Títol: Creixem junts a primer! Coneixem les emocions i sentiments.
Nivell educatiu: Primer de primària
Objectius didàctics i competències bàsiques:
Competència comunicativa lingüística i audiovisual:
- Desenvolupar la competència comunicativa oral per comunicar-se amb els altres, per expressar les opinions i concepcions personals, així com satisfer les necessitats individuals i socials.
- Començar a diferenciar el món real i la seva representació audiovisual.
- Obtenir informació i aprendre, a través de la comprensió de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans
Tractament de la informació i competencia digital:
- Afavorir una actitud reflexiva en la selección, tractament i utilització de la informació i les seves fonts, en diferents suports i tecnologies.
- Potenciar les actituds critiques i reflexives en la valoració de la informació disponible.
Autonomia i iniciativa personal:
- Adquirir la consciència i aplicación d’un conjunt de valors i actituds personals interrelacionades com el coneixement de si mateix i l’autoestima, el control emocional, capacitat d’afrontar els problemes.
- Portar endavant les accions necessàries per desenvolupar les opinions i plans personals.
Social i ciutadana:
- Desenvolupar mecanismes d’autoregulació de les pròpies emocions i de la pròpia conducta, habilitats emocionals i de comunicació assertiva en les relacions personals i de grup, mostrant actituds empàtiques, solidàries i constructives.
- Actuar amb autonomía i responsabilitat en la vida quotidiana i en les relacions de grup.
Criteris d’avaluació:
- Interès per expressar-se oralment.
- Participació activa en interaccions amb el grup o el mestre en les situacions comunicatives donades.
- Comprensió de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans.
- Interès i respecte per les intervencions dels altres.
- Coneixement de les emocions bàsiques.
- Sap expressar els sentiments o emocions a través de l’eina dels pots de colors i l’habitació de les emocions.
Seqüència d’activitats:
Aquesta programació didàctica vol portar a terme un treball sobre el coneixement i tractament de les emocions i sentiments bàsics, aspecte que es creu com a pilar fonamental per una educació integral. Per dur-ho a terme es realitzaran les diferents activitats:
- Explicació del conte “El monstre de colors” d’Anna Llenas, com a presentació del tema de les emocions. A partir d’aquest conte reflexió i conclusió amb l’alumnat, sobre les emocions que sent el monstre. A partir d’aquí, es presenten els pots de colors, perquè els alumnes puguin en el moment necessari emprar-los per tal d’expressar com es senten en qualsevol moment necessari (a través del bloc, s’explica a les famílies per tal que sigui una eina també present a l’àmbit familiar)
- Realització conjunta en la PDI de l’aula del JClic Emocions i sentiments. Aprofundiment del coneixement de les emocions treballades.
- Realització de la construcció de les habitacions de les emocions. Amb la projecció de la imatge d’un exemple d’una capsa de les habitacions, cadascun dels alumnes realitzarà la construcció de la seva capsa; posteriorment, amb la col·laboració de les famílies ompliran cadascuna de les habitacions amb un objecte o fotografia o material per tal d’explicar que senten amb les emocions de por, alegria, amor, ràbia, tristor i calma. (Amb la publicació al bloc, les famílies s’informen sobre l’activitat i com han de col·laborar)
- Explicació individual, per part dels alumnes, de les seves capses de les habitacions de les emocions.
- Explicació del conte “El tren de los monstruos” d’Ignasi Valios i Buñuel. Conte que s’explica a la foscor per tal d’introduir la por a la foscor i reflexió amb l’alumnat sobre aquest aspecte.
- Realització de les activitats amb el programari notebook de les activitats “Aprenem llengua amb… El tren de los monstruos”. Activitats relacionades amb continguts de llengua catalana de primer (ordre de la frase, la síl·laba i l’aspòstrof).
- Presentació de la llum ultravioleta. Es presenta a l’alumnat la llum ultravioleta com a joc a les fosques, per treballar la foscor amb els nens i nenes. (Gravació en vídeo de l’activitat).
- Visionatge en gran grup dels vídeos de: “Caillou tiene miedo a la oscuridad” i “Monstruos SA, momento Boo”. Conversa amb els alumnes sobre que han après amb aquests vídeos i pluja de paraules sobre què és per ells la foscor. Amb aquestes paraules, escrites amb la PDI en un full de treball del progamari Notebook, s’enviaran a les famílies per correu i amb la col·laboració de les famílies, l’alumne haurà de crear un missatge sobre la foscor. (Publicació al bloc dels vídeos vists a l’aula per tal que les famílies puguin veure’ls amb els infants i treballar el tema)
- Escripturadel missatge individual de la foscor. En un full negre i amb cera blanca, cada nen/a haurà d’escriure el seu missatge de la foscor, prèviament preparat a casa.
- Lectura individual (davant del grup) del missatge de la foscor, però amb la llum ultravioleta. (Gravació del vídeo de l’activitat)
- Visionatge dels vídeos de les activitats 7 i 10 en l’aula amb el projector.
Educació inclusiva:
La inclusió del suport digital en aquesta programació implica un creixement de la motivació de l’alumnat, ja que amb la realització d’activitats interactives es crea una motivació extra i una atenció més intensa. Facilita, amb la publicació de les activitats al bloc, la constant informació i seguiment de les activitats per tal de les famílies, ja que es necessita en moltes ocasions la seva col·laboració per dur-les a terme. Amb el visionatge dels vídeos, es crea un ambient idoni de reflexió o conclusió del tema treballat.
Per tant, i per acabar, el suport digital crea un ambient idoni per motivar i engrescar a l’alumnat a l’hora de realitzar el dia a dia a l’aula.