PER QUÈ L’OLIVER NO ANAVA A L’ESCOLA?

Benvinguts i  benvingudes  al projecte interdisciplinari de 6è.

Sabeu bé que, no hem d’oblidar que per entendre el present, cal saber del passat.

Us proposem doncs, que al llarg de dues setmanes realitzeu un fantàstic viatge que us endinsarà a l’inici de l’edat contemporània i, de la mà de l’Oliver, aprendreu un munt de coses que desconeixieu d’aquesta fascinant època de la nostra història.

Això suposarà treballar de valent amb els vostres companys i companyes. Per aconseguir arribar al nostre destí us caldrà esforç  i fer un bon treball cooperatiu.

Fareu  equip amb tres companys/es més del grup-classe.

Us haureu de posar sempre d’acord amb ells/es.

Tots els membres del grup de treball seran imprescindibles perquè tindran un rol important a desenvolupar que rotarà al finalitzar la primera setmana:

– Coordinador/a : organitza el treball diari del grup i té cura de tot el material.

– Portaveu : fa d’interlocutor/a amb els/les mestres.

– Controlador/a del temps: es responsabilitza de realitzar el treball dins el temps establert.

– Controlador/a del soroll: es responsabilitza que es realitzin les diferents activitats dins d’un clima agradable i respectant sempre el torn de paraula.

El projecte també inclou activitats que us caldrà  resoldre individualment.

Ànims , l’Oliver us espera!

Full plantilla projecte

  • ACTIVITAT 1

Com a primera activitat us hem preparat aquest vídeo.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=e0gNMQsImoQ[/youtube]

El podeu visionar tantes vegades com vulgueu i cal que us fixeu molt en els detalls. Heu de redactar un text, explicant el contingut del vídeo, allò que us ha cridat més l’atenció, què en penseu.

 

  • ACTIVITAT 2

“Per entendre el present cal fer una ullada enrere”

L’edat contemporània és l’etapa més recent de la història. Comença l’any 1789 quan va esclatar la revolució francesa i arriba fins els nostres dies.Per poder avançar en el nostre projecte caldrà fer un eix cronològic amb els principals esdeveniments …

Cliqueu per trobar la informació

 

  • ACTIVITAT 3

Ara que ens hem situat en el temps, us  convidem a visionar aquesta animació digital i respondre a les qüestions plantejades. QÜESTIONS

Aquesta feina us ajudarà a conéixer aspectes interessants de la Revolució Industrial.

Cliqueu

 

  • ACTIVITAT 4

De ben segur que després de  veure l’animació us sentiu molt afortunats i afortunades  de viure en aquest segle i al nostre país.

Seguim doncs el nostre camí, per endinsar-nos a l’edat contemporània. Us proposem elaborar un text expositiu que portarà per títol Alimentació i malalties de l’època.

 

 

  • ACTIVITAT 5
A lo largo del siglo XIX, las sociedades europeas experimentaron profundas transformaciones demográficas y sociales: las revoluciones agrícola e industrial hicieron que muchas mujeres y hombres abandonasen las zonas rurales, donde vivía la mayoría de la población, y se concentrasen en las ciudades a medida que se industrializaron (fragmento del documento POBLACIÓN SIGLO XIX)
Activitat 5.POBLACIÓN SIGLO XIX

A partir del document que heu llegit, haureu d’elaborar un gràfic de barres (amb processador de textos)que reflecteixi l’evolució de la població a Gran Bretanya durant el segle XIX.


  • ACTIVITAT 5.1

Ara us proposem que situeu els principals moviments migratoris de la població europea del segle XIX en un mapa del món.

  • ACTIVITAT 6. En aquesta activitat i després de llegir el document “Una nova societat de classes”, haureu de fer un esquema de les diferents classes socials del segle XIX

UNA NOVA SOCIETAT DE CLASSES


  • ACTIVITAT 7  
La vida de la classe obrera en el segle XIX era més dura del que ens podem imaginar, fotografies obrers segle XIX.
Tenim constància que a  una casa petita del carrer de Sant Antoni de Barcelona s’hi allotjaven cent quinze persones. A cada habitació vivia una família (de 12 a 16 membres).
Animeu-vos a dissenyar una d’aquestes cases! Dibuixeu el plànol de la casa ( a escala 1:100) amb les diferents estances, tenint en compte el nombre de persones que hi vivien.
Calculeu la superfície total de l’habitatge i d’una habitació.
  • ACTIVITAT 8

La invenció de noves màquines i, en especial la màquina de vapor, va revolucionar el món dels transports.Després de buscar informació al següent enllaç, cal que trieu un transport i en feu un resum. Afegiu una imatge i el peu de foto.

LA REVOLUCIÓ DELS TRANSPORTS


  • ACTIVITAT 9

Si buscàvem un personatge rellevant de l’època, sens dubte l’hem trobat: Antoni Gaudí i Cornet.

En el següent document trobareu informació de l’arquitecte, que haureu de llegir per tal de poder respondre a les qüestions que us planteja l’activitat.

Qui és Antoni Gaudí?


 

  • ACTIVITAT 10

 

Ara que ja coneixem més detalls de la vida del gran arquitecte Antoni Gaudí, serem agosarats i agosarades, i reproduirem una de les seves obres catalanes  més importants. La pintarem amb ceres i l’envernissarem.

Ànims artistes!!

 

  • ACTIVITAT 11

Ara a practicar una mica de matemàtiques. Haureu d’esbrinar si és millor viatjar en diligència o en la moderna locomotora… Au vinga, a descobrir-ho!

 

  • ACTIVITAT 12

Sabíais qué…?  Alrededor del año 1857 Antonio Meucci ( ingeniero químico e  industrial) construyó un teléfono para conectar su oficina con su dormitorio, ubicado en el segundo piso, debido al reumatismo de su esposa.

Qué  inventos más datan del  siglo XIX?

En esta actividad e individualmente, tendrás que confeccionar una tabla en documento word, donde aparezcan los inventos más importantes del siglo XIX, el nombre de los inventores y el año en el cuál se inventaron. Debes incluir imágenes. Encontrarás información en el enlace adjunto.

http://es.wikipedia.org/wiki/Siglo_XIX

  • ACTIVITAT 13

Ja queda poc per acabar aquest projecte. Si voleu continuar descobrint més aspectes fascinants d’aquesta etapa de la història, us proposem alguns lloc per visitar. Us animeu a calcular els preus de les entrades?

Visiteu aquests llocs?


 

  • ACTIVITAT 14

Ara que ja sou gairebé experts i expertes en el tema de la Revolució Industrial, us proposem de fer un dictat grupal centrat en els transports de l’època.

Som-hi, que ja arribem a la fi del nostre viatge! Amb diligència o locomotora?

 

  • ACTIVITAT 15

Molta atenció!  Per desenvolupar aquesta activitat, cal posar molta atenció al vídeo que veureu. Ens parla de la Colònia Can Sedó, una de les més grans de Catalunya de mitjans del segle XIX. A mesura que el visualitzeu, podeu anar escrivint les informacions més rellevants. Després, cada grup les posarà en comú per tal de respondre a les qüestions que se us demana.

  • ACTIVITAT 16 Fotografia matemàtica

“El món és ple de formes geomètriques, d’objectes i llocs amb suggeriments matemàtics. Només cal una mirada que els descobreixi”


  • ACTIVITAT 16.1

Després de conèixer una mica la colònia de Can Sedós i treballar la fotografia matemàtica podríem preparar una sortida virtual al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya de tots/es els /les alumnes de 6è i així poder aprofundir en el procés d’industrialització de Catalunya.

  • Aspectes a tenir en compte:

–  Quin mitjà de transport utilitzarem per anar-hi.

–  Quin dia anirem, horari i preus…

–  Sales més interessants per veure.

–  Activitats que podem realitzar…

 

 

  • ACTIVITAT 17

El nostre grup es diu Vapor vell. Què era vapor vell?

Si voleu informar-vos del nom del vostre grup, només cal que hi cliqueu damunt.

Haureu d’escriure els fets , les característiques i les dates més rellevants.

Bona feina!

BONAPLATA

VAPOR VELL

FABRIL COTONERA

FONERIA DEL REMEI

IGUADALINA COTONERA

LA MAQUINISTA

 

 

  • ACTIVITAT 18

 

Per acabar de tenir les idees clares, ens cal confegir el  mapa mental del nostre projecte.

 

  • ACTIVITAT DE SÍNTESI

 

No volem acabar el nostre viatge sense deixar volar una mica la vostra imaginació i que, alhora, pugueu transferir els nous coneixements assolits en aquest projecte.

Us proposem que imagineu que sou una nena o un nen d’onze o dotze anys, nascuts a l’inici de l’edat contemporània en una família de classe obrera. Haureu d’organitzar un dia de la vostra vida. Poseu la vostra data de naixement, les principals característiques de la vostra classe social, què mengeu, com aneu vestits, què acostumeu a fer…

Publicat dins de General | 18 comentaris