L’EG S’hauria de celebrar el 12 d’octubre, dia de la Hispanitat? té com a finalitat indagar aquest fet històric, així com també les seves principals interpretacions (Dia de la Hispanitat, dia de la Resistència indígena i Dia del Respecte i de la diversitat cultural).
En la fase inicial del projecte hem treballat les diferents fonts del 12 d’octubre a partir del treball cooperatiu. També hem presentat les creacions finals a realitzar: 1) el debat i 2) el telenotícies. Aquesta setmana hem començat la fase de desenvolupament del projecte tot indagant les causes de l’arribada castellana a Amèrica i la realització d’unes pràctiques cientificotecnològiques sobre el viatge i la trobada dels dos mons.
La primera pràctica, Parant el temps!, té com objectiu trobar quin dels següents productes (aigua, oli, vinagre, sal, aigua amb sal i aigua amb sucre) conserva millor la fruita. La conservació dels aliments a alta mar era important per tal de no patir malalties, com per exemple, l’escorbut.
|
La segona pràctica, Navegant, pretenia indagar l’evolució tecnològica de les embarcacions. Primer hem començat la tasca descrivint, analitzant i comparant vaixells grecs, fenicis, egipcis, romans, vikings i castellans (Rutina compara i contrasta). Tot seguit, hem hagut de demostrar el nostre enginy per construir un vaixell amb plastilina, canyetes i paper. Les condicions que havien de tenir els nostres vaixells eren les següents: 1) Havia de flotar; 2) S’havia de desplaçar per l’aigua amb ajuda del vent; 3) Havia de resistir un onatge suau i 4) Havia de resistir un onatge mig. Abans, però, havíem de decidir com havia de ser el casc del vaixell, on i quantes veles havíem de col·locar i quina forma havien de tenir les veles.
Finalment, la tercera pràctica Epidèmies sense escapatòria, té com objectiu respondre la següent qüestió: Per què l’arribada dels europeus a Amèrica va suposar la desaparició de gran part de la població indígena? Per resoldre a la qüestió hem visionat diferents talls de vídeo sobre proves paleontològiques i la resistència microbiana de les malalties.. Tot seguit, hem realitzat una dinàmica on hem simulat la transmissió de les malalties entre europeus i americans aborígens amb una dissolució de NaOH. A través de la fenoftaleina i el seu canvi de color en funció del pH de la substància hem pogut arribar a unes bones conclusions a través de la rutina de pensament abans pensava, ara penso.