quins són els planetes del nostre sistema solar i per què giren al voltant del sol?
ELS PLANETES DEL SISTEMA SOLAR
ELS QUATRE PRIMERS PLANETES TENEN UNA SUPERFÍCIE ROCