El treball de recerca és una de les úniques oportunitats que tenen els nostres alumnes de decidir què, com i amb quina intensitat volen aprendre.
Sóc dels que crec que el treball de recerca, com qualsevol treball per projectes, és un element molt important en la formació dels alumnes perquè els obliga a prendre moltes decisions que fomenten la seva autonomia. Han de triar el tema, fixar-se un objectiu, escriure un possible índex inicial, elaborar un guió de treball i determinar la informació que necessiten. És normal doncs que, quan s’han d’enfrontar amb aquest repte, els sorgeixin molts dubtes. Intentem esvair alguns d’ells.
Els companys
Hauríem de descartar funcionar per afinitats emocionals i fer-ho per afinitats temàtiques o projectives. A més, no treballar amb els de sempre, si s’escau, serà una gran oportunitat per conèixer persones del grup classe amb les que fins ara tal vegada no havíeu tingut massa relació.
El tema
La primera decisió que heu de prendre és determinar quin serà el seu projecte. És molt important escollir un tema que us atregui i que us motivi perquè hi haureu de dedicar moltes hores. I us asseguro que la diferència entre l’alumne que tria un tema per complir amb l’expedient, i el que està il·lusionat i té ganes de començar a posar-se a treballar, es veu molt ràpidament.
En ambdós casos, però, els temes que s’escullen inicialment solen ser massa genèrics, quan realment allò que s’ha de fer consisteix en concretar al màxim l’objecte de la recerca i enfocar l’atenció en un sol aspecte amb la intenció d’aprofundir-hi tant com sigui possible.
Passa sovint que els alumnes no veuen gens clara aquesta concreció; tenen la percepció que podran fer poca cosa en un aspecte tan concret; pensen que no trobaran suficient informació i que el resultat final no ocuparà “gaires folis” i que, per aquests motius, no podran fer un bon treball. Ben al contrari, en aprofundir en qualsevol aspecte, sempre sorgeixen nous camins, amagats al principi, en els quals es podran endinsar i començar a fer descobriments. No és qüestió de treballar en quantitat, Sí en qualitat.
Objectiu: la recerca
Un treball de recerca ha de tenir com objectiu principal descobrir quelcom: qüestions, potser petites, però que encara estiguin molt poc estudiades, o que puguin ser reconsiderades, o que puguin ser molt treballades en profunditat.
L’objectiu d’un treball de recerca no pot ser únicament recollir informació sobre un tema, ni tampoc arribar a ser un especialista capaç d’entendre i reproduir coneixement d’altres, sinó que l’objectiu ha de ser crear coneixement nou (o potser en alguns casos: redescobrir-lo ).
Al començament, però, sempre caldrà documentar-se; conèixer què hi ha escrit sobre el tema per introduir-se en la matèria. Però dels conceptes generals sempre s’haurà de passar als aspectes concrets en els que s’hauran d’aportar novetats, fruits de la recerca.
Valor afegit
Un treball de recerca tindrà valor si descobreix quelcom i no es queda en l’aspecte merament descriptiu d’uns continguts, quan està ben estructurat i permet al lector introduir-se fàcilment en el contingut, quan es justifiquen les afirmacions i el redactat és correcte, quan és coherent, … i quan, en l’exposició del treball, s’explica la seva essència de forma amena i entenedora.
Com heu demanat, aquí tenim material per repassar l’Edat Moderna. L’espai temporal que disposem per documentar-nos amb aquests vídeos és de 8 classes aproximadament. Us convido a obrir les hores de Ciències Socials a l’aprenentatge, el debat i la visió de realitats molt diferents sobre un mateix fet històric.
” Parlar, contrastar les idees i defensar les pròpies no és la causa dels conflictes, sinó un primer intent per resoldre’ls. La pluralitat és inherent a les societats democràtiques i lliures i el conflicte és una expressió d’aquesta pluralitat. Malgrat la pluralitat d’idees i d’interessos, hi ha un valor fonamental i superior, que és el de la convivència. I la convivència necessita el diàleg, la confrontació d’arguments i l’establiment de procediments, no per resoldre els conflictes, sinó per gestionar-los.”
El curs 2017-18 acaba de començar. Un nou curs apassionant que segur que estarà ple de bons moments, oportunitats, vivències i nous reptes per assolir. Per gaudir-ne plenament, la teva actitud és molt important. Si tens una actitud positiva, proactiva i optimista, segur que gaudiràs de valent.
Hi ha un proverbi xinès del savi Lao Tsé que m’agrada molt, és força motivador: “ El viatge més llarg comença amb un primer pas ”.Dóna’l, donem-lo junts ! Ens portarà de ben segur a molts d’altres de passos.
En aquest article, he fet un llistat de consells que us poden ser útils per aconseguir-ho. Espero que us ajudin en aquesta aventura que esteu a punt de començar. Molta sort i ànims!
Estudia amb il·lusió i energia.
Organitza’t les feines i anticipa les èpoques de més estrès.
Després de compartir tants i tants moments, la majoria molt bons…. però també alguns de no tan bons, us desitjo la més gran de les sorts. Seguiu sempre endavant…. sempre. El futur és vostre !!!
Us penjo un vídeo sobre les instal.lacions que visitarem aquest divendres a Guissona, a la comarca de la Segarra. Sempre va bé saber on anem i què ens trobarem.