Emprenedoria_orientacions DEP. ENSENYAMENT
Els continguts de la matèria s’estructuren en tres apartats:
- Autoconeixement i itinerari formatiu
L’objectiu del primer apartat de la matèria optativa d’emprenedoria és descobrir i, si escau, ampliar el coneixement de les diferents professions i camps ocupacionals existents en l’entorn, per tal que cada alumne/a pugui crear, revisar o aprofundir en un itinerari acadèmico-professional coherent, que respongui adequadament a les seves aptituds, interessos i valors. Els continguts d’aquest bloc també se centren en les competències personals i professionals necessàries per afrontar amb èxit els reptes formatius i laborals. El fet que es plantegin activitats especifiques sobre orientació dins la matèria optativa d’emprenedoria permet que es treballin d’una manera pràctica i funcional, a partir de les vivències i expectatives de cada alumne/a. No es tracta només de proporcionar informació, sinó de proposar activitats que impliquin al màxim a l’alumnat en la presa de decisions que han de culminar amb la realització d’un projecte personal d’itinerari formatiu. - Mercat laboral i activitat económica
Aquest apartat fa referència als conceptes bàsics del treball, l’empresa i l’economia, amb l’objectiu que l’alumnat conegui els elements del context economicolaboral que cal tenir en compte en la presa de decisions i d’introduir-lo en destreses necessàries per resoldre procediments comuns als quals les persones adultes han de fer front, ja sigui a títol personal, com a ciutadans, ja sigui dins el seu àmbit professional (com a treballadors autònoms o per compte d’altri). És important donar a la matèria un enfocament pràctic, tot afavorint l’aplicació de coneixements adquirits en altres matèries al llarg de l’etapa, en situacions i casos reals i quotidians. És convenient que els conceptes bàsics d’economia i mercat que es tracten en la matèria de ciències socials siguin aplicats a l’anàlisi present i a la projecció futura dels sectors d’ocupació de l’entorn proper.
És important vincular el concepte de les preferències professionals que s’ha treballat en l’apartat anterior amb els valors del treball que són importants independentment del lloc de treball i que, en l’actualitat, configuren el que es coneix per “cultures del treball” (empatia, treball en grup, iniciativa personal, actitud constructiva…).
- Iniciativa emprenedora i projecte d’empresa
El tercer apartat se centra en les habilitats personals lligades a l’emprenedoria, amb la finalitat d’aprendre a executar accions amb resolució i eficàcia, en situacions de la vida quotidiana, en un context de treball per compte d’altri, en el sector privat o públic, o bé per compte propi.
Aquest apartat es pot estructurar amb el fil conductor del projecte d’empresa. Aquest projecte està pensat per implementar-se en equip, partint d’un pla d’empresa on s’especifiqui la idea de negoci (producte o servei), l’equip humà i material requerit i la planificació de les tasques a fer per muntar l’empresa. Pot anar associat al disseny d’una acció de màrqueting per mostrar, de manera creativa, la idea de negoci, tot fent ús de les tecnologies de la comunicació i dels mitjans audiovisuals. En aquest sentit, caldrà tractar amb l’alumnat valors com la sostenibilitat mediambiental, la viabilitat del negoci i el consum responsable.
- CRITERIS D’AVALUACIÓ
1. L’autoconeixement
Reflexiona sobre si mateix. Defineix les característiques del seu perfil personal i professional. Identifica els seus interessos, motivacions, qualitats i habilitats envers la feina.
Competències clau (mínims exigibles)
Defineix les característiques del seu perfil personal i professional.
Identifica els seus interessos, motivacions, qualitats i habilitats envers la feina.
2. El mercat laboral
Reconeix els sectors econòmics amb més futur. Reconeix les oportunitats professionals actuals. Identifica la sortida professional que s’adeqüi millor al seu perfil. Detecta quins són els coneixements necessaris per a la sortida professional que triï. Reconeix les fonts d’oferta de feina.
3. L’itinerari formatiu i profesional
Detecta les possibilitats formatives en acabar l’ESO.Reconeix les modalitats formatives i identifica les que s’adapten al seu perfil i interessos. Identifica el seu objectiu o projecte professional. Estableix el seu pla de formació.
4. L’emprenedoria.
Distingeix els diferents tipus d’emprenedoria. Valora el paper de l’emprenedoria i de l’empresa en la societat. Reconeix la importància de l’ètica en l’empresa. Reflexiona sobre la seva capacitat emprenedora.
5. Competències emprenedores.
Es familiaritza amb les competències emprenedores. Identifica els seus punts forts i punts febles. Millora les seves competències emprenedores. 6. Creativitat i innovació
Comprèn el valor de la creativitat. Aplica tècniques per innovar. Coneix les seves habilitats per innovar.
7. El Pla d’empresa.
Coneix alguns termes bàsics del món empresarial: valor, mercat, rendibilitat, viabilitat, missió, visió… Identifica el procés per fer un estudi de mercat. Emplena un mapa del model de negoci. Identifica el contingut d’un pla d’empresa.
8. El sistema financer.
Fa servir la terminologia bàsica del sistema financer. Identifica allò que pot oferir cada actor del sistema financer. Sap diferenciar entre productes i serveis bàsics.
9. Finances personals
Coneix els conceptes bàsics de les finances personals. Gestiona els seus comptes personals. Planifica per assolir objectius financers. Valora les propostes de les entitats financeres.
10. Les fonts de finançament de l’emprenedoria.
Comprèn què són les condicions de viabilitat i necessitats de finançament. Cerca les fonts de finançament al seu voltant. Valora i compara les diferents fonts de finançament. Orienta una demanda de finançament al finançador. Reflexiona sobre a seva tendència a l’estabilitat econòmica.
________________________________________________________________________
- VIDEOS
1. L’autoconeixement
2. El mercat laboral
3. L’itinerari formatiu i profesional
4. L’emprenedoria.
5. Competències emprenedores.
6. Creativitat i innovació.
- El Jabón
- El puente
- actitud
- Elon Musk
http://www.elmundo.es/papel/lideres/2016/07/19/578df67022601d56788b45da.html- https://ca.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk
- https://www.ted.com/talks/elon_musk_the_mind_behind_tesla_spacex_solarcity
- https://www.youtube.com/watch?v=QygpaIJclm4
- https://www.youtube.com/watch?v=s7N-9E_e-wk
Es un genio pequeñito, que parece no tener media torta y calza botines de tacón alto, anda siempre con déficit de horas de sueño, ojeroso y grogui, habla suave y titubea cuando hace presentaciones que, además, suele improvisar ante la desesperación de sus asesores de prensa.
He visto y oído a Elon Musk en actos sociales, donde hace lo que puede para defenderse ante desconocidos que quieren tocarle como si fuera un santo; pero también he comprobado cómo su timidez se transforma cuando conversa con profesores y estudiantes de ingeniería: ahí está en su elemento y demuestra saber lo que vale un peine, es decir, un cohete, una cápsula espacial, un coche eléctrico, las super-baterías o las placas solares. ¿El próximo Steve Jobs?
Musk nació en Sudáfrica, emigró para no servir en el ejército, estudió ingeniería en Canadá y EEUU y fue admitido en el programa doctoral de Stanford, pero a los dos días dejó la universidad para montar su primer negocio y en 20 años se convirtió en multimillonario. Puede acabar siendo la persona más rica del mundo.
Tiene 44 años, cinco hijos y es un apasionado de la velocidad. Cuando vendió su primera empresa se compró un McLaren F1 y sólo al estrellarlo cayó en la cuenta de que no lo tenía asegurado. Vive a caballo entre Los Angeles y Silicon Valley, donde muchas noches termina durmiendo en casas de amigos como Larry Page, uno de los fundadores de Google. Sueña con ser el Henry Ford de este siglo gracias a Tesla y llegar a Marte con los cohetes y naves espaciales de SpaceX. Por si esto no fuera suficiente, Musk ha construido, en el desierto de Nevada, Gigafactory, la planta industrial de Solar City más grande del mundo. Frente a los trenes de alta velocidad promueve el Hyperloop, un sistema de transporte mediante tubos convectores que permitirá viajar de San Francisco a Los Angeles en media hora. Además, ha fundado OpenAI para conseguir que la Inteligencia Artificial no acabe en manos privadas.
- 7. El Pla d’empresa.
Està canviant el consum? - Empresaria “Happy”.
8. El sistema financer.9. Finances personals
10. Les fonts de finançament de l’emprenedoria.
_________________________________________________________
- ACTIVITATS