LA CIÈNCIA ÉS EMOCIONANT
9
Aquest blog vol ser una aïna d’ intercanvi d’ activitats de coneixement
del medi natural i social de tota la primària de l’ escola La Closa
d’ Esterri d’ Àneu. També trobareu enllaços d’ interès i notícies.
Podreu fer propostes i comentaris i entre tots fer que aquest sigui un blog actiu.
Comencem un nou curs amb més projectes i nous interrogants. SOM-HI!
Recorda: LA CIÈNCIA ÉS FÀCIL quan mirem de fer bones preguntes i de donar-ne resposta a algunes.
Més ciència fàcil
0Després de dos cursos compartint les activitats de Medi de l’ escola la Closa, aquest blog ha anat creixent amb la vostra participació amb comentaris, idees, activitats, petits tresors…
Ara ja no pot créixer més. Per això, seguirem compartint més experiències, inquietuds, aprenentatges…en el nou blog
Més Ciència fàcil
http://mescienciafacil.blogspot.com/
Un final de curs de luxe per la CIÈNCIA
0Desenvolupament:
Vàrem gaudir del privilegi de tenir a l’escola en Dani Jiménez. Aquest conegut físic i divulgador científic va oferir als alumnes de tota primària el seu espectacle científic educatiu.
Els alumnes de 5è de primària van obtenir el 1r premi amb el seu disseny d’una cèl·lula dins del concurs artístic d’una cèl·lula en 3D.
Aquest premi va consistir en que l’espectacle científic de Dani Jiménez s’oferís a l’escola des de 4t fins 6è de primària.
L’ altre espectacle per als més petits de l’ escola va anar a càrreg de l’ APA de l’ escola.
A l’ escola Llar.
-Des de les 10 hores fins a les 11 h., ens van oferir el primer espectacle de ciència :
Què cal per ser un bon científic? Per tots els nens i nenes d’infantil de primer i segon de cicle inicial de l’ escola.
-A partir de les 11,30 van participar del segon espectacle els alumnesde 3r,4rt, 5è i 6è de primària. Des d’ Arquímedes fins a Einstein ens va proposar un viatge d’ un milió d’ anys, on els protagonistes són els grans científics i els seus reveladors experiments.
Valoració:
Excel.lent. Va ser un gran espectacle de científic molt motivador que va ajudar a reforçar els coneixements adquirits durant el curs i ens va apropar la Ciència a partir també del pensament lateral, l´enginy i la creativitat científica.
Tot i les dificultats per trobar l’espai adequat , ho vam fer possible amb la col.laboració de l’ Escola llar i el Camp d’ Aprenentatge.
Si voleu veure més fotografies, aneu a aquest enllaç del blog de l’ AMPA de l’ escola.
experimentalia-visita-de-dani-jimenez.html
Gaudiu de la ciència en directe!
0El proper dijous 16 de juny, tota l’ escola,podrem gaudir dels espectacles de ciència del Dani Jimenez.
Des de les 10 hores fins a les 11 hores ,ens oferiran el primer espectacle, dirigit a tots els nens i nenes des de Pàrvuls 3 anys, fins als de segon de primària.
*Espectacle 1: Què cal per ser un científic?*
Donaran les claus per ser un bon científic!!!
Convertim l’activitat per grups petits en un espectacle impactant: núvols de nitrogen líquid, foc que balla, aigua que no cau i més experiments que ens donaran les claus per ser un bon científic.
Prepareu bé els ulls i les orelles!!!
Ens proposen un gran espectacle visual i participatiu en el que els més petits gaudiran d’un primer contacte amb la Ciència de la forma més espectacular.
Un espectacle estimulant i quasi màgic per les ments més despertes de l’escola!A partir de les 11’30 podran participar del segon espectacle els alumnes de 3r, 4rt, 5è i 6è de primària.
*Espectacle 2: Des d’Arquimedes fins a Einstein.
