1. A. α Cicles mítics

Els cicles mítics són un conjunt d’episodis que giren al voltant d’un fet, una guerra o una casa reial i que tenen com a protagonista un o més herois.

Deixarem per als apartats següents l’anàlisi detallada dels cicles on s’emmarquen les pel·lícules treballades. Tanmateix, hi ha herois que es poden entrellaçar amb altres cicles fent que siguin personatges importants tant en el seu propi cicle com a l’altre. Aquests cicles són els següents:

α.Cicle Peloponnès

β.Cicle Troià

No obstant, a més d’aquests n’hi d’altres també molt significatius amb els quals no treballaré, però també són importants dintre de l’àmbit heroic:

γ.Cicle Micènic: Conjunt d’episodis mítics que giren al voltant de la casa reial de Micenes i tenen com a principal protagonista Agamèmnon.

Agamèmnon (Ἀγαμέμνων) fill d’Atreu i Aèrope, en altres versions fill de Plístenes, i germà de Menela. Va ser el rei d’Argos que, d’acord amb la Ilíada, va participar en la guerra de Troia, i esdevingué un dels màxims dirigents de l’exèrcit aqueu.

MaskOfAgamemnon.jpg

La màscara fúnebre d’Agamèmnon, anònim (1.500 a.C). Museu Arqueològic Nacional d’Atenes. Font: Viquipèdia                       

δ.Cicle Cretenc: Conjunt d’episodis mítics que giren al voltant de la casa reial de Creta i tenen com a principal protagonista Minos.

Minos (Μίνως) era un rei llegendari de Creta, fill de Zeus i Europa. La seva dona era Pasífae, amb qui va tindre molt fills: Ariadna, Androgeu, Fedra, Catreu, Deucalió…

«Allí está Minos», La divina comedia (Inferno, cant V, vers 4). Ilustració de Gustave Doré. Font: Viquipèdia

ε.Cicle Argonàutic: conjunt d’episodis mítics que giren al voltant de la recerca del velló d’or i té com a principal protagonista Jàson.

Jàson (Ἰάσων) és un heroi semidiví tessali, cap dels argonautes i espòs de Medea. Era fill d’Electra i Zeus, o bé, segons una altra versió, fill d’Èson, rei de Iolkos, i Polimeda, filla d’Autòlic.

Jasón i Medea, Gustave Moreau. Museu d’Orsay, Paris. Font: Viquipèdia

ζ.Cicle Tebà: conjunt d’episodis mítics que giren al voltant de la casa reial de Tebes i té com a principal protagonista Èdip.

Èdip (Οἰδίπους) és un heroi humà, fill Laios i Iocasta, reis de Tebes. Pare de l’heroina Antígona i occidor del monstre Esfinx.

Èdip respon a l’enigma de l’esfinx, Jean Auguste Dominique Ingres, 1805. Museu Louvre, Paris. Font: Viquipèdia

η. Cicles locals: conjunt d’episodis mítics que tenen un heroi per a cada ciutat, per exemple Eunost.

Eunost (Εὐνόστος) és un heroi humà de Tanagra, Beòcia, fill d’Elieu i d’Escíada. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *