Entenem que l’avaluació té una funció reguladora de l’aprenentatge, tant per al professorat com per a l’alumnat. Per això ens plantegem que, tant uns com els altres, en tot moment, compartim i siguem conscients del que aprenem i com ho aprenem. Per tant, el professorat ha de facilitar a l’inici de cada unitat didàctica els elements que possibilitin a l’alumnat: 1) Identificar els objectius d’aprenentatge; 2) Anticipar i planificar la resolució de les activitats proposades, 3) Fer-se seus els criteris d’avaluació, tant durant el procés d’aprenentatge com en finalitzar-lo i 4) Fer metacognició de tot el procés (autoavaluacions, coavaluacions, avaluacions triangulades, rúbriques…)
El professorat i l’alumnat hem de compartir aquests criteris per anar regulant el procés a dues bandes per poder dur a terme la funció formativa (accions dutes a termes fonamentalment per part de la persona docent) i formadora (decisions i accions dutes a terme fonamentalment per l’alumnat). Pel que fa a la funció qualificadora, el PEC ha de definir les estratègies compartides per tota la comunitat educativa.
Entenem que l’avaluació ha de ser de tot el procés i que aquest ha d’estar construït a partir de tasques significatives, que siguin necessàries per a la creació final. Només així pensem que estem aplicant la taxonomia de Bloom (recordar, entendre, aplicar, analitzar, avaluar i crear). Aquesta creació final ha de ser el resultat de l’aplicació de tots els coneixements construïts a partir dels continguts de diversos àmbits, i el resultat de creacions intermèdies, que suposin cadascuna de les fases inicials de l’esquema. A la vegada, la creació final ha de ser la fase d’exploració d’idees prèvies de les properes propostes.
Per tant, per a cada una de les creacions hi haurà el següent procés, entenent que la retroacció pot venir d’un procés d’autoavaluació, coavaluació (entre alumnat) o heteroavaluació (professorat/alumnat)
Tot seguit exposem algunes eines i instruments d’avaluació que fem servir a classe:
Rúbriques d’avaluació
Una rúbrica d’avaluació és un instrument que permet dur a terme la tasca avaluativa de manera sistemàtica mitjançant una matriu que relaciona els criteris d’avaluació amb diferents nivells d’assoliment d’aquests criteris. Les rúbriques poden ser emprades tant pel professorat com per l’alumnat, ja sigui per a avaluar a d’altres estudiants com per a fer autoavaluació.
Rúbrica per avaluar una oratòria |
|
Rúbrica per avaluar un podcast |