PER QUÈ L’OLIVER NO ANAVA A L’ESCOLA?

Benvinguts i  benvingudes  al projecte interdisciplinari de 6è.

Sabeu bé que, no hem d’oblidar que per entendre el present, cal saber del passat.

Us proposem doncs, que al llarg de dues setmanes realitzeu un fantàstic viatge que us endinsarà a l’inici de l’edat contemporània i, de la mà de l’Oliver, aprendreu un munt de coses que desconeixieu d’aquesta fascinant època de la nostra història.

Això suposarà treballar de valent amb els vostres companys i companyes. Per aconseguir arribar al nostre destí us caldrà esforç  i fer un bon treball cooperatiu.

Fareu  equip amb tres companys/es més del grup-classe.

Us haureu de posar sempre d’acord amb ells/es.

Tots els membres del grup de treball seran imprescindibles perquè tindran un rol important a desenvolupar que rotarà al finalitzar la primera setmana:

– Coordinador/a : organitza el treball diari del grup i té cura de tot el material.

– Portaveu : fa d’interlocutor/a amb els/les mestres.

– Controlador/a del temps: es responsabilitza de realitzar el treball dins el temps establert.

– Controlador/a del soroll: es responsabilitza que es realitzin les diferents activitats dins d’un clima agradable i respectant sempre el torn de paraula.

El projecte també inclou activitats que us caldrà  resoldre individualment.

Ànims , l’Oliver us espera!

Full plantilla projecte

  • ACTIVITAT 1

Com a primera activitat us hem preparat aquest vídeo.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=e0gNMQsImoQ[/youtube]

El podeu visionar tantes vegades com vulgueu i cal que us fixeu molt en els detalls. Heu de redactar un text, explicant el contingut del vídeo, allò que us ha cridat més l’atenció, què en penseu.

 

  • ACTIVITAT 2

“Per entendre el present cal fer una ullada enrere”

L’edat contemporània és l’etapa més recent de la història. Comença l’any 1789 quan va esclatar la revolució francesa i arriba fins els nostres dies.Per poder avançar en el nostre projecte caldrà fer un eix cronològic amb els principals esdeveniments …

Cliqueu per trobar la informació

 

  • ACTIVITAT 3

Ara que ens hem situat en el temps, us  convidem a visionar aquesta animació digital i respondre a les qüestions plantejades. QÜESTIONS

Aquesta feina us ajudarà a conéixer aspectes interessants de la Revolució Industrial.

Cliqueu

 

  • ACTIVITAT 4

De ben segur que després de  veure l’animació us sentiu molt afortunats i afortunades  de viure en aquest segle i al nostre país.

Seguim doncs el nostre camí, per endinsar-nos a l’edat contemporània. Us proposem elaborar un text expositiu que portarà per títol Alimentació i malalties de l’època.

 

 

  • ACTIVITAT 5
A lo largo del siglo XIX, las sociedades europeas experimentaron profundas transformaciones demográficas y sociales: las revoluciones agrícola e industrial hicieron que muchas mujeres y hombres abandonasen las zonas rurales, donde vivía la mayoría de la población, y se concentrasen en las ciudades a medida que se industrializaron (fragmento del documento POBLACIÓN SIGLO XIX)
Activitat 5.POBLACIÓN SIGLO XIX

A partir del document que heu llegit, haureu d’elaborar un gràfic de barres (amb processador de textos)que reflecteixi l’evolució de la població a Gran Bretanya durant el segle XIX.


  • ACTIVITAT 5.1

Ara us proposem que situeu els principals moviments migratoris de la població europea del segle XIX en un mapa del món.

  • ACTIVITAT 6. En aquesta activitat i després de llegir el document “Una nova societat de classes”, haureu de fer un esquema de les diferents classes socials del segle XIX

UNA NOVA SOCIETAT DE CLASSES


  • ACTIVITAT 7  
La vida de la classe obrera en el segle XIX era més dura del que ens podem imaginar, fotografies obrers segle XIX.
Tenim constància que a  una casa petita del carrer de Sant Antoni de Barcelona s’hi allotjaven cent quinze persones. A cada habitació vivia una família (de 12 a 16 membres).
Animeu-vos a dissenyar una d’aquestes cases! Dibuixeu el plànol de la casa ( a escala 1:100) amb les diferents estances, tenint en compte el nombre de persones que hi vivien.
Calculeu la superfície total de l’habitatge i d’una habitació.
  • ACTIVITAT 8

La invenció de noves màquines i, en especial la màquina de vapor, va revolucionar el món dels transports.Després de buscar informació al següent enllaç, cal que trieu un transport i en feu un resum. Afegiu una imatge i el peu de foto.

LA REVOLUCIÓ DELS TRANSPORTS


  • ACTIVITAT 9

Si buscàvem un personatge rellevant de l’època, sens dubte l’hem trobat: Antoni Gaudí i Cornet.

En el següent document trobareu informació de l’arquitecte, que haureu de llegir per tal de poder respondre a les qüestions que us planteja l’activitat.

Qui és Antoni Gaudí?


 

  • ACTIVITAT 10

 

Ara que ja coneixem més detalls de la vida del gran arquitecte Antoni Gaudí, serem agosarats i agosarades, i reproduirem una de les seves obres catalanes  més importants. La pintarem amb ceres i l’envernissarem.

Ànims artistes!!

 

  • ACTIVITAT 11

Ara a practicar una mica de matemàtiques. Haureu d’esbrinar si és millor viatjar en diligència o en la moderna locomotora… Au vinga, a descobrir-ho!

 

  • ACTIVITAT 12

Sabíais qué…?  Alrededor del año 1857 Antonio Meucci ( ingeniero químico e  industrial) construyó un teléfono para conectar su oficina con su dormitorio, ubicado en el segundo piso, debido al reumatismo de su esposa.

Qué  inventos más datan del  siglo XIX?

En esta actividad e individualmente, tendrás que confeccionar una tabla en documento word, donde aparezcan los inventos más importantes del siglo XIX, el nombre de los inventores y el año en el cuál se inventaron. Debes incluir imágenes. Encontrarás información en el enlace adjunto.

http://es.wikipedia.org/wiki/Siglo_XIX

  • ACTIVITAT 13

Ja queda poc per acabar aquest projecte. Si voleu continuar descobrint més aspectes fascinants d’aquesta etapa de la història, us proposem alguns lloc per visitar. Us animeu a calcular els preus de les entrades?

Visiteu aquests llocs?


 

  • ACTIVITAT 14

Ara que ja sou gairebé experts i expertes en el tema de la Revolució Industrial, us proposem de fer un dictat grupal centrat en els transports de l’època.

Som-hi, que ja arribem a la fi del nostre viatge! Amb diligència o locomotora?

 

  • ACTIVITAT 15

Molta atenció!  Per desenvolupar aquesta activitat, cal posar molta atenció al vídeo que veureu. Ens parla de la Colònia Can Sedó, una de les més grans de Catalunya de mitjans del segle XIX. A mesura que el visualitzeu, podeu anar escrivint les informacions més rellevants. Després, cada grup les posarà en comú per tal de respondre a les qüestions que se us demana.

  • ACTIVITAT 16 Fotografia matemàtica

“El món és ple de formes geomètriques, d’objectes i llocs amb suggeriments matemàtics. Només cal una mirada que els descobreixi”


  • ACTIVITAT 16.1

Després de conèixer una mica la colònia de Can Sedós i treballar la fotografia matemàtica podríem preparar una sortida virtual al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya de tots/es els /les alumnes de 6è i així poder aprofundir en el procés d’industrialització de Catalunya.

  • Aspectes a tenir en compte:

–  Quin mitjà de transport utilitzarem per anar-hi.

–  Quin dia anirem, horari i preus…

–  Sales més interessants per veure.

–  Activitats que podem realitzar…

 

 

  • ACTIVITAT 17

El nostre grup es diu Vapor vell. Què era vapor vell?

Si voleu informar-vos del nom del vostre grup, només cal que hi cliqueu damunt.

Haureu d’escriure els fets , les característiques i les dates més rellevants.

Bona feina!

BONAPLATA

VAPOR VELL

FABRIL COTONERA

FONERIA DEL REMEI

IGUADALINA COTONERA

LA MAQUINISTA

 

 

  • ACTIVITAT 18

 

Per acabar de tenir les idees clares, ens cal confegir el  mapa mental del nostre projecte.

 

  • ACTIVITAT DE SÍNTESI

 

No volem acabar el nostre viatge sense deixar volar una mica la vostra imaginació i que, alhora, pugueu transferir els nous coneixements assolits en aquest projecte.

Us proposem que imagineu que sou una nena o un nen d’onze o dotze anys, nascuts a l’inici de l’edat contemporània en una família de classe obrera. Haureu d’organitzar un dia de la vostra vida. Poseu la vostra data de naixement, les principals característiques de la vostra classe social, què mengeu, com aneu vestits, què acostumeu a fer…

Quant a Mestres

La responsabilitat no és la principal manera d’arribar a l’èxit, és l’única manera”
Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

18 respostes a PER QUÈ L’OLIVER NO ANAVA A L’ESCOLA?

  1. IRIS diu:

    Hola soc l’Iris del grup Foneria del Remei.
    Aquest projecte ha estat molt interessant, gairebe l’hem acabat tot ( només falta l’activitat de síntesi i fer l’exposició amb el grup de taula).
    Aquesta setmana santa tots els grups han de quedar i s’ho han de preparar molt bé per tal de qu tot surti genial.

    Una de les activitats que més m’ha agradat ha sigut la de la vida de Antoni Gaudi, i dibuixar algunes de les seves obres com ara les xemeneies de colors…

    Antoni Gaudí i Cornet va ser un arquitecte català que ha estat reconegut internacionalment com un dels genis més rellevants de la seva disciplina. Desgraciadament va morir encara que je estava a la tercera edat.

    Resumint: El projecte ha estat molt interessant, llàstima que ja s’acabi.

    Adéu i bona setmana santa!!!

  2. Zuriñe Gómez diu:

    Hola sóc la Zuriñe del grup ” Vapor vell”.

    M’agrada molt aquest projecte, és molt divertit. He après moltes coses sobre l’edat contemporàniia, ha sigut molt divertit i alhora molt complicat.

    Aquestes dues setmanes per mi han sigut molt divertides i jo crec que he aprés prou com per saber ” Perquè l’Oliver no anava a l’escola”?

    Salutacions.

  3. Paula González diu:

    Hola, sóc la Paula del grup (Vapor Bonaplata).El projecte Interdistiplinari, és molt divertit,i alhora una mica complicat. Amb aquet projecte estic aprenent molt de l’època contemporània, i de mica en mica vaig endevinant perquè l’Oliver no anava a l’escola.

    Satlutacions

  4. Gisela diu:

    Hola, sóc la Gisela del grup ” Igualadina Cotonera”.
    Aquest projecte sobre l’edat contemporània m’encanta.
    L’activitat que més m’ha agradat ha estat la 7 perquè haviem de fer un plànol (a escala 1:100) de una casa on vivien 115 persones.
    Crec que les matemàtiques a l’edat contemporania son maquísimes.
    Espero que hagin més activitats així de divertides i boniques.
    Salutacions.

  5. HÉCTOR MARTÍNEZ BELMONTE, VAPOR VELL diu:

    Hola, sóc l’Héctor,
    En primer lloc, vull felicitar a les professores que ens han preparat aquest preojecte tan interessant.

    He de reconèixer que un s’ha d’esforçar per fer el projecte, ho hauríem de fer tots. Aquest projecte és una mica difícil tot i que aquesta setmana ens ha anat bastant bé.

  6. Elena Garcia diu:

    Hola, bona tarda, sóc l’Elena.
    A mi m’ha agradat molt aquest projecte perquè m’agradaria molt saber com era la vida d’Oliver i que passava amb les escoles.
    Jo sóc del grup de Vapor Bonaplata, i m’ha agradat moltíssim l’activitat set perquè m’ha semblat interessant saber com eren les cases d’aquella època!

    Salutacions!

  7. Mario Blanco diu:

    Aquest peojecte interdisciplinari que estem fent aquest any sobre la Revolució Industral m´agrada molt. El tema és interesant i divertit.
    Totes les activitats són engrescadores i animen a que fasis la següent, però per a mi la que més m´ha agradat fins ara, ha estat la de dibuixar un plànol de les cases del segle XIX.

    En aquella època els nens no anaven a l´escola, encanvi nosaltres actualment 2013 hi anem i hem d´aprofitar aquesta oportunitat i estudiar perquè el dia de demà tinguem un bon ofici.
    En definitiva quantes més coses estudiem, més aprenem.
    Salutacions.

  8. Noelia Miranda Porras diu:

    Hola bona tarda .
    Sóc la Noelia del grup Vapor Bonaplata .
    El dilluns , quan vam començar aquest projecte , em va semblar molt original i , a més vaig tenir la sensació de que ja em resultaria facíl gràcies al llibre que llegim ( Oliver Twist).
    Les activitats que hem fet m’han resultat facíls , fer un text sobre el video del bloc , pintar un mapa del món … per resumir tot això , és molt interesant i m’agradaria tenir més temps per aprofundir aquest tema. També m’agradaria que poguéssim treballar totes les asignatures amb projectes, perquè es fa d’una manera més ordenada i no portem molts llibres .També a l’hora d’estudiar , m’imagino la Revolució Francesa i tot el demés .

    SALUTACIONS!!!

    Noelia

  9. Hola sóc l’Aarón del grup Vapor Bonaplata,

    El projecte interdisciplinari és molt interessant, tot i que només portem una setmana.

    L’activitat que més m’ha agradat ha estat la del gràfic de barres, perquè és la primera vegada que en faig un a l’ordinador, i la que més m’ha costat ha sigut la del mapa.

    El que més m’ha sorpres ha sigut que en una setmana hagim fet vuit activitats.

    Salutacions.

  10. Alba Martínez diu:

    Hola a tothom, sóc l’Alba, del grup de la Maquinista terrestre i marítima.

    Personalment, crec que tots estem aprenent molt sobre l’edat contemporània! La veritat és que el projecte interdisciplinari ha sigut tot un èxit! Totes les activitats que fem son productives per a arribar al nostre objectiu, que és fer-nos experts i expertes d’aquesta part de la història.

    Jo també em mostro d’acord amb l’Ismael i la Lidia; l’activitat que més m’ha agradat ha estat la número tres (Jo no vaig a l’escola) perquè m’ha fet pensar i “agrair” interiorment que hagi nascut després de la Revolució Industrial, on la vida feia moltes males passades: crec que a ningú li hagués agradat viure en una casa petita, 115 persones juntes i totes amuntegades; crec que a ningú li hagués agradat treballar tantes hores diàries i amb tanta poca recompensa; crec que a ningú li hagués agradat no tenir drets com en tenim ara.
    Però, és clar, totes les coses bones tenen la seva part dolenta; tants deures…

    Fins demà!!!

  11. Laia Ollé Llopis diu:

    Hola sóc la Laia,
    De moment m’agrada molt el projecte interdisciplinari i estic gaudint i aprenent amb les activitats que estem fent.
    Hi ha algunes activitats que em resulten fàcils, com per exemple l’activitat 1 on havíem de veure un vídeo i entendre’l i a continuació en un foli escrivíem un text explicatiu, dient que havíem vist, que ens havia cridat l’atenció i que en pensàvem. Hi ha d’altres activitats com l’activitat 5 que em va costar. Havíem de fer un gràfic lineal a partir d’una lectura .
    Jo crec que aquestes dues setmanes que tenim les hem d’aprofitar, perquè així podrem saber un munt de coses de l’edat contemporània.
    Salutacions.

  12. Julen Perez diu:

    Sóc en Julen. En aquest projecte de l’edad contemporània aprenc coses que no sabia abans i fem moltes activitats cada dia.

  13. Aida Rosell Badorrey diu:

    Hola sóc l’Aida.
    El projecte interdisciplinari d’aquest curs sobre l’edat contemporània, m’està resultant molt interessant.

    El títol del projecte “PER QUÈ L’OLIVER NO ANAVA A L’ESCOLA?” és del tot el que més m’ha cridat l’atenció, ja que em sembla un títol per a un projecte, que només escoltant-lo, ja tens ganes d’investigar-ho.

    Encara queda una setmana de projecte i espero continuar aprenent moltes més característiques de l’edat contemporània.

    Salutacions.

  14. Eva Fernández Sánchez diu:

    Hola, sóc l’Eva, del grup : “Igualadina Cotonera”,
    Aquest projecte interdisciplinari, m’està agradant molt , perquè moltes de les activitats les fem en grup. També m’agrada estudiar la Revolució Industrial on es van produir molts canvis. A classe estic aprenent molt.
    L’activitat que més m’ha agradat ha estat la 1, perquè fer un text en grup em resulta molt agradable i el vídeo del musical de l’Oliver Twist és molt interessant.

    Salutacions,

    Eva.

  15. Patricia diu:

    Hola a tots i totes,

    sòc la Patricia del grup “IGUALADINA COTONERA”.
    Aquest prorojecte em sembla molt interessant ja que estic aprenent moltes característiques sobre aquesta època (contemporania).
    L’activitat que més difícil m’ha semblat ha sigut l’activitat número dos, ja que en esciure les idees principals ens ha costat bastant i la que més m’ha agradat ha sigut l’activitat número tres, perquè he aprés el motiu pel qual molts dels nens no anaven a l’escola.

    En aquest projecte estic aprrenet molt sobretot si tots col.laborem (a la meva taula si).

    Salutacions

  16. Hola sóc el Carlos, del grup Foneria del Remei.
    Per començar, aquest treball interdisiplinari m´està agradant molt perquè estic aprenent moltíssim i per altra part les ativitats són divertides. La meva conclusió és que espero pasar-m’ho bé i apendre més perquè encara queda una altra setmana plena d´activitats i espero que tothom s´ho passi bé. Adeu salutacions. Carlos

  17. Ismael Falcón diu:

    Hola sóc l’Ismael, del grup “Vapor vell”.

    Aquest projecte interdisciplinari que estem fent m’agrada molt i per tant diré que estic gaudint molt i aprenent més informació amb el tipus d’organització que tenien. Les activitats que hem fet al llarg d’aquets dies han estat espectaculars però la que més m’ha cridat l’atenció i més curiositat ha sigut l’activitat número tres, perquè parlava molt de la revolució Industrial i les “organitzacions sindicals” així com dels aliments i els tipus de malaties, tot un conjunt.

    Crec que em sento molt afortunat de viure en aquest segle i en aquest país en veure aquella animació de “Jo no vaig a l’escola”.

    Salutacions.

  18. Ldia Fuente Ferrnández diu:

    Bona tarda.
    Sóc la Lidia (del grup Foneria del Remei).
    Aquest projecte es molt interessant, de moment, estic aprenent moltissim de l’edat contemporània!
    L’activitat que més m’ha agradat ha sigut la tercera, perquè em faig una idea de perquè l’Oliver no anava a l’escola.
    En la que més hem trigat ha sigut la cinc.
    Estic impacient per fer la próxima activitat..!
    Salutacions!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà