Avaluació diagnòstica: anàlisi

Hem fet un estudi dels resultats, a les nostres escoles, de les proves d’avaluació diagnòstica de llengües que es va passar als cinquès.
Estem en procés de fer el tractament estadístic de les dades: quan el document estigui fet l’enviarem al i les caps d’estudis de les escoles públiques de Cerdanyola.
Un cop vistes les dades, vam estar comentant els resultats per tal de veure quins han estat els factors a tenir en compte per analitzar tant els resultats com les pròpies proves.

Un factor que veiem molt important a l’hora d’interpretar les diferències entre escoles és el nivell sociocultural de l’alumnat. La composició social dels diferents barris de Cerdanyola és diversa, i això, evidentment, repercuteix en el nivell de llengua de l’alumnat de les escoles de cada barri. Per interpretar els resultats acuradament caldria tenir en compte moltes variables: infants en situació social desafavorida, nouvinguts, canvis d’escola…

També caldria tenir en compte el punt de subjectivitat que hi pot haver, malgrat els criteris de correcció que va donar el Departament, a l’hora de corregir els textos. Aniria bé que una sola persona corregís l’expressió escrita.

Quant a les proves en si, vam coincidir en valorar que més que l’expressió escrita es valorava la correcció lingüística, ja que pel que fa a la riquesa expressiva del text no es podia treballar la motivació prèvia necessària.L’ortografia té molt més pes en la prova que el lèxic, per exemple. També va sortir el tema de la poca eficiència del sistema d’entrada de resultats a l’aplicatiu. En general, pensem que aquestes proves són poc competencials.

Després d’aquesta anàlisi, vam passar a les propostes per tal de millorar la competència lingüística de l’alumnat.

1. Tenir en compte els criteris de correcció de les proves per tal de saber què és el que es demana en acabar el cicle mitjà:

2. Potenciar l’expressió oral com a base de la competència lingüística, i fer-ho de manera planificada. La Carme Rider porta dos documents  al respecte: intencionalitat i classificació de produccions orals
Altres activitats per potenciar l’expressió oral: teatre, conferències, lectura en veu alta danvant d’altres alumnes, petites representacions…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *