Retirant la runa

Un cop acabada la tasca de desballestar l’interior de la caravana, els alumnes d’Aula Oberta retiren tota la runa generada.

Publicat dins de General, Tecnologia | Deixa un comentari

Continua el desballestament

Els alumnes d’Aula Oberta continuen desballestant la caravana. Dediquen una bona colla de dies desmuntant l’interior.

Publicat dins de General, Tecnologia | Deixa un comentari

Desballestant l’interior

Per muntar primer s’ha de desballestar l’interior de la Gastroneta. Durant unes quantes jornades el alumnes de l’Aula Oberta s’han dedicat a desmuntar tots els antics mobles que hi havia a l’interior de la caravana. Amb molta cura ho han anat traient tot, deixant l’interior buit.

        

        

        

Publicat dins de General, Tecnologia | Deixa un comentari

Àrea de Llengües | Metodologia de treball

Es dividiran els alumnes en comissions de manera que cada comissió tindrà una tasca assignada:

  • Comissió de relacions institucionals. Cerca d’informació sobre l’estructura i característiques lingüístiques d’una carta formal. Buscaran informació sobre l’ús i estructura d’una instància. Redactaran els escrits.
  • Comissió informàtica. Edició i impressió dels textos.
  • Comissió estilística. Correcció ortogràfica i sintàctica dels textos, perquè el contingut sigui clar, coherent i unitari.
  • Comissió de redacció de cartes, menús i fulletons de la gastroneta. Redacció de la carta de preus, de productes per vendre, normes de funcionament, normes de convivència…
  • Comissió periodística. Promoció del projecte als mitjans de comunicació. Es contactarà amb la premsa comarcal, redactarà notes de premsa, pensarà eslògans…
  • Comissió de propaganda de proximitat. Organitzacció i execució de la distribució de propaganda pel centre, el barri i, quan s’escaigui, per la ciutat.
  • Comissió de gestió. Funcionament de la gastroneta, es vetllarà perquè mai faltin cartes, llistats de preus, substituiran, si cal, els que s’hagin malmès, n’introduiran de nous…

Des de l’àrea de llengües els alumnes aniran preparant i redactant diferents documents. El docent explicarà, mostrarà i vetllarà en tot moment perquè els alumnes assoleixin les diferents tasques encomanades amb èxit.

  • Redacció una carta formal adreçada a l’Ajuntament per presentar-los el projecte.
  • Elaboració d’instàncies adreçades a l’Ajuntament per poder participar en diversos esdeveniments locals amb la Gastroneta (per exemple, Mercat de Santa Llúcia, Mercat Medieval, diada de Sant Jordi…).
  • Coneixement dels models oficials amb els quals s’han d’adreçar a les institucions per a comunicacions, permisos… És un aprenentatge que va més enllà del projecte, ja que els introdueix i els forma de cara a un futur laboral que, per alguns, pot ser immediat.
  • Elaboració d’un rètol informatiu-turístic del projecte que hi haurà en un dels costats de la Gastroneta. L’objectiu és que els usuaris coneguin la iniciativa. Estarà traduït a diverses llengües (castellà, anglès i francès).
  • Redacció de les normes d’ús i comportament per als usuaris.
  • Difusió (via correu electrònic i xarxes socials) del programa d’activitats trimestral.
  • Creació propaganda de la Gastroneta tot fent ús dels recursos literaris bàsics, propis de la literatura.
  • Redacció d’una nota de premsa per als mitjans de comunicació locals (Osona Més, El 9Nou, revista de l’Institut, web del centre…) sobre el projecte de la Gastroneta.
  • Participació activa en les entrevistes que els mitjans de comunicació orals puguin fer als alumnes sobre el projecte (per exemple, des del Projecte de Ràdio del propi institut).
  • Preparació, enregistrament i edició d’un reportatge sobre el procés de creació de la Gastroneta per el 9TV i Canal Taronja.

 

L’avaluació de la redacció, de l’estructura i presentació dels diversos textos es farà a través de rúbriques autoavaluatives.

Publicat dins de General, Llengües | Deixa un comentari

Àrea de Visual i Plàstica | Metodologia de treball

És l’àrea que farà visible la gastroneta, al centre i fora d’ell. La docent proposarà i explicarà les tasques i projectes a fer. Els alumnes treballaran molt en la pluja d’idees. Es tracta que ells es facin responsables de la projecció externa de la gastroneta, que pensin de quina manera serà més atractiva i visible a tota la comunitat educativa i a la ciutadania. Es treballarà a l’aula de dibuix, distribuïts per grups-taula.

  • Disseny de l’espai interior: disseny del mobiliari (armaris, lleixes,etc) i la decoració interior (color dels mobles, parets i tipus d’acabats). Els alumnes dissenyaran a partir de l’espai interior de la caravana el mobiliari o bé es procedirà a la restauració. Depenent de l’estat en el que estiguin els mobles se’n dissenyarà de nous, els quals s’idearan pensant primer en la funció que hauran de desenvolupar i després en el seu estil i acabat. El disseny d‟aquests mobles es treballarà a classe a partir d‟esbossos i finalment projectant la planta, l’alçat i el perfil de cadascun dels mobles abans de realitzar la seva construcció. En tot moment s’anirà anotant tot el procés que es va seguint en l’elaboració de cada moble o objecte per tal que quedi tot documentat. Tota la feina es durà a terme conjuntament amb l’àmbit de Tecnologia.
  • Disseny de l’espai exterior: taulell per dispensar el menjar i les begudes, cartell de la gastroneta i de la imatge de la gastroneta (color, dibuixos i/o rotulació exterior que hi pot haver). En aquest punt es dedicaran diverses sessions a aprofundir en aspectes de disseny gràfic. S‟hauran de trobar idees i solucions per donar la imatge a la gastroneta i el que es vol transmetre a partir del tipus de colors, rotulació i grafisme que hi haurà. Des d’aquest punt s’idearà una rotulació gràfica compacte en tot allò que tingui relació amb la gastroneta: tovallons, fulletons amb la carta de menjar i begudes, fulletons amb propostes d’activitats. En definitiva es crearà una “imatge corporativa”. S’inseriran els logotips patrocinadors i la imatge somrient de Carles Capdevila en un lateral de la caravana.
  • Disseny de l’espai contigu de la gastroneta: disseny d’una pissarra o cavallet on s’anotarà la carta de productes i activitats, disseny de taules i seients, així com el disseny d’un espai chill out amb jardineres i testos amb plantes. A partir d‟esborranys es projectaran totes les idees dels posibles seients, taules i jardineres fins a trobar el mobiliari i els materials més adients per un espai exterior. El disseny d‟aquests mobles es treballarà a clases a partir d’esbossos i finalment es projectarà la planta, l’alçat i el perfil de cadascun dels mobles abans de realitzar la seva construcció. S‟anirà anotant tot el procés que es va seguint en l‟elaboració de cada cosa per tal que quedi tot documentat. Tota la feina es durà a terme conjuntament amb l’àmbit de Tecnologia.

 

L’avaluació serà contínua per part de la docent i, al final de cada projecte, l’alumnat s’autoavaluarà amb una graella d’autoavaluació amb rúbriques.

Publicat dins de General, Visual i Plàstica | Deixa un comentari

Àrea d’Economia | Metodologia de treball

Elaborar un pla d’empresa.

El docent explicarà, guiarà i vetllarà l’alumne perquè l’elaboració d’aquest pla sigui un èxit. Els alumnes es repartiran en comissions, i cada comissió estudiarà i desenvoluparà un tema diferent. Al final, s’ajuntarà el treballs de tots i cada comissió exposarà i mostrarà els seus resultats. El docent farà un seguiment continuu de la feina dels alumnes a classe i, en l’exposició, avaluarà el docent, però també la resta d’alumnes avaluaran el treball final de cada comissió.

Aquestes comissions portaran el nom que definirà el treball de cadascuna, i seran:

  • Comissió viabilitat comercial. Estudi de mercat i pla de màrqueting mixt (producte, preu, distribució i promoció).
  • Comissió viabilitat econòmica i financera. Comprovació si l’activitat del projecte permetrà generar beneficis o no que implica el càlcul del llindar de rendibilitat i un compte de pèrdues i guanys provisional. Hauran de calcular aspectes com el marge de contribució, els costos fixos, costos directes i indirectes.
  • Comissió viabilitat tècnica (Pla de Producció) i mediambiental. Procés de producció. Recursos materials (maquinàries, eines,…) i humans, necessitats d‟existències per a elaborar els productes. Tecnologies associades als diferents processos.
  • Comissió viabilitat. Conèixer l’entramat legal a l’hora de produir, comercialitzar o distribuir els nostre productes. Esbrinar i estudiar les normatives de seguretat alimentària i permisos per participar en fires o esdeveniments.

 

Gestionar, supervisar, coordinar i dur a terme les tasques de cada àrea.

En aquestes tasques, s’organitzaran també comissions, algunes hauran d’interactuar amb l’àrea de llengües, amb l’Aula oberta i amb el SIEI. El docent organitzarà i controlarà les comissions, vetllarà perquè els alumnes entenguin en cada moment el que han de fer i com fer-ho.

