ELS ODS

Què són els ODS?

El 25 de setembre de 2015 va ser aprovada per l’Assemblea General de Nacions Unides l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible, amb els objectius d’eradicar la pobresa, lluitar contra la desigualtat i la injustícia, i posar fre al canvi climàtic, entre d’altres. Aquesta agenda marca l’acció global per al desenvolupament fins a l’any 2030 i, conjuntament amb la resta d’agendes globals, configura un full de ruta d’actuació connectat amb aquestes per assolir un objectiu comú: el desenvolupament mundial sostenible.

Si cliqueu l’imatge trobareu l’explicació de cada ODS:

Si cliqueu l’imatge us portarà a un vídeo d’INFO-K  on s’explica el ODS.

Es parla sovint de la pobresa econòmica, però amb aquest objectiu no ens referim només a la falta d’ingressos, sinó també al fet de no poder cobrir les necessitats més bàsiques del dia a dia. A tot el món hi ha 738 milions de persones que estan per sota el llindar de la pobresa, 1 de cada 5 a Catalunya.

 

 

L’AGNI I LA PLUJA
Autora: Dora Sales

L’Agni és un nen que viu a Bombai, es passa el dia treballant a un safareig i sap que la seva família és pobre. Ell sap que així són feliços, però té l’esperança que això algun dia canviï.

 

 

NEW PARLIAMENT
Autor: Petrus Amunthenu

Aquest artista de Namíbia vol reflectir una situació de pobresa molt habitual al seu país.

 

 

Parlar de fam és parlar d’escassedat d’aliments durant un període de temps molt llarg. Normalment la causa és la pobresa, la qual pot ser causada per situacions d’inestabilitat, desigualtats socials, guerra o violència, el canvi climàtic, i moltes altres causes. Els continents més afectats per la fam són l’Àfrica, l’Àsia, Amèrica del Sud, però en països occidentals també hi ha fam i sovint no és prou visible. 1 de cada 10 persones al món, passa fam.

 

HUGO TIENE HAMBRE
Autora: Mònica Weiss

L’Hugo viu al carrer i fa dies que no menja, Assegut a una escala és un nen invisible per a les persones que passen caminant. Té tanta gana que s’imagina que tothom és menjar, fins i tot un gos que acabarà sent el seu amic.

 

FAM
Autor: Oliver Dominguez

És un artista de Miami que sempre basa la seva obra en escenes quotidianes, com aquesta de Fam.

 

 

Garantir vida sana vol dir que puguem gaudir de salut i benestar al llarg de la vida, i que en cas que emmalaltim, tinguem l’atenció necessària. En molts països del món l’accés a l’atenció mèdica encara no més universal i encara hi ha molt a fer en qüestió de salut pública i comunitària.

 

 

BEN SANET. UN CONTE PER MENJAR SA, ELIMINAR ELS BACTERIS I FER BONA CACA
Autora: Blanca Garcia Orea

A la Valentina li fa mal la panxa, i la mare li explica el funcionament dels microorganismes i la importància de menjar sa.

 

 

MENJAR SA
Autor: Leon Zernitsky

És un artista rus que destaca per unes obres d’art molt acolorides i de moltes temàtiques.

 

 

Tenir accés a l’educació és quelcom que hauria d’estar garantit arreu del món, però malauradament no és així. Cal que l’educació de qualitat estigui a l’abast de tothom, garantint la igualtat d’oportunitats. Es calcula que hi ha 300 milions d’infants i adolescents que no van a l’escola en tot el món.

 

 

LOS ESTUDIANTES DE LA FRONTERA
Autora: Claudia Bellante

La Marcela i el Julio són dos cosins veneçolans que per anar fins a l’escola, han de recórrer un llarg camí perillós i ple d’obstacles. Gràcies a la seva imaginació, coratge i ganes d’aprendre superen aquestes barreres.

 

EDUCACIÓ
Autor: Joan Turu

És un artista català que reivindica la importància de l’educació, de la igualtat de gènere, d’oportunitats, de l’amor, de la pau… amb murals divertits i acolorits.

 

La importància de la igualtat de gènere a la nostra societat és evident, però encara estem molt lluny d’assolir una igualtat real, lliure de masclisme i que garanteixi la igualtat d’oportunitats i de qualitat de vida entre homes i dones. Calen polítiques d’igualtat i coeducació arreu del món per aconseguir societats més justes i igualitàries.

 

 

CONTES DE BONA NIT PER A NENES REBELS (COL·LECCIÓ)
Autora: Elena Favilli

Aquesta col·lecció de llibres ha tingut molt èxit i és que cada un d’ell recull històries de dones extraordinàries de la nostra història. Dones determinades, amb audàcia i grans somiadores, inclús hi ha un llibre de les dones del nostre país com la Laia Sanz, la Rosalia o la Federica Montseny, entre moltes d’altres.

MUJERES ÁRBOL
Autor: Raquel Riba Rossy (Lola Vendetta)

És una artista catalana coneguda per les seves il·lustracions amb un marcat caràcter feminista i d’empoderament de la dona. Aquest mural es va fer a Madrid en defensa de les dones i la sororitat.

És necessària l’aigua potable per beure, aquella que podem consumir sense cap perill. Però malauradament hi ha molts indrets on les persones no tenen accés a l’aigua potable. Cal encara treballar molt pel sanejament, per desenvolupar infraestructures i polítiques que assegurin l’accés a l’aigua potable de manera universal.

 

 

OULEMBE EL SAURÍ
Autors: Joan de Déu Prats i Àfrica Fanlo

Un saurí és la persona que localitza aigua. L’Oulembe, que viu a l’Àfrica, aprendrà aquest ofici com el seu pare, per tal de poder localitzar l’aigua subterrània, saber predir les pluges i tots els seus secrets. Un llibre que mostra la realitat d’alguns indrets del planeta a l’hora de tenir aigua.

 

WORLD WATER
Autora: Emma Fay

L’artista va fer aquesta pintura en motiu del Dia Mundial de l’Aigua del 2015. El món és aigua, i aquesta obra reflecteix molt bé aquest missatge.

 

Necessitem energia pràcticament per tot el que fem en el nostre dia a dia, però si aquesta energia prové de combustibles fòssils, estem contribuint i agreujant el canvi climàtic. És important fer ús d’energies renovables i afavorir que estiguin a l’abast de tothom. A més a més cal prendre consciència i educar pel consum responsable i l’estalvi energètic per caminar cap a la sostenibilitat.

 

LA TERRA, EL PLANETA I LA GENT (MÓN ANIMAT)
Autor: Jean Michel Billioud

Aquest és un llibre amb desplegables que permetrà conèixer a fons el nostre planeta. Es podrà veure quins canvis ha causat l’activitat humana amb les seves accions al llarg del temps i permetrà reflexionar sobre què cal fer per millorar.

 

CLEAN ENERGY
Autor: David Kyte

Aquest artista va fer aquesta obra digital per tal de conscienciar de la importància de cuidar el nostre planeta i l’energia que n’extraiem.

 

 

El dret a una feina digna està recollit a la Declaració Universal dels Drets Humans, i és que tenir un treball digne inclou protecció, seguretat, llibertat d’expressió… En tot el món més de la meitat dels treballadors/es no tenen aquestes condicions dignes i més de 130 milions de nens i nenes es veuen obligats a treballar. Cal també tenir en compte els col·lectius més vulnerables com persones amb alguna discapacitat, majors de 45 anys, persones immigrants…

QUATRE PETITES CANTONADES DE NO RES
Autor: Jerome Ruillier

Aquest conte pot ser fàcilment adaptat en moltes situacions, com per exemple per l’entorn laboral. En aquest cas un quadrat vol jugar a casa dels amics rodons, però no passa per la porta. Què faran per adaptar-se, per reconèixer les diferències i acceptar-les?

 

BANKSY
Autor: Banksy

És conegut per les seves obres reivindicatives que apareixen en espais públics de la ciutat. Sempre tenen una crítica social darrere. En aquest cas un infant treballant, i la crítica va cap a Anglaterra.

 

Les infraestructures permeten que es desenvolupin activitats essencials per al benestar de les persones com una escola, un hospital, les carreteres per arribar-hi… Cal afavorir que hi hagi infraestructures de qualitat per tal de poder garantir aigua potable, energia, telecomunicacions, transport…

 

BIÒNICA. IMITANT LA NATURA
Autors: Eduard Martorell i Carles Marsal

Aquest àlbum il·lustrat relaciona elements tecnològics actuals amb un element de la natura que més s’hi assembla. Per exemple la similitud d’un helicòpter i una libèl·lula. Potser els humans es fixen en la natura per tal de crear les seves tecnologies.

 

SHILDA WINER
Autors: X-architecture

Aquest celler situat a Geòrgia, té l’estructura integrada dins de les vinyes. La idea era que quedés integrat amb la natura, mantenint l’harmonia i creant un edifici sostenible.

 

Les desigualtats poden ser de molts tipus, entre països però també entre les mateixes persones d’un mateix país, territori o ciutat. Hi ha desigualtats per edat, per gènere, per cultura, per nivell socioeconòmic, per diversitat funcional, pel color de pell,… És important que les desigualtats entre les persones es redueixin i per tant que tothom pugui tenir accés als serveis i oportunitats vitals en igualtat

 

 ELS INVISIBLES

Autor: Tom Percival

Arriba un dia que la família de la Isabel es troba en una situació econòmica molt dolenta, no poden ni pagar el lloguer ni les factures. Es veuen obligats a canviar de casa i mudar-se a un pis més petit, en una zona de la ciutat més barata, una zona on totes les persones que hi viuen són invisibles per la societat.

 EL CAVALLET
Autor: James Ward

És una obra del 1793, en la qual es pot veure la desigualtat entre infants rics i pobres. Mentre uns gaudeixen d’una joguina espectacular per l’època, els altres observen amb pena i desig des de la reixa .

  La majoria de la població mundial viu en ciutats, però no totes tenen unes infraestructures o unes condicions adequades per la vida humana, i és que entre la contaminació atmosfèrica, el soroll, el poc contacte amb la natura i els residus, actualment la vida a les ciutats no és sostenible. S’ha de treballar per aconseguir ciutats més saludables per als seus habitants, respectuoses amb el medi ambient i sostenibles a tots els nivells.

 

RESCAT PLANETA
Autor: Patrick George

És un bon llibre per ensenyar als infants a respectar el planeta i fer que sigui un món més verd. Amb petites accions des de casa, i amb pàgines interactives, farà que els infants quedin embadalits amb aquest llibre.

 

PLEASE BE SEATED
Autor: Paul Cocksedge Studio

Integrar l’arquitectura sostenible a la ciutat és una de les propostes que va fer aquest dissenyador. L’estructura representa les onades del mar, i tanmateix dóna utilitat a les persones que en fan ús. Útil, bonica i sostenible.

 El consum responsable és aquell que en permet satisfer les necessitats però sense perjudicar les persones, el planeta ni el nostre entorn. De la mateixa manera es parla d’una producció responsable de tots els productes consumits per tota la població. Sovint les grans empreses i produccions comporten que hi hagi un fort impacte ecològic en allò que fan. Sovint les persones consumim d’una manera desmesurada i poc responsable.

 

ATUREM LA INVASIÓ. NO ENS DEIXEM DOMINAR PEL PLÀSTIC
Autors: Raül Hurtado, Jose Ibáñez i Clàudia Mosquera

Els protagonistes d’aquesta història aprendran detall sobre com va néixer el plàstic, la seva producció, la seva vida… La Greta, l’Aldo i l’Isa descobriran els perills del plàstic en el nostre planeta i les greus conseqüències que pot tenir.

 DETROIT INDUSTRY
Autor: Diego Rivera

Aquesta obra forma part d’un mural de 27 obres que va fer l’autor a l’Institut d’Arts de Detroit. Va voler plasmar la indústria del moment des d’un punt de vista obrer, ja que eren el motor de qualsevol indústria.

 

 El canvi climàtic està present en els nostres dies, i cada vegada és més evident, només cal veure com augmenta la temperatura del planeta, el gel es desfà, el nivell del mar augmenta, i això afecta l’ecosistema marí i terrestre. És important que es prengui consciència de la responsabilitat que tenim totes les persones, governs, empreses i entitats en el canvi climàtic i quines accions podem fer per mitigar-lo.

 

LA HISTÒRIA DE LA GRETA. NO ETS MASSA PETIT FER COSES GRANS!Autora: Valentina Camerini

La Greta Thunberg ja és un personatge conegut arreu del món, la impulsora del moviment #Fridaysforfuture, es va plantar un divendres del mes d’agost davant el Parlament d’Estocolm per començar a demanar responsabilitats. Aquest llibre serveix perquè els infants prenguin consciència de la situació i siguin conscients que poden fer coses molt grans!

CASCADE
Autor: Alexis Rockman

Aquesta obra forma part de 5 murals pintats que exploren diferents temes durant un viatge de l’autor. Durant un viatge als Grans Llacs, va poder quedar meravellat amb la majestuositat dels paisatges. Amb aquesta obra vol plasmar les accions que els humans fem a la natura i que tant la perjudiquen.

