– Canvis en el mapa europeu des de fa 1000 anys

La història d’Europa és la d’innombrables guerres, conquestes i aliances. Durant mil anys les fronteres del vell continent s’han fos i tornat a forjar desenes de vegades amb el pas dels anys. A continuació us ofereixo una impressionant animació en video que, tot i tenir algunes errades històriques, mostra com han canviat aquestes fronteres en l’últim mil·lenni. Encara amb aquestes petites imprecisions, per al comú dels mortals, el vídeo és una extraordinària manera d’apreciar 1.012 anys d’història en només quatre minuts.

El vídeo està basat en animacions i mapes d’una aplicació educativa anomenada Centennial Historical Atlas creada per Frank Reed. 

Ves-hi: Història de les fronteres europees

– Impressionant descoberta

 

Un grup de científics ha descobert el major volcà de la Terra, i un dels majors del Sistema Solar. Es coneix amb el nom de Tamu Massif i té 4 quilòmetres d’altura, 640 quilòmetres d’ample i es troba amagat (i inactiu) al fons de l’Oceà Pacífic, a l’Est del Japó. Encara que no és tan alt com la Muntanya Olimp, a Mart, el major volcà conegut del Sistema Solar (amb més de 21 quilòmetres d’altura), el Tamu Massif té una extensió superior, de 640 quilòmetres enfront dels 625 de l’Olimp. Gràcies a la investigació, avui sabem que l’erupció del volcà va tenir lloc fa uns 114 milions d’anys. La lava que es va produir durant anys per aquell temps és el que ha ajudat a convertir-lo en el volcà més gran del món. Un megagegant amagat sota del Pacífic.

– I això també és força destacat… com per a tornar a interrompre les vacances

 

Estem probablement davant del primer mapa de la història.

Però, què sabem d’ aquest manuscrit ? Sabem que el 1508 Celthes Konrad, un humanista vienès que treballava a la cort de Maximilià I d’Àustria el va donar a Konrad Peutinger, que era  canceller d’Aubsburg; va ser publicat el 1591 per Markus Welser i, des d’aleshores, ha estat conegut pel nom de Tabula Peutingeriana, és a dir, “Mapa de Peutinger”. El Manuscrit Colmar de les Taules Peutinger es troba avui a la Biblioteca Nacional de Viena i està dividit en seccions per poder estudiar-lo millor.

El manuscrit medieval  tenia segurament 11 fulls, però era incomplet ja que hi mancava una gran part de les Illes Britàniques, Hispània,  i una part del nord d’Àfrica. L’original medieval sembla que va ser una còpia feta per un monjo agustí, Konrad de Colmar, vers el 1265. És un pergamí de 6,75 metres de llarg per només 34 cm d’ample. D’ on ho va copiar el monjo ? Realment no se sap, encara que segurament el bon monjo tenia una versió d’un mapa dels voltants del 500 dC; això se sap perquè es van incorporar al mapa algunes modificacions i noms nous, que abans no hi eren. Amb tot, els que ho han investigat a fons creuen que el mapa original es va fer vers el 250, copiat tal vegada d’un d’època d’August, com veurem mes endavant.  Això es pot saber perquè s’esmenten com a destacades les tres ciutats que van ser les capitals en les que Constantí hi va posar a cada un dels seus tres fills en un intent de repartir l’imperi: Roma, Constantinoble i Antioquia.
El mapa mostra un total de 70.000 milles romanes ( uns 104.000 quilòmetres )  i prop de 300.000 topònims. D’algunes ciutats com Roma es detallen molt totes les vies d’ entrada, els rius són de color marró; també surt igualment Òstia, el seu port. Per fer el mapa segurament es va tenir en compte que els missatgers recorrien unes  50 milles romanes al dia ( uns 74 quilòmetres ).
Una altra característica del mapa és que registra molts llocs petits, les mansions o parades de nit, (mansions)  les estacions per fer els canvis de cavalls (mutationes), banys termals, etc. Malgrat la deformació del dibuix, les distàncies són del tot precises, almenys les de les grans ciutats.
Aquest mapa era del tipus “pintat”, és a dir, il·lustrat amb dibuixos; així, la categoria de les ciutats es representava amb símbols; les tres capitals o ciutats de primer nivell, senyalades amb grans cercles i figures al mig i que ja hem esmentat; sis ciutats són considerades de segon nivell, representades sota la forma de fortaleses amb torres, bastions, etc. Són Aquila (amb set torres) Ravenna, Tessalònica  (amb cinc torres cada una), Nikomedeia (amb vuit torres), Nicea (amb sis torres) i Ankara (amb set torres). Es van deixar Alexandria, on hi ha un gran far però hi manca el nom, probablement per un oblit del copista. Les ciutats de tercer ordre, capitals de província i centres comercials importants es representen amb dues torres. Vint ciutats s’esmenten específicament com a ports; d’altres ciutats es representen fonamentalment com a temples.
Finalment cal dir que el mapa obvia les divisions administratives però, sense dubte, és una primera mostra de fins on van arribar els coneixements cartogràfics del món antic. 

 

– Epppp, això és molt interessant… cal interrompre les vacances

Arqueólogos descubren el calendario más antiguo del mundo

 

Fins ara es creia que la invenció dels calendaris datava de l’Edat del Bronze, a Mesopotàmia, fa 5.000 anys. Però un descobriment realitzat per arqueòlegs britànics suggereix que en realitat el calendari més antic del món podria haver estat dissenyat fa 10.000 anys a Escòcia. Investigadors liderats per la Universitat de Birmingham han excavat un camp amb 12 forats que tenien com a funció imitar les fases del calendari lunar. De corroborar-se aquesta teoria, la troballa podria canviar molts fets històrics tal com i els coneixíem fins ara.

El descobriment s’ha realitzat a Aberdeenshire, Escòcia. En unes conclusions publicades a Internet Archaeology, els investigadors asseguren que els 12 forats, alguns amb 2 metres de diàmetre, contenien un pal de fusta al seu interior i servien en realitat per seguir els mesos lunars. Podeu veure a la imatge un esquema de com funcionaria aquest sistema de comptatge del temps.

– Comiat personal als alumnes de 4t d’ESO

Estimats alumnes:

És la primera vegada que faig un comiat d’aquest tipus. M’agradaria pensar que és útil pels que avui em deixeu i pels centenars d’alumnes que ho han fet abans que vosaltres.

Ha arribat el moment de deixar el col·legi definitivament. Heu crescut, ja està aquí l’hora d’experimentar, de posar en pràctica el que heu après, d’allunyar-vos dels mestres que heu tingut, inclòs jo mateix. Ara comença el moment de viure en el món dels adults, de jugar el seu joc, de sentir les seves passions.

Us voldria fer una darrera reflexió: Quan eduquem a un altre, ens eduquem a nosaltres mateixos. Vosaltres heu estat l’ocasió per continuar educant-me a mi mateix i no trobo cap destí més interessant en la vida de l’ésser humà que fer progressos en la seva educació, un repte que no acaba mai i del qual ens examinem cada dia. Enteneu això? Us ho diré amb altres paraules. He reflexionat molt sobre l’educació. I tot i que en certs aspectes les meves conclusions són provisionals, en molts d’altres he arribat a conclusions definitives. Una d’aquestes conclusions és que l’educació se’ns presenta com un assumpte difícil mentre vulguem educar els nostres fills o els nostres alumnes sense haver-nos educat a nosaltres mateixos. No conec cap capítol de l’educació dels joves que no impliqui la nostra pròpia educació.

Un dia sereu adults i formareu una família. Vindran els fills i amb ells aquestes preguntes: Com inculcar-los bons hàbits?, Com ensenyar-los a distingir allò que és important del que no ho és? I us dic: amb el vostre exemple. Quan us vegin sacrificar el vostre temps d’oci, la vostra hora de descans, per ajudar-los a aprendre una petita lliçó, els vostre fills aprendran el valor i la importància d’aquest esforç, i ho aprendran no per allò que els hagueu dit, sinó per allò al qual heu estat disposats a renunciar per ells. Però, compte, aquest moment encara ho ha arribat, vosaltres encara sou fills. Per tant, com defraudar als qui sacrifiquen els seus somnis per ajudar-vos a vosaltres? Senzillament, no podeu fer-ho.

De les emocions m’heu sentit parlar en moltes ocasions. I he de reconèixer que en algunes emocions viscudes he descobert el sabor de la vida però us recomano de viure-les amb moderació.

També hem parlat sovint de la importància de mostrar valor davant l’adversitat, dels mals moments, que poden vindre… o no. Voldria dir-vos que heu de prendre tota adversitat, per dura que sigui, com una prova per superar-vos a vosaltres mateixos, tot creient que la virtut es fa palesa quan demostra el que és capaç de resistir. Considereu tota adversitat com una oportunitat per demostrar el vostre valor. Sigueu exigents, molt exigents amb vosaltres mateixos, i condescendents amb els altres. I no oblideu mai que ningú no us pot treure la dignitat, no tingueu por de res que us pugui fer perdre-la perquè la dignitat només la podeu perdre vosaltres mateixos amb els vostres actes.

I acabo. La meva més sincera gratitud per tots els reptes que m’heu plantejat. Acompanyar-vos ha estat una bona experiència. Ignoro si he aconseguit l’objectiu d’ajudar-vos en la vostra maduració personal; però si sé que m’heu donat moltes ocasions per educar-me jo. Viviu feliços. Deixo a criteri de tots vosaltres el record i l’opinió que tingueu de mi…no és quelcom que jo pugui controlar. El que sí crec que compartirem és la sinceritat de l’afecte des del qual estan escrites aquestes paraules. Quedeu-vos com a promoció que acaba el 4t d’ESO amb el meu apreci com a professor que ha compartit amb vosaltres aquests darrers anys. I si en alguna ocasió no l’he sabut expressar, espero em sapigueu disculpar: no és fàcil estar sempre a l’alçada correcta… i entendré que alguns recordeu fets que no us hauran agradat ja que no he d’oblidar que l’adult sóc jo, i vosaltres els adolescents.

Per la meva part, cada any queden cicatrius en el cos i en l’ànima, però que curen ràpidament, perquè els moments bons superen infinitament els dolents. Qui em coneix veritablement sap que, tot i que tinc molts defectes, no he canviat en la convicció, que dia a dia he tingut, que la meva veritable felicitat rau en la pràctica de l’educació i l’ensenyament, virtut de la qual he procurat no allunyar-me malgrat tot. He intentat aportar seny on no n’hi havia, he tractat d’educar amb principis morals correctes, en definitiva, ho he fet tan bé com he pogut. Podeu estar segurs que cap tasca és tan important a la meva vida com la de fer-vos arribar l’experiència que he acumulat per estalviar-vos els meus errors.

Amb afecte,

Miquel

– Reserva de la Biosfera

Les Terres de l’Ebre han estat declarades reserva de la biosfera. El Comitè Internacional del Programa Home i Biosfera de la Unesco ho ha decidit en el debat d’inclusió de nous espais en aquesta categoria. De fet, les Terres de l’Ebre, amb el Delta com a principal atractiu, ja tenien la recomanació del comitè i, per tant, s’esperava la decisió favorable. Es tracta d’una zona de 367.729 hectàrees de superfície, que compta amb una població de 190.000 habitants i abraça el delta i la conca de l’Ebre, el riu més cabalós de la Península.

La nova reserva de la biosfera de la Unesco allotja “nombrosos ecosistemes tant interiors com costaners”, ha destacat l’entitat. Això és important perquè les reserves de la biosfera són llocs en els quals, en concertació amb les poblacions locals, s’apliquen pràctiques innovadores perconciliar l’activitat humana i la conservació del medi ambient. Aquestes activitats es concentren en ecosistemes particulars: muntanyes, bosc tropical, sistemes urbans, terres humits, illes o zones costaneres i marines. Llançat a principi dels anys 70, el programa sobre l’Home i la Biosfera afavoreix la investigació interdisciplinària, encoratja el reforç de capacitats i té com principals objectius reduir la pèrdua de la biodiversitat i tractar els seus aspectes ecològics, socials i econòmics, segons la Unesco.

L’any passat, la candidatura va ser rebutjada perquè comprenia l’espai d’influència de la central nuclear d’Ascó. Per això, aquesta vegada la candidatura ha exclòs aquesta àrea. Ara es creu que la distinció donarà un impuls als productes i el sector turístic de la zona.

D’aquesta manera la zona de l’Ebre es converteix en el segon territori de Catalunya en obtenir aquesta distinció, després del Montseny.

Vídeo informatiu

– Pares obsessius

M’ha interessat molt aquest article del diari Sport. Aquí us el deixo i podeu opinar.


” Que un pare vegi al seu fill com l’instrument de poder i riquesa a què aspira és trist. Si, a més, aquest pare intimida constantment, la cosa es posa més lletja si cap. I explica també que el xaval, malgrat un potencial extraordinari, cometi més errors dels habituals i no arribi a assentar-se com s’espera d’ell. Una dura batalla interna, entre l’amor filial i la por, en la qual el més perjudicat és el noi.
Aquest és el cas de Bernard Tomic. Un noi, el primogènit, que estava destinat a empunyar una raqueta. El seu pare, Ivica (ara John, el seu equivalent en anglès), va emigrar a Austràlia, on va començar a guanyar-se la vida conduint un taxi (una professió tan honorable com qualsevol altra, no van per aquí els tirs) però que va veure en el tennis un via de millora. De forma autodidacta va aprendre les seves tècniques i quan Bernie tenia solament set anys li va col·locar una raqueta a les mans. I sorpresa! el xaval tenia molt bones maneres. Aquí va veure John el seu camí als diners i a la fama que tant desitjava. Però, per això, s’havia de fer l’amo i senyor de la situació, dominar tots i cadascun dels aspectes de la carrera i la vida de Bernard; i pas a pas va anar teixint una xarxa que ara està ofegant al noi, víctima d’una obsessió.
Com a tècnic, John ha creat una barrera al voltant de Bernard. No deixa que ningú s’acosti més del compte a ell, no fos cas que perdi la influència que s’ha guanyat a base d’intimidacions i amenaces (ningú sap si mai haurà arribat a les mans amb ell), aprofitant l’amor que un fill professa al seu pare, sigui aquest un cel o un malson. Però les maneres no són les correctes, valgui aquest exemple: va obligar al xaval, amb 16 anys, a abandonar un partit contra una altra promesa del tennis australià, Marinko Matosevic, perquè deia que aquest estava cometent constantment faltes de peu que no eren sancionades; qui va acabar sancionat va ser el seu fill. Després va aconseguir que Bernie s’enemistés amb Lleyton Hewitt, primer, i amb el capità de Copa Davis, Pat Rafter, després … encara que tots dos, per sort, tenen més ‘cap’ que John i han estès la mà al xaval per a la reconciliació. Li estreny tant les clavilles que Bernard va arribar a demanar a un jutge de cadira que, per favor, el fes fora de la grada.
Fora de les pistes, Bernard ha tingut problemes per culpa de l’excés de velocitat al volant. Quan la policia va anar a buscar-lo es va amagar a casa i, molt probablement, els va dir ‘no sabeu qui sóc’. Però, en realitat, Bernard Tomic encara no és ningú. Ha tingut alguns bons resultats, sí, però li falta aquesta regularitat que li podria portar a les primeres posicions del rànquing mundial … i qui sap si al número u. Però necessita que algú li doni un cop de mà: els organismes rectors del tennis (prohibint l’accés al seu pare com van fer al seu dia amb altres pares de l’infern com Jim Pierce, Damir Dokic o Peter Graf), els amics del circuit (si és que els té, diuen per aquí que no ja que John no deixava que els tingués), els tècnics que puguin haver accedit fins a ell (com pot ser el capità de Copa Davis del seu país), … És l’hora que els que puguin i s’atreveixin donin un pas endavant i li tendeixin una mà a Bernard, qui no mereix tenir al seu costat a l’últim cigró negre del circuit, el seu propi pare. “

– Això no va bé !


La concentració de diòxid de carboni (CO2) a l’atmosfera ha assolit una nova fita en la història dels mesuraments científics, una marca negativa que certifica, segons tots els experts, la realitat d’un escalfament global de conseqüències impredictibles però cada vegada més preocupants. Aquesta setmana, la presència de CO2 en l’aire va arribar a les quasi 400 parts per milió de molècules en els registres de l’estació atmosfèrica Mauna Loa, a Hawaii, considerada l’epicentre mundial per a l’estudi dels gasos d’efecte hivernacle des que va començar a operar el 1958.

La xifra en si mateixa no es tradueix en una “amenaça immediata” per a l’ésser humà, tal com va explicar el geoquímic Ralph Keeling del Centre Oceanogràfic de San Diego, a Califòrnia, però és una dada simbòlica amb el qual els científics tracten de moure consciències. “És un llindar al qual no hauríem d’haver arribat. De fet, no caldria haver superat els 350”, va declarar Keeling, un dels responsables de l’informe publicat divendres per l’Administració Nacional d’Oceans i Atmosfera (NOAA, en anglès) dels EUA.

– Alumnes 4t d’ESO, comentari de text

El desenvolupament desigual de les estructures capitalistes a l’Espanya del segle XIX determina l’existència d’una Catalunya industrial dins d’una Espanya agrícola i pobra i una permanent incomprensió entre una burgesia industrial, que assumí la defensa del «mercat nacional» i del «treball nacional», i una oligarquia terratinent i financera poc sensible, i àdhuc hostil, al programa industrialista de la burgesia catalana. És Pierre Vilar qui ens ha ensenyat que aquestes diferencies estructurals han incubat el catalanisme burges contemporani, que la burgesia catalana, en veure refusat sistemàticament el seu projecte de «nació espanyola» i decebuda de la realitat de l’Espanya de finals del segle passat, es replega sobre Catalunya i que d’aquest replegament en sorgí la seva teoria nacional catalana de praxi contradictòria en el decurs d’aquest segle.

Pere Pasqual i Domènech, Ferrocarrils i industrialització a Catalunya, 1985.

– Any Espriu, Carta als mestres

Amb motiu del centenari del naixement de Salvador Espriu, el Departament d’Ensenyament ha volgut fer arribar a tots els centres docents la carta que el nostre gran escriptor va adreçar als mestres, professors i professores de Catalunya dins els actes de l’Escola d’Estiu de Barcelona de 1981. Jo us l’adreço a tots vosaltres.

