La finalitat d’aquest article és fer una reflexió sobre l’ús didàctic del material multimèdia, concretament, la implicació dels alumnes en la creació del material durant tot el procés (organització, planificació, realització i avaluació) com acció que permet consolidar aprenentatges (treball de grup, competències, procediments…) i sobre l’ús de recursos audiovisuals per potenciar un aprenentatge significatiu.
Amb l’arribada de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC), la informació està a l’abast de tothom i evolucionen a un ritme tan frenètic que fins i tot no en podem ser realment conscients. Podem dir que han provocat canvis en la naturalesa educativa dels processos d’ensenyament i aprenentatge. La Web 2.0 amaga un enorme potencial des del punt de vista de l’educació. Hi ha un ampli ventall d’eines per al diferents processo d’aprenentatge, eines per a la organització, planificació, realització i avaluació.
L’aprenentatge té un component social important que no podem obviar. Amb l’avenç de la tecnologia l’aprenentatge social s’ha amplificat, de tal manera que l’entorn social de l’aprenent ha crescut molt. Així doncs, els estudiants aprenen de manera significativa, a través dels companys, d’altres mitjans de comunicació i de la societat en general. Això implica que els alumnes hagin d’interactuar mitjançant les (TIC) amb eines de tipus col·laboratiu. Per això és molt adequat que a l’escola és treballi la competència digital i que ajudi als alumnes a prendre consciència de la seva identitat digital per poder fer un ús responsable i apropiat d’aquestes eines.
Les Tecnologies d’Aprenentatge i Coneixement (TAC) es pot entendre com una visió de les (TIC) des de l’escola. Es tracta de posar les tecnologies al servei d’una millora en els processos d’ensenyament/aprenentatge, d’avaluació i d’organització, que de forma quotidiana es desenvolupen a l’entorn, al centre i a l’aula.
El sistema educatiu d’avui recolza que l’educació ha de preparar per a la vida i que té entre les finalitats bàsiques proporcionar els coneixements i les competències necessàries per tal de ser útil a la societat. Aquest aprenentatge ha d’integrar, la col·laboració, la discussió, la negociació, la resolució de problemes, la cooperació, etc. Tot això ens porta a la necessitat d’utilitzar metodologies docents actives.
La competència digital s’ha de treballar de forma transversal. Els recursos digitals són complements indispensables per a treballar a l’aula i alhora assolir altres competències més enllà de la digital. I hi una infinitat d’eines i materials a la xarxa, però com a mestres hem de saber escollir bé i adaptar-los al nostre alumnat.
![]()

Una resposta a M1. Activitat 3: Ús didàctic del material multimèdia