Gelati!

Fitxa núm.: 4

I DADES BIBLIOGRÀFIQUES

1. TÍTOLS DE CRÈDIT

  • Títol: Gelati! Un cas per a cibertafaners.
  • Autoria: única: Sílvia Aymerich.
  • Edicions: dues: Eumo Editorial, 1998 (ISBN 84-7602-432-0) i Edicions del Bullent, 1998 (84-89663-26-2).
  • Editorial: Eumo Editorial i Edicions del Bullent.
  • Nombre de pàgines: 159 (guia didàctica inclosa)
  • Públic a qui va adreçat: joves a partir de 12 anys.
  • Temàtica científica: biologia (evolució de la cèl·lula a l’home)
  • Gènere: Ficció científica juvenil
  • Col·lecció: “Projecte Solaris”.

2. COMPONENTS DEL LLIBRE

  • Cita: “No veiem les coses tal com són; les veiem tal com som nosaltres” proverbi xinès.
  • Capítols: Catorze capítols numerats.
  • Epíleg: Amb dos apartats: l’un, titulat “Avís als viatgers”  adreçat als que vulguin visitar El museu de la prehistòria de Talteüll a la Catalunya Nord; l’altre, “Avís a internautes” per als que vulguin prosseguir la seva recerca sobre temes de l’evolució de les espècies en línia.
  • Agraïments: a tots els que han enriquit el llibre amb els seus suggeriments.
  • Guia didàctica: (Virgínia Costafreda i Sílvia Aymerich) accessible clicant aquí  
  • Sinopsi de la contraportada:  

La Nia podia ser una periodista novella, però els contratemps l’aturaven tan sols momentàniament. Qui es pensés que ara renunciaria a fer un reportatge al Centre Europeu de Talteüll pel fet de mancar-li la formació científica necessària, no la coneixia gens ni mica. Remouria cel i terra per posar-se al dia. El que no s’imaginava ella era que es veuria immersa en la desaparició d’una resta valuosa i que en la seva recerca arribaria a comprendre els aspectes més curiosos de l’evolució de les espècies.

II DADES LITERÀRIES

1. ELS ELEMENTS NARRATIUS

  • Protagonista: gènere i professió: Nia Mestres, estudiant de periodisme.
  • Persona de confiança: gènere i professió. Jordi Mestres, el pare amb qui viu des que la mare va marxar, economista.
  • Parella sentimental desitjada o efectiva: gènere i professió. Jaume, professor de literatura de la Universitat d’Estiu i Gabriel, fotògraf de premsa que cobreix els actes que hi tenen lloc.
  • Facilitador(a) del coneixement científic: gènere i professió. El facilitador no-humà és Internet, que permet a la protagonista obtenir dades sobre l’evolució de la cèl·lula a l’home ja des de l’inici del relat. Les dades obtingudes seran ampliades, matisades  i contrastades pels següents facilitadors humans: Dra Emma Roure, conservadora del Museu de la Prehistòria de Talteüll, la Magalí Cowap del Departament pedagògic, la Francine Page, informàtica del Museu, el veterinari de Perpinyà on ingressen la gata malalta i el guia de L’Ecomuseu de l’Abella.
  • Tipologia de reptes i entrebancs trobats per la/el protagonista: vinculats a l’acérrima competitivitat i l’arrivisme i la gelosia dins el món de la ciència.
  • Altres personatges femenins importants: professió i personalitat. Els esmentats en l’apartat de facilitadors.
  • Altres personatges masculins importants: professió i personalitat. A més dels esmentats en l’apartat de facilitadors, César Malherbe, a qui el seu mal caràcter fa semblar, erròniament, culpable del robatori. Marcel Camp que és el còmplice de l’antic conservador del Museu, amb la seva aparença de bon noi és qui l’ajuda al robatori de la dent del Museu.
  • Regust final del llibre (amb especial atenció a representacions de rols de gènere, i de visió de la ciència): Confiança en la ciència, que permet d’esbrinar la veritat (qui és el culpable del robatori) entendre l’entorn i prendre les decisions informades sobre qüestions de salut (amb la gata, amb tirar endavant en l’embaràs de l’Emma Roure) i fer justícia.

 2.     IMPACTE

  • Traduccions: al castellà: ¡Gelati! Ediciones Octaedro, 2007. Clicant aquí:  

                                   –> 1r capítol accessible aquí

  • Enllaços relacionats :

 –> GOOGLE BOOKS: En català: Accessible aquí. En castellà, aquí.

  –>TRACES UAB: Registres “Projecte Solaris”. Accessibles clicant aquí.

  • Esments i ressenyes als mitjans:

–> REVISTA DE LLETRES: Marc Candela. “Quan el joc pot esdevindre realitat”,   núm. 6, 2002. Accessible clicant aquí.

 –>TV3: Dins: Llibres al programa Medi Ambient TV3, estiu 1998.

 –>EL 9 NOU: Ressenya d’ Enric Martín. Accessible: EL 9 NOU, 1998

–> TREBALLS DE LA SCB. “La divulgació científica. El com i el per què” Xavier Duran dins  Treballs de la SCB. Vol. 51 (2001): 167-171. Accessible aquí.

 –> Citat dins CULLA, J. B. (dir.): Història. Política, Societat i Cultura dels Països Catalans 12, Barcelona: Enciclopèdia Catalana (1999), 348- 349.

 –> EL ECONOMISTA. Accessible clicant aquí.

  • ENLLAÇOS A USOS DIDÀCTICS:

  –>En català:

       – ERTIS, Espai de Recursos Interdisciplinaris. Accessible clicant aquí.

       – GENERALITAT DE CATALUNYA. HOMOLOGACIÓ. Accessible aquí.  

       – SEMINARI ROSA SENSAT: dins “Quins llibres?”, hivern 1999.

       – GUIA DE LECTURA: Accessible. LITERATURA JUVENIL, 2006

      – COMPETÈNCIES. Accessible: 15 PROPOSTES PER A L’ESO, 2004

       – BDALMAU: Accessible clicant aquí.

       – VERACIÈNCIES: Accessible clicant aquí 

    –>En castellà:

         – SM CONECTADOS. Accessible clicant: SM. Genética y evolución

         – Accessible: PROXECTO MEIGA Lecturas recomendadas 3º e 4º ESO.

         – UNIVERSIDAD LABORAL DE MÁLAGA: Accessible clicant aquí.

  • ENTREVISTES: 

     –> El Temps (Per L. Bonada  “Què fa – Llibres” (02/17/1997): 89.

     –> Berria (Per Ane Urrutikoetxea. “Kultura” (29/9/2009) Accessible aquí.