PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA
UNITAT DIDÀCTICA: LÍNIES I FORMES
NIVELL EDUCATIU: 3r de primària
OBJECTIUS DIDÀCTCS / COMPETÈNCIES
COMPETÈNCIES:
MATEMÀTICA
• Identificar les formes treballades: línies, angles, polígons, cossos geomètrics…
• Classificar les rectes, els angles, els polígons i els cossos geomètrics, segons els criteris establerts.
• Desenvolupar i representar cossos geomètrics.
• Comprendre i interpretar dades matemàtiques relacionades amb formes geomètriques.
• Utilizar nocions geomètriques i sistemes de representació espacial.
• Usar la geometría per a descriure, interpretar i comprendre les informacions de l’espai físic que ens envolta.
LINGÜÍSTICA
• Entendre i explicar les característiques de les diferents formes geomètriques.
• Elaborar escrits breus de manera ordenada i coherent.
APRENDRE A APRENDRE
• Usar estratègies i tècniques de treball que permetin entendre i aplicar els coneixements adquirits en la resolució de noves taques.
ARTÍSTICA I CULTURAL
• Conèixer i valorar manifestacions artístiques de diversos autors, realitzades amb formes geomètriques.
• Aplicar tècniques, recursos i materials diversos per expresar-se artísticament, representant les formes treballades.
APRENDRE A APRENDRE
• Aplicar els coneixements adquirits a noves situacions.
TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIA DIGITAL
• Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació, amb el suport
d’aplicacions digitals.
ACTIVITATS
1. ACTIVITATS GRUP-CLASSE (Gran grup).
• Introduïrem la unitat presentant formes geomètriques i buscant objectes de l’entorn (classe, carrer, casa…)
que tinguin formes geomètriques: línies, rectes, polígons.
• Explicació col·lectiva sobre el significat i l’origen de la geometria.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
L’avaluació d’aquesta activitat tindrà en compte la participació, l’atenció i l’interés de l’alumne, així com
la correcta identificació de formes geomètriques
2. ACTIVITAT SOBRE GEOMETRIA DE KANDINSKY
• Primer veurem uns vídeos d’en Wassily Kandinsky. A continuació es farà una roda d’expressió oral, per parlar
de les formes geomètriques que hi hem observat. (Activitat a l’aula en gran grup)
• A partir d’aquestes primeres idees, els/les alumnes realitzaran de manera individual les seves pròpies
creacions artístiques, fent servir formes i colors semblants als que utilitza l’artista (Educació Artística).
Posaran títol a la seva obra i faran un petit escrit sobre el que han volgut representar (Llengua Catalana).
Amb tots els treballs farem una exposició a l’aula.
Posteriorment es podrá fer un Power Point amb les fotografíes de tots els seus treballs.
• A informática treballarem per parelles les formes i els colors amb el Paint.
• En aquest cas la PDI es fa servir com a projector per fer la presentació del tema i introduir la tasca a
realizar i la visualització dels seus treballs, un cop acabats. (Gran grup, a l’aula ordinària)
CRITERIS D’AVALUACIÓ
L’avaluació d’aquesta activitat tindrà en compte la participació activa de l’alumne, l’ús correcte dels estris
geomètrics (regle, escaire, compàs) en la realització dels treballs, l’aplicació dels coneixements adquirits i
la creativitat artística en quant a formes i colors.
3. ACTIVITATS JClic
• A l’aula d’informàtica es realitzaran les activitats proposades de geometria. Treballaran per parelles, posant
de companys alumnes amb més dificultats amb aquells que mostren més facilitat.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
L’activitat es valorarà tenint en compte els següents aspectes: la participació activa i la realització
correcta de les diferents activitats, el coneixement del vocabulari i la identificació de les formes
geomètriques treballades, el respecte envers el company i el seu ritme de treball, i l’ús correcte de les eines
informàtiques.
4. ACTIVITAT PER A PDI (Activitats individuals)
• En les activitats proposades per a pissarra digital interactiva els alumnes treballaran alguns dels polígons,
triangles, quadrialàters, pentàgons i hexàgons.
A la primera activitat hauran de posar el nom de les formes geomètriques dibuixades, amb les eines
corresponents de la PDI.
A la segona activitat hauran de classificar les paraules en els grups corresponents, arrossegant les paraules
al lloc correcte. amb el ratolí.
Aquesta activitat es farà a l’aula d’informàtica.
CRITERIS D’AVALUACIÓ
L’avaluació d’aquesta activitat tindrà en compte la correcta realització dels exercicis proposats
(el coneixement del vocabulari i la classificació de les formes proposades).
EDUCACIÓ INCLUSIVA
Es tindran en compte les necessitats educatives desl nostres alumnes, potenciant la seva autonomia i la
participació activa en els aprenentatges. S’atendrà especialmente a aquells alumnes que presentin més
dificultats, ajudant-los personalment i posant-los amb companys que els puguin ajudar en les diferents
activitats. Si és necessari es repetirán les activitats que ho requereixin, per tal que el contingut de les
mateixes quedin clares per als alumnes. El fet que moltes d’elles es realizin en parelles, fomenta el treball
cooperatiu dels alumnes a l’aula.