El text és un exponent precís de l’impuls que guia la seva obra literària i del vincle poderós que manté amb la docència. És un al·legat en favor de la llengua catalana i dels valors i les qualitats que distingeixen el nostre professorat, plantejat en un context històric que, en molts aspectes, és vigent encara.

Salvador Espriu, Barcelona, trenta de maig de mil nou-cents-vuitanta-u.

Sr. Jordi Carrió Ciutat.

Molt distingit i estimat amic, Em dirigeixo a vostè, potser “avançant-me” una mica massa perquè consti per escrit, ja des d’ara, tal com li vaig prometre a través del senyor Jordi Umbert, la meva modesta però plena i incondicional adhesió als actes i reunions que s’han de celebrar, el proper juliol, a «l’Escola d’Estiu Rosa Sensat», un nom de debò il·lustre, que ens honra tant a tots. Crec que  gura al front de l’esmentada Escola —i, de fet, si no segons un obligat protocol, presidirà aquells actes i sessions o jornades— una altra dona extraordinària, una altra pedagoga excepcional: la senyora Marta Mata. Vulgui saludar-la de part meva.Tinc entès que s’aplegaran, aleshores i allí, tots —en principi tots— o la major part dels Mestres de Catalunya. Vulgui també saludar-los, tots i cada un d’ells, amb la meva màxima —encara que “delegada”— efusió. Jo no hi seré, però els acompanyaré, des de la meva insigni cança, a tots vostès, en pensament i en esperit.La nostra llengua i la nostra cultura, almenys des dels temps que, amb una sintètica entesa convencional, anomenem “moderns”, ha viscut sempre injustament, incomodíssimament i estupidíssimament amenaçades, des de fora i des de dintre, pels estranys a la nostra identitat com a poble, a la nostra genuïna i irreductible personalitat, i per nosaltres mateixos. I hi continuen vivint i hi viuran tothora, o si més no en el futur immediat o  ns on ens és previsible. Però cal acceptar-ho, cal viure en aquest continu risc, perquè, d’una manera o d’un altra, viure és, en essència, per als homes, per a tots sense excepció, perill.D’aquesta nostra noble condició ennoblidora, no ens podem ni devem alliberar. Com que no hem de defugirla mai, assumim-la amb una orgullosa humilitat, amb una total dignitat, amb una exemplar bondat, amb una subtil intel·ligència, amb grandesa d’ànim, amb mesura, amb una benèvola però aguda ironia, amb tolerància, comprensió i perdó.Jo veig encarnades en vostès, Mestres de Catalunya, dones i homes, senyores i senyors, totes aquestes qualitats, totes aquestes excelses virtuts, i encara moltes d’altres, entre les quals una clara i altíssima vocació, l’abnegació, l’altruisme, la diligència, el no defallent treball. Bandejant la mediocritat, la grolleria, la improvisació, la imprecisió, el neci triomfalisme, el paralitzador pessimisme, el paternalisme, el pairalisme, un fals ecumenisme, vostès formen i formaran, contribueixen i contribuiran decisivament a formar els cossos, la sensibilitat, les ments i les ànimes dels nostres ciutadans, de tots dos sexes, d’aquest demà que ja és resplendor critstal·lina d’alba. Per a vostès, les unes i els altres, nenes i nens, noies i nois, van aprenent i aprendran a ser forts, valents, cortesos, honestos, oberts al diàleg, no fanàtics, no dogmàtics, no violents, sobris, ponderats, demòcrates, no demagògics, lliures, feliços, rigorosos i agraïts. I nets, en el més ampli sentit del terme. Per vostès, elles i ells van aprenent i aprendran, a més de les innombrables matèries, disciplines i idees fonamentals “genèriques”, les nostres actituds matisades, especí ques. Sabran que, si bé les cultures i les llengües poden morir, i doncs també les nostres, si de cas això ens arriba, devem lluitar sense treva contra el mal,  ns a l’últim alè. Que la  ens vingui per sinistre i aclaparador genoicidi, no per vil suïcidi. Sabran, ençà o enllà de l’anterior advertiment —o reflexió—, que el nostre “Principat” és un dels Països Catalans, un més, modèlic en propòsit —i tant de bo que ho esdevingui—, no hegemònic, mai no “amo” sinó servidor de la sencera comunitat. Recordaran que la llengua d’aquests països és única, que ens és comuna i que és el lligam més fort que ens uneix. Cal respectar i salvar, doncs, les seves expressions fonètiques, diverses i enriquidores, dins una essencial unitat —i  ns els noms amb els quals es vulgui designar aquests “particularisme”: no hi ha un “dialecte central imperialista”, absorbent. I no oblidaran que hem de vetllar exquisidament per fenòmens lingüístics —i de tot ordre— aliens al nostre estricte àmbit, com per exemple l’aranès, com si tots nosaltres fóssim  lls de la Vall antiga i estimada.I acabo la lata o el “llaunot”. Perdonin-me. Vulgui rebre tot el meu més sincer, agraït i petitíssim homenatge, senyor Mestres de Catalunya. No em contestin, si els plau, per favor. I envio a vostè, portantveu senyor Jordi Carrió, la meva més cordial abraçada.

Salvador Espriu

– Alumnes de 4t d’ESO, audiovisuals d’estudi

Per estudiar els darrers temes d’Història de Catalunya i Espanya haureu de consultar ben bé els següents AV de la part d’acadèmics de Ciències Socials de 4t, que són els que també treballarem a classe aquest mes de maig i que suposaran la matèria dels examens que realitzarem.

22, 24, 25, 26, 28, 29, 30, 44, 50, 51, 52, 54, 55, 56, 65 i 68

 

– Segona de jardineria, aire net dins de casa

Segons un estudi publicat per l’EPA (Agència del Medi Ambient d’Estats Units), l’aire de l’interior de les cases i oficines pot estar 10 vegades més contaminat que l’aire exterior, a causa de la manca de ventilació, els electrodomèstics, partícules presents en elements de construcció, productes de neteja i ambientadors, el consum de tabac o espores de fongs presents a zones amb excés d’humitat.

En el 1999, la NASA va fer un estudi sobre plantes aptes per interior que ajuden a eliminar substàncies tòxiques de l’aire com el formaldehid, el benzè i el tricloroetilè. Totes elles requereixen un baix manteniment, especialment si les sitúes a les zones més adients. A més, la majoria actúen com a humidificadors naturals, pel que podràs estalviar en electricitat en èpoques on la humitat ambiental relativa sigui inferior al 50%.

1. Palma de bambú (Chamaedorea seifrizii)

2. Ficus o Llorer de l’Índia (Ficus benjamina)

3. Sansevièria (Sanseviera laurentii)

4. Aglaonema perenne xinesa (Aglaonema modestum)

5. Dracaena marginata

6. Dracaena deremensis “‘Janet Craig”

7. Dracaena deremensis “‘Warneckei'”

8. Dracaena massangeana.

9. Margarida africana (Gerbera jamesonii)

10. Heura (Hedera helix)

11. Falguera de Boston (Nephrolepis exalta)

12. Crisantema (Chrysanthemum morifolium)

13. Lliri de la pau (Spathiphyllum “‘Mauna Loa'”)

Es recomana tenir dues d’aquestes plantes cada 10 m2, tenint en compte les necessitats bàsiques de reg, exposició a la llum del sol, humitat ambiental i corrents d’aire. Recorda netejar les seves fulles, ja que són les principals captadores de partícules voladores i no oblidis demanar consell sobre el reg, manteniment i ubicació ideal d’aquestes plantes allà on les compris!

SABIES QUE…?

El formaldehid és una substància química present a la majoria d’ambients interiors, a causa de les espumes (UFFI) i partícules en taulons o fustes premsades per fabricar mobles d’oficina. S’utilitza també en productes de paper tractats amb resines UF, que inclouen bosses, papers encerats, tovalloletes facials i tovalloles de paper. També està present en molts netejadors de la llar. Les resines UF s’usen per emmidonar, com repel·lents d’aigua, retardants de foc i ahesius, també a les cobertes de pisos, cobertes de carpetes i roba planzada permanentment. Altres fonts d’aquest component són els combustibles per escalfar i cuinar com el gas natural, el querosè i el fum de cigarretes. Aquesta susbtància pot irritar les membranes de mucoses d’ulls, nas i gola.

El benzè és un solvent molt emprat en tintes, olis, pintures, plàstics, benzina i gomes. S’utilitza en la fabricació de detergents, explosius i tints. Irrita la pell i els ulls.

El tricloroetilè (TCE) s’utilitza majoritàriament per desgreixar metalls i en les indústries de neteja en sec. També està present en les tintes d’impremta, pintures, lacats, vernissos i adhesius.

– Alumnes 3r d’ESO, comentari de text

Com a introducció al bloc de les unitats 7, 8 i 9, que tractarem de manera conjunta, heu de fer un comentari de text, pràctica que ja hem realitzat vàries vegades durant el curs. A continuació llegireu un fragment del discurs fúnebre de Pèricles, recollit per Tucídides en el seu llibre Història de la guerra del Peloponès. Aquest discurs va ser pronunciat per Pèricles, polític i orador atenès del segle V a. C. En ell presenta una visió idealitzada de la democràcia atenesa. Ha passat a la història com un dels textos fundacionals d’aquest sistema polític.

