ACTIVITAT DE DIBUIX

Els nens i nens de P4 hem fet una activitat molt divertida!! Ens hem posat per parelles i ens hem dibuixat! Ens ho hem passat molt bé dibuixant al nostre amic i amiga. Hem fet de pintors!

Mireu les fotos! El resultat és fantàstic!

QUÈ PODEM FER A CASA PER AFAVORIR L’AUTONOMIA DELS NENS/ES?

A casa hi ha moltes coses que podem fer per afavorir el treball que fan els nens i nenes a l’escola i el seu desenvolupament en general.

Autonomia personal

  • Treure el xumet i el biberó, que a  partir dels 2 anys dificulten el correcte desenvolupament de la parla.
  • Ensenyar/deixar que es vesteixin i despullin sols o amb la mínima ajuda possible, en són ben capaços! Podeu començar per la jaqueta, ja que a l’escola ja ho fan.
  • Donar petites tasques a casa: parar i desparar taula, posar la roba bruta al seu lloc, alimentar la mascota, treure el tàper de la bosseta quan arriben a casa, col·locar bé les sabates…
  • Si no ho fan, que intentin aprendre a adormir-se sols. Podem explicar-los un conte abans i deixar que s’adromin sols.
  • Si no ho fan, deixar que mengin sols. S’embrutaran, caurà menjar a terra i trigaran molt més, però poc a poc n’aprendran. Intentem que agafin correctament els coberts, que no esmicolin els entrepans i que mengin variat.
  • Si s’escapa un pipí no passa res, però intentarem que es canviïn sols.

 

Aprenentatges

De vegades som a casa, ens agradaria fer alguna cosa amb els infants que ajudés amb els aprenentatges escolars i no sabem què podem fer. Aqui us deixem algunes idees:

  • A la botiga, demanar que ens dóni 3 taronges, o 4 pomes, o que busqui un cartell amb una A… A més d’aprendre farem la compra amb més tranquilitat.
  • Enganxar gomets, enganxines o àlbums de cromos, va molt bé per a la motricitat fina, és divertit i si són de números també els aprendran.
  • Buscar diferències. Va molt bé per desenvolupar la concentració, per fixar-se en les coses i també és molt divertit.
  • Fer laberints, d’aquells d’endevinar quin camí hem de seguir.
  • Fer plastilina, fang, paper maixé… També ajuda a la motricitat fina.
  • Jugar amb pinces d’estendre la roba, fer-ne seriacions (blau-vermell, gros-petit…). També poden estendre la roba!
  • Dibuixar amb pintura, retoladors, ceres, colors… , fixar-nos que l’agafin bé.
  • Fer castells de sorra i fang, camins a la sorra, escriure lletres i números a la sorra amb els dits o amb un pal…
  • Cantar cançons, en qualsevol idioma.
  • Llegir i mirar contes en un ambient de relax. Fixar-se en els dibuixos, explicar què hi veuen, què creuen que passarà, quins personatges surten…
  • Parlar, explicar què han fet, què volen fer, què els agrada i què no. Inventar històries.
  • Jugar, sols, amb altres nens i nenes, amb els pares, a l’aire lliure o a casa, amb joguines o sense.
  • Enganxar a les escales (si en teniu) gomets de colors, o de números o de lletres i jugar a trobar-los (ara anem a l’esglaó verd, ara al groc…)
  • Comptar quants cotxes veiem. I per fer-ho més difícil, quants cotxes grocs, verds, negres…
  • Comparar coses segons la seva mida, color, forma…
  • Jocs de taula (parxís, oca, tres en ratlla…). Són divertits, ensenyen coses, i a més ensenyen que de vegades es guanya… i d’altres es perd!

 

Per acabar

Us hem donat només algunes idees de coses que podeu fer a casa per ajudar els nens i nenes a fer-se grans. En podeu trobar moltes més, i heu de fer aquelles amb les que us sentiu més còmodes.

El més important que podem fer és estimar els nens i nenes, demostrar-ho i dir-ho. Mai hi ha massa petons, carícies, pessigolles. Ningú es cansa de sentir-se estimat, i és l’aprenentatge més important que cal.

També podem ensenyar, dir i demostrar que els nens i nenes són capaços de tot, i que hi creiem. No hem de sentir: jo no puc!, hem de dir que sí que poden, que ho intentin. Potser no sortirà a la primera, però amb empenta i il·lusió ho poden aconseguir tot.

