Crònica de la Jornada Programa’2011

El passat 21 de maig ens vam trobar a Citilab – Cornellà per celebrar la Jornada Programa’2011, coincidint amb el dia d’Scratch. La diversitat de de provinença professional dels participants va ser una de les característiques més destacables: des d’educació infantil fins a professorat d’universitat, i pares de diferents AMPA. Aquesta transversalitat va ser un dels principals valors de la trobada el qual proporciona un horitzó molt ric.

img059_p

(Foto: Aulatec)

Al llarg de la Jornada es va poder copçar l’interès de mestres, professorat i pares per innovar amb nous recursos i metodologies a les aules i fora d’elles.

Es va constatar que l’Scratch és un llenguatge de programació amb una enorme potencialitat per abordar aprenentatges d’àrees de coneixement des d’una perspectiva diferent i internivells.

La robòtica educativa va ser l’altre gran protagonista de la Jornada en què es van presentar magnífiques aportacions amb solucions tècniques a l’abast dels centres de secundària i d’infantil i primària.

En ambdós casos les experiències aportades mostren que l’emprenedoria i iniciativa de la comunitat educativa catalana fa aportacions punteres que són un referent al nostre país.

El nombre total de participants va ser de 138 persones:

  • Docents d’ infantil, primària, secundària: 121
  • Interessats d’altres professions: 15
  • Docents universitaris: 2

img_1307_p

(Foto: Maria Llopart)

Els documents de les presentacions són accessibles des de l’enllaç.

Amb el bon gust de boca d’haver aprofitat la jornada ens vam emplaçar per l’any vinent.

Jornada Programa’2011

Organitza:

Departament d’Ensenyament i Citilab

Data: 21-05-2011
Lloc: Citilab
Pl. Can Suris, s/n
08940 Cornellà de Llobregat (BCN)

———

Inscripcions del 15 d’abril al 15 de maig

———

Programa de la Jornada


9-9:30

Recepció i lliurament del dossier de la jornada.

9:30-10

Marc general de la jornada.

Jordi Vivancos, cap de l’Àrea TAC.

El projecte “Des de Zero” del Citilab.

Jordi Delgado, cap del projecte.

La robòtica a l’educació tecnològica de secundària.

Joan Busquets, Aulatec. Servei d’innovació educativa.


De 10:05 a 11 (Trieu una opció al formulari que hi ha al final)


1.- Placa Imagina: Picaxe ara és amic d’Scratch, Linkat, Lego i Arduino. I a més, parlen en català. (Aquesta sessió es repeteix a la següent hora)

Presentació de la placa Imagina dissenyada per l’equip ROBOLOT amb interessants novetats: propostes de construcció d’humanoides; comunicació de tots els dissenys ROBOLOT basats en Picaxe amb Scratch; integració d’Scratch, Lego i Arduino mitçançant Picaxe; Linkat i software lliure i gratuït com a eines de programació; presentació del programari en català i ubicació de les diverses tecnologies al currículum escolar; documentació oberta i lliure a l’espai edu365.cat/Imagina. Adreçat al professorat de l’àmbit tecnològic de secundària.
A càrrec de:
Toni Moreno. INS Garrotxa-Robolot.
Joan Pellicer. INS Cendrasos- Robolot.
Anna Luque . Projecte Linkat – Àrea TAC.

2.- Disseny de robots amb l’Scratch for Arduino (S4A) del Citilab (Aquesta sessió es repeteix a la següent hora)

S4A és una modificació del entorn de programació Scratch que permet controlar  de forma senzilla plaques de la plataforma de hardware lliure Arduino. Aixó permet la construcció de multitud de dispositius amb una aproximació mes intuïtiva a la part de programació. S’explicarà la experiència d’aquest mesos fent servir l’S4A en diversos cursos i tallers. Adreçat al professorat de secundària de l’àmbit tecnològic.
A càrrec de Jordi Delgado, Josep García i Joan Güell del Citilab.

