Descripció

Dades

Títol del projecte: Gastroneta La Plana

Centre d’Educació Secundària i de Batxillerat

Nom del centre educatiu: Institut La Plana

Persones destinatàries: 387 alumnes de 12 a 18 anys

 

Video del projecte

 

Resum del projecte

La Gastroneta és un projecte de tota la comunitat educativa de l’institut La Plana. Hi estarà implicada, des de l’alumnat, docents, equip directiu i pares i mares del centre. Volem fer que s’aprengui des de l’experiència directa, des de la creació d’un projecte fins a la seva concreció final. Entremig, hi ha un camí en el qual, alumnes, docents i pares i mares, faran i viuran en primera persona durant tot el curs.

Idear, planificar i executar tots junts aquest projecte, ens permetrà cohesionar la nostra comunitat educativa i fer que l’aprenentatge de tothom sigui l’objectiu de cadascun. I ho farem a través de la cocreació, un procés que serà actiu, creatiu i social, on hi haurà una estreta col·laboració entre actors i usuaris per obtenir un producte i servei final del qual tots ens sentirem orgullosos. Un projecte transversal en el qual es complementaran coneixements i s‟aprofitaran les habilitats de cada alumne i persona implicada en el projecte de manera individual.

Aprofitarem el currículum de l’ESO per concretar-ho en un exemple pràctic. Hi intervindran les àrees de tecnologia, economia, llengües i visual i plàstica, especialment. Es demanarà la col·laboració de l’àrea de socials, matemàtiques, ciències i de la resta de professorat de l’àmbit d’expressió artística. També, i molt important, la col·laboració dels alumnes de l’Aula Oberta i del SIEI i de les professionals d’orientació educativa, serà imprescindible per tal d’assolir amb èxit l’objectiu primer de la cohesió i integració.

Aquest projecte, per sobre de tot, vol i pretén incentivar el treball en equip i la coresponsabilitat de tot el professorat a l’hora de treballar en el projecte d’acord amb un procés d’aprenentatge continu, que sigui de caràcter competencial i que orienti els alumnes especialment de 4t d’ESO en la seva futura continuïtat educativa, tant en l’àmbit de batxillerat com en el de la formació professional.

El projecte es desenvoluparà en tres fases, en la primera es planificaran des d’àrees diferents les tasques a realitzar per posar en marxa la gastroneta (pla d‟empresa, disseny, normatives…); en la segona fase, s’executaran les obres previstes (es construirà el mobiliari, es retolarà, s’instal·larà l’aigua i la llum, s’enjardinarà l’entorn…), i la tercera fase serà ja la de l‟explotació i posada en servei de la gastroneta i la seva visibilitat externa.

⇒ Pel que fa a l’alumnat, la seva fase d’implicació serà:

  • En totes les fases i en totes les àrees, es potenciarà l’enginy, la decisió i la participació de l’alumnat.
  • Ells decidiran com serà el mobiliari, de quin color, quina forma tindrà, com el vestiran.
  • Tot el que fa referència a la decoració interior i exterior, retolació, disseny, logo, forma de les jardineres, plantes… serà decisió d‟ells, ells triaran i ells executaran.
  • Ho faran mitjançat, primer amb pluges d’idees, després, votaran aquell projecte o treball que els sembli més adient, més lluminós o més encertat per a dur-lo a terme.
  • Decidiran quan i on l’obren, què oferiran, quina visibilitat a la ciutat li donaran. Faran els horaris i decidiran els torns del personal.

⇒ Els resultats seran:

  • Milloraran la capacitat de treball en equip, de gestió i de resolució.
  • Incrementaran la competència digital, d‟expressió oral i escrita en llengües diferents.
  • S’enriquiran en nous coneixements tecnològics i econòmics.
  • Observaran i despertaran l‟esperit crític, l’observació i la creença que un món millor és possible si tots hi col·laborem.

⇒ Els docents implicats en el projecte:

  • Incorporaran un mètode molt actiu i participatiu, de debat i respecte per les opinions i decisions que prengui l‟alumnat.
  • Els docents organitzaran les classes, impartiran, quan calgui, els coneixements imprescindibles per tal que l‟alumnat esdevingui el protagonista del projecte.
  • Organitzar pluges d’idees, fer que n’escullin una, desenvolupar la idea.
  • La funció del docent serà, especialment, la del gestor, que ofereix eines per a treballar, i gestiona el grup i la seva feina.
  • Els docents organitzaran els tallers de cocreació.
  • L’equip directiu facilitarà l’organització de reunions interdisciplinàries, entre les diferents àrees per tal de fer possible la coincidència en la temporalització del desenvolupament del projecte.

⇒ Famílies:

  • Hi haurà pares, mares o familiars que ens podran aportar coneixements sobre jardineria, avis, sobretot. Vindran al centre i ensenyaran als alumnes què i quan es pot plantar, com s’ha de tractar la terra, si s‟ha d‟adobar, quines plantes resisteixen més…
  • També es podran implicar en l‟elaboració de les fundes dels coixins, ensenyar a tallar la roba i a cosir-la.
  • Faran i ensenyaran a fer tes a la menta, la nostra comunitat musulmana és molt important. Elaboraran pastissos, i entrepans saludables amb bases diferents, de pa, de “tortita”, de pizza, etc.
  • Participaran en les tertúlies literàries i fòrums que s’organitzin al voltant de la gastroneta.