L’alumnat d’Aula oberta estan dissenyant i construint les pissarres, que serviran de cartelleres a La Gastroneta. En aquests plafons s’hi mostraran els productes i preus, que podran comprar els alumnes a les hores de pati.
L’alumnat d’Aula oberta estan dissenyant i construint les pissarres, que serviran de cartelleres a La Gastroneta. En aquests plafons s’hi mostraran els productes i preus, que podran comprar els alumnes a les hores de pati.
El dijous 9 de gener de 2020, els alumnes de 1r d’ESO van visitar la Fundació Alícia al monestir de Mont Sant Benet a Sant Fruitós de Bages.
Aquesta activitat forma part del projecte de La Gastroneta per fomentar els bons hàbits alimentaris, subvencionada pel projecte POEFA del Ministerio de Educación y Formación Profesional i pel Programa d’Educació del Fons Social Europeu.
Es tracta d’un projecte amb oportunitats d’èxit educatiu a favor de l’alumnat, en aquest cas van realitzar dos tallers relacionats amb la cuina i l’alimentació saludable.
El monestir en joc va consistir en un itinerari de descoberta de la societat, la vida religiosa i l’art de l’edat mitjana del monestir a partir de petits reptes. Va estar una visita amena i diferent per als alumnes.
El correfogons, un concurs per promoure la pràctica culinària i els bons hàbits alimentaris, En aquest taller, dividits per equips, van participar en un concurs de cuina molt especial. Com uns xefs professionals, formant equips de treball, van havar de preparar una recepta en un temps determinat. Mentre cuinaven, cada equip havia de respondre preguntes relacionades amb l’alimentació saludable, els productes de temporada, etc. Els equips que responien correctament obtinien aliments o estris extres per millorar la seva recepta. Una activitat dinàmica i divertida, en la qual els alumnes van aprendre recursos per a una alimentació saludable i equilibrada.
El dilluns 18 i el dimecres 20 de novembre els alumnes de 1r d’ESO han estat participat en el taller d’esmorzars saludables.
Per finalitzar els alumnes de l’Aula Oberta de 4t d’ESO han elaborat uns entrepans i els han repartit a tots els assistents.
L’Esther Díez, professora de l’Institut La Plana, va participar en el V Simposi de docents ESenRED al Parc Nacional de la Sierra de Guadarrama a Valsaín, Segòvia. Un dels eixos d’aquesta trobada va ser l’intercanvi d’experiències educatives per la sostenibilitat que s’hagin portat a terme en el centres.
Enguany van participar un total de 55 docents. Cadascun d’ells disposava d’un espai, on hi havia un cartell del projecte que es volia compartir. També es van organitzar sessions, on cada ponent disposava de cinc minuts per ampliar la informació. Acabades les intervencions, hi havia torn de preguntes i comentaris per part dels assistents.
Cada sessió també va servir per seleccionar, a través d’un sistema de votació, aquelles experiències més rellevants, segons els criteris de capacitat de transformació de la realitat, innovació i transferibilitat.
El projecte que es va presentar va ésser La Gastroneta, que fou seleccionada per participar a la taula rodona d’experiències d’èxit a la darrera jornada del Simposi.
Els alumnes de l’optativa d’Economia i empresa de 4t d’ESO continuen treballant el procés productiu, en concret el procés de producció.
En aquesta sessió estan valorant els productes, dels quals cal analitzar les necessitats de producció, seguint les pautes de proveïdors, existències, personal, recursos materials i temporalització. Així com elaborant un informe sobre costos de cada producte.
Els alumnes de l’optativa Lego de 3r d’ESO s’han presentat a participar, com s’ha explicat en una altra entrada al bloc, en el programa REPTE: STEAM X HEALTH. Nutrició: aliment intel·ligent. Un concurs de treballs de recerca participativa dissenyat en col·laboració amb el Living Lab de Salut d’irsiCaixa.
Els Cataplans, el nom que identifica el grup, han partit de la hipòtesi Què podem fer per millorar els hàbits d’esmorzar dels alumnes de la nostra comunitat?
Aquesta ha estat el punt de partida i el seu procés d’investigació ha estat del tot divers: confeccionar una agenda de treball, cercar informació, comparar els costos dels productes, confeccionar menús, buscar sinèrgies, programar difusió… i crear una pàgina web, Catesesmorzars, on queda recollit tot el procés i el resultat del seu aprenentatge.
Cliqueu sobre la imatge per entrar a la web.
Els alumnes de l’optativa d’Economia i empresa de 4t d’ESO van a bon ritme. En aquesta ocasió, en la sessió 7 de treball, estan elaborant un pla de recursos i materials necessaris; així com propostes de distribució de cadascun d’ells.
Un cop elaborat el llistat de material necessari, s’ha procedit a l’anàlisi d’inversions que caldran i un pressupost econòmic de totes les costes.
Fa 10 anys la Generalitat de Catalunya -a través del Programa escoles verdes- i Ajuntaments -a través d’Agendes 21 escolars o Programes d’educació ambiental- impulsen programes d’educació per a la sostenibilitat adreçats als centres educatius.
Al 2009 la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya, una xarxa de xarxes de centres educatius que desenvolupen programes d’educació ambietal. L’Institut La Plana forma part d’aquesta xarxa, la XESVIC.
Cada centre té un Comitè ambiental que s’encarrega de coordinar i dinamitzar diverses accions formatives. Enguany, entre d’altres moltes accions, han participat en un seminari que ha constat de sis sessions. El Seminari és un espai de formació dirigit a docents de les escoles que formen part de la XESVIC, en el qual se’ls dona formació i eines sobre temes ambientals i es comparteixen i intercanvien experiències realitzades en els diferents centres.
Biodiversitat als patis de les escoles
Aquest curs el seminari ha continuat treballant la biodiversitat i com portar-la als patis de les escoles i treballar-la amb els infants i joves dels centres. Enguany s’ha centrat en el tema dels arbres, la vegetació i també en els projectes d’Aprenenetage-Servei (ApS) en aquesta temàtica.
Així, els docents participants van presentar en la sessió del dimecres diferents projectes que han creat o bé han portat a terme a les seves escoles com a ApS, amb uns resultats i experiències molt interessants.
El comitè de La Plana, format per les professores Anna Guasch i Esther Díez, van presentar l’ApS de la Gastroneta.
Els alumnes de l’optativa Lego de 3r d’ESO no paren. Ara s’han animat a participar en el programa REPTE: STEAM X HEALTH. Nutrició: aliment intel·ligent.
Aquest repte s’emmarca dins del nou programa educatiu STEAM x Change, que té com a objectiu desenvolupar la cultura científica com un bé social que integra coneixement científic, valors, comportaments, opinions, actituds i accions, alhora que fomenta la recerca científica.
El Repte STEAM x Health convida estudiants de segon cicle d’ESO, batxillerat i cicles formatius d’àmbit estatal, els seus professors i els seus centres educatius, a analitzar i enriquir la cultura científica de la seva comunitat mitjançant un concurs de treballs de recerca participativa dissenyat en col·laboració amb el Living Lab de Salut d’irsiCaixa en els quals:
El premi al qual s’opta amb la presentació dels treballs de recerca al Repte STEAM x Health consta de dues fases:
El repte Steam and Health dels nostres alumnes, els Cataplans, és:
Podem millorar els hàbits d’esmorzar dels joves de la nostra comunitat? CATESMORZARS LA PLANA.
Felicitats per la bona feina feta i ara només dir-vos alea iacta est!
Abans no posem en marxa la nostra Gastroneta, hi ha tota una sèrie de passos que cal fer. Un d’aquests passos són els temes legals: normativa d’ús, higiene, permissos, fiscalitat, viabilitat tècnica…
Els alumnes de l’optativa d’Economia i empresa de 4t d’ESO estan treballant tots aquests temes i n’estan aprenent molt!