TINDREM POLLETS?

INTRODUCCIÓ

L’experiència la vam portat a terme durant el tercer trimestre a Cicle Inicial al Ceip La Closa d’ Esterri d’ Àneu el curs 2007/08, a

la classe de segon amb vint-i-quatre alumnes dels quals n’ era tutora i fent-ne partícips als tretze nens i nenes de primer. Va ser una experiència tant engrescadora que crec interessant donar-la a conéixer en aquest bloc. Quan la tornem a fer prometo anar informant en aquest bloc. 

 MATERIAL NECESSARIimagen311

-Incubadora covatutto -12 Novital o covatutto-40-

-Càmera fotogràfica

-Caixa amb bombeta

-Higròmetre

-Termòmetre

-Ous de gallina fecundats.

-Pinso

 OBJECTIUS 

Els objectius principals que ens vam plantejar foren de l’ àrea de coneixement del medi dins el bloc- El món dels éssers vius tot i que pel seu tractament globalitzat va implicar totes les àrees del currículum. 

1-Treballar la reproducció del gall i la gallina per tal de fer néixer pollets a l’ aula. Reproducció sexual. 

2-Experimentar una incubació artificial i entendre les nocions de incubació i embrió. 

3-.Estudiar el concepte de reproducció, no de forma segmentada sinó lligada a la totalitat de l’ éssser viu, tenint en compte les funcions de nutrició i relació. 

4-.Analitzar les interaccions de l’ organisme amb el medi i les variables mediambientals necessàries per tal que es produeixin.(calor,temps,humitat,ambient extern favorable).( Regles externes). 

5-Plantejar la importància dels aspectes genètics en el desenvolupament dels pollets. (regles internes) 

6-Poder construir una idea pròpia d’ ésser viu i crear una actitud de respecte. 

7-Reconèixer aspectes clau dels fenòmens de la vida. 

8-Conèixer una incubadora i les seves parts. 

9-Treballar amb aparells de mesura com l’ higròmetre i el termòmetre i portar un registre al calendari. 

10-Utilitzar els recursos TIC que ens proporciona l’ aula de medi per buscar informació, portar a terme el nostre projecte i fer-ne partícips a tota l’ escola. ( Internet, blog d’ altres centres,càmara digitat,DVD i pantalla d’ aula) 

Aquest treball ha acabat sent un projecte globalitzat on hem treball moltes de les competències bàsiques del Cicle Inicicial  i ens ha ajudat a treballar de manera motivadora altres àrees del currículum. 

DESCRIPCIÓ DE L’ EXPERIÈNCIA. 

La comunicació en tot el projecte té un paper essencial. Aprofitem la tendència natural dels nens i les nenes a involucrar-se , exposant opinions personals, expressant el que pot passar i què podem fer per aconseguir que passi etc.

 Partim d’ una Conversa inicial.

I ens fem preguntes , la mestra ho enceta però enseguida ells tenen molts interrogants.

Us agradaria tenir pollets a l’ aula? I veure’ ls néixer ?

Què necessitarem per fer néixer pollets?

De tots els ous poden néixer pollets ? perquè a vegades no surten pollets ?

-Hi ha alguna cosa que l’ ou ha de tenir dintre ?

-Hi ha alguna cosa que l’ ou necessita de fora ?

-Què passa dins de l’ ou durant la incubació ?

 Fem un llistat del què necessitem tenir i saber i ens posem a la feina.

Sempre per elaborar explicacions fem l’ exercici de tornar sobre les paraules , els escrits i els dibuixos i les conjectures dels nens i de les nenes de la classe.

Primer intentpollet

Per què no han nascut els pollets?  ????

  Tornem a provar-ho?

Responen la majoria que sí, però alguns diuen: “ No és que sigui impacient ,però vull que neixin aviat” – I si tampoc nèixen?

 Després de comprovar que la primera incubadora que hem utilitzat no manté una temperatura prou alta,això és Esterri i a les nits baixa la temperatura notablement; estem disposats a tornar-ho a provar amb una que ens ha deixat el Paco , pare d’ un alumne i que té força experiència en la reproducció de la perdiu “Xerra” ,  la aprofitem i agraïm també els seus coneixements pel nostre propòsit.020

 El Josep , administratiu del centre , ens proporciona nous ous del seu galliner i ens explica com la lloca té cura i cova els seus ous fins que neixen els seus pollets de manera natural.

Aquest projecte ens va engrescant a tots perque mestra i alumnes anem aprenent junts.

Passats 21 dies en què hem tingut cura de voltar els ous diàriament, de controlar que la temperatura fos de 38.5 ºC i que no hi faltés aigua no

succeeix res del que esperàvem. El dia 22 mirem els ous amb un ovoscopi sols un s’ havia desenvolupat. Per què no va néixer?

pollet11

I els altres, perquè no es van desenvolupar?

Vam obrir l’ ou i la nostra decepció i tristesa va ser comprovar que el pollet s’ havia desenvolupat correctament i que no havia pogut néixer,

 

Possibles causes analitzades:

-Falta de fertilitat.

-Poca viabilitat

-Baixa temperatura .

-Falta d’ humitat

-Poca ventilació

-Oblidar algun dia el volteig perquè l’ embrió no s’ enganxés a la paret de la closca

-No seguir el protocol dels darrers tres dies:

No voltar els ous.

Baixar la temperatura a 35’5ºC

i augmentar considerablement el grau d’ humitat.

 

Vam respectar i escoltar altres causes de caire religiós com:

=Potser els que fan religió havíen de resar…” Però no vam anotar-ho com a causes provables…

 Després de vèncer la desil·lusió i decepció inicial, vam valorar que havíem fet un pas més que la última vegada i que potser canviant les possibles causes ens en sortiríem.

