Ja ha sortit publicat el Decàleg de criteris de justícia global per a la valoració i l’elaboració de materials curriculars de ciències socials

El decàleg ha estat elaborat per GREDICS, l’Escola de Cultura de Pau i GRICSO. Amb el suport de L’Ajuntament de Barcelona. 

Aquesta publicació defineix deu perspectives bàsiques per al disseny i anàlisi de materials curriculars. Per cadascuna d’aquestes deu perspectives es defineixen criteris bàsics amb l’objectiu de promoure, de forma més transversal i consistent, els valors, continguts i metodologies de l’educació per a la justícia global, amb els Drets humans com a horitzó permanent. S’adreça tant a les persones que creen materials curriculars com a aquelles que els utilitzen. La voluntat és que, d’una banda, serveixi d’orientació a les persones que dissenyen materials i seqüències didàctiques, per tal que incorporin els criteris de justícia global de forma més transversal i significativa als materials curriculars. D’altra banda, pretén aportar pistes per tal que qui utilitza aquests materials curriculars els pugui avaluar críticament i prengui decisions sobre el seu ús.

Surt la nova Perspectiva

Des del curs 2019-2020 sóc membre del consell de redacció de la Revista Perspectiva escolar, revista de l’Associació de mestres de Rosa Sensat. Aquesta oportunitat me la va brindar en Joan Pagès i en Xavier Besalú.

Sempre ho he agraït perquè em fa especialment il·lusió formar part d’una revista històrica. Perspectiva escolar va néixer el desembre de 1974 donant veu i altaveu als grups de renovació pedagògica de la casa.

Perspectiva escolar també ha format part del treball de camp de la meva tesi doctoral. La revista em va permetre conèixer la difusió que va fer el grup de ciències socials de segona etapa d’EGB que investigava. Especialment, a partir de la publicació del gener de 1976, quan sortia el primer monogràfic dedicat a les Ciències socials.

Arribats al número 411 inaugurem una nova etapa de la revista amb la pretensió de ser una publicació dedicada a la pedagogia i al seu estudi, una eina útil de formació per al professorat (sobretot de primària  i secundària), una porta oberta a la mirada internacional, un mitjà de difusió de la innovació educativa al nostre país i una plataforma de difusió de les activitats, les publicacions i els grups de treball de l’Associació de Mestres Rosa Sensat.

Publicació a la revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografia e Historia (núm. 99)

Com podeu comprovar ens agrada compartir tot allò que experimentem a l’aula per tal de promoure una renovació pedagògica col·lectiva. Aquesta vegada, volem compartir una publicació que he realitzat en el monogràfic Interpretar problemas y conflictos contemporaneos del núm. 99 de la revista Íber Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografia e Historia: https://www.grao.com/es/producto/revista-iber-099-abril-20-interpretar-problemas-y-conflictos-contemporaneos-ib099

L’article Ciudadanía global, humanismo radical e invisibles en educación obligatoria mostra algunes activitats per afavorir la interpretació crítica de diferents imatges i informacions on es recullen situacions d’invisibilitat de persones, per tal de proporcionar a l’alumnat les competències necessàries per identificar la invisibilitat, argumentar les seves causes i conseqüències, reconèixer la intencionalitat de la informació i relacionar el passat i el present en determinades situacions d’injustícia.

Aquest article l’he escrit amb les meves companyes de GREDICS Gustavo González i Sandra Muzzi (UAB). I emana del projecte del Ministeri d’Educació on participem: Enseñar y aprender a interpretar problemas y conflictos contemporáneos ¿Qué aportan las ciencias sociales a la formación de una ciudadanía global crítica? (EDU2016 80145-P)

Un 14 d’abril del 2020

Llegir llibres pendents, veure totes aquelles sèries i pel·lícules que dius que veuràs algun dia, netejar la pols tres cops per setmana, fer esport, contactar amb amics i familiars d’arreu, redecorar la casa… I això només en un mes de confinament. I ara, què fem? Doncs, fàcil: crear aquell blog que sempre hem volgut fer.

Un racó de la xarxa on poder compartir totes les nostres inquietuds, recursos i experiències educatives. Lluny de voler fer-ne una exposició, busquem generar debat i crear un espai dinàmic i d’interacció.

I per què ens hi posem en un dia com avui? Que volíeu, som historiadors. Ens ha semblat força engrescador commemorar que, avui fa vuitanta-nou anys, s’iniciava un nou model polític que impulsaria una renovació pedagògica sense precedents a Catalunya i a la resta de l’estat.

I després d’aquest rampell nostàlgic, toca treballar per un futur socialment més just.