6. IMPERIALISME. DOMINI EUROPEU
Contingut
Esquema U5. Dominació europea del món (1870-1914)
Exercicis
Respon el qüestionari adjunt sobre el vídeo que tens a continuació:
Canvis a finals del s. XIX i principis s. XX (Efectes de la segona revolució industrial i imperialisme).
1 BAT. QÜESTIONARI PER TREBALL LA SOCIETAT DE FINALS SEGLE XIX
Figura de Carnegie magnat de l’acer als EEUU
Material de suport
Imperialisme (2a.part) 11m.
Imperialisme (3a.part) 6min.
Buxaweb. Segona revolució industrial.
Geolocalizador amb imatges de les colònies tèxtils a Catalunya
Web sobre Imperialisme i colonialisme. Buxaweb.
ÀFRICA
Construcció del Canal de Suez. Vídeo de 5 minuts interessant però el so és molt millorable. Inaugurat el 1869. Sota control britànic després que el primer ministre Disraeli convencés a la Reina Victòria de la compra de les accions egipcies amb un préstec de la banca Rothschild.
Repartiment d’Àfrica
Aquest repartiment va acabar enfrontant a França i Anglaterra, és conflicte coneguts con l’enfontament de Fashoda.
Per evitar aquestes tensions és convoca la Conferència de Berlín (1884-1885)
La Conferència de Berlín va ser un conjunt de reunions realitzades entre el 15 de novembre de 1884 i el 26 de gener de 1885 a la ciutat de Berlín. A aquesta conferència convocada pel Regne de Portugal i organitzada pel Canceller d’Alemanya Otto Von Bismarck varen acudir 14 països europeus. La seua finalitat era resoldre els problemes que plantejaven l’expansió colonial a Àfrica i resoldre la Cursa per l’Àfrica.
Els acords als quals varen arribar varen ser: la llibertat de comerç i navegació per les conques dels rius Níger i Congo; la prohibició de l’esclavitud; el reconeixement de l’Estat Lliure del Congo com a colònia personal de Leopold II, rei de Bèlgica, i el principi d’ocupació efectiva, és a dir, era necessària l’ocupació real d’un territori per a considerar-lo com a propi. Aquest principi va accelerar el “repartiment d’Àfrica”.
Projecte de Cecil Rhodes i el conflicte a Fashoda

(Per la construcció i control de les línies ferroviàries El Caire-El Cap, anglesa i Sahara-Sahel, francesa)
![]()
7. PRIMERA GUERRA MUNDIAL
Contingut
1. Context europeu.
2. Causes de la guerra.
3. Desenvolupament de la guerra.
4. La pau del vencedors.
5. Conseqüències de la guerra.
Exercici
Material de suport
Vídeo general sobre el conflicte (17 min)
Gran Bretanya. Era Victoriana (6 min.)
Article per conèixer amb detall el funcionament de la societat anglesa durant el llarg regnat de la reina Victoria.
Vídeo sobre la figura de Bismarck (4 min)
Text sobre la creació dels sistemes de pensions i seguretat social de Bismarck.
https://hdnh.es/otto-von-bismarck-pensiones-jubilacion/
Article de la revista Sàpiens sobre l’Alemanya de Bismarck i el sistema d’aliances.http://blogs.sapiens.cat/socialsenxarxa/etiqueta/sistema-bismarck/
de Sapiens molt interessant amb imatges de l’epoca i molt didàctica.
Russia zarista. (4 min.)
SISTEMES D’ALIANCES O PACTES BISMARQUIANS
Vídeo sobre els sistemes de pactes i l’inici de la I Guerra Mundials (4min)
c
Crisis marroquines
Vídeo sobre les crisis marroquines (2 min)

Imperi Austro-Hongarès

Conflicte i diversitat als Balcans

Vídeo sobre la guerra dels Balcans (5min)
Bloc amb informació de la situació actual de la zona dels Balcans
Exercici: Zones en disputa a Europa, zona del Balcans
Desintegració de l’imperi turc. Guerra balcàniques
Vídeo de la Primera Guerra Mundial, complet i molt ben elaborat (12 min)

Exercici: Redacta un text que expliqui com es va desencadenar el conflicte de la primera Guerra Mundial després de l’assessinat de l’arxiduc Francesc Ferran i la seva dona.
Pàgina web amb teoria de suport. Buxaweb.
Armament durant la Primera Guerra Mundial. (3 min)
Condicions de vida al front. (16 min)
Fronts de guerra

Vídeo sobre la batalla de Marme. (4 min)
Vídeo sobre la batalla de Verdum. ( 14 min.)
Vídeo sobre la batalla de Somme. (12 min.)
Vídeo sobre la batalla de Galípoli. (14 min)
Vídeo sobre la batalla de Verdum (5 min)
Tracta de Brest-LitovskLlegenda: Verd: Nous estats Vermell: Cessions a Rumania Morat: Cessions a Bulgària (Bessaràbia) Marró: Cessions a Turquia (part d'Armènia)
Video Tractat de Versalles. (4 min.)
PRÉSTECS INTERALIATS
Font: Història en xarxa
D’acord amb el Tractat de Versalles Alemanya està obligada a pagar 131 milions de marcs que han d’anar a parar:
- el 52% a França.
- el 22% a Gran Bretanya
- el 10% a Itàlia.
- el 10% a Bèlgica
- el 6,5 % als Països Baixos
8. REVOLUCIÓ RUSSA
Contingut
1. La Rússia tzarista.
2. Revolució de febrer 1917.
3. Revolució d’octubre 1917.
4. De Lenin a Stalin.
5. Període stalinista.
Material de suport
Precedent. Revolució 1095 (5 min.)
Cuirassat Potemkin. Odessa 1905 (7 min.)
Revolució explicada en 8 minuts
La Revolució Russa 100 anys després. Programa 30 minuts. (40 min) PER ACABAR EL TEMA
La dona durant la revolució russa de Soledad Bengoechea i Maria Cruz Santos
Tesis d’abril i la figura de Lenin. Revista Sapiens (2 pàg.)
Lenin i les Tesis d’Abril- Sapiens.cat
Execussió del tsar Nicolau II juliol 1918 (3 min.)
Web de suport per la Revolució Russa
Web Sapiens. Stalin i la construcció de la URSS
Qüestionari sobre els processos de Moscou i el Gulab. Fer-los durant el visionat. Processos de Moscou i Gulabs
ELS GULAGS
Es calcula que van morir entre 10 i 20 milions de persones, mentre que a l’holocaust nazi els càlculs parlem d’un 5 milions de persones.
La diferència rau en la finalitat. Els gulags eren un instrument repressor i força de treball per impulsar un procés d’industrialització i els camps d’extermini només tenien un únic objectiu que era l’aniquilació sistemàtica i organitzada d’una part de la població.


Video sobre el règim de Stalin (24 min.)
Llegenda: Verd: Nous estats
Vermell: Cessions a Rumania
Morat: Cessions a Bulgària (Bessaràbia)
Marró: Cessions a Turquia (part d'Armènia)
