Hem dedicat dues sessions a aquest tema. A la primera, la Tere del Turó de Guiera ens va enviar, en el seu lloc, al Txema, coordinador informàtic de l’escola i expert en l’ús de les TAC. Ens va aportar nous coneixements i vam poder fer un debat interessant. En aquest enllaç podeu veure el document resum amb les aportacions de cada centre.
La segona sessió la vam dedicar a fer una valoració de caire més pedagògic, centrada en l’ús real de les TAC a les escoles de Cerdanyola. Les reflexions que van sortir van ser aquestes:
– Tant l’ús de les TAC als centres com l’equipament del que disposen ve molt determinat per l’actitud del professorat. Quan hi ha una persona (o un petit grup) que tenen interès i coneixement sobre el tema, les TAC s’impulsen; si no, no.
– La dotació que donen les administracions és poca en comparació a l’ús de les TAC que es demana als centres. La situació tampoc és satisfactòria quant a les xarxes, les connexions wi-fi i, sobretot, el manteniment tècnic. Què passarà si s’arriba a generalitzar l’1×1?
– Cada escola disposa de 2,5 hores/mes del Departament per al manteniment tècnic de tots els ordinadors. Qualsevol empresa que tingui el mateix nombre d’equips que una escola té un informàtic a mitja jornada, com a mínim. La solució passa per la contractació de manteniment extern, amb la despesa per al centre que això suposa.
-Les AMPA estan dotant de material a gairebé totes les escoles de Cerdanyola, suplint, en certa manera, les deficiències de l’Administració.
-Algunes editorials fan dotació de material informàtic si s’utilitzen els seus llibres de text en diversos cursos.
– Els equips directius (i els/les caps d’estudis sobretot) fem un paper important per tal de regular la importància (per dir-ho d’alguna manera) de les TAC a les escoles, bé sigui impulsant quan cal, bé sigui fent veure que no tot ha de passar per l’equipament informàtic perquè hi ha altres necessitats a l’escola.
– Les hores de dedicació a la coordinació informàtica varien molt d’un centre a l’altre. Cal tenir en compte que més hores de dedicació suposen menys hores de docència: ens trobem en la disjunctiva d’haver de triar entre tenir hores de mestra o hores de tècnica informàtica, quan necessitem les dues coses a l’hora.
– I last but not least (últim però no menys important), els equips informàtics a les escoles s’han de netejar: acumulen pols, les pantalles necessiten un manteniment específic… i les condicions de treball de les persones que netegen no ho contemplen.