La vida submarina està en perill per diverses causes: contaminació, sobrepesca, residus, canvi climàtic,… La biodiversitat dels mars i oceans està patint les conseqüències de la insostenibilitat de les societats humanes. És hora que hi fem alguna cosa, no?

 

 

 

A CASA
Autora: Victoria Furze

L’impacte dels plàstics en els ecosistemes marins com en la vida de les tortugues es veu reflectit en aquest preciós àlbum il·lustrat. Anima als infants a trobar solucions, per tal de poder canviar les coses.

 

 

CORAL GARDEN
Autora: Vanessa Barragao

A partir de residus tèxtils, l’artista ha creat aquest tapís que emula el corall que es pot trobar a l’oceà. La indústria tèxtil és una de les més contaminants, i amb aquesta obra també vol evidenciar aquest fet.

 

Cuidar els ecosistemes terrestres és bàsic per al bon funcionament del planeta. Cada zona del món es caracteritza per un tipus d’ecosistema que el fa únic, però cada vegada s’estan veient més afectats per la insostenibilitat de les societats humanes: residus, canvi climàtic, pesticides, contaminació, sobreexplotació, pèrdua d’hàbitats naturals,…

 

 

EL MERAVELLÓS PLANETA TERRA
Autora: Rachel Ignotofsky

Aquest àlbum il·lustrat serveix per parlar del planeta, explorar-lo i conèixer els ecosistemes que hi ha, des dels més grans, fins als més petits. Es vol recalcar la importància de la biodiversitat i dels cicles de la natura, amb unes il·lustracions precioses que ho faran més entenedor.

 

CARIBBEAN JUNGLE
Autora: Hilary Simon

Aquesta acolorida obra d’art mostra la bellesa que es pot trobar a la jungla del Carib. Colors, fauna, flora, natura… És important cuidar l’ecosistema i la seva riquesa.

 

Tractar a tothom per igual és la base d’aquest objectiu, i és que una societat pacífica i inclusiva no vol dir només que no hi hagi guerra, sinó que totes les persones que formen part d’una societat tinguin les mateixes oportunitats i drets.

 

 

 

EL LLIBRE DE LA PAU
Autor: Bernard Benson

En aquest senzill conte, un avi explica com un nen i una nena van establir el “primer dia sense guerra” de la humanitat. Aquest llibre de ficció mostra com la terra es podria salvar, en aquest cas del conflicte nuclear, si tothom s’uneix per la pau.

 

MALSON
Autora: Shamsia Hassani

Amb els seus grafitis, aquesta artista afganesa vol mostrar el poder que poden tenir les dones al seu país davant la imposició dels talibans. Sovint hi afegeix instruments, ja que considera que són la seva veu, l’arma que tenen per fer-se sentir.

  Aquest objectiu posa sobre la taula la necessitat de col·laborar entre totes les persones i institucions per aconseguir assolir la resta d’objectius. Cal que tothom s’impliqui per aconseguir un canvi real. Cal que aquests 17 objectius tinguin presència en el nostre dia a dia, buscar accions per dur-los a terme i tenir espais on debatre’ls i veure què es pot millorar.

 

 

LA UNIÓ FA LA FORÇA
Autora: Laurent Cardon

Aquest llibre és molt útil per parlar de la solidaritat i la cooperació. En un galliner ple de gallines blanques, ha desaparegut un gall. Això fa que la situació sigui un caos i caldrà que s’organitzin bé per tal de poder assolir la seva fita. Aquest conte parla de política i la tolerància, democràcia i convivència. Un bon exemple per tal de treballar aquest objectiu.

SOLIDARITAT A LES ESTRELLES
Autor: Ricardo Levins Morales

La unió de les estrelles formant unes mans, vol fer veure la importància de la solidaritat entre les persones. I és que els humans sempre han mirat els estels amb admiració, i aquests et poden guiar. És una bona obra per mostrar la idea de la cooperació i l’ajuda mútua entre les persones.

 

Podeu trobar més contes i recursos en aquest enllaç

 

PLAMIB: POSEM FIL A L’AGULLA!

Sabeu que ja hem engegat el projecte PLAMIB (Pla de Millora de Biblioteques Escolars)?  Doncs sí! Ja estem posant fil a l’agulla!

Aquestes setmanes ja hem anat a les primeres reunions que ofereix el CRP (Centre de recursos) amb la Natàlia Domènech, la bibliotecària guia d’Osona, per conèixer tots els membres del pla i l’equip impulsor que el tirarà endavant.

De moment, el nostre grup impulsor de llengua i biblioteca s’han repartit els rols que desenvoluparan cadascun dels membres i aviat es treballarà amb tot el claustre quins objectius proposem per la nostra biblioteca. D’aquesta manera tot el claustre col·laborarà i treballarà per enfortir i potenciar la biblioteca en tots els àmbits.

Què en penseu?

Grup impulsor del centre

24 D’OCTUBRE: DIA INTERNACIONAL DE LES BIBLIOTEQUES

 

S’acosta el 24 d’octubre, Dia Internacional de les Biblioteques.
Des del bloc us proposem una selecció d’àlbums il·lustrats on els protagonistes són els llibres i les històries, personatges i il·lustracions busquen fomentar el respecte i l’amor pels llibres, les biblioteques i la lectura.

 

6è  La Senyora dels llibres · Heather Henson , Editorial Joventut,

… Aquesta dona ha traginat muntanya amunt una pila de llibres!
Ep! Ara que ho penso, s’ha passat el dia cavalcant per aquests caminois costeruts i per a res.
I no us ho creureu, a més, diu que d’aquí dues setmanes tornarà a venir per canviar aquests llibres per uns altres!…
Aquest relat està inspirat en la veritable història i valenta feina que van fer les Bibliotecàries a Cavall, a les quals es coneixia com «les senyores dels llibres» en la serralada dels Apalatxes a Kentucky, als Estats Units. El projecte de les Biblioteques a Cavall va ser fundat durant els anys trenta del segle XX, i tenia per objectiu portar llibres a les regions més remotes a on amb prou feines hi havia escoles i cap biblioteca. Dalt de tot de les muntanyes, els camins gairebé eren inexistents i s’hi havia de pujar pels llits dels rierols o per senderes escarpades. Les senyores dels llibres havien de viatjar a cavall o amb mula pels mateixos camins tortuosos cada quinze dies, carregades de llibres, tant si feia bon temps com si feia mal temps.

5è: Si jo fos un llibre, Jose Jorge i André Letria, Editorial Joventut

Si jo fos un llibre, m’agradaria fer lliure i indomable al lector que m’escollís. Un llibre no és tan sols un conjunt de fulls impresos, agrupats de forma ordenada. Dins un llibre s’amaga tot un món. Només cal voler obrir-lo. El llibre, objecte màgic i captivador, que té la capacitat de canviar les postres vides per a fer-nos seguir un camí diferent al que teníem planejat. Un llibre avió, un llibre làmpada per a il·luminar un carrer fosc, un llibre túnel d’on surt una locomotora a vapor. Aquestes son algunes de les metàfores de inspiració llibresca que es troben en aquest títol.

 

4t El llibre que se sentia sol, de Kate Bernheimer i Chris Sheban. Editorial Joventut

 

Aquest és un conte que explica com, a poc a poc, un llibre va caient en l’oblit, a pesar d’haver estat un dels favorits de la protagonista. Amb l’arribada de novetats a la biblioteca del poble, va quedant cada vegada més desplaçat. Fins que un dia, inesperadament, torna a les mans d’una de les seves lectores. Emotiu i amb una història rodona, des de les primeres pàgines destil·la la passió pels llibres i mostra com se n’ha de tenir cura. És possible que, fullejant-lo, els nens recordin llibres que han llegit amb anterioritat i tinguin ganes de tornar-los a tenir a prop durant un temps.

3r NYAC-NYAC EL MONSTRE MENJALLIBRES, de Emma Yarlett, Brúixola 

Nyac-nyac, el monstre menjallibres, ha mossegat les pàgines d’aquest àlbum fins a escapar d’ell… i ja ha començat a cruspir altres contes! Molt de compte amb ell!
Nyac-nyac, el monstre menjallibres, ha mossegat les pàgines d’aquest àlbum fins a escapar d’ell… i ja ha començat a cruspir altres contes! Molt de compte amb ell!

 

 

2n EL MEU AMIC LLIBRE, de Kirsten Hall,  Blackie Books

Una vegada hi havia un llibre anomenat Llibre. Era fort, resistent i explicava una història enginyosa i divertida. Somiava des de les prestatgeries amb què algun nen el descobrís, que el volgués i el cuidés com fan els nens amb els seus amics. I un dia va passar… Un llibre màgic que mostra l’amor veritable que pot néixer entre una nena i el seu llibre. El final et farà creure a la màgia de la lectura.