“Tenim un règim polític que no es proposa imitar les lleis dels veïns, sinó que més aviat és el model a seguir pels altres. I el seu nom, com que les coses no depenen d’una minoria, sinó, de la majoria, és Democràcia. A tothom assisteix, d’acord amb les nostres lleis, la igualtat de drets en els conflictes privats, mentre que per als honors, si es fa distinció en algun camp, no és la pertinença a una categoria, sinó el mèrit el que fa accedir a ells; al revés, la pobresa no té com a efecte que un home, sent capaç de rendir servei a l’Estat, es vegi impedit de fer-ho per la foscor de la seva condició. Governem liberalment allò relatiu a la comunitat, i respecte a la suspicàcia recíproca referent a les qüestions de cada dia, ni sentim enveja del veí si fa alguna cosa per plaer, ni afegim noves molèsties que, tot i no ser penoses, són lamentables de veure. I en tractar els assumptes privats sense molestar, tampoc transgredim els assumptes públics, més que res per por i per obediència a aquells que exerceixen càrrecs públics i a les lleis, i d’entre elles, sobretot, a les que estan pensades en pro dels injustament tractats.”

(Tucídides, Història de la guerra del Peloponès)

– Per què l’1 de maig ?

El Dia Internacional dels Treballadors, el Primer de Maig, és la gran festa reivindicativa dels obrers del món.

Aquesta jornada de lluita pels drets dels treballadors fou establerta al congrés obrer socialista celebrat a París el 1889. Es decidí que, en homenatge als Màrtirs de Chicago, l’1 de maig seria el dia de les grans protestes i reclamacions obreres. La Revolta d’HaymarketIncident d’Haymarket va ser un fet històric que va tenir lloc a Haymarket Square (Chicago, EEUU) el 4 de maig de 1886 i que va ser el punt culminant a una sèrie de protestes obreres que, des de l’1 de maig, s’havien estat fent per la reivindicació de la jornada laboral de vuit hores. Durant una manifestació pacífica, una persona desconeguda va llançar una bomba a la policia, que intentava dissoldre l’acte violentament. Això va desembocar en un judici – anys després qualificat d’il·legítim i deliberadament malintencionat – cap a vuit treballadors anarquistes, cinc d’ells van ser condemnats a mort mentre que els altres tres van ser reclosos; foren els anomenats Màrtirs de Chicago pel moviment obrer. La vaga va ser l’instrument que es decidí d’emprar cada 1 de maig per forçar la patronal d’empresaris i els Estats liberals a acceptar la jornada de 8 hores. La campanya tingué molt d’èxit i, a poc a poc, prengué importància i es consolidà com a jornada de lluita de tot el moviment obrer mundial, més enllà de les tendències i faccions ideològiques.

Actualment, gairebé a tots els països occidentals, encara és un dia amb forta càrrega reivindicativa.

Als Països Catalans, el Primer de Maig és celebrat amb diverses manifestacions pels carrers de Barcelona i d’altres ciutats, on hi discorren els blocs de sindicats obrers, i també es fan protestes anticapitalistes.

– La pregunta del segle

La nostra ermita és ben antiga. Però ara la qüestió és: alguna vegada no plourà als Masos quan sigui l’ermita de Sant Pau ? I és que, de ben cert, tothom esperem el dia amb moltes ganes, però cada any tenim aigua. Pot ser ja n’hi ha prou, no ?

– Carta inspiradora, tot i tenir quasi 200 anys

Abraham Lincoln va ser el setzè president dels Estats Units. Va introduir mesures que van donar com a resultat l’abolició de l’esclavitud i va aprovar la Tretzena Esmena a la Constitució l’any 1865. Va morir assassinat.

Adjunto una carta que va escriure al professor del seu fill el 1830. Tot i que va ser escrita fa més de 150 anys segueix sent una inspiració i sembla que es va escriure ahir.

” Estimat Professor, m‘agradaria que el meu fill aprengui que no tots els homes són justos ni tots són sincers, ensenyeu-li que per cada home dolent hi ha un heroi, i que per cada polític egoista hi ha un líder dedicat. També ensenyeu-li que per cada enemic hi ha un amic i que més val moneda guanyada que moneda trobada. Vull que aprengui a perdre i també a gaudir correctament de les victòries. Allunyi’l de l’enveja i que conegui l’alegria profunda de la feina ben feta. Feu que apreciï la lectura de bons llibres, sense que deixi d’entretenir-se amb els ocells, les flors del camp i les meravelloses vistes de llacs i muntanyes. Que aprengui a jugar sense violència amb els seus amics. Expliqui-li que val més una derrota honorable que una victòria vergonyosa. Que cregui en si mateix i les seves capacitats tot i que hagi de bregar contra tots. Ensenyi’l a ser bo i gentil amb els bons i dur amb els perversos. Proposi-li que no faci les coses perquè simplement altres ho fan, que sigui amant dels valors. Que aprengui a escoltar a tots però que, a l’hora de la veritat, decideixi per si mateix. Ensenyi’l a somriure i mantenir l’humor quan estigui trist i expliqueu-li que, de vegades, els homes també ploren. Ensenyi’l a ignorar els crits de les multituds que només reclamen drets sense pagar el cost de les seves obligacions. Tràctil bé però no el mimi, deixi’l que es faci fort ell solet.  Parli amb ell del valor i del coratge però també de la paciència, la constància i la sobrietat. Entenc que li estic demanant molt, però faci tot el que pugui “.

