ
El jardí és un espai de relacions, d’experimentació, d’aprenentatge, de descoberta i de moltes altres activitats que els aporten beneficis. Un espai on dibuixar, pintar, menjar, prendre el sol, compartir converses, descobrir els éssers vius i els canvis de la natura al pas del temps.
El jardí forma part de la vida dins la llar i ofereix un espai únic per viure l’entorn natural, un espai amb arbres i plantes a partir dels quals els infants poden adonar-se del canvis en la natura i com van sortint els fruits al cirerer, el nesprer, a les jardineres amb maduixeres i tomaqueres. Els mateixos infants en tenen cura i després quan és el moment, recullen el fruit i gaudeixen menjant-se’l. També disposem d’un petit hort amb hortalisses de la temporada que els infants planten i en tenen cura.
Per tant, el jardí és un espai privilegiat per al desenvolupament i processos d’aprenentatge que van construint els infants ja que afavoreix, l’exploració psicomotriu, experimentació sensorial, la socialització, la descoberta de l’entorn natural i el joc creatiu i simbòlic.