1r Es busca Lilí la llebre, lladre de llibres, Emily Mackenzie, Combel

La Lili és una llebre amb una gran afició que si no vigila la perdrà… I és que se la busca sota sospita de rampinyar novel·les, desaparèixer amb diccionaris, pispar poesia i tocar el dos amb còmics i llibres de cuina. L’últim cop que se l’ha vista era a prop de casa de l’Artur. Ens ajudes a trobar-la? Una història meravellosament divertida sobre l’amor pels llibres.

i5. Per a què serveix un llibre? Chloé Legeay, Birabiro.

Per a què serveix un llibre? Una pregunta amb moltes possibles respostes. De totes elles, la Chloé Legeay n’ha triat unes quantes i les ha expressades i il·lustrades amb tota mena de detall i molt d’humor.

i4 LA GALLINA XERRAPETA  de David Ezra. Editorial Joventut

L’hora d’anar a dormir a casa de la gallina xerrapeta no és fàcil. Ella no es pot adormir sense que el seu pare li expliqui un conte, però li costa molt estar callada mentre dura la lectura, ja que sempre troba motius per alertar als protagonistes de les històries de tot allò que els hi està a punt de passar. Un llibre molt entretingut que sorprèn els nens per la interacció entre els protagonistes del relat i els personatges dels contes que llegeixen.

i3 L’hora del conte. Susanne Straßer, Editorial Joventut

És l’hora del conte, l’hora preferida de tothom! El nen està preparat per llegir a tots els seus amics, i cap s’ho vol perdre, però les interrupcions no s’acaben! El peix vol seure al mig, la cigonya encara no ha arribat, el gat vol un coixí,… Una història divertida sobre la lectura en veu alta.
Una altra entrega dels llibres de cartó de la mà experta de Susanne Straßer. Forma part de la col·lecció Millor amb Amics, i manté el patró de conte acumulatiu que tant agrada als nens d’aquestes edats. Aconseguiran arribar a llegir el conte tots junts? Una nova dosi de diversió assegurada en un llibre ideal per a llegir en veu alta.

 

 

LES ESCOLES ENS ADHERIM AL PLAMIB (Pla de millora de biblioteques escolars)

Fruit d’una col·laboració entre els Departaments d’Educació i Cultura, sorgeix el Pla de Millora de Biblioteques Escolars (PLAMIB), emmarcat dins el Pla Nacional del Llibre i la Lectura. Aquest pla busca la millora de les biblioteques escolars del país per convertir-les en un recurs per a la lectura i l’aprenentatge, i es basa en l’impuls de xarxes territorials, fent visibles bones pràctiques, dotant les biblioteques de recursos i posant èmfasi en la formació i el reconeixement de les persones responsables.

El PLAMIB s’inicia amb una prova pilot de 3 cursos (2023-2026) amb 50 centres dels Serveis Educatius. L’objectiu és provar, en una mostra controlada de centres educatius, les mesures del Pla, fer-ne l’avaluació per obtenir-ne resultats i fer-ne les modificacions pertinents abans d’expandir-lo. Un cop finalitzada la prova pilot es faran els ajustaments necessaris per continuar ampliant-lo gradualment.

Les Escoles de Gurb, amb l’objectiu d’actualitzar el model de biblioteca actual, dotar-la de recursos i millorar la competència lectora de l’alumnat, va decidir acollir-se a aquest pla i ha estat seleccionada per participar-hi. De moment, el PLAMIB s’ha engegat a Osona amb 7 centres públics: Escoles de Gurb, Institut de Gurb, Escola Andersen de Vic, Escola Ildefons Cerdà de Centelles, Institut Escola Mossèn Cinto de Folgueroles, Escola de Muntanyola i Institut Escola El Cabrerès.

Il·lusionats pel fet de ser un dels centres seleccionats, ens disposem a engegar aquest curs amb la incorporació d’aquest nou programa, que segur que serà beneficiós per tota la comunitat educativa.

Benvinguts al Curs 2024-25!

Amb l’arribada de setembre, la nostra biblioteca es prepara per donar la benvinguda a tots els nens i nenes d’educació infantil i primària que comencen un nou curs escolar. És un moment emocionant ple de noves aventures, aprenentatges i, per descomptat, molts contes per descobrir!

La tornada a l’escola pot ser un moment de nervis i emoció tant per als petits com per als pares. Per ajudar-vos a fer aquesta transició més suau, hem preparat una selecció especial de contes i vídeos . Aquests llibres no només són entretinguts, sinó que també ofereixen valuoses lliçons sobre l’amistat, la curiositat i l’amor per l’aprenentatge.

En Punxetes descobreix l’escola.

I3. En Pep va a l’escola – Nick Denchfield i Ant Parker – Cruïlla      

 

 

I4.  La Mama va a l’escola – Eric Veillé –             Blackie Little

 

 

 

  I5. El Monstre de colors va a l’escola – Anna Llenas – Flamboyant

1r La tornada a l’escola dels animals – Noé Carlain – Baula

 

 

2n La vaca que va anar a l’escola – Andy Cutbill   Serres

 

 

3r Els mil colors del fil invisible –  Míriam Tirado           B de Blok

4t l’arbre de l’escola – Antoni Sandoval          Kalandraka

 

 

5è Ens tractem bé –  Lucia Serrano                        Beascoa

 

 

 

6è Una Guineu a l’escola –  Lola i Oliver Dupin  Joventud

 

 

Nou Segell de Bones Pràctiques

 Ens han concedit un nou segell de bones pràctiques.

Les pràctiques es classifiquen segons cinc línies de contingut. Aquestes línies, recollides a la FIC BENR Biblioteca escolar: nous reptes a partir de la proposta de la Biblio(r)evolució de la Fundació Jaume Bofill, són les següents:

  • Línia 1: La biblioteca escolar com a agent de canvi i innovació
  • Línia 2: La biblioteca escolar com a agent d’equitat, participació i cohesió de la comunitat educativa
  • Línia 3: La biblioteca escolar com a agent dinamitzador cultural del centre
  • Línia 4: La biblioteca escolar com a laboratori per liderar i promoure un centre lector
  • Línia 5: La biblioteca escolar com a agent d’impuls i participació activa a la cultura digital
  • Línia 6: La biblioteca escolar com a agent d’impuls a la lectura entre el professorat

Aquesta vegada ens han concedit el segell de la Línea 1:

Línia 1: La biblioteca escolar com a agent de canvi i innovació

Bones pràctiques: Vitamines d’escriptura amb la Teresa Saborit

 

 

VITAMINES D’ESCRIPTURA AMB LA TERESA SABORIT

La nostra escola sempre ha participat al XXXVI Concurs Literari que ofereix l’Ajuntament de Gurb. Els alumnes de 3r a 6è es presenten en les diferents categories: Bases Concurs Literari de Gurb 2024 . A tercer, ho inicien a través del  seu projecte “Els Contes”  i els altres cursos ho van ampliant. Els contes premiats surten publicats en el programa de La Festa Major.

Enguany, l’Ajuntament va acceptar la nostra proposta de subvencionar una activitat per ajudar als alumnes en la seva creació de contes. Va anar a càrrec de la escriptora local Teresa Saborit, que ens va proposar unes activitats per a la dinamització de l’escriptura molt engrescadores.  Van poder gaudir de l’activitat els cursos anteriorment esmentats.

La Teresa ens va preparar una dinàmica d’escriptura de contes molt divertida i amena, anomenada “Vitamines d’escriptura”.  Els nens i nenes van participar en tot moment i van poder crear un conte molt divertit amb totes les vitamines essencials.

L’activitat va funcionar tan bé que l’ajuntament s’ha compromès a que el curs vinent tingui continuïtat, i també s’ampliarà per als alumnes de l’Institut de Gurb.

Moltes gràcies Teresa i  Ajuntament de Gurb!

EP! AVUI HEM DE FELICITAR EN JOAN RAMON!

Ens fa molta il·lusió comunicar-vos que el nostre conserge, en Joan Ramon, ha estat guanyador en el 10è concurs de microrelats d’ISabadell.

Cliqueu la imatge 

En Joan Ramon rebent el seu premi

Però tot això no acaba aquí! Ha agafat embranzida i també ha quedat segons al premi de St. Jordi de microrelats de Vallromanes.

Moltes felicitats Joan Ramon!!

POEMES I CONTES IL·LUSTRATS

Durant la setmana de St Jordi hem fet moltes activitats. Entre elles els poemes i contes il·lustrats. 

Alumnes de 1r, 2n i 4t

D’on partim? 

Vam agafar el poemari que gira al voltant dels colors, escrit per en Pep Molist, titulat “Rastellera de colors”. Llavors, vam seleccionar alguns poemes.

Com ens vam organitzar? 

Ens vam distribuir de la següent manera: Els alumnes de 4t (en aquest cas eren els més grans de tots ells/es) anaven a buscar un/a alumne/a de 1r i un/a de 2n . Es col·locaven a l’aula que més gràcia els feia i, llavors, entre els tres llegien en veu alta el poema que els havia tocat a l’atzar. Un cop acabada la lectura, havien de fer-ne la seva il·lustració. Entre els tres decidien el dibuix, com pintar-ho, els elements que volien destacar…. tot de forma col·laborativa. 

Un cop es va acabar l’activitat, es va recopilar tots els poemes il·lustrats i se’n va fer un llibret. Ara, el tenen als alumnes del cicle dels mitjans a la seva  placeta perquè se¡l mirin i el fullegin tant com vulguin. Més endavant, es portarà a la biblioteca perquè tothom en pugui gaudir.

Va ser una gran i fantàstica experiència. Els alumnes en tot moment es van sentir molt ben acompanyats tant els més grans com els més xics.

Alumnes d’I3 i 6è

Els alumnes que cursen sisè, des d’inici de curs es converteixen en “germans grans” d’un/a alumne d’I3 i durant tot el curs es programen varies activitats per estar junts.

Aquesta vegada els més grans van explicat un conte als seus “germans/es petits/es” i, després, en van fer una il·lustració compartida.  

No creieu pas que només ho han fet aquests cursos aquesta activitat! Ho ha fet tota l’escola, però hem recollit una mostra representativa de la tasca que es va fer.

Continueu llegint i gaudint de les lectures, ja sigui sol/a, acompanyat/a amb la família, amics, animals.. en un racó de casa teva, al jardí, al parc, al costat d’una font..

BONA LECTURA AMICS I AMIGUES!

ITINERARI POÈTIC

Una de les activitats que es va fer per aquest St. Jordi va ser un: ITINERARI POÈTIC!

El curs passat, els alumnes de 5è van escriure a l’aula diferents poemes relacionats en diferents establiments o entitats importants de Gurb. Un cop els van acabar, van enviar e-mails a aquests llocs demanant si podien penjar els poemes a un lloc visible per tal que tot el municipi els pogués llegir. Per sort, tots van estar molt agraïts i va tenir molt bona rebuda.

Ara, només faltava penjar els poemes per tal que tothom els pogués gaudir. Per fer-ho, es van distribuir en dos grups i van sortir a passejar per tot el municipi per enganxar els poemes, cada un al seu lloc.

Com que l’Ajuntament els va agradar tant aquesta iniciativa, els alumnes van parlar amb l’alcalde per explicar-li el què havien fet, i també van exposar-ho als representants del Casal d’avis de Gurb. D’aquella trobada es va generar una nova activitat. L’Ajuntament es comprometia a posar unes plaques amb els poemes a tots els llocs que havien seleccionat i per celebrar-ho el casal d’avis juntament amb els alumnes farien l’itinerari poètic junts el pròxim curs, és a dir, aquest any.

Es va fer difusió de l’activitat a tot el municipi repartint tríptics a tot el poble. Allà hi havia inclòs un formulari de valoració dels poemes. D’aquesta manera, els alumnes i mestres tindrien el retorn de la seva feina.

Així doncs, aquest curs, ens vam reunir amb el casal de la gent gran per completar la tasca iniciada el curs passat i ,així poder veure les plaques que l’Ajuntament va col·locar a cada racó i aprofitar de llegir els poemes altre cop. Varem fer dos grups.

El grup 1 va començar l’Itinerari a Les Escoles. La meitat d’usuaris de la gent gran es van desplaçar fins allà. Aquest grup va acabar l’itinerari a l’Esperança. 

El grup 2 va començar l’Itinerari a l’Esperança, on ens esperaven la gent gran. Aquest grup va acabar l’itinerari a Les Escoles.  A mig matí ens vam trobar per esmorzar al Parc del Triangle. Després vam continuar l’itinerari fins a acabar-lo. 

Ara, aquesta ruta la pot fer tothom que vagi al municipi de Gurb i tingui ganes d’escoltar poesia.

Us donem l’enhorabona 5è per la tasca que heu fet!