3.- Equipaments per a la robòtica escolar i Scratch (Aquesta sessió es repeteix a la següent hora)

Presentació de cinc equipaments de robòtica educativa (Ollo, Mindstorms, Fischertechnik, Moway Bioloid) i tres per connectar a l’Scratch (PicoCat, Picoboard i WeDo), totes elles amb el programari, guies didàctiques i propostes metodològiques. Adreçat a Educació Primària i Secundària de l’àmbit tecnològic. El valor afegit de les competicions.
A càrrec de Toni Ferraté i Rocio Lara de Ro-botica.

4.- Narracions digitals ampliades: de la pantalla al món real.

Fem servir l’Scratch per crear històries que es veuen ampliades en el mon real. Amb l’ajuda de l’equipament WeDo (sensors i motors) i micròfons, els alumnes donen girs sorprenents a les seves narracions. Adreçat a Educació Primària i ESO.
A càrrec de Frank Sabate, Escola Projecte (Barcelona).


De 11 a 11:30 : Cafè

De 11:30 a 12:30 (Trieu una opció al formulari que hi ha al final)


1.- De la idea al projecte.

El pas de la idea al projecte. Aprendre a identificar i resoldre problemes. Les temptatives cognitives. Anàlisi d’un cas del currículum de Ciències Naturals de primer d’ESO: programant un planetari amb Scratch. Les impredictibles temptatives dels alumnes. Adreçat al professorat d’ESO i cicle superior de Primària.
A càrrec de Jordi Achón, INS Can Peixauet (S. Coloma de G.).

2.- Placa Imagina: Picaxe ara és amic d’Scratch, Linkat, Lego i Arduino. I a més, parlen en català.

3.- Disseny de robots amb l’Scratch for Arduino (S4A) del Citilab.

4.- Equipaments per a la robòtica escolar i Scratch.

.

De 12:35 a 13:30 (Trieu una opció al formulari que hi ha al final)


1.- La simulació de fenòmens físics i biològics amb Scratch.

Introducció a la programació de models experimentals virtuals amb Scratch. Presentació de diferents simulacions de fenòmens físics i biològics. Observació dels resultats, modificació dels paràmetres del model per observar els canvis els comportaments, elaboració de conclusions. Adreçat al professorat de ciències de secundària.
A càrrec de Joan Güell del Citilab.

2.- Possibilitats de l’Scratch per aprendre matemàtiques a l’ESO

En aquesta sessió es presentaran experiències dutes a terme en àmbits diversos. Comentarem que la introducció de la programació és una eina molt interessant d’aprenentage, exposarem alguns exemples sobre com pot ajudar a la millor comprensió d’un procediment matemàtic i , finalment, també veurem una proposta d’ús de programes fets amb l’Scratch per al treball a classe d’aspectes de càlcul mental o simulacions.
A càrrec d’Antoni Gomà i Mireia López. Creamat.

3.- Introducció al Processing.

Processing és un llenguatge de programació pensat per a artistes i estudiants de secundaria. Sorgeix del MIT i està recolzat per una gran comunitat de desenvolupadors i artistes openSource. En un breu temps d’aprenentatge, els alumnes realitzen projectes realment motivadors.
A càrrec de Marco A. Rodríguez. Acadèmia MARF (Mataró).

4.- Inclusió digital, robòtica i control de l’entorn.

L’alumnat amb discapacitat, per la seva diversistat funcional, utilitza recursos que van més enllà del teclat pantalla i ratolí i altres usos estàndard dels ordinadors. Recentment hem assajat amb la tecnologia RFID per construir entorns informàtics que treballen amb objectes reals. En aquest taller mostrarem els materials que hem construït els darrers anys i com la robòtica ens pot ajudar a crear entorns de treball personalitzats.
A càrrec de Quim Fonoll. Àrea TAC.


De 15:30 a 18

Presentació d’experiències d’aula.

15:30:00

Els recursos que ofereix Aulatec.

A càrrec de Jordi Regalés, d’Aulatec.


Scratch a l’escola primària.

