LA NOSTRA PROPOSTA EDUCATIVA

LA NOSTRA PROPOSTA EDUCATIVA

“L’autèntica màgia és aquella capaç d’educar cors lliures i projectar rajos d’esperança i llum més enllà de la foscor, aquella capaç de mirar a la solució i posar en contacte a les persones, amb la seva força amorosa, el seu destí i les seves potencialitats”. (Travesset, 2014)

La nostra llar d’infants, és una llar rural, familiar i amb una ràtio d’infants reduïda,  la qual afavoreix l’atenció individualitzada a cada infant i família. Un espai on hi conviuen els infants de diferents edats i d’on, se’n desprenen valors com la col·laboració dels grans amb els petits i el respecte.
La nostra llar, entén l’escola, com un espai orientat cap a l’aprenentatge de la vida on es mira i s’educa la persona completa.
 
L’objectiu principal de la llar d’infants és acollir els infants i les seves famílies tot posant l’èmfasi en els vincles i la mirada amorosa i respectuosa.
Per poder garantir, una acció educativa que permeti cobrir les necessitats afectives, emocionals, d’alimentació, d’higiene i de descans, així com la seva maduració i un desenvolupament de les seves capacitats, mitjançant el joc, la vida quotidiana, l’experimentació , el moviment corporal, l’expressió dels diferents llenguatges (verbal, musical, plàstic…) fomentant la seva iniciativa, l’autonomia i la seva creativitat.
D’aquesta afirmació, se’n desprèn la idea d’infant com a ésser únic.Els principis de l’Educació Viva i de l’Institut Loczy, guien la mirada i principis de la nostra  llar d’infants vers l’aprenentatge, el qual es veu com un impuls intern que ja posseeix l’infant.
L’infant és actiu per ell mateix i en néixer, ja està programat per l’èxit. Ara bé, les condicions del seu entorn, com també el paper de l’adult, seran els que determinaran que l’infant pugui desplegar el seu potencial.
Un dels altres principis bàsics que se’n desprenen d’aquesta mirada, és el valor de l’activitat autònoma de l’infant, basada en la seva pròpia iniciativa, el valor de les relacions estables i la d’una mirada de l’adult que respecta i confia en ell.
Com entenem que cada infant té un ritme de desenvolupament , unes característiques i uns interessos diferents atenent el moment, la nostra funció  serà: facilitar i proposar tot un conjunt d’experiències i situacions d’aprenentatge  als diferents espais de la llar preparats per a què l’aprenentatge es generi.
 
El fet de tenir els materials exposats, a disposició dels infants, permet que cada nen o nena sigui el gestor dels seus propis processos de desenvolupament en el coneixement, amb l’acompanyament  i mirada de l’educadora.
A través de la nostra observació, anirem fent un registre de com es va desenvolupant cada infant en les diferents capes (emocional, cognitiva, energètica, somàtica, motriu…). Aquesta observació la compartirem amb la família.
 
Considerem que l’acompanyament emocional respectuós és fonamental perquè els infants es sentin estimats i puguin créixer sent ells mateixos.

Per aquest motiu, acceptem i estimem cada infant tal com és, respectant el seu ritme i emocions, adoptant una actitud tranquil·la i sense presses.

Dins d’aquesta etapa educativa, la conquesta de l’autonomia és una de les grans fites per tal que l’infant  s’autoafirmi com a persona. Per aquest motiu, acompanyarem els infants però no anticiparem. Facilitarem situacions reals on l’infant pugui triar i realitzant accions per si sol tot adonant-se de les seves necessitats.

 

 

 

 

 

 

 

Per tal de poder ajudar als infants a formar-se com a persones,  creiem en la importància d’uns límits clars des de la primera infància.  A través dels límits, oferim als infants unes eines emocionals per tota la vida, els permetrà reconèixer l’autoritat -que no l’autoritarisme- dels adults.  Cal que sàpiguen de ben petits que les frustracions existeixen, això els ajudarà a créixer i aprendre a conviure amb el seu entorn proper.

Les activitats lliures, es desenvolupen dins dels ambients preparats per aprendre i conviure, on els infants investiguen i es manifesten de manera espontània. Atenent als espais de la Llar, dins de cada estança, hi haurà diferents racons. Entenem el jardí, com un espai educatiu més on tenen lloc molts descobriments i aprenentatges pels infants. Per aquest motiu, s’oferirà com un espai més de descoberta.

Considerem molt important poder dedicar una estona al reconeixement de cada infant i tenir un espai de trobada del grup. Per aquest motiu, al matí acollirem a cada infant, farem la trobada per veure els infants que han vingut i durant el matí, realitzarem algunes propostes que ens permetin dedicar una moment i una mirada a cadascun dels infants, com per exemple, un joc de falda. També celebrem l’aniversari de l’infant amb un ritual  i  compartint imatges del seu relat de vida.

 

 

 

 

 

 

Un altra aspecte que considerem prioritari, és l’atenció a les necessitats bàsiques dels nostres infants (afecte, alimentació, higiene i descans) és per aquesta raó que les rutines quotidianes són l’eix vertebrador de les propostes. Partirem d’una atenció respectuosa amb l’infant. Per aquest motiu, l’entrada al dormitori per fer la migdiada serà esglaonada i respectarem, la quantitat d’aliment que l’infant vol menjar a l’hora de dinar. Si l’infant té les necessitats bàsiques cobertes, afavorirem que l’infant sigui feliç i es senti estimat.

No podem oblidar que considerem molt important el paper de la família i la seva relació amb l’escola. Per aquesta raó, el centre ofereix diferents vies de comunicació: entrevistes, reunions, agenda, comunicació directa a les entrades i sortides, i la participació en activitats del centre i en l’organització d’aquestes. Aquest vincle entre l’escola i la família, afavoreix un bon clima i un treball col·laboratiu.

Per finalitzar la nostra proposta, volem fer referència a la importància del joc, el qual és la nostra metodologia de treball prioritària. El joc és vital per al desenvolupament harmoniós dels infants ja que a través del joc potenciem la socialització amb els altres infants, la creativitat, el desenvolupament del llenguatge, les descobertes de les propietats dels objectes, la descoberta del llenguatge musical com un mitjà més per expressar i comunicar, la descoberta del propi cos i les seves possibilitats,el desenvolupament del joc simbòlic, el desenvolupament del pensament matemàtic, i la formació de l’esquema corporal.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *