“Les Escletxes del Papiol” són un dels espais d’interès geològic catalogats per la Direcció General del Medi Ambient i l’Habitatge de la Generalitat de Catalunya.
En aquest indret hi trobem 2 capes de materials diferents: la capa inferior està composta d’argiles roges i la capa superior són roques calcàries provinents d’un antic escull coralí.
Si bé les argiles són un material que té una gran plasticitat, les calcàries superiors són roques compactes que en moure’s s’han anat fracturant. En aquest indret, les fractures que es poden observar s’anomenen “diaclasis”.
Quan les roques es fracturen i deixen una esquerda que s’obre sense que es doni un desplaçament remarcable entre les dues bandes (simplement un moviment de separació, d’allunyament), es parla de diaclasi, mentre que quan hi ha un desplaçament-lliscament d’una banda respecte de l’altra, es parla de falla. En aquest indret es poden observar escletxes de pocs centímetres i també de més d’un metre.






Voldria sapiguer com arribar-hi des de Vallirana,
Joan,
Desconec amb quin mitjà de transport t’hi vols apropar i no domino les rutes ni les línies de transport públic del Baix Llobregat, però et diré que les Escletxes es troben a la part alta del Papiol, al costat d’una bòbila. El Papiol és un poble al costat de Molins de Rei. Des de l’estació de ferrocarril hi ha un bon tros caminant i fa força pujada, però no és cap disbarat. També s’hi arriba fàcilment en vehicle particular i hi ha una esplanada al costat del camí on es pot trobar aparcament fàcilment. És fàcil de trobar.
A continuació et marco l’accés a l’Espai de les Escletxes en un mapa de google:
Ver mapa más grande