L’adaptació

EL PERÍODE D’ADAPTACIÓ A LA LLAR D’INFANTS

Des de la Llar d’infants “La Miraculosa”, us comentarem breument en què consisteix el període d’adaptació, perquè també us serveixi de reflexió i ajuda per a resoldre els dubtes que pugueu tenir sobre aquest període, o d’alguna manera superar l’angoixa que us pot suposar deixar el vostre fill/a la llar. 

La Llar d’infants pot esdevenir pels nens/es una nova possibilitat d’enriquiment i ampliació de les seves experiències, una altra manera de créixer i desenvolupar-se en relació els altres companys, altres adults i nous espais. Les experiències viscudes fins ara en el medi familiar es tornen més complexes i més àmplies.  

Malgrat tot, és possible que als infants els calgui un temps per conèixer l’escola, descobrir-hi coses interessants, adequar-la a les seves necessitats i preferències i d’aquesta manera poder-ne gaudir.

D’aquest temps en diem PERÍODE D’ADAPTACIÓ. I això no és sinó el camí o procés que viu el nen/a en el pla dels sentiments (afectius, socials, intel·lectuals), tot valorant el que suposa la separació de la família i el que el seu ingrés a l’escola li pot oferir

A QUI LI CAL ADAPTAR-SE?

No són només els més menuts els únics implicats en el procés d’adaptació. La família i l’escola inicien una relació i a tots ens cal adaptar-nos. L’entrada del petit/a en el centre pot fer sorgir en els pares sentiments contradictoris: pors, dubtes, desconfiances… que sovint els porten a sentir-se culpables per la decisió que han pres de portar el seu fill o filla a la llar d’infants. Preguntes com ara: “estarà bé?”, “haurà plorat gaire estona?”, “estarà sol?”, “tindrà alguna mestra que el consoli?”, són algunes de les que es faran pares i mares 

A partir d’aquí cada família reaccionarà de manera diferent. N’hi ha que sobreprotegeixen el seu fill o que s’hi mostren molt exigents o que intenten convèncer els infants que a l’escola s’ho passaran d’allò més bé, n’hi ha que fins i tot eludeixen parlar del tema. Altres famílies ho miren amb més tranquil·litat i procuren transmetre al seu fill la idea de normalitat.  

També per les educadores és un període d’adaptació, tot i que en coneixen el procés i la importància en el desenvolupament del nen/a. 

Les reaccions dels infants quan ingressen a la llar poden ser molt diverses: alegria desbordant, agitació, activitat desenfrenada davant una situació nova… però també pot aparèixer un plor intens, agressions, fortes actituds de rebuig o aferrament a les”seves coses” (motxilla, jersei…). També és fàcil trobar nens que passats uns dies d’aparent tranquil·litat (una setmana, un mes…) reaccioni amb plor i rebutgi la llar quan prèn consciència de la nova situació.  

Cal que siguem especialment sensibles i puguem captar manifestacions subtils del seu estat d’ànim, com ara tristor, aïllament, trastorns de son, inapetència…

ÉS IMPORTANT…

Que els nostres fills/es descobreixin que els podem ajudar a superar les dificultats, malgrat que no els les puguem estalviar.  

– Que no posem temps a l’adaptació. Cada nen té el seu ritme.  

– Que visquem la incorporació del nen/a a l’escola amb la major normalitat i optimisme possibles  

És possible que durant aquest període puguin aparèixer en l’Infant conductes de rebuig:

  • Hi ha nens/es que poden tenir alteracions de son, d’alimentació, vòmits…

  • Alguns senten ansietat per la separació i poden sentir rebuig, por, gelosia cap a altres germans/es, o poden sorgir comportaments agressius.

  • Pot ser que l’Infant, en el retrobament amb els pares plori o mostri indiferència, aquestes són algunes manifestacions que no ens han de preocupar, ja que a vegades els nens i nenes també experimenten sentiments contradictoris, al mateix temps sent la separació amb l’educadora i el desig d’anar amb els seus pares.

  • Des del punt de vista afectiu i social s’observa:

o  Nens i nenes que ploren: és la manifestació més generalitzada.

o  Nens i nenes que no ploren i participen a l’escola de forma resignada perquè les activitats els hi resulten noves, però a casa manifesten  conductes negatives.

o  Nens i nenes que plores i es neguen a ser atesos per estranys.

o  Nens i nenes que es mantenen aïllats, no participen, no es relacionen…

o  Nens i nenes que agafen fortament algun objecte que porten de casa, participen però amb l’objecte a la mà.

Hem de saber que aquestes són manifestacions normals d’aquest període i que si ho acceptem d’una forma natural ja estarem ajudant al nostre nen/a en la resolució d’aquest procés d’adaptació.Per això, necessitarà que li oferim una gran comprensió i ajuda, ajuda que no consisteix en evitar els seus sentiment i conflictes, sinó en entendre’ls. Tanmateix, hem de comprendre que cada nen/a té un ritme d’adaptació personal que s’ha de respectar.

QUÈ PODEM FER ELS PARES PER FACILITAR L’ADAPTACIÓ? 

  • No parlar mai de l’escola en termes negatius. Exemple: “allà aprendràs a menjar!”, “si no et portes bé et portaré a l’escola”  

  • Anar anticipant als infants la seva incorporació a l’escola, tot familiaritzant-los amb els noms dels altres nens/es i de les   mestres 

  • Procurar que abans d’anar a l’escola coneguin l’edifici, hagin vist el pati…

  • Anar acomodant els ritmes de son, hàbits d’alimentació i petites rutines que seguiran a la llar  

  • Intentar aclarir dubtes parlant amb les educadores

  • Ser respectuosos amb la seva incorporació progressiva, sense forçar situacions

  • Procurar que els nens/es vinguin el més relaxats i tranquils possible

  • No enganyar als nens/es. Acomiadar-se cada dia i recordar-los que més tard els vindran a buscar

  • No allargar excessivament els comiats  

  • Permetre que els nens/es portin algun objecte de casa que els proporcioni seguretat (ex: xumet, una nina…)   

I… quan dura aquest procés?

Tot depèn del caràcter del nen, de l’entorn familiar… però aproximadament entre uns quinze dies o un mes la majoria dels nens s’adapten a la nova situació, l’accepten i comencen a gaudir de la companyia dels altres nens, dels nous aprenentatges que se’ls ofereixen, dels jocs a l’aula i comencen a somriure quan es dirigeixen cap a “l’escola” cada matí.

Hem de donar-li moltes demostracions d’afecte durant aquest temps i sobretot…..

MOLTA PACIÈNCIA!!

Moltes gràcies per la vostra confiança i ÀNIMS!! 

2 thoughts on “L’adaptació

  1. Danae

    Hola, som dos alumnes de primer, CFGS de educació infantil. Estem preparant un treball sobre un periode d’adaptació. Tot i q

  2. Danae

    Hola, som dos alumnes de primer, CFGS de educació infantil. Estem preparant un treball sobre un periode d’adaptació. Tot i que el conceptes creiem que els hem assolit prou be, estem una mica confuses alhora de fer una programació. Ja que sabem que durant aquests primers dies sabem que el més important es donar afecte i seguretat.
    Estariem molt agraides si ens ajudesiu amb alguna activitat a fer.
    Gràcies.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà