Jujol, larquitecte dels somnis

CANTATA ESCOLAR

Jujol, l’arquitecte dels somnis

Una cantata per fer tota l’escola.

Una proposta musical inspirada en la vida i l’obra de l’arquitecte modernista Josep Maria Jujol i Gibert.

Aquesta cantata és una obra original pensada per a ser interpretada pels alumnes d’una escola de primària al complet. Consta d’un text teatral dividit en 6 escenes, cadascuna seguida d’una cançó que en reforça el contingut més una cançó d’obertura. Les cançons s’han fet adaptades a cada nivell educatiu i el text està pensat per ser interpretat per alumnes de cicle superior.

Situació d’aprenentatge

L’activitat implica la participació de tots els nivells d’educació primària d’un centre, amb una estructura interdisciplinària que combina música, expressió oral i teatral, coneixement del medi i educació artística. Podríem dir que el tema principal és els processos creatius en l’art, l’originalitat o l’inconformisme creatiu, però també com s’afronten les inseguretats, les crisis creatives o les critiques.

Els alumnes treballen la interpretació vocal i corporal, la comprensió lectora de textos teatrals, el coneixement del patrimoni artístic i cultural de Catalunya i la cooperació entre grups d’edats diverses per assolir una representació conjunta.

Aquesta proposta afavoreix el treball competencial, l’autonomia, la creativitat i el vincle amb l’entorn cultural, tot promovent una experiència artística significativa i compartida per tota la comunitat educativa.

Josep Maria Jujol i Gibert

Josep Maria Jujol (1879–1949) va ser un arquitecte i artista català estretament vinculat al modernisme i col·laborador habitual de Gaudí. La seva obra destaca per la creativitat desbordant, l’ús innovador dels materials i una gran llibertat formal que el fan únic.

Elements de l’obra de Gaudi com el trencadís del Parc Güell, la decoració interior de la Casa Batlló, les baranes de ferro de La Pedrera o detalls escultòrics de la façana de la Sagrada Família són obra de Jujol, a més de creacions pròpies com la Casa Bofarull a Els Pallaresos, l’església del Sagrat Cor a Vistabella, el Teatre Metropol de Tarragona o el Santuari de Montferri, on podem valorar la seva imaginació amb formes, colors i materials d’allò més originals.

 

La cantata s’organitza de la següent manera:

1 4t Obertura
2 Escena 1: Infantesa a Tarragona
3 1r Parets de colors
4 Escena 2: Estudis a Barcelona
5 3r Qui no es conforma crea
6 Escena 3: La col·laboració amb Gaudí
7 2n El Trencadís
8 Escena 4: Construcció del Teatre Metropol
9 Infantil El Teatre Metropol
10 Escena 5: La Crisi Creativa de Jujol
11 La Crisi Creativa
12 Escena 6: La Construcció de la Casa Bofarull
13 Jujol, l’arquitecte dels somnis

La cantata té una durada d’uns 45 minuts.

Organització de l’obra teatral

El text teatral té 34 personatges diferents, repartits en 6 escenes, que estan intercalades per les cançons que interpreten tots els alumnes de l’escola.

Repartiment: Cada escena correspon a un moment diferent de la vida d’en Jujol i per tant els personatges són diferents en cada una d’elles, a excepció Gaudí, Jujol i el narrador, que apareixen al llarg de tota l’obra, tot i que Jujol apareix en diferents etapes de la seva vida (infantesa, joventut i maduresa).

Per ajustar el nombre de personatges al nombre d’alumnes es pot fer que un mateix alumne interpreti més d’un personatge, això permet ajustar el nombre d’alumnes disponibles i també ajustar la quantitat de text amb les possibilitats de memoritzar i interpretar de cada nen. Fins i tot Jujol i Gaudí també els poden interpretar diferents actors i per diferenciar els personatges es poden utilitzar elements visuals com un bigoti gran per a Jujol o una barba per a Gaudí. En cada escena hi ha entre 6 i 8 personatges.

Text: El diàleg de cada personatge és breu i flexible per adaptar-se als diferents alumnes. En el text, al principi de cada escena es detalla el nombre de personatges, en número d’intervencions i el rol. Alguns rols són grupals (3 amics, 2 clients, etc) això permet reduir-los si cal, ajuntat el text. Teniu llibertat per manipular, tallar, canviar el text al vostre gust.

Organització de les cançons

La cantata consta de 7 cançons, una per a cada nivell educatiu, comptant infantil com un. Cada cançó està pensada per adaptar-se a les capacitats vocals i musicals de cada edat. Per I3, I4 i I5 només hi ha una cançó.

Interpretació: Les cançons poden ser acompanyades al piano (les pot tocar algú amb un nivell mitjà-baix) o bé utilitzant els àudios karaoke disponibles o amb una guitarra amb el xifrat que hi ha a les partitures. Les cançons, en general, són força assequibles. La de 5è i 6è tenen un cànon i una part a 3 veus respectivament que no donen cap complicació. La resta són fàcils d’afinar i de memoritzar.

Gravacions: Hi a els àudios (karaoke) en piano digital. Hi ha unes unes versions instrumentals on la melodia la fa un oboè digital.

Recursos: Teniu disponibles les partitures i les lletres en format PDF per a l’alumnat.

Continguts disponibles

Partitures (PDF)
Text teatral (PDF)
Lletres de les cançons (PDF)
Audios karaoke (MP3)
Melodies amb oboè (MP3)

© 2025 Artur Gestí Andreu