Us proposa un viatge d’un milió d’anys, on els protagonistes són els grans científics i dels seus reveladors experiments.
Descobrim de la mà de Newton, Galileu, Lavoiser o Einstein les grans revolucions científiques de la història i com s’ha construït la Ciència que ens ha dut fins a la nostra civilització.
Observació, matemàtiques, experiments… Un espectacle apte per totes les edats i molt adequat per entendre com s’ha construït la Ciència que avui en dia es fan als laboratoris.
El primer espectacle està finançat per la nostra AMPA i el segon espectacle és el premi dels alumnes de cinquè que volen compartir amb tota l’ escola.
Si voleu saber com van guanyar el primer premi de tota Catalunya amb la seva maqueta de la cèl.lula consulteu aquest enllaç.
http://blocs.xtec.cat/lacinciafcil/?cat=27538
Felicitats de nou a les ments inquietes de l’ escola i gràcies a tots els que feu posssible que ensenyar i aprendre ciència ens doni felicitat de fons, que no és pas sempre de manera inmediata.
Molts cops aquest sentiment de satisfacció és fruit de perseverar, d’ esforçar-nos i de tenir paciència…Oi nois i noies ?
Volem conèixer millor el municipi de l’ Alt Àneu
4Els alumnes de tercer i quart estan preparant, amb les seves tutores, una entrevista a l’ alcalde de l’ Alt Àneu i el proper dijous ens atansarem a València d’ Àneu, per conèixer millor aquest municipi de les nostres valls.
SABIES QUE…
El municipi d’Alt Àneu està constituït per 8 nuclis de població que es distribueixen al llarg de les valls formades per la Noguera Pallaresa i el riu de la Bonaigua. Des del punt de vista administratiu, l’Alt Àneu és fruit de la fusió, a finals dels anys 70, dels antics ajuntaments d’Isil, Son, Sorpe i València d’Àneu, amb els seus respectius agregats. En l’actualitat compta amb dos entitats municipals descentralitzades de recent creació: la d’Isil i Alòs, i la de Sorpe.
Visita la webb del seu ajuntament:
http://altaneu.ddl.net/
DADES RELLEVANTS
.Ubicación 42°38′7″N 1°6′40″ECoordenadas: 42°38′7″N 1°6′40″E
. Altitud 1.085 msnm
. Distancia 155 km a Lérida
.Superficie 217,76 km²
.Fundación 1970
.Población 446 hab. (2010)
. Densidad 2,05 hab./km²
.Código postal 25587
.Alcalde (2007) Josep Maria Costansa Abadia (PSC)
http://cat.lleida.com/mapes/index.html?x=2142&y=628&zoom=1
Volem veure-hi més!
1El Serni ha volgut compartir amb nosaltres un regal d’ aquest Nadal. Mireu…
UN MICROSCOPI
LA LUPA
Hem aprofitat l’ ocasió per conèixer altres aparells que també milloren l’ observació. Evidentment no augmenten tant l’ observació com el MICROSCOPI
J
LA LUPA BINOCULAR
Mireu què bonic ho ha dibuixat l’ Eva.
Si voleu saber com es pot fer una lupa de manera molt fàcil, obra aquest enllaç:
http://www.jverdaguer.org/jsmedia/001ciencia/ftp/extrems/6.4.10.pdf
Us pot ajudar a estudiar…
0Als alumnes de sisè us vaig prometre posar-vos alguns enllaços al blog . Doncs, aquí en teniu alguns. Desitjo que us siguin útils.
Aquest recurs és molt complert. Hi ha tots els aparells. És una mica més elevat.
Aquest és per reforçar el que crec que sabeu.
http://www.edu365.cat/primaria/muds/natural/esquelet/index.htm
PER APRENDRE DE MANERA DIVERTIDA.
http://www.cajastur.es/clubdoblea/diviertete/juegos/elcuerpohumano.html
La musculatura
http://www.xtec.es/ceipvilaroja/superior/coshuma/muscular.htm
(En castellà)
http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~23003429/educativa/musculos.html
L’ esquelet
http://www.xtec.es/ceipvilaroja/superior/coshuma/esquelet.htm
ELS sentits
Com netejem l’aigua?
