Projecte

 

1. TÍTOL

Els sentiments, les emocions…

2. ADREÇA DEL BLOC

http://blocs.xtec.cat/lesemocions/

3. DEFINICIÓ CONCEPTUAL.

L’objectiu d’aquest Projecte recau en el fet d’aprofundir en el tema de l’educació emocional. Intentarem conèixer millor quins són els sentiments i les emocions que podem sentir nosaltres i les persones que ens envolten davant de determinats fets i situacions, mirarem d’aprendre a adonar-nos de com actuem,reaccionen i sentim. Reconèixer els nostres sentiments i emocions ens ajudarà a saber més de nosaltres i a veure  com actuem davant de la vida, també ens donarà eines per saber quina és la millor manera d’afrontar els fets que ens van succeint.

4. RECURSOS TIC QUE HI SERÀN PRESENTS AL PROJECTE.

– Sento la música: Vídeos musicals.

– Conte “La vella i els lladres”: Gravació d’audio.

– Estimo els animals: Llibre digital.

– Expressem sentiments: Fotografia digital.

– Conte de por: Video.

– Em vull conèixer: Google Docs

5. TEMA CURRICULAR DEL PROJECTE

L’educació Emocional. Coneixement d’un mateix.

6. NIVELL A QUI S’ADREÇA

Educació Infantil 5 anys.

7. OBJECTIUS

Adquirir un millor coneixement de les pròpies emocions.

– Identificar les emocions dels altres.

– Desenvolupar l’habilitat de controlar les pròpies emocions.

– Prevenir els efectes perjudicials de les emocions negatives.

– Desenvolupar l’habilitat de generar emocions positives.

– Desenvolupar una major competència emocional.

– Desenvolupar una actitud positiva davant la vida.

– Aprendre a fluir.

8. ACTIVITATS

1. Sento la música Objectius:

Comprovar com ens sentim, que volem fer, quan escoltem un tipus de música determinat.

– Experimentar amb el cos i el moviment el que ens suggereix la música.

– Comprovar si les imatges que acompanyen a la música ens generen també sensacions i sentiments.

Metodologia:

– Mirem i escoltem dues cançons diferents.

– Ens movem seguint les dues melodies.

– Reflexionem i comentem com ens hem sentit amb cada una de les cançons i quina ens ha      agradat més.

Temporització:

Una sessió d’una hora aproximadament.

Paper de l’alumne:

Primer observen,miren i escolten. Desprès es mouen per l’espai seguint la música.

Recursos:

Ordinador, canó, pantalla.

 

2. Conte: La vella i els lladres.

Objectius:

– Reflexionar sobre que sentim quan ens quedem sols.

– Pensar que fariem nosaltres en una situació com la del conte.

– Opinar sobre que els hi sembla el que feien els lladres.

Metodologia:

– Escoltar el conte.

– Fem conversa, comentem que passa, quins personatges surten, com reaccionen, que haguéssim fet nosaltres. Comentem experiències d’algun dia que ens hem quedat sols.

– Representem el conte. Busquem finals diferents.

Temporització:

Una sessió d’una hora i mitja aproximadament.

Paper dels alumnes:

Escoltar, reflexionar, dialogar, representar.

Recursos:

Ordinador, altaveus.

 

3. Estimo als animals.

Objectius:

– Sensibilitzar als nens amb el mon dels animals a través de la poesia.

– Generar sentiments positius cap a la cura dels animals.

Metodologia:

-Mirem la imatge de l´animal, quins sentiments ens suggereix?.

– Parlem del que sabem d’ell, diem si ens agrada i per què.

– Visualitzem la poesia i la llegim en veu alta.

– Comentem el que diu la poesia sobre l’animal.

– Imitem a l’animal i expressem amb el cos els sentiments que ens genera.

Temporització:

Dues sessions d’una hora i mitja aproximadament, quatre poesies per sessió.

Paper de l’alumne:

Els alumnes observen, escolten, reflexionen, comenten, dialoguen, expressen els seus sentiments.

Recursos:

Ordinador, canó, pantalla.

 

4. Expressem sentiments.

Objectius:

– Associar un sentiment i/o una actitud amb l’expressió facial i corporal.

– Expressar diferents sentiments i actituds amb la cara i el cos.

Metodologia:

– provem a posar diferents cares que facin veure als altres com ens sentim, com estem.

– Interpreten que ens volen dir els nostres companys.

Temporització:

Una sessió d’uns quaranta cinc minuts.

Paper dels alumnes:

Uns alumnes expressen i d’altres interpreten, van canviant de paper.

Recursos necessaris:

Càmera digital.

 

5. Conte de por

Objectius:

– Aprendre com podem afrontar una situació difícil sense bloquejar-nos i buscant solucions pràctiques.

– Reconèixer i identificar situacions on sentim por.

Metodologia:

– Mirem i escoltem el conte.

– Comentem la història: quins personatges surten, com són, que fan, que va passant.

– Pensem i compartim amb els companys que fariem nosaltres en aquesta situació, que sentiriem.

– Parlem de situacions personals que ens fan sentir por. Que podem fer quan sentim por?.

– Imitem els personatges i representem el conte. Busquem diferents finals.

Temporització:

Una sessió d’una hora i mitja aproximadament.

Paper dels alumnes:

Els alumnes primer miren el conte i l’escolten, desprès reflexionen , parlen i dialoguen, per últim interpreten.

