Moviment amb caixes de cartró

El dia 31 de gener, vam preparar una sessió de moviment amb caixes de cartró pel grup d’infants de l’aula de Bastoners (0-1 any).

Vam anar a la sala de l’escola on hi havia les caixes de cartró (de diferents mides, formes i colors) disposades per l’espai. A partir d’aquí, vam deixar que els infants juguessin i experimentessin lliurement amb el material. 

Les caixes de cartró van oferir als nens i nenes un munt de possibilitats de joc i aprenentatge. A partir d’aquest material quotidià, no estructurat, tan senzill, simple i versàtil, van poder experimentar el plaer sensoriomotor, jugant de manera lliure i passant de sensacions corporals a expressions pre-simbòliques.

En un primer moment, els infants van explorar les característiques de les caixes i seguidament, van començar a posar a prova les seves habilitats motrius, desafiant l’equilibri i la coordinació: entrant a dins, sortint a fora, pujant a sobre, posant-se a sota. Obrint i tancant aquelles caixes que tenien tapa, arrossegant-les, agrupant-les i apilant-les.

Amb aquesta proposta es va fomentar el coneixement, el moviment i el control del seu cos. Els infants van anar superant reptes mentre assolien seguretat física, afectiva i emocional. 

 

“Cal acompanyar a l’infant en les seves activitats lúdiques. (…) Des del període en el qual fer és pensar, el període en el que pensar és pensar el fer, i més enllà del fer.”

Bernard Aucouturier , 2004.

 

 

Raquel Blancafort

Joc simbòlic

Jugar és quelcom innat ens els infants.

Des de ben petits el joc els permet enriquir-se en sensacions i estímuls que els ajuden en el seu desenvolupament. A mida que es van fent grans, els infants canvien i també canvia el seu  joc. A partir dels 2 anys, apareix el joc simbòlic. Aquest joc permet als infants reproduir situacions reals de manera lúdica i poder experimentar, amb la pròpia activitat, els diferents rols que hi ha al seu entorn afavorint la interrelació i la comunicació.  

El dia 11 de Març era l’aniversari de l’Arlet; els aniversaris a l’escola sempre venen acompanyats d’una maleta d’experiències preparada especialment per l’infant que aquell dia fa anys. Per això, aquell dia la maleta era plena de nines i diferent material específic per tenir-ne cura. 

 

Quan es va obrir la maleta cada infants va agafar una nina i, de manera inconscient es van distribuir per l’espai silenciosament. Alguns d’ells posaven les pipes amb delicadesa i les consolaven. D’altres, com l’Anahely, la rentava amb una tovalloleta i amb concentració intentava posar-li un bolquer. 

El joc simbòlic, dona a l’infant infinitat d’opcions de joc, per això, l’Arlet i l’Eulàlia, després de cuidar una estona les nines van aprofitar les tovalloletes per netejar els vidres i alguns mobles de l’escola. 

Durant aquest temps de joc, els infants van poder representar accions que havien observat i viscut en primera persona, deixant florir sentiments i emocions internes i, viure experiències d’escolta vers la resta de companys.

 

“Si obrim bé els ulls i les orelles, sigui on sigui que jugui l’infant, veurem un ventall d’imaginació, una font inesgotable de plaer, idees, descobriments, iniciatives de pensament i d’acció”

Elisabet Abeyà 

 

 

Ariadna Riera