Merlí, capítol 35 (Zygmunt Bauman)

0

Link: https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/merli/zygmunt-bauman/video/5701337/

Temes de debat:

 

Merlí, capítol 34 (Plotí)

0

Temes de debat:

  • La bellesa (avui en dia només el cos)
  • Plotí –> besella, ànima reflexiva
  • Iván, baixa autoestima
  • Enfermetat pare del Joan–> actitud positiva Merlí
  • Tània, pastel :-O
  • Nou treball del Pol

GC i els emprenedors

0

El día 7 de Juny vaig anar com a emprenedor amb la meva classe d’emprenedoria a un mercat on van vendre alguns dels productes que la nostra cooperativa socia ens va enviar.

Vam fer dos grups, un grup anava de 8:30 hrs fins a les 11:30 hrs y l’altre de 11:30 hrs fins les 14:00 hrs. Jo vaig anar amb el primer grup, vam anar al mercat a veure on estava la nostra carpa i l’ajuntament les estava posant, la nostra i la dels altres instituts i escoles.

Mentre jo vaig estar vam vendrà força be, els xoriços va ser la cosa que es va esgotar primer, yo penso que vam guanyar bastants diners.

Merlí, capítol 33 (Thoreau)

0

Link–> https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/merli/thoreau/video/5698244/

Temes debat:

  • Alumnes examen boicot
  • Colles castelleres
  • Merlí VS Silvana
  • Gloria VS Pare del Pol
  • Massatges
  • Merlí: Gerard necessita ajuda.
  • Concepte Naïf.

Merlí, capítol 32 (Kierkegaard)

0

https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/merli/kierkegaard/video/5694535/

Merlí, capítol 31 (Hannah Arendt)

4

Link: https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/merli/hannah-arendt/video/5693303/

Temes de debat:

Hannah Arendt, (el perdó).

Xerrada sobre els estudis universitaris.

Marc i Pol amb sentiment de culpabilitat.

Oksana, mare adolescent. La seva mare la va abandonar.


PREGUNTES:

1 Hannah Arendt parlava sobre el_____________. Què deia?

2 L’Eugeni, el Merlí i la_________________parlen als alumnes sobre___________________.

3 El Merlí es mostra crític sobre els estudis universitaris perquè…

4 El Marc se sent malament perquè…

5 La Tània aconsella al Pol que…

6 Què vol dir “vell amargat”? Per què li diu això Oksana al Merlí?

7 L’Oksana plora a casa del Merlí perquè…

8 Què creus que deu pensar el Merlí quan veu el video que li ha regalat la seva mare?

Analitza les següents frases:

— Hem de perdonar un nazi que ha matat milers de jueus?

Subjecte–>

Predicat–>

Verbs–>

Substantius (noms)–>

Determinant–>

Preposicions–>

— Sóc una bona mare, em cuido molt del Nil.

Subjecte–>

Predicat–>

Verbs–>

Adjectiu–>

Adverbi–>

Determinant–>

Substantius (noms)–>

 

Merlí, capítol 30 (Karl Marx)

0

Link: https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/merli/karl-marx/video/5691679/

 

 

 

 

 

Merlí, capítol 29 (Albert Camus)

4

Link: https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/merli/merli-albert-camus-capitol-29/video/5690347/

PREGUNTES:

1-El Merlí diu: “El Suïcidi és un tema delicat, però no ha de ser un tabú”. Què significa la paraula Tabú? Posa un exemple. Està relacionat amb “eufemisme”.

 

2- El Merlí proposa un debat a la classe. Quan els pares posen idees religioses als seus fills, quan aquests encara no són capaços de raonar, penseu que és una manipulació o no? Què opines tu?

 

3-El Gerard diu que ell és un “enclenque”. Què significa?

 

4-Escriu una redacció contant el que passa al capítol. Ajuda’t del següent esquema:

Al principi, la Tania, el_________ i la __________ queden junts per anar a…(continúa, mínim 20 paraules)

Desprésel Merlí aconsella als seus alumnes que…(continúa, mínim 20 paraules)

Seguidamentquan acaba la classe, l’Òliver i el Merlí parlen sobre….(continúa, mínim 20 paraules)

Més tardel Merlí té una conversa amb un taxista i parlen sobre… (continúa, mínim 20 paraules)

A continuació, la Berta parla amb la seva mare i li diu que…(continúa, mínim 20 paraules)

Quasi al final del capítol, l’Òliver i el Merlí tenen una conversa sobre…(continúa, mínim 20 paraules)

Al final, l’Ivan i la seva mare parlen sobre el suïcidi i…(continúa, mínim 20 paraules)

5-Les paraules que estan de color blau, s’anomenen_____________________.

 

6-Analitza oracions que apareixen al capítol.

a) Albert Camus creia en l’existència de Déu.

–Sintagma Nominal (subjecte) –>

Nucli (substantiu) –>

–Sintagma Verbal (predicat) –>

Nucli (verb) –>

b) M’he deixat la cartera dins d’un taxi, que haig de fer?

–Sintagma Nominal (subjecte) –>

Nucli (substantiu) –>

–Sintagma Verbal (predicat) –>

Nucli (verb) –>

c) El meu pare va morir quan jo tenia catorze anys.

–Sintagma Nominal (subjecte) –>

Nucli (substantiu) –>

–Sintagma Verbal (predicat) –>

Nucli (verb) –>

 

7-Has vist alguna vegada una situació de suïcidi? Explica com va ser, si saps per què va passar i com et vas sentir.

 

 

8-Merlí a l’Ivan: a veure si fas alguna cosa amb la Berta, sembla que ets “paradet”. Què significa?

 

 

9-L’Oliver va a l’església, de què parla amb el cura?

 

 

10-Que li passa a la Berta després de veure el suïcidi? Què li fa pensar?

 

 

11-Què opines tu? S’ha de parlar obertament del tema del suïcidi com pensa el Merlí o és millor ser prudent i no comentar-ho tan obertament com diu l’Eugeni? 

Explica la teva resposta.

 

 

12-Al final del capítol, l’Iván i la seva mare parlen sobre…

Merlí, capítol 28 (Adam Smith)

0

LINK–> https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/programa/merli-adam-smith-capitol-28/video/5688846/

Adam Smith–> èxit, competitivitat, guanyadors i perdedors.

 

KAHOOOT!!

Merlí, capítol 27 (Walter Benjamin)

0

LINK–> https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/merli/merli-walter-benjamin-capitol-27/video/5687397/

 

PREGUNTES:

1 Com es diuen els nous professors que apareixen al capítol i quina matèria imparteixen?

 

2 En quina activitat il·lícita estan posats el Pol i el Joan? Per quin motiu penses que ho fan?

 

3 Descriu la nova professora que surt al capítol tant la seva personalitat com el seu físic (ajuda’t d’aquesta imatge). Mínim 40 paraules.

 DESCRIPCIÓ:

 

 

 

4 Tria una resposta. Walter Benjamin deia que la història ha de pertànyer als…

  • Guanyadors.
  • Vençuts.

5 Els “Peripatètics” es passen una pilota en forma de bola del món. Per què ho fan? Què creus que vol dir això?

 

 

–> Busca a internet una pel·lícula antiga i molt famosa en el que el protagonista fa el mateix. (Pista: El Merlí diu el nom de la pel·lícula).

6 Explica què està passant a casa del Marc.

 

 

7 La Silvana és una professora creativa. On se’n porta als alumnes? De què parlen?

 

8 Els que no coneixen la història estan condemnats a repetir-la. Busca els dos pronoms i digues a quines paraules substitueixen.

PRONOM PARAULA/ES QUE SUBSTITUEIX

9 Qui diu aquesta frase? Vull que li pagues un professor de repàs al Pau. A qui li la diu?

Subjecte–>

Predicat–>

10 La Gina està molt_______________amb el Merlí perquè…

11 El Merlí té por que la Silvana…

2ª PART—————

1 Llegeix el següent text:

Entrevista al Francesc Orella (El Merlí!)

Francesc Orella és un actor de llarga trajectòria en teatre, cinema i televisió, però, a hores d’ara, per a tots, ell és Merlí. L’èxit aclaparador d’aquesta sèrie li ha fet molt popular entre els més joves i l’ha portat al primer pla de l’actualitat. El seu paper de professor de filosofia amb mètodes poc convencionals ha connectat profundament amb el públic i ha convertit la sèrie en un fenomen, primer a TV3, després a La Sexta i actualment en Netflix. Però, com us comentava, la carrera de Francesc es va iniciar fa ja molts anys, quan al costat del seu germà es dedicaven de manera amateur a fer paròdies de personatges coneguts, i no ha parat de treballar en la professió que tant estima des de llavors. Entusiasta de Barcelona, ​​sent una atracció especial pels seus parcs, per les seves zones verdes i, molt especialment, pel parc de la Ciutadella.