  • Àrea de compres (Aprovisionaments). Contacte amb proveïdors, determinar de les necessitats de material, comprar, control de factures, emmagatzematge i control d’existències.
  • Àrea comercial (Vendes): establir política de preus, control i seguiment de les vendes, definir les promocions (producte del dia, descomptes,…), formar i motivar als venedors de la Gastroneta per aconseguir els objectius marcats, gestionar l’app, la qual permetrà passar les comandes a producció.
  • Àrea de màrqueting. Manteniment i actualització de la pàgina web, gestió de les xarxes socials, elaboració de cartes de preus i actualització, realització de campanyes de promoció, enquestes de satisfacció, definir noves campanyes de promoció…
  • Àrea de Recursos Humans (Aprovisionaments). Determinació de les necessitats de la plantilla, definició dels perfils dels llocs de treballs i de les tasques a realitzar, selecció de personal, acollida dels nous treballadors: formació dels empleats, valoració del lloc de treball…
  • Àrea de Direcció (Administració i Finances). Elaboració, seguiment i control del compte de pèrdues i guanys, quadrar caixa, gestionar el canvi, coordinar, planificar i determinar els objectius, estratègies i tasques; controlar els diferents departaments…

L’avaluació final constarà d’una avaluació contínua del docent i una graella amb rúbrica d’autoavaluació.

Publicat dins de Economia, General | Deixa un comentari

Àrea de Tecnologia | Metodologia de treball

Des dels diferents grups de tecnologia del centre, els alumnes es repartiran per blocs.

  • Disseny de la instal·lació elèctrica interna per tal de complir criteris d’eficiència energètica i de tota la instal·lació. Caldrà vetllar en tot moment per compliment del Reglament Electrotècnic de Baixa Tensió i les Instruccions Tècniques aplicables.
  • Càlcul de les necessitats d’il·luminació i consum energètic per tal de dimensionar una instal·lació solar fotovoltaica. S’utilitzarà material estàndard de mercat que es pugui trobar amb facilitat (placa fotovoltaica, inversor, bateries i sistema de control).
  • Dimensionat de la instal·lació solar tèrmica per preescalfar de l’aigua del termoelèctric de la gastroneta mitjançant plaques solars tèrmiques. Així doncs es realitzarà el càlcul de les necessitats d’aigua calenta sanitària i també s’utilitzarà material estàndard de mercat.
  • Muntatge de les instal·lacions de plaques tèrmiques i fotovoltaiques juntament amb tots els seus equips. Caldrà de treballar donant compliment a les normes de seguretat en tot moment.
  • Muntatge de la instal·lació elèctrica segons les necessitats dels diferents equips que s’instal·lin. Caldrà treballar amb els diferents cablejats, caixes de connexions, instal·lació d’il·luminació, suports i anclatges d’equips i quadre principal de comandament.

 

Des de l’Aula Oberta, els alumnes, en l’Área de Tecnologia.

  • Desballastament de la carabana per dins.
  • Construcció i muntatge de mobiliari exterior amb material recicables.
  • Confecció fundes pels coixins i cadires del mobiliari.
  • Preparació de l’enjardinament de la zona.

 

Des del SIEI, els alumnes faran:

  • Les compres que corresponguin per a l’arrencada de la Gastroneta i funcionament, acompanyats sempre per tutores i guiats pels alumnes de l’optativa d’Economia de 4t ESO.
  • Enjardinament la zona del voltant de la gastroneta amb diferents tipus de plantes i elements decoratius adients segons el mobiliari realitzat pels alumnes d’aula oberta.

 

L’avaluació serà continuada i es faran rúbriques d’autoavaluació.

Publicat dins de General, Tecnologia | Deixa un comentari

Comença un nou curs

Quan el setembre el professorat i el personal no docent van arribar a l’institut, ens emportarem una agradable sorpresa. S’havia aconseguit l’objectiu de trobar la caravana i aquesta estava presidint el pati del centre.

El claustre de professors de l’Institut La Plana, amb la caravana de fons, donà la benvinguda al curs 2018-2019.

I s’aprofità per anunciar que aquest any estarem tots molt enfeinats en un nou projecte: La Gastroneta. Aquí us en mostrem l’abans. Esperem poder-vos mostrar el després al tercer trimestre.

Que tinguem tots un feliç curs!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Ja tenim aquí la Gastroneta

La crida donà resultat. A mitjans d’estiu dues professores van anar a recollir una caravana, que fou cedida per un particular a l’Institut per al projecte la Gastroneta La Plana.

 

Aquesta caravana es va portar al pati del centre i va restar allà esperant la tornada de l’alumnat, el professorat i el personal no docent.

 

Publicat dins de Comunicació, General | Deixa un comentari

Cercant una caravana vella

Per començar el projecte es necessita una caravana vella per transformar-la en una Food truck. Per aquest motiu el professorat, personal no docent i famílies del centre donen veus arreu per aconseguir-ne una, que esdevingui la Gastroneta de l’Institut La Plana.

El 19 de juliol de 2018 la Judith Font, coordinadora de 4t d’ESO, fa una trucada al programa de ràdio de RAC1, Tot és possible d’Elisenda Camps, en la qual exposa el projecte i fa la petició als oients del programa d’una caravana vella. Qui en tingui una, que vulgui cedir, només s’ha de posar en contacte amb la directora, l’Anna Roca.

A continuació es pot escoltar el tall radiofònic.

 

 

Publicat dins de Comunicació, General | Deixa un comentari