6El Martí ha volgut compartir amb tota la classe un experiment. Mireu de què es tracta:
Aquesta aigua serà potable? Si en voleu saber més:
http://www.enginycat.cat/canalnoticies_noticia_detalle.php?noticias_id=204
Navegant per internet he trobat que una empresa ha inventat un potabilitzador d’aigua que elimina el 99% dels bacteris que pot portar l’aigua.
Trobo que és un invent increiblement util per al tercer món on milions de nens moren per beure aigua
dolenta.
http://greenearth.bligoo.com/content/view/254206/Potabilizador-de-Agua.html#content-top
Els alumnes de segon saben moltes coses dels imants
1
Dani Jiménez ens ensenya com la Terra és un gran imant. També fabrica un imant i una brúixola casolans.
Si voleu saber-ne més coses dels imants, mireu aquest enllaç:
http://www.librosvivos.net/smtc/homeTC.asp?TemaClave=1073
La pell del tomàquet es pot transformar en plàstic
2La piel del tomate se transforma en plástico
Investigadores del Instituto de Ciencias Materiales de Sevilla (CSIC-US) y de la Universidad de Málaga (UMA) han creado un plástico biodegradable a partir de la piel de tomate con aplicaciones en el campo de la alimentación y salud.
Los científicos tomaron como referencia el componente principal de la epidermis de la piel de este fruto, un biopoliéster denominado cutina que constituye la matriz de la capa cuticular que recubre la superficie de las hojas, tallos no lignificados y frutos de las plantas superiores. La función principal de este biopolímero es preservar la pérdida de agua desde el interior celular y actuar como interfase entre la planta y el medio externo.
José Jesús Benítez Jiménez, responsable del proyecto, asegura que “la cutina se contempla como un producto biocompatible, biodegradable y no tóxico que la propia naturaleza emplea como capa protectora de frutos y hojas, y, por tanto, susceptible de ser adaptado artificialmente y empleado como material comercial para el envasado de alimentos”.
El material plástico resultante es viscoelástico, con un grosor “a la carta” y de color anaranjado. Es inocuo y biodegradable y su durabilidad es la misma que la de la piel del fruto. “En la actualidad estamos realizando pruebas mecánicas, de resistencia, elasticidad, transparencia y opacidad”, apunta Benítez. Además, la materia prima es gratis, puesto que son desechos de la industria alimentaria.
Aunque la cutina es el material polimérico lipídico más abundante en la biosfera, y es conocido desde hace tiempo, su formación en las plantas a partir de los monómeros constituyentes no está bien descrita y se desconoce con exactitud cómo se ensamblan o unen químicamente entre sí para formar el biopoliéster.
Elena Sanz03/12/2010 Etiquetas:plástico, materiales, cutina
Què et sembla aquest material? És millor o pitjor pel medi ambient? Què et sembla?
Una gran científica i una persona encisadora
2LA DOCTORA JOSEFINA CASTELLVÍ ENS VA SEDUIR A TOTS I TOTES.
Els professors que vam tenir el gran plaer d’ escoltar-la en fem una valoració excel.lent, però llegiu quines valoracions en fan els alumnes de sisè:
L’ Alda ha escrit:
“La Josefina Castellví va venir a l’ escola a explicar-nos coses de la seva vida a l’ Antàrtida. Quan la vaig veure vaig pensar que per tenir 75 anys… no ho semblava gens.
El Roger diu:
” Ens va fer una explicació de lo que ella va anar a fer a l’ Antàrtida. Va ser molt interessant perque era com si ella ho estés fent en aquell moment, espero que ho tornem a repetir algun dia”
El Pepo comenta:
” Va parlar de l’ Antàrtida, de com respectar la natura i no interferir en la seva vida natural, malgrat estar estudiant-la, no doneu menjar ni toqueu cap pingüí, no tireu la brossa fora de la bossa o els pingüins s’acostumaran i quan marxis ells ja no sabran caçar, els pingüins són molt llestos, inclús tenen guarderies, pero ara, són molt bruts.
També va parlar de moments històrics de la seva vida. Respecte a la flora, només hi ha líquens. Va ser molt interessant, pocs cops hi ha oportunitats així d’ escoltar persones amb tanta experiència com ella.
Em va agradar molt i ho vaig trobar del tot divertit.”
L’ Alex en el seu treball escriu:
“Vam aprendre coses que no ens esperàvem, va ser una passada. Ella també es va quedar sorpresa de trobar-nos tant concentrats escoltant-la…
Ens va dir que un dia va nevar tant, que al campament base, on tenien la caseta, es va cobrir tota sencera i quan van tornar de la seva expedició, en compte d’ entrar-hi per la porta, van haver de fer un forat a la neu per trobar-la.. Allí dins van passar 2 mesos sense sortir per res…
Els pingüins quan surt el sol es posen d’ esquenes perque se’ls escalfa més al ser de color negre i que per anar a pescar fan un carril de baixada i un de pujada tot ordenadament.
Em va agradar tant que em vaig quedar amb ganes de més i de fer-li més preguntes. Fins i tot el meu professor no s’ ho creia. No em va haver de cridar l’ atenció per res, ni a mi, ni a ningú, i això que erem uns 40 nenes i nens.”
El David ens resumeix així la conferència:
” A la conferència ens va explicar el perquè de la temperatura de l’ aigua. Als tròpics l’ aigua és més calenta que als mars Àrtics i Antàrtics. També ens va explicar que els corrents marins s’ escalfen als tròpics i escalfen l’ aigua dels mars més freds del planeta com un sistema de calderes…
Quan els venien a visitar les altres bases, un corria al “rebost” de les banderes” i en treia la del país que els visitava, era signe de benvinguda…
Un dia amb el seu vaixell, va veure com si naveguessin damunt de gelatina marró clar. Va agafar un cubell i una corda i ho va llençar a l’ aigua. Quan ho va treure, va veure que estava plena de krill, un animalet marí que s’ assembla a una gamba. És l’ aliment preferit de les balenes.
A mi m’ ha agradat molt tota la conferència: Els pingüins, el krill, les temperatures de l’ aigua… A mi, la senyora Castellví m’ agradaria tenir-la de professora de medi ( però no per substituir la Lídia!) “.
La Núria escriu:
La Josefina Castellví ha estat la primera dona directora d’ una base a l’ Antàrtida ( Joan Carles I)
“Em va agradar molt perquè ho explicava tot molt bé i clar. Va ser molt interessant perquè a mi m’ agrada molt l’ Antàrtida i volia saber més coses de les que ja sabia.
El Marc també explica:
” Va ser molt interessant perquè vaig aprendre moltes coses de l’ Antàrtida que abans no sabia i algun dia m’ agradaria anr-hi per investigar-hi coses sobre l’ Antàrtida.
La Maria diu:
“La Josefina va veure molts animals impressionants i va viure moments inoblidables com va destacar a la conferència.
Ens va comentar que va ser la millor experiència de la seva vida. Un dia amb un company es van trobar una balena que jugaba amb ells amb la seva barca…
Valoració personal: Molt ben explicat,gens aborrit, força divertit i intrigant.
El Carles destaca:
” Ens va explicar el seu treball i l’ expedició que va fer a l’ Antàrtida amb quatre companys seus. Durant quatre mesos van estudiar els grossors del gel, que arriben a fer fins a cinc quilòmetres de gruix. ..El que més em va impressionar d’ ella, és com sent tant gran tingués tantes ganes de viatjar, la memòria que té i com parla dels seus viatges. no em cansaria d’ escoltar-la.
L’ Aina en el seu treball diu:
“El dia 19 de novembre va venir a l’ escola la Josefina Castellví, per celebrar la setmana de la Ciència. ..
Per mi la conferència va ser molt interessant. També em va agradar molt que primer ens expliqués una part més científica i després ens parlés dels animals . Va ser un dia que recordaré sempre!.
El Lucas escriu:
“A mi em va agradar molt la conferència perquè ella ho va explicar tant bé que tots els nens ho vam entendre. També jo em vaig sorprendre perque s’ enrecordava de quasi tot lo que li va passar.”
En Tim comenta:
“Jo, personalment penso que la senyora Josefina Castellví té molt carisma i és molt expressiva, dona molt bon rotllo i m’ encanta com amb poquetes paraules et pot fer viure l’ acció que està explicant com si l’ estès vivint al mateix moment que l’ explica. Per mi és un exemple a seguir i em va agradar molt. Trobo que es van quedar curtes les dues hores de conferència, em podria quedar tota una setmana a l’escola . És molt divertit i entretingut sentir-la explicant i explicant, em va agradar molt.
El Pol destaca:
A la conferència ens va explicar que la Terra és com una cal.lefacció. Em va agradar molt com ho explicava i tantes coses que ella sabia. Vaig aprendre moltes coses aquell dia, per exemple, no sabia el que era i que existia els Krills.
M’ ho vaig passar molt bé. Gràcies.
La Jèssica A. escriu:
Va ser molt interessant, molt divertit i vam aprendre moltes coses impressionants i curioses. Jo crec que la feina de la senyora Castellví és d’ una persona molt valenta i molt llesta.
La seva història del lleó marí que canviava de pell i van poder sortir a cap lloc perque se’ls hi va ficar a la barca.
M’ ha deixat sorpresa no s’ assegut ni un moment i es recordava de tot i això va passar fa temps. Jo li posaria un 10 i més encara.”
El Blai escriu:
“A mi m’ ha semblat una veritable dona de ciències i molt valenta i en sap molt d’ explicar les coses sobretot als nens. Ens va explicar lo que va fer en arribar a l’ Antàrtida.”
Llegiu aquesta entrevista que li van fer ja fa temps a la Sra. Josefina Castellví , s’ ho val.
COM PENSA LA NATURA.
http://www.edu365.cat/aulanet/comsoc/treballsrecerca/treballs_08_09/documents/entrevista_Josefina_omniucultural.pdfhttp://gifs.toutimages.com/images/ani_eau/pingouins/pingouin_032.gif
La nostra cèl.lula ha guanyat el primer premi.
14Amb els alumnes de cinquè hem participat i HEM GUANYAT!
Si vols veure les altres maquetes que han participat i que són igual de maques que les nostres ,clica aquest enllaç.
De la mateixa categoria veureu una neurona ( cèl.lula nerviosa) i també una cèl.lula vegetal que l’ han fet els nostres companys de l’ escola de LES.
Enhorabona xicots i xicotes de la muntanya!
Com hi havia moltes escultures boniques, a part dels 10 guanyadors finalistes i la menció especial que ara estan exposats a l’entrada del PRBB, hi ha també 28 altres escultures exposades en diferents llocs de l’edifici del PRBB.
Podeu veure les fotos a l’enllaç següent:
http://picasaweb.google.com/alabeeuw/FotosExpoPRBB?authkey=Gv1sRgCJrp1YHQi5T9dA&feat=directlink
Voleu saber quin serà el nostre premi:
Guanyadors: Grup de nens/es de 8 a 12 anys:Espectacle científic a càrrec d’en Dani Jiménez.
Vols anar fent boca?
Mira el bloc EXPERIMENTÀLIA
Mireu l’ Obrador Xisqueta també ens felicita per fer difusió d’ aquest producte del Pallars que vàreu conèixer amb l’ activitat de la llana i la visita del Museu del Pastor amb el Camp d’ Aprenentatge.
http://400auvelles400meravelles.blogspot.com/2010/12/els-alumnes-de-5e.html
Curiositats dels taurons
4De vegades hi ha característiques d’ alguns animals que ja voldríem per nosaltres. Amb els alumnes de cinquè hem llegit una de curiosa que volem compartir.
Els taurons poden tenir centenars de de dents a la seva boca i es recanvien constantment.
Un tauró pot arribar a perdre unes 30 mil dents al llarg de la seva vida.
Les dents es troben dins la boca en famílies. És com si nosaltres tinguessim un rotllo de dents en lloc d’ una de sola.
La dent que està el mig del rotllo és la que s’ està utilitzant, les que estan més dins de la boca són les noves i les que estan més endavant són els que aviat seran descartades.
Un llimac que també és una planta
3Elysia chlorotica,és el nom científic d’ aquests gasteròpode.
La Isabel ha volgut compartir aquesta cuiriositat del món animal que ha llegit en una revista de ciència. (Eureka)
És un animal però fa la fotosíntesi com les plantes.
Els animals mengem a altres éssers vius per alimentar-nos, gràcies a ells aconseguim la nostra energia.
Els únics que produeixen el seu propi aliments són els vegetals. Cap animal ho fa, excepte aquest llimac.
Com ho fa?
Roba els cloroplasts de les algues que es menja i els incorpora als seus teixits per fer la fotosíntesi.Un exemplar jove pot fer el primer àpat d’ algues, extreure’n els cloroplasts, integrar-los sencers als seus teixits i viure la resta de la seva vida (uns 9 mesos) sense menjar res més, únicament prenent el sol.
Si en vols saber més coses:
http://listadeaureus.blogspot.com/2010/01/elysia-chlorotica-la-babosa-de-mar.html
Coneixes els ecosistemes aquàtics del Parc Natural de l’ Alt Pirineu?
0Aquest dilluns dia 22 i el dimarts 23 de novembre, tots els nens i les nenes de primària hem pogut realitzar l’ activitat : Apropa’t al riu, amb el Joan i el Xavi .Ho recordeu?
Aquesta activitat gratuïta per tots els escolars arriba des de l' associació naturalista Lo Trencalòs, en col.laboració amb l' estació Biològica del Palllars Jussà, amb el suport tècnic i finançament del Parc Natural de l' Alt Pirineu i el Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya.
Ens ha ajudat a prendre consciència de la riquesa del patrimoni natural i cultural dels ecosistemes aquàtics del Pirineu i l’ interès de la seva conservació.
Per conèixer més coses del Parc Natural més gran de Catalunya , clica l’ enllaç:
http://www20.gencat.cat/portal/site/parcsnaturals/menuitem.93512201aa2411c0e6789a10b0c0e1a0/?vgnextoid=14c50b0944f42210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=14c50b0944f42210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default
Setmana de la ciència
0Del 12 al 22 del proper mes de novembre se celebra la 15a edició de la Setmana de la Ciència.
Amb motiu de la celebració de l’Any Internacional de la Biodiversitat i de l’Any Internacional de l’Apropament de les Cultures ens encoratgen a les escoles perquè organitzem activitats relacionades amb aquestes temàtiques. En aquest blog podreu anar participant i veient les activitats programades per aquesta commemoració.
Si vols conèixer quines activitats es fan arreu de Catalunya mira l’ enllaç:
http://www.setmanaciencia.cat/setci10/default.html
Molt benvinguda!
0Preparant el dia que vingués a la nostra escola la doctora Josefina Castellví, hem fet una recerca d’ informació:
-A sisè ens hem informat de la seva biografia, del munt premis ha rebut i de tota la seva contribució a la ciència.
-A cinquè ens hem interessat molt per conèixer una miqueta l’ Antàrtida i uns dels seus habitants més simpàtics: Els pingüins.
Per grups de cinc hem preparat uns murals que donaran la benvinguda a la científica convidada.
Mireu que bé que han quedat!
Més informació en aquestos enllaços:
Bases antàrtiques d’ Espanya.
http://es.wikipedia.org/wiki/Bases_ant%C3%A1rticas_de_Espa%C3%B1a
Els pingüins
http://www.xtec.es/~gmedina/pinguins/m3/index.htm
Dades biogràfiques:
La Doctora Josefina Castellví ens visita
5Poques vegades tenim ocasió d’ apropar-nos a persones que amb la seva perseverança i saviesa fan que la CIÈNCIA avanci. Són els CIENTÍFICS.
Dins les activitats programades per la SETMANA DE LA CIÈNCIA, vam pensar que fora tot un luxe poder gaudir de la presència d’ una gran investigadora com la Doctora Josefina Castellví.
L’ Ester Gras, biòloga del Camp d’ Aprenentatge, ho va coordinar i la nostra gran alegria fou la seva resposta positiva.
El proper divendres 19 a les 15.30 a l’ Ecomuseu de les Valls d’ Àneu tots els nens i les nenes de cicle superior podrem conèixer-la .
Estem entusiasmats i ja ens preparem per poder fer-li bones preguntes.
Si voleu començar a aprendre amb ella, escolteu quina entrevista més interessant.
DADES BIOGRAFIQUES
http://www.gencat.cat/premiramonmargalef/cas/jurat_1.htm
La cèl.lula
1Ens agradarà participar al concurs de la cèl.lula en 3D amb les nostres maquetes.
http://pasteur.crg.es/portal/page/portal/Internet/04_EVENTS/HIDE-Concurs-Cel.lula
http://genmagic.net/repositorio/displayimage.php?pos=-169
http://www.educaplus.org/play-16-C%C3%A9lula-animal.html
http://www.educaplus.org/play-17-C%C3%A9lula-vegetal.html
Un any en 40 segons
0Sort que gaudim del pas de les estacions d’ una manera més lenta, però és curiós observar els canvis de la natura durant totes les estacions de l’ any amb tan sols 40 segons.
Les etapes de la història
0Amb els alumnes de sisè estem treballant les diferents estapes de la Història i algunes de les seves característiques. Aquesta peresentació ens podra`ajudar en l’ estudi.
Fruits de la tardor
0Mireu quina presentació més completa he trobat a la xarxa.
La fruita és boníssima!!
0Els nens i les nenes de primer han fet un dimecres de FRUITA COMPARTIDA. Mireu que bé ens ho hem passat.
SABÍEU que…
Les fruites pertanyen al grup 5 de la roda d’aliments, rics en sucres, vitamines C i A i sals minerals, representada en la dita roda de color verd. Pel seu alt contingut en vitamines i sals minerals pertany al grup d’aliments reguladors. Les fruites es localitzen en el segon pis de la piràmide d’aliments, és a dir, que es recomana la ingesta de 2 peces de fruita en xiquets i 4 peces en l’adult al dia.
- Són aliments de baix valor calòric, ja que quasi el 80% de la seua composició és aigua, i es recomana en les dietes per a l’obesitat. És preferible menjar una peça de fruita abans que una peça de brioxeria.
- Contenen fibra dietètica que ens aporta múltiples beneficis com per exemple contra el restrenyiment i la diverticulosi.
- La fruita conté múltiples micronutrients que actuen sinèrgicament com antioxidants .
Segons la Societat Espanyola de Dietètica i Ciències de l’Alimentació (SEDCA) i la Societat Espanyola de Nutrició la fruita a més de ser les postres per excel·lència i d’aportar colorit i bellesa a la nostra taula, el consum regular de fruita representa en la nostra alimentació un pilar de l’equilibri dietètic i la seguretat d’un aportació correcta de determinades vitamines.
La nostra escola s’ ha adherit al programa “A la nostra escola mengem fruita” si en voleu tenir més informació consulteu aquest enllaç: