EL PROCÉS DE FAMILIARITZACIÓ A LA LLAR D’INFANTS
L’arribada de nous infants a la llar d’infants, suposa canvis tant per a ells, com per a les seves famílies, però també, per als educadors i per al conjunt de la llar d’infants, que ha d’adaptar-se als nouvinguts i preveu-re la manera de facilitar-los-en la incorporació.
La llar d’infants, esdevindrà un espai on els nens i nenes tindran la possibilitat d’enriquir-se i ampliar les seves experiències de vida. Una altra manera de créixer i de desenvolupar-se en relació amb els companys, altres adults i nous espais.
Tot i això, és possible que els infants necessitin un temps per conèixer la llar, descobrir-hi coses que els interessin, transformar-la, adequar-la a les seves necessitats i preferències, i d’aquesta manera poder-ne gaudir.
Aquest temps, és l’anomenat període d’adaptació i familiarització.
“Familiaritzar és establir un vincle entre totes les persones implicades en l’escolarització d’un infant: el propi infant, la seva família i les persones educadores que en tindran cura”
Com es viuen els primers dies, incideix en els sentiments que l’escola desperta a la família i a la criatura més endavant. És per aquest motiu que el procés de familiarització es contempla amb l’acompanyament de les famílies dels infants durant un temps a la llar fins que l’infant es senti bé, i segur, a la llar.
Aquest procés, es portarà a terme de forma personalitzada atenent a com l’infant va vivint el procés,a les seves necessitats i les de la família.
Així mateix, com cada família és única i té unes necessitats i situació diferent, serà un procés únic per a cada infant i família, acompanyarem aquest procés des d’una mirada respectuosa, comprensiva i pacient. Compartint amb les famílies les observacions fetes durant el procés i alhora, que la família pugui tenir un espai per compartir com estan visquent el procés i anar agafant confiança amb les mestres acompanyats del seu fill/a.
Hi haurà un contacte diari per poder recollir així, els neguits i les emocions que es produeixen en el procés de familiarització. Es faran propostes per tal que la família pugui expressar que espera que la llar d’infants aporti al seu fill, a través, per exemple, d’un desig que es penja a l’entrada de la llar.
L’horari de la llar, s’anirà augmentant en funció de l’estat emocional de l’infant.
En aquest procés, les educadores, crearem un espai acollidor i respectuós per la família i serem les encarregades de guiar el procés. Com prèviament haurem realitzat l’entrevista personal i ens haureu portat les fotos del sistema familiar del vostre fill/a, aquestes imatges, estaran a l’estança per fer sentir a l’infant que té la seva família al seu costat i que des de la llar la mirem amb amor i respecte.
Al tractar-se d’una llar d’infants rural, s’afavoreix a través de diferents trobades a l’inici de curs el coneixement de la família de l’infant. Per tant, farem saber a l’infant que família i educadores treballem conjuntament.
Creiem en la importància del vincle que s’estableix entre l’infant i la mestra acompanyant, entre els infants, però sobretot, entre la família i les mestres.
Quan l’infant sent que la seva família és acceptada des del cor per l’escola i que la seva família confia en l’escola, és quan l’infant pot sentir benestar a la llar d’infants i estar disponible cap els aprenentatges.