Sortida Atletisme (2n d’ESO)

El passat dilluns dia 11 de març, els alumnes de 2n d’ESO van assistir a les jornades organitzades pel Consell Esportiu del Baix Llobregat a l’estadi municipal d’atletisme de Cornellà de Llobregat.  Durant tot el matí varen poder practicar diferents disciplines atlètiques, com per exemple: triple salt, llançament de pes, cursa adaptada… La sortida estava emmarcada en el currículum eductiu d’Educació Física treballat  en el 2n trimestre.

Citilab (1r de Batxillerat)

Els alumnes de 1r de Batxillerat han participat a l’activitat “JamTR”, que es desenvolupa els dies 13 i 14 de març al Citilab de Cornellà. En aquesta activitat s’ajuda a l’alumnat a reflexionar sobre la seva idea inicial de Treball de Recerca, ajudant-los a definir millor la pregunta de recerca, els objectius i la hipòtesi de recerca. A través de diferents dinàmiques cooperatives, l’alumnat comparteix el seu enfocament i els seus dubtes, per tal d’anar avançant en el plantejament del Treball de Recerca que ara tot just comencen.
Els alumnes afirmen que la part pràctica de l’activitat està essent força útil. Per exemple, Juan-Ramón Fernández-Velilla diu que  “l’activitat m’està ajudant a saber com encaminar el meu Treball de Recerca”. Unhay Jiménez diu que  “jo feia temps que tenia dubtes sobre com plantejar el treball de Recerca, i ara en una estona començo a visualitzar l’enfocament”, i Paola Macarro afegeix  “valoro sobretot la part pràctica de l’activitat, en què tots reflexionem sobre el nostre Treball de Recerca i l’anem definint”.

Sortida al MNACTEC (3r d’ESO)

La setmana passada els alumnes de 3r d’ESO van realitzar una sortida al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC) englobada en el currículum de l’assignatura de Tecnologia. Els alumnes varen realitzar un taller de mecanismes i posteriorment van haver de completar un formulari on-line amb preguntes relacionades amb les exposicions permanents del museu.

Viatge a Madrid febrer 2019 (2n de Batxillerat)

Com cada any, el Departament de Socials i Filosofia hem organitzat el viatge de final d’etapa a Madrid. Durant la nostra estada, hem tingut la possibilitat de conèixer  algunes de les institucions culturals i governamentals més importants del nostre país (el Museo del Prado, el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, el Museo Arqueológico Nacional, la Casa Museo de Lope de Vega, el Congreso de los Diputados, el Palacio Real, etc.)  i descobrir les obres d’alguns dels arquitectes, pintors, escultors i escriptors espanyols i internacionals més rellevants de la història. Tanmateix, en el nostre recorregut també hem pogut ser testimonis dels indrets, edificis i monuments més emblemàtics de la ciutat (la Puerta del Sol, la Plaza Mayor, la fuente de la Cibeles, la plaza Colón, la Plaza de Oriente, el Parque del Buen Retiro, la estación de Atocha, etc.) i d’espectacles lúdics i culturals de primer ordre (el musical del Rey León o l’adaptació de l’obra de Zorrilla, Entre bobos anda el juego). Una sortida molt gratificant  que ens ha fet créixer a tots plegats a nivell acadèmic, estretint  i enfortint més encara els nostres vincles a nivell personal i col·lectiu.

Vocational Workshops (Cures d’Auxiliar d’Infermeria)

Els alumnes de Cures d’auxiliar d’infermeria (CAI) de matí i tarda van realitzar el dimarts 12 de febrer un taller de mobilitzacions i transferència de pacients amb Laura Garcia. La Laura imparteix formacions seguint la metodologia Dotte, que té en compte la higiene corporal i la consciència corporal centrada en el treball de la faixa abdominal. L’objectiu final és que els alumnes, com a futurs Tècnics en Cures d’Auxiliar d’Infermèria (TCAIs) realitzin les mobilitzacions i transferències de pacients de manera segura, tot evitant les lesions musculoesquelètiques i viscerals.

Els alumnes de CAI van poder practicar cassos de pacients hemiplègics amb diferents dificultats de mobilització i diferents situacions.

El dimecres 13 de febrer, vam rebre la visita de Patricia Carmona, que va impartir la xerrada Game Over. Es tracta d’un programa de sensibilització endegat per l’Institut Guttmann per sensibilitzar els estudiants respecte la importància de les lesions medul·lars, dut a terme per persones afectades.

