Una bona part de l’alumnat de les nostres aules està familiaritzat amb el recurs tecnològic de l’MP3 que, en aquests moments, està substituint els aparells reproductors i els discman clàssics.
Són manejables, permeten enregistrar directament sense necessitat de tenir cintes i tenen una capacitat de memòria força considerable. Per aquests motius, considerem que poden ser un bon suport per a les aules d’acollida, tant per enregistrar la producció de textos orals dels alumnes i altres discursos orals com per facilitar l’escolta dels mateixos alumnes.
Per regla general, els MP3 es faran servir dins de l’àmbit de l’aula d’acollida, complementant els enregistraments que es poden fer amb els ordinadors, però no es descarta que per a algunes activitats se’n pugui fer un ús fora de l’aula (en altres espais del centre, en l’àmbit familiar…). L’alumnat el pot fer servir individualment, seguint el seu ritme d’aprenentatge, però també el pot fer servir col·lectivament. Pel que fa al primer ús s’ha de preveure tenir a disposició de l’alumnat uns quants auriculars. Per qüestions d’higiene es recomana, sempre que sigui possible, tenir-ne un per a cada alumne. Pel que fa a l’ús col·lectiu, és necessari tenir uns altaveus que permetin compartir el discurs oral.
Aquest recurs, a més de facilitar l’aprenentatge de la llengua catalana, pot permetre la familiarització, a partir de l’audició, de les llengües familiars dels alumnes i, d’aquesta manera, treballar la diversitat lingüística que hi ha a les nostres aules. També es pot fer servir per enregistrar el discurs del professorat en una de les àrees no lingüístiques per tal de treballar a l’aula d’acollida el pas del llenguatge comunicatiu al llenguatge formal.
Mitjançant la gravació i la reproducció de missatges orals es poden planificar activitats que donin resposta a diversos objectius, com ara:
Comprendre i produir textos orals breus de tipologia diversa (textos narratius, descriptius, conversacionals, instructius…).
Escoltar les produccions orals dels alumnes per analitzar-les i fer propostes de millora.
Reconèixer estructures lingüístiques.
Seguir un dictat, completar buits d’un text…
Seguir una lectura per facilitar l’adquisició de l’entonació, el ritme, la fonètica de textos breus i el reconeixement global de paraules.
Analitzar les característiques del llenguatge formal i compartir estratègies per assegurar-ne la comprensió.
Llegir de forma expressiva textos significatius.
Treballar les estratègies de comprensió.
Memoritzar lèxic i estructures concretes.
Familiaritzar-se amb la fonètica.
Aquest recurs permet introduir a l’aula altres veus que la del professorat i de l’alumnat, com per exemple les dels mitjans de comunicació. És molt important adequar lingüísticament els textos als objectius didàctics i vetllar per la correcció del model de llengua que presentem als nostres alumnes.
En definitiva, és un recurs que tant permet fer un treball global de llengua com treballar aspectes més específics.