 Tothom ens va animar a tornar-ho a provar , encara hi havia temps abans d’ acabar el curs.

 Anotem a la classe i recordem:

 SI VOLS RESULTATS DIFERENTS NO FACIS SEMPRE EL MATEIX

Albert Einstein

 Tercer intentgallina3

 Després de tornar de colònies posem novament vuit ous a la incubadora. Aquest cop ens els porta en Manel Montoliu , el logopeda del centre , home de ciència i paciència, a qui també hem d’ agrair les seves informacions.

Mestra, nens i familiars estem ben posats en el tema i sabem més i més coses de la incubació.

Senyoreta el meu padrí diu…” El meu pare ha llegit que… 

Ens encarreguem que tinguin una temperatura i humitat adequada i els anem, voltejant cada dia fins al dia 18.
 Així amb tant d’ ajut i gent que ens encoratja no pot fallar…

Passat el primer període crític de la incubació, als quatre dies ens fem un ovoscopi , amb una caixa i una bombeta, per descartar els ous infèrtils.

Quina sort tots tenen un embrió viu ! Anem bé! 

 ovoscopi2

  

  

 

El segon període crític de la incubació són els tres darrers dies. Fem tot el que s’ aconsella i al final neix el primer pollets a l’escola i després quatre més els dos dies següents.

Quina experiència més meravellosa. Inoblidable! !

L’ explosió de sentiments positius ens omple a tots. Tots volem cuidar-los, veure’ ls i tocar-los.

N’ hi ha que criden victoriosos. : A la tercera , la vençuda !  pollets

EN LA NATURA DE LES COSES CAL TROBAR EL PLAER DE VIURE

 Després de 21 dies d’ incubació va néixer

el primer pollet, al dia següent dos més i

quan ja semblava que no en volia néixercuidarlos

cap altre… es començaren a trencar dos ous més

que amb una mica d’ ajut van poder acabar

de sortir de la closca.

A la classe de segon , JA TENIM 5 POLLETS !

 

 AVALUACIÓ.

 Del projecte i de la metodologia.

Mestra, pares, alumnes, tota la comunitat educativa aprenem junts i creem unes actituds de recerca, paciència i perseverança.

Es treballa de manera totalment interdisciplinar i es desenvolupen totes les competències.Un cop acabat el projecte ens vam adonar que les aportacions a l’ adquisició de les competències bàsiques dels nostres alumnes havíen estat encara més importants en les competències comunicatives , metodològiques i personals .S’ ha pogut  fer un bon treball de les emocions .

Hem treballat moltes competències bàsiques per aprendre a ser i actuar de manera autònoma a pensar i comunicar a descobrir i tenir iniciativa i conviure i habitar el món tal i com ens aconsella la nova llei.

 Tots els/les alumnes han estat motivats des del primer fins al darrer dia i el projecte s’ acaba per que ho fa també el curs. Hem compartit un procés d’ aprenentatge, s’ han creat unes relacions afectives molt positives i m’ obre un camí cap a la reflexió de quina ha d’ estar la metodologia que doni un balanç sentimental, cognitiu i comunicatiu per a tots.

 De l’ alumne.

-Elaboració d’ un dossier.

-Compliment de càrregs.

-Control escrit de continguts bàsics. 

-Autoavaluació

 

1 Crec que he après…

2-T’ ha agradat aquest projecte? 

MOLT BASTANT POC GENS
19            24 5                                      – –                                               – –                                               –

 

-Redacció-  Text lliure.

-Valoració del curs. En acabar el curs tots valoren molt aquesta activitat.

Ara dos cursos després encara es recorden de l’ experiència de manera molts pregunten si quan ho tornarem a fer.

Voleu tornar-ho a fer aquest any?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

els pollets from lidia cardona gasa on Vimeo.

8 comentaris

  • judit (16 anys)

    A mi m’agradaria que ho tornessim a fer, perque va ser molt interessant i els vam poder agafar i fer-nos una foto amb un pollet, n’havia un que es deia Saltarí, els tenien els que ara fan 4t.

    ADEU!!!

  • alba (16 anys)

    Lidia sempre serem els teus nens( i tu seras la nostra millo profesora em la culumna femenina.)
    Adeu LIDIA.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Marc Cases (16 anys)

    ba se molt guai perque fa ilusio tindre pollets XD XD XD XD

  • Carina! (16 anys)

    Hello!
    que tal ?
    a jo em va agrada molt tenir pollets!!
    me’n recordo de que el saltari es va fer caca al full de la Jana
    jeje !!
    be vull que en tornem a tenir !!
    la nostra classe o la de una altra!!
    estem molt guapos a les fotos!!

    adeu !!

    =) happy!
    XD happy!

  • Lídia Cardona Gasa (16 anys)

    Jo també m’ ho vaig passar molt bé amb vosaltres, compartint aquesta experiència. Gràcies Marc, Alba, Carina i Judit pels vostres comentaris tant bonics.
    Lídia

  • Jordi (exmestre de música) (15 anys)

    ooohhhhh!!!! moltes felicitats a tots, en especial a tu Lídia per contribuir amb tant d’entussiasme en el camp de l’ornitologia aviar.
    Ja veig que quan li agafes el “tranquillo” això de fer pollets és un no parar.
    ;)

  • Lídia (15 anys)

    Quina il.lusió que hagis mirat els nostres blocs, Jordi. El primer cop també vas compartir i patir la meva perseverança oi?

  • mara (15 anys)

    esta molt ben fet os felicito

Respon a Jordi (exmestre de música) Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

 
Go to Top