La Patricia va conversar amb els alumnes CAI i 1r de TES sobre els accidents i les conseqüències d’aquest tipus de lesions, tot explicant la seva experiència personal. Durant la xerrada, la patrícia va explicar alguns materials utilitzats per facilitar l’excreció, com també va recordar la importància que tenen els canvis posturals en la prevenció de les úlceres per pressió.

Vocational Workshops (Emergències Sanitàries)

El dimarts 12 de febrer, els alumnes d’Emergències Sanitàries, juntament amb els de Cures d’Auxiliar d’Infermeria de matí, van participar en la conferència Trucs per organitzar-te i viure millor, a càrrec de Jaume Josa. En Jaume, que és coach, professor de màrqueting als cicles formatius i amb una àmplia experiència en el món empresarial i de l’esport, va donar consells per millorar la nostra organització, així com va posar èmfasi en la importància que té l’actitud a l’hora d’encarar nous reptes. La conferència va anar acompanyada de vídeos i exemples que van ajudar a entendre els missatges de forma divertida.

El dimecres 13 de febrer ens va visitar el José Antonio Molina, Tècnic en Emergències Sanitàries i antic alumne del centre, amb una ambulància de Suport Vital Avançat de Creu Roja. Els alumnes de 1r d’Emergències Sanitàries van poder conèixer i tocar tot el material del que disposa, inclosos els equips de comunicació i la sirena. Els alumnes van gaudir practicant la baixada d’escales amb la cadira anomenada “eruga”, que facilita els trasllats dels pacients que han de ser evacuats per les escales dels habitatges sense ascensor.

Pel que fa als alumnes de 2n d’Emergències Sanitàries, van participar en 2 activitats dutes a terme per Tècnics d’Emergències Sanitàries (TES) del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM).

La primera d’elles va consistir en una taller de Suport Vital Avançat per part de José María Valentín i Antonio Lorenzo. Tots dos són TES formats al Ferrer i Guàrdia, que treballen en Logística del SEM. Van mostrar les alumnes un Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR) que permet l’assistència mèdica a una emergència de manera ràpida. E

L’Antonio i el José María van mostrar tota la dotació sanitària que porta aquest vehicle, inclòs el monitor-desfibril·lador, amb el qual els alumnes van poder practicar, tot mesurant diversos paràmetres vitals, com la tensió arterial, les saturacions d’oxigen i monòxid de carboni o realitzant un registre de la freqüència cardíaca.

La segona activitat va ser un taller de trauma, amb Alfons Ramos com a instructor. L’Alfonso, TES a una Unitat de Suport Avançat del SEM a Barcelona, va plantejar diferents casos als alumnes perquè haguessin de resoldre com farien les actuacions inicials amb els pacients. En tractar-se de pacients traumàtics greus amb possibles lesions medul·lars, la coordinació entre els intervinents i l’ús de tècniques de mobilització i immobilització reglades és fonamental per evitar agreujar o produir noves lesions al pacient.

Vocational Workshops

Els dies 12, 13 i 14 de febrer els alumnes dels cicles formatius de les famílies de Sanitat i Comerç i Màrqueting van participar en les Vocational Workshops. Es tracta d’unes jornades tècniques en les que hi ha programades diverses activitats que permeten aproximar l’alumne al món laboral i reforçar els aprenentatges adquirits amb professionals de l’àmbit professional.

Aquestes jornades han comptat amb la col·laboració econòmica de l’AMPA del Ferrer i Guàrdia i de la Fundació BCN Formació professional, gràcies al seu Pla de Mesures a la Innovació de la FP.

Sortida Arts escèniques (4t d’ESO)

Com cada any, l’alumnat de la matèria optativa d’Arts escèniques i dansa, que es fa a 4t d’ESO, ha pogut viure l’experiència d’Un dia al TNC (Teatre Nacional de Catalunya).

Han pogut visitar les instal·lacions del TNC, assistir a la representació d’una obra teatral i fer un assaig, de 3 hores, d’una escena d’aquesta obra amb una directora teatral professional.

L’obra escollida enguany ha estat Afanys d’amor perduts, de W. Shakespeare, i ha estat una vivència inoblidable. Després de veure’n una versió professional, han pogut experimentar amb canvis de llums, sons, vestuari, objectes o distribució de l’escenari durant l’assaig posterior. Els alumnes s’ho han passat molt bé i han participat amb ganes, iniciativa i il·lusió en totes les activitats.