Els parcs i el de la Ciutadella en concret Per què?
M’agraden els parcs urbans en general, també els 4 o 5 petits que hi ha per la ciutat, però el de la Ciutadella és especial. M’agraden les zones més obagues del parc, tenen un aire més literari, més evocador. Però el que m’atrapa d’aquest parc és la seva varietat de racons molt diferents entre ells. La pèrgola és meravellosa, l’hivernacle és impressionant, però, com no, jo em quedo amb l’umbracle, concebut per albergar espècies d’arbres i plantes tropicals que necessitaven ombra per viure.

Quins records tens de la teva infància i el parc? ¿Anaves amb els teus pares?
La veritat és que els records que tinc de la meva infantesa en ell són més de visites amb l’escola. El visitàvem sovint perquè allà hi havia el zoo i altres instal·lacions científiques per a la divulgació. Però el que és un record recurrent és el mamut. Crec que qualsevol nen de Barcelona d’aquesta època s’ha fotografiat al costat de la trompa de l’animal prehistòric.

I la història del parc també és impressionant.
La història del Parc de la Ciutadella té uns inicis tristos, devastadors per a la ciutat. Abans de ser parc, en aquestes terres s’erigia la Fortalesa de la Ciutadella, un complex militar construït per ordre de Felip V per tal de controlar possibles rebel·lions dels seus habitants. És trist pensar que un governant construís un complex militar en què els seus canons apuntaven cap a la ciutat i no cap a fora, que seria el més lògic per defensar-la de possibles atacs. ¡Entre la fortalesa de Montjuïc i la de la Ciutadella, la ciutat estava envoltada! Per a la seva construcció es va enderrocar gran part de l’antic barri pescador de la Ribera, així com diversos convents i altres edificacions d’interès històric.

Però la història sovint es corregeix i el que va ser un símbol de repressió es va convertir en el primer parc de la Ciutat i, en l’actualitat, acull el màxim òrgan de govern de Catalunya, al Parlament.

Parlem de la teva carrera. ¿La vocació et ve de família?
La veritat és que a casa no hi havia ningú de la professió, però sí que érem una família on ens agradava molt fer broma, una família divertida, per dir-ho. El que és cert és que el meu cas és el clàssic de vocació molt primerenca, des de molt petit m’agradava interpretar personatges, imitava als professors a l’escola i no li tenia por al públic. M’agradava tenir una audiència, ja tenia aquest punt d’ego necessari per ser actor, aquest ego que ha de ser proporcional amb la humilitat necessària per entendre que el públic és l’autèntic receptor del que fas. Des de petit em fascinava la potència dels actors, en les pel·lícules o les obres que veia, per transmetre emocions: fer riure, plorar, provocar por. Em semblava que aquella habilitat era una cosa molt potent, gairebé màgic. I també em vaig adonar que jo tenia cert talent per a això, que quan interpretava per al meu petit públic, també els transmetia emocions.

 

Font: https://www.metropoliabierta.com/quien-hace-barcelona/personas/la-barcelona-de-francesc-orella_5026_102.html

Preguntes sobre l’entrevista a Francesc Orella.

2 Què significa la paraula ‘aclaparador’? (Apareix al primer paràgraf).

a “Arrollador”.

b Ximple.

c Monstruós.

d Amable.

3 Quin és el racó preferit de Francesc dins de la Ciutadella?

a La Pèrgola

b Montjuïc

c L’Hivernacle

d L’umbracle

4 El Parc de la Ciutadella abans de ser parc era…

a Un castell.

b Un zoològic.

c Un complex militar.

d Un desert.

5 Quina peculiaritat tenien els canons de la ciutat de Barcelona quan regnava Felip V?

 

6 Al segon paràgraf, Francesc diu: “M’agraden les zones més obagues del parc”. Busca què vol dir obagues i quin tipus de paraula és.

 

7 En l’actualitat el Parc de la Ciutadella…

a És un complex militar.

b Acull events esportius.

c Acull el Parlament.

d És l’Hivernacle.

8 Verdader o fals:

a Francesc visitava el Parc de la Ciutadella sovint amb els pares.

b La série “Merlí” ha sigut un èxit a TV3, La Sexta i Netflix.

c Francesc imitava als professors quan era petit.

d Francesc deia que es va adonar que tenia talent per expressar emocions.

9 Analitza la frase: La història del Parc de la Ciutadella té uns inicis tristos.

Subjecte–>

Predicat–>

Noms–>

Determinants (acompanyen a noms)–>

Adjectiu–>

Verbs–>

Preposicions–>

10 REDACCIÓ

 

 

 

Go to Top