Archive for desembre, 2009

Tots a corbear!

3

Amb l’ajut i coodinació de la Mariona, hem anat tot cicle superior a corbear. No s’ han lliurat ni els mestres.017

CORBEAR
-Realitzar treballs i feines físicament pesades, en les quals hom hagi de doblegar (corbear) l’ esquena. (Aïna-Vocabulari temàtic del dialecte pallarès)

aixada

images1

 

 

L’ aixadó, el xapo i l’ aixartell han estat algunes de les eines necessàries per poder esboïgar una terra que estava massa dura degut ja a les baixes temperatures. Abans no ho havíem pogut fer per la neu i ara el fred tampo019-1c ens ho posava fàcil. Això és alta muntanya i no ens en podem oblidar.

També hem espedregat i aplanat una mica el terreny que feia massa pendent. El proper dia hurem de marcar les parades.

ESBOÏGAR

-Cavar per primer cop un tros de terra erma i preparar-la pel conreu.(Aïna-Vocabulari temàtic del dialecte pallarès)

El mètode Gaspar Caballero de Segovia

0

A la classe hem vist un vídeo explicatiu del mètode que emprarem per fer el nostre hort. També hem buscat informació per internet.
Si us interessa conèixer millor el mètode clica aquest enllaç.

Parades en crestall
http://www.gasparcaballerodesegovia.net/ca/el_metodo.html
 

 

Mesurem el nostre hort.

1

Volem saber quan mesura el nostre hort i si ens sortiran quatre parades de 1.5m x 3 metres.
El mètode Gaspar Caballero demana unes mides concretes. Així, a la classe de matemàtiques comencen a fer croquis i medicions.

Heu vist una taupa?

1

taupe_002

images-41 
Talp (Talpa europaea)images-2
El Bernat ha portat una taupa que havia enxampat en un parany al seu hort. Les taupes li fan malbé .
Hem pogut observar-la bé i dibuixar-la.
OBSERVEM LA TAUPA
-Pot arribar als 18 cm.
-Té el cos robust, gairebé sense coll.
-Té els peus del davant, allargats i en forma de pala.
-Uns ulls tant petits, quasi inexistents.
-També té una cua com un ratolí
-Deixen tot un munt de terra quan fan el cau.
images-3images
També s’alimenta de petits insectes i cucs que troba al terra. Ah! I menja molt! Es pot arribar a menjar dotzenes de cucs solament en un dia, i a més n’emmagatzema sempre uns quants al cau…per previsió .


Tots tenim igual nombre de cèl.lules?

6

hpim3146hpim3145

Cèl.lula vegetal                                                                    Cèl.lula animal



Els nens i les nenes de cinquè volíem saber més coses de les cèl.lules per això la Lídia va demanar ajut al nostre Camp d’ Aprenentatge. Ells tenen microscopi i amb la Lurdes ,que és biòloga, vam aprendre un munt de coses més.







Va ser emocionant , divertit. Gràcies a tots i totes els del Camp.

També vam observar i gravar alguns microinvertebrats que hi havia a l’ aigua del com de Sorpe , però encara no ho sé penjar al bloc.
Prometo aprendre.

SABIES QUE…

Sabies que…
La mesura emprada en el món de la cèl·lula és el micròmetre. Un micròmetre és la mil·lèsima part d’un mil·límetre.
Comparar la mida d’una cèl·lula amb la mida del nostre cos és com comparar la mida d’un mosquit amb la del Camp Nou.
Les cèl·lules més petites que existeixen tenen un diàmetre de 0,1 (micoplasmes) i les més grans arriben a tenir 10 cm (oòcits d’aus). En el cos humà la majoria de les cèl·lules tenen un diàmetre de 10-20 micròmetres, però les prolongacions neurítiques d’algunes neurones arriben a tenir més d’un metre.
Es calcula que el cos humà esta format per 1014 cèl·lules, la qual cosa equival a 142 000 vegades la població del món.

Els millors desitjos per l’ any 2010!

7

 tgc_navidad_197

 

   tgc_navidad_1971

 

 

Escriviu algun dels vostres desitjos.

El nostre poca-xixa

5

Fixeu-vos si se’n van sortir bé els nens i les nenes de sisè!
El poca- xixa primer ha guarnit el mural d’ anglès de hallowen i ara ens dona la benvinguda a l’ aula de medi.

 



Felicitats als de sisè! Era un treball laboriós i en equip ,i se’n van sortir força bé.
Què opineu vosaltres!

Plouen estrelles!

2

Avui a l’ entrar a l’ escola, a la tarda , els nens i les nenes de tercer exclamen: PLOU ESTRELLES !

Tots estem fent fila per entrar i… com si d’ un polsim màgic es tractès ,ens cau al damunt tot de petites estrelles . Quina sensació!  Algun d’ ells ja apunta: són llavors. Tots mirem encuriosits d’on plou tot allò.

Sort queun pare ens ho aclareix ràpid. És tracta del bedoll del pati que el vent l’ ha sacsejat i ha fet que les seves pinyes madures deixessin anar  aquesta fina pluja ” d’estrelles” . 

En arribar a l’ aula de ciències hem pogut observar aquell polsim que hi ha damunt nostre amb l’ ajut de la lupa binicular i després hem anat al pati a observar i reconèixer bé el bedoll més gran que hi ha al pati. 



 

Betula pendula, popularment coneguda com a bedoll o bedoll comú, és un arbre de la família de les betulàcies

Si voleu saber mes coses del bedoll i d’ altres arbres cliqueu aquests enllaços.
 
 
 
 
 
 
 
 

 

http://xtec.net/~fturmo/d108/arbres/bedoll.htm

 

http://ca.wikipedia.org/wiki/Bedoll_comú

Sura o s’ enfonsa?

7

Sabeu explicar per què passa? 

 

 

Go to Top