Recursos:

Ordinador, canó i pantalla.

 

6. Em vull Conèixer.

D’aquesta presentació es poden extreure  cinc activitats per treballar: Com sóc?, Com em sento?, Quines emocions et desperten aquestes obres d’art?, Endevinalles i Que puc fer per estar millor?. Desenvoluparé les dues primeres.

1. Com sóc?

Objectius:

– Conèixer com és el nostre físic i el dels altres.

– Aprendre a estimar-nos tal i com som.

– Respectar als altres tal i com són.

– Aprendre a acceptar les diferències amb naturalitat.

 

Metodologia:

– En una primera sessió mirarem les imatges dels nens del google docs i les comentarem. Desprès ens mirarem al mirall i observarem com és la nostra cara, quines característiques tenen els elements que la formen. Desprès per parelles anirem observant les característiques de la cara dels nostre companys. Parlarem de les similituds i de les diferències, també de si ens agrada com som, que és el que més ens agrada i el que menys, que voldrien canviar i perquè… Acabarem la sessió fent un dibuix de la nostra cara. En una segona sessió farem el mateix però ara amb el cos.

Temporització:

Dues sessions d’una hora i mitja aproximadament.

Paper dels alumnes:

Mirar imatges,  mirar-se ells, mirar als companys, reflexionar, sentir, dialogar, expressar sentiments i idees, dibuixar.

Recursos

Ordinador, canó, pantalla, mirall, paper, llapis, colors.

 

2.  Com em sento?

Objectius:

– Adonar-se de com ens sentim davant dels fets i les situacions.

– Saber expressar com ens sentim i que ens passa de manera clara i entenedora sense haver de parlar.

Metodologia:

– Mirem diferents cares i observem les seves expressions, parlem de com es deuen sentir aquelles persones.

– Asseguts en rotllana farem una roda on cada nen  haurà d’expressar i fer entendre als companys com se sent en aquell moment només amb gestos, moviments amb el cos i/o amb l’expressió de la cara.

– Els nens que observen estaran atents al que els hi vol dir el seu company per esbrinar com se sent.

Temporització:

Per fer la primera activitat podem estar uns vint trenta minuts.

L’activitat de la rotllana és una activitat que es pot anar fent de forma periòdica i regular quan arribem de casa al matí, quan entrem del pati o quan comença la tarda. La durada pot variar però es pot fer la roda en deu o quinze minuts.

Paper dels alumnes:

Fan el paper d’actors quan expressen i el d’observadors quan miren el que fan els altres.

Recursos:

Ordinador, canó, pantalla.

 

9. ALTRES RECURSOS I ACTIVITATS NO TICS A DESTACAR

Les activitats exposades també es poden fer servir com a element motivador per fer treballs relacionats amb les altres àrees del curriculum. Per exemple, a l’activitat: Com sóc? podem fer un treball de matemàtiques, veure quants nens tenen els ulls o el cabell del mateix color, quan medeix cadascú. A l’activitat de poesies podem aprendre com s’escriuen diferents paraules del poema, localitzar-les al full, dibuixar els animals dels que hem parlat, buscar més informació sobre ells, fer un mural… I així amb cada una de les activitats.

10. ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

Penso que l’educació emocional ja està treballant i molt la diversitat, a més tots els nens, en funció de les seves característiques i pecularietats pot fer un treball al seu nivell dins de les activitats proposades adaptant-les si és necessari.

11. PECULIARITATS QUE APORTA EL PROJECTE

L’ única peculiaritat que se m’acut seria el fet de treballar un tema que encara no està molt arrelat a les nostres ecoles i a més fer-ho d’una manera més sistemàtica i organitzada, fent servir recursos TIC.

12. ELEMENTS DIDÀCTICS DE MILLORA AMB L’APLICACIÓ DEL PROJECTE.

Per mi, com ja he dit abans la millora seria treballar amb els nens un tema tan important pel seu desenvolupament com a persones i també per la seva manera de relacionar-se amb els altres i afrontar la vida.

13. AVALUACIÓ

Per les característiques del tema l’ avaluació seria simplement anar realitzant les diferents propostes i anar avançant cada cop més en el coneixement de les pròpies emocions i actituds, en el coneixement de les emocions i actituds dels altres i en les relacions empàtiques i assertives. El mètode per veure si els alumnes han avançat o no seria l’ observació.

14. ALTRES ELEMENTS A ASSENYALAR

Seria important que els pares coneguessin el treball que s’està fent a l’escola i de quina manera es fa i poder treballar de manera conjunta anant en el mateix sentit.



Publicat dins de General | Deixa un comentari

Sento la música…

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mTbgE_TyGEc[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZzcLJ-hWtLg[/youtube]

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Conte: La vella i els lladres.

Conte La Vella i els Lladres

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Estimo als animals.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Conte de por…

Edu3.cat

Publicat dins de General | Deixa un comentari

PRESENTACIÓ GOOGLE DOCS: EM VULL CONÈIXER

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Hola, món!

Hola a tots i a totes, us presento el meu nou bloc. És un bloc on navegarem pel mon de les emocions, us atreviu a viatjar per aquest mar?. Comencem…

Què divertit!!! Som amics!!!
És fantàstic!!!

Els nens i les nenes d´avui són el futur del nostre planeta…

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UtHiVppF-qQ[/youtube]

Deixeu-vos transportar a un mon màgic, ple de pau i fades…

02 Away

Publicat dins de General | 1 comentari