Autors:Meritxell Raja i Oriol Romero | 12 juliol 2011
CONTEXT DE L’ESCOLA
Es tracta d’una escola d’Educació Infantil i Primària de titularitat pública que consta de dos línies pedagògiques.
La majoria d’alumnes són castellano – parlants, d’aquí que no coneguin els costums catalans perquè estan arrelats a les tradicions de la procedència familiar. El català, per la seva banda, l’empren com a llengua de comunicació amb els docents i de treball a classe.
El centre ha incorporat una aula d’acollida per l’arribada d’un grup important de nens/es del Magreb i de països de Sud – Amèrica en els últims anys. Des d’aquí una mestra de suport lingüístic els impartirà classes en català perquè es familiaritzin amb la llengua vehicular de l’escola.
L’escola està duent a terme un projecte d’escola verda amb activitats relacionades amb la protecció i conservació dels espais verds, el reciclatge… vetllant en tot moment per la sostenibilitat del medi ambient.
ACTIVITAT SENZILLA: “EL RECICLATGE DES DE L’AULA D’ACOLLIDA”
INTRODUCCIÓ
Aquesta activitat consisteix en la realització d’una tasca prèvia per formar part del projecte “voltant pel món” del qual formen part moltes escoles d’arreu de Catalunya. En aquest projecte, els mestres de suport lingüístic plasmaran en els seus blogs respectius els treballs que porten a terme des de l’aula d’acollida. La primera fita de “voltant pel món” és conèixer l’origen dels nostres nouvinguts i ho farem per mitjà de la plàstica on cada nen/a haurà de crear artísticament un ninot icona del seu país ple de detalls decoratius amb material reciclat. Un cop finalitzat el motiu, cada nouvingut farà una breu exposició explicant d’on prové, les seves vivències en el país d’origen, per què ha vingut a viure a Catalunya i si l’agrada aquesta escola. A partir d’aquí, es tracta d’anar accedint a la xarxa de blogs que formen part del projecte per crear un espai enriquidor on els nostres nouvinguts plasmin les seves vivències, experiències, treballs de classe i comparteixin les activitats que fan amb els altres.
OBJECTIUS
– Crear una plataforma informativa on s’ofereixi recursos per treballar amb alumnat nouvingut que desconegui el català.
– Fomentar el sentiment de respecte i tolerància cap a altres cultures.
– Descobrir diferents tipus vestuaris segons la procedència de les persones.
RECURSOS
– Recursos funcionals: aula d’acollida.
– Recursos materials: ordinadors en xarxa, ampolles petites de plàstic o vidre, escura-pipes, boles de porexpan, retoladors, paper pinotxo, cintes, robes, llana, sal o sorra, plastilina…
TEMPORALITZACIÓ
Es dedicarà un total de quatre sessions per fer possible l’elaboració dels ninots del món dotant-los de tots els atributs de vestuari específics per tal que llueixin una imatge nítida de la realitat. I una sessió més per grabar les exposicions de cada nen/a com a format multimèdia.
INCÍS
En el moment en què l’alumnat estigui més familiaritzat amb el català, es planteja la possibilitat que els alumnes puguin redactar articles acompanyats de fotografia i àudio representatius de les feines realitzades.
AVALUACIÓ
En aquest cas s’avaluarà la participació i la voluntat de l’alumnat per fer el projecte.
ACTIVITAT COMPLEXA: “GREEN TEAMS” 
INTRODUCCIÓ
El centre, tal com hem comentat anteriorment, està duent a terme activitats relacionades amb la protecció de l’entorn i dels espais verds. Per aquest motiu, es crearan els “Green Teams” o grups verds de 4 persones que faran tasques de vigilància i supervisió pels espais escolars (patis, passadissos, lavabos…). Els protagonistes seran els alumnes de 4t, 5è i 6è que aniran informant paulatinament de les actituds incorrectes (desgast d’energia, ús excessiu de l’aigua, maltracte a la vegetació…) i donant alternatives, solucions i consells als companys de l’escola per tractar de solventar-les.
OBJECTIUS
– Prendre consciència del paper de la natura al nostre entorn.
– Cuidar el medi ambient i mostrar als infractors com fer-ho.
– Tenir un paper actiu per fer front a la problemàtica mediambiental dins l’escola.
– Adquirir destresa en l’expressió escrita en anglès.
RECURSOS
– Recursos humans: equips verds que portaran una insígnia durant les tasques de vigilància.
– Recursos materials:
. Graelles de doble entrada on apareixeran les infraccions descobertes pels equips verds en els diferents dies de la setmana. Aquestes graelles visuals es penjaran al blog per facilitar la seva lectura. A posteriori, es redactaran possibles solucions a les errades detectades.
.Ordinadors en xarxa.
. Fotografies extretes pels equips verds.
TEMPORALITZACIÓ
Els equips verds de cada nivell prendran possessió durant dues setmanes i un cop finalitzades no tornaran a recuperar el càrrec fins que hi hagin passat quatre. Així doncs, aquest d’intercanvi de papers tindrà lloc durant un curs sencer per anar corregint les infraccions comeses setmanalment.
La resta de grups de l’escola hauran de seguir el blog amb l’ajuda de l’especialista d’anglès perquè les entrades es publicaran en la llengua estrangera. Cada equip haurà de publicar dos entrades durant la seva estada al càrrec.
AVALUACIÓ
L’avaluació constarà de quatre blocs:
a) Avaluació que el tutor en farà de la tasca del “Green Team”.
b) Avaluació de l’especialista d’anglès sobre l’expressió escrita en llengua estrangera.
b) Avaluació que en farà l’equip verd d’un nivell (ex. 4t) dels altres grups (5è i 6è) oferint crítiques constructives per anar perfeccionant la tasca a fer quinzenalment.
c) Autoavaluació.
Hola,
Les dues activitats estan molt bé però a la primera potser caldria detallar una mica més quin paper hi juga el blog, qui hi escriu, si es comentarà o no, com, etc.