Ben agraït,  Abraham Lincoln, 1830.

– El valor d’un alumne

Una història sobre el veritable valor de les persones

Un noi s’acostà al seu mestre i li digué: ” Mestre, per què em sento tan poca cosa que no tinc forces per a fer res ? Em diuen que no serveixo, que no faig res bé, que sóc maldestre i bastant ximple. Com puc millorar? Què puc fer per a què em valorin més?”.

El mestre, sense mirar-lo, li va dir:

– ” Ho sento, noi. Ara no puc ajudar-te. He de resoldre primer el meu propi problema. Pot ser després “. I fent una pausa va afegir: ” si volguessis ajudar-me tu a mi, jo podria resoldre aquest tema amb més rapidesa i després tal vegada et podria ajudar “.
– ” Encantat, mestre ” – va titubejar el jove- però va sentir que una altra vegada era desvaloritzat i les seves necessitats postergades.
– ” Bé “- va assentir el mestre -. Es va treure un anell que portava al dit petit de la mà esquerra i donant-li al noi, va afegir: ” Pren el cavall que està allí fora i cavalca fins al mercat. He de vendre aquest anell perquè he de pagar un deute. Cal que obtinguis per ell la major suma possible, però no acceptis menys d’una moneda d’or. Vés i torna amb aquesta moneda el més ràpid que puguis “.

El jove va prendre l’anell i va marxar. Tot just arribar, va començar a oferir l’anell als mercaders. Aquests el miraven amb algun interès, fins que el jove deia el que pretenia per l’anell. Quan el jove mencionava la moneda d’or, alguns reien, altres li giraven la cara i només un vellet va ser tan amable com per prendre la molèstia d’explicar-li que una moneda d’or era massa valuosa a canvi d’un anell. En afany d’ajudar, algú li va oferir una moneda de plata i un trasto de coure, però el jove tenia instruccions de no acceptar menys d’una moneda d’or, i va rebutjar l’oferta. Després d’oferir la seva joia a tota persona que es creuava al mercat i, abatut pel seu fracàs, va muntar el seu cavall i va tornar. Quant hagués desitjat el jove tenir ell mateix aquesta moneda d’or. Podria llavors lliurar-la al mestre per alliberar-lo de la seva preocupació i rebre llavors el seu consell i ajuda.

El jove va entrar a l’habitació i li va dir al Mestre.
– ” Mestre, ho sento, no és possible aconseguir el que em vas demanar. Potser podria aconseguir dues o tres monedes de plata, però no crec que jo pugui enganyar a ningú respecte del veritable valor de l’anell “.
– ” Què important el que has dit, jove amic ” – va contestar somrient el mestre -.  ” Hem de saber primer el veritable valor de l’anell. Torna a muntar i ves al joier. Qui millor que ell, per saber-ho ? Digues-li que voldries vendre l’anell i pregunta-li quant donaria per ell. Però no importa el que digui, no li venguis. Torna aquí amb el meu anell “.

El jove va tornar a cavalcar. El joier va examinar l’anell ajudat pel llum d’oli, el va mirar amb la seva lupa, el va pesar i després li va dir: ” Digues-li al mestre, noi, que si el vol vendre ja, no puc donar-li més de 58 monedes d’or pel seu anell ” .
– “58 monedes?!!! ” – va exclamar el jove -.
– ” Sí ” -va replicar el joier -. ” Jo sé que amb temps podríem obtenir per ell prop de 70 monedes, però… “. El jove va córrer emocionat a casa del mestre a explicar-li el succeït.
– ” Seu “- va dir-li el mestre després d’escoltar-se’l -. ” Tu ets com aquest anell: una joia, valuosa i única. I com a tal, només pot avaluar-te veritablement un expert. I aquest expert només pots ser tú mateix. Què fas per la vida pretenent que qualsevol descobreixi el teu veritable valor ?”. I dient això, va tornar a posar-se l’anell al dit petit de la mà esquerra.