Activitat 1. VISIONAT DEL VÍDEO SOBRE PAUL KLEE

OBJECTIUS

Conèixer i adquirir certes nocions del context biogràfic, artístic i eco-social del pintor Paul Klee, i gaudir observant, analitzant i valorant les seves obres (dimensió cultural de l’art).

Aprendre a respectar les aportacions i els anàlisis de tots els companys.

Formular hipòtesis i verificar-les.

Expressar oralment pensaments, idees i opinions.

METODOLOGIA

L’activitat es fa en gran grup.

Un cop presentat el pintor Paul Klee en una sessió prèvia de manera engrescadora, per exemple, presentant una caixa amb imatges de quadres del pintor, una fotografia seva, objectes relacionats amb la seva vida i les seves pintures…, arriba un altre petit regal a l’aula.

Es tracta d’un CD embolicat que contindrà un vídeo sobre la vida i les obres del pintor. En el CD hi escriurem el nom del pintor. L’obrirem amb els alumnes i preguntarem què pot hi haver en el CD. Farem hipòtesis i llegirem el nom que hi ha escrit.

Seguidament, visualitzarem el vídeo.

Quan l’haguem vist, demanarem als infants que expliquin alguna cosa de les que han vist que els hagi agradat. No profunditzarem gaire més, ja que en activitats posteriors, en les quals es treballin aspectes més concrets, tornarem a veure aquelles escenes del vídeo que hi estiguin relacionades.


TEMPORALITZACIÓ

L’activitat durarà una sessió d’uns 30-45 minuts, depenent del temps que es dediqui a parlar de què pot ser el regal que ha arribat o allò que més ha agradat del vídeo.

PAPER DELS ALUMNES

En la primera part de l’activitat, quan arriba el regal i pensem què pot ser, els alumnes tenen un paper totalment actiu. Després, quan mirem el vídeo, agafen un rol més passiu. Però tornen a participar quan se’ls demana l’opinió sobre allò que han vist.

RECURSOS NECESSARIS

– CD amb el vídeo de l’autor embolicat com un regal.
– Ordinador.
– PDI o projector i pantalla.

PROJECTE: PAUL KLEE

Aquesta programació va dirigida als alumnes de segon cicle d’educació infantil, i concretament als alumnes de P5. Les activitats giren entorn a Paul Klee (1879-1940), pintor i artista suís. La seva obra es caracteritza per no tenir un estil clarament diferenciat, sinó que oscil•la i combina el surrealisme, l’expressionisme i l’abstracció, tot explorant la fantasia i les pors.

Els enregistraments sonors

Enregistrar un conte, un poema, una cançó… pot ser de molta utilitat pels nens i nenes d’Educació Infantil. Són una bona manera per poder compartir amb les famílies el que es fa a l’escola.

Però al mateix temps, gravar-se és una bona eina perquè els infants, tan grans com petits, s’escoltin així mateixos, reflexionin sobre la manera d’expressar-se, la pronúnica, la dicció, l’entonació… i puguin millorar-ho.

A l’escola on estic treballant, volem engegar aquest curs la “Ràdio de l’escola”. A través d’aquest projecte, els alumnes pensaran, redactaran, explicaran i gravaran notícies sobre l’escola, presentacions de les activitats que han fet, informacions que puguin resultar d’interès per les famílies i pels altres nens, i tot el que els vingui de gust. Pensem que és una bona manera per millorar tant l’expressió escrita com l’expressió oral.

Quan tinguem alguna gravació, la penjaré al bloc. De moment, però, podem escoltar gravacions que han dut a terme altres escoles.

Per què aquest bloc?

Aquest bloc neix amb un doble objectiu. Per una banda, té la petita aspiració de ser un espai de reflexió sobre l’ús que fem de les noves tecnologies a l’escola i sobre com podem millorar-ho; i per l’altra, busca ser un espai on compartir recursos i experiències amb altres mestres.

 

Però comencem pel principi. I si ens plantegem abans de començar què són les TAC?

Per mi, les TAC, les tecnologies per l’aprenentatge i el coneixement, no són res més o són tant com posar les tecnologies de la informació i de la comunicació (elements i tècniques utilitzades en el tractament i la transmissió de les informacions, principalment d’informàtica, internet i telecomunicacions) al servei de la millora dels processos d’ensenyament-aprenentatge, d’avaluació i d’organització que es duen a terme a l’escola. És a dir, les TAC suposen un pas endavant de les TIC. Suposen pensar com usar les TIC per enriquir i fer més significatius els aprenentatges i altres processos que es fan a l’escola.

I PER VOSALTRES QUÈ SÓN LES TAC?