Hem d’identficar quins són els punts forts i els febles dels nostres fills/es. Treballar els punts febles per tal que deixin de ser-ho (si li costa relacionar-se, anirem al parc, si no sap posar-se la jaqueta practicarem, si no sap els colors els direm una vegada i una altra), i potenciar els punts forts per fer-los encara millor. Els hem de dir quines coses fan bé i quines poden milorar, sabent que no tohom fa les coses igual, uns corren molt bé, altres llegeixen molt aviat, els tercers són grans amics, d’altres canten com els àngels… Cadascú té unes capacitats ben diferents, que no són ni millors ni pitjors, però que els fan… especials.

Els racons a P3

Els nens i nenes de P3 han començat fa unes setmanes a fer racons. Es barregen nens i nenes de les dues classes per fer activitats manipulatives, d’experimentació, de joc en petits grups d’uns 6 infants.

Cada dia a cada nen/a li toca anar a un racó, es posa el collaret del color corresponent i va al lloc on es fa (aula de p3a o b, lavabo o pati.

Les primeres setmanes ens hem centrat en aprendre el funcionament dels racons: anar al lloc, fer l’activitat, no canviar de racó, relacionar-se amb els companys que hi troba, recollir quan acabem…

Ara més o menys ja funcionen i ens podem centrar en fer activitats amb més supervisió de l’adult.

Fins ara hem fet activitats de construccions, de joc simbòlic a la caseta, d’ordinadors, de plastilina, d’art, d’experimentació amb aigua i farina, de manipulació amb pinces…

 

Primeres setmanes a P3

Ara que ja han passat més de 2 setmanes a l’escola, hem anat començant les activitats d’aula que  farem durant tot el curs, com passar llista, mirar el temps, fer pràxies bucofonatòries, activitats de vocabulari, pintar amb diferents tècniques com guixos molls, ceres, retoladors…

També hem fet les primeres activitats de música, psicomotricitat i anglès, el que vol dir marxar mig grup i quedar-se’n mig a l’aula.

La motricitat fina també és molt important, per això fem moltes coses per a reforçar-la, com fer construccions diferents, plastilina, posar i treure agulles d’estendre…

Poc a poc tots ens anem acostumant a la rutina de l’escola i aprenem a compartir estones de joc i de treball amb els companys.

 

CONSTRUCCIONS

CAMINS

AGULLES

PINTAR CERES I GUIX

Comença un nou curs a P3

Un any més, el mes de Setembre ha portat noves cares a l’escola Ardenya. Són les cares dels 39 nens i nenes que han entrat per primer cop al “cole dels grans”, uns amb ganes, altres observant, i també alguns que han entrat plorant.

Durant aquesta primera setmana hi ha hagut uns quants mestres a cada aula per tal d’ajudar els petits de l’escola en el procés d’adaptació, un procés que pot ser més o menys llarg depenent de cada infant i que no s’acaba quan els horaris adaptats toquen a la fi. Els nens i nenes han anat entrant a l’aula, s’han anat fent amics i amigues i descobrint com és la seva aula. Poc a poc han començat a fer petites activitats, com pasar llista i posar els carnets a casa o a l’escola i comptar quants són avui a l’aula, o mirar per la finestra a veure quin temps fa. També han tingut estones de temps lliure per jugar amb totes les joguines de l’aula, amb la cuineta, les nines, els cotxes, les peces de construcció… En altres moments han descobert el pati, un espai que per a ells és molt gran i a alguns els angoixa, mentre que a d’altres els permet trobar germans, cosins i amics i pasar-hi una bona estona. Han compartit també l’estona d’esmorzar, en què cadascú va a buscar la bossa al seu penjador i ben assegut es menja l’esmorzar.

Han estat uns dies plens de novetats, i la propera setmana iniciaran també la música, la psicomotricitat i l’anglès, endinsant-se així poc a poc en les rutines i activitats de l’esccola.

Al llarg del curs aquests nens i nenes esdevindran cada cop més autònoms i aprendran a fer moltes coses, espcialment a compartir, a descubrir, a parlar, a escoltar, a viure en grup… Queden moltes coses per aprendre i descobrir, i cada nen/a ho viurà de diferent manera: Uns no han plorat ni ho faran, d’altres potser ploraran més endavant, i potser algú plora tot el curs al momento d’entrar. Tots aquests procesos entren dins la normalitat, i a tots els acompanyarem des de casa i des de l’escola.

Que tingueu un bon curs!

FOTOS ADAPTACIÓ