15:45:00

Escola Lola Anglada (Tiana)

Scratch és el medi per aconseguir l’objectiu que els mateixos alumnes es proposen: crear el seu propi videojoc. La lògica, la resolució de problemes, el treball sistemàtic, l’aprenentatge col·laboratiu i la feina realitzada amb rigor són alguns dels valors que aporta el treball fet amb Scratch.
A càrrec de Xavi Eguiguren.

16:00:00

Escola Sant Jordi (Mollet)

Imaginem, programem i compartim amb vosaltres. Aquest és el segon curs que a l’Escola Sant Jordi de Mollet del Vallès portem a terme les activitats de programació amb Scratch amb els alumnes de 3r a 6è de Primària.
A càrrec de Carlos Revilla.

16:15:00

Escola Pia (Granollers)

Programar jugant o jugar programant? Amb l’Scratch a l’escola donem l’oportunitat a nens i nenes d’introduir-se en el món de la programació. Tot sovint, un cop donades les pautes inicials, els demanem que programin petits jocs. Però l’objectiu no és aprendre a programar ni crear jocs divertits, sinó aprendre a pensar!
A càrrec de Pau Córdoba.

16:30:00

Aula d’acollida de l’escola Sant Miquel (Deltebre)

Possibilitats de l’Scratch per a l’aprenentatge del vocabulari i frases bàsiques de la llengua catalana per a alumnat nouvingut .
A càrrec de Carlos Hierro.

La robòtica a les aules

16:45:00

Grup de robòtica de La Salle

La robòtica en el camp educatiu ha demostrat ser una eina d’alfabetització científica de gran ajuda per despertar les vocacions tecnològiques tan necessàries per la nostra societat, i també per educar en metodologies d’aprenentatge col·laboratiu.

A càrrec de Jordi Albó, professor del Campus La Salle Barcelona – URL.

17:00:00

Institut Lluís de Peguera (Manresa)

Programar plaques Arduino es fa difícil als alumnes doncs s’ha d’utilitzar un llenguatge similar al C. En canvi programar amb Scratch és força atractiu i de seguida obtenen resultats en utilitzar un entorn visual. La solució apareix amb S4A (Scratch for Arduino). Presentació d’una experiència a l’aula.
A càrrec de Toni Ubieto.

17:15:00

Institut Príncep de Viana (Barcelona)

Integració de la tecnologia Picaxe en l’automatització de maquetes amb processos de domòtica, en activitats de tecnologia de quart d’ESO. La incorporació de PICs a les activitats de control a aquest nivell educatiu és una realitat assequible.
A càrrec de Jordi Orts.

17:30:00

Escola Bogatell (Barcelona)

L’ús de la robòtica educativa en l’àmbit curricular de cicle superior de Primària. Els alumnes de 6è realitzen diferents pràctiques amb peces de LEGO per calcular i simplificar fraccions. En grups reduïts fan dos tallers de robòtica LEGO i tot aprenent a programar un robot descobreixen com calcular les rotacions i graus de gir del motor.
A càrrec de Josep Mª Fargas.

Altres mirades

17:45:00

Estimulant la creativitat i l’esperit crític a través de la Robòtica i la Intel·ligència Artificial: un cas d’estudi al sud de l’Índia.

El projecte de robòtica desenvolupat durant el 2009 a Shanti Bhavan, una escola rural del sud de l’Índia, girava al voltant de la idea que la creativitat ben utilitzada es pot convertir en una eina fonamental per reduir la pobresa i en un motor pel desenvolupament humà.
A càrrec d’Eduard Muntaner, U.G.

18:00:00

Utilització educativa de Scratch en entorns 3D.

Presentarem les possibilitats de Scratch en una plataforma d’aprenentatge virtual en 3D (EVL3D) portable com és OpenSIM. A partir d’objectes 3D creats dins de la plataforma. Com podem amb Scratch aplicar interacció bàsica amb aquests objectes.
A càrrec de Carme Matas i Ferran Mas. IES Baix Camp de Reus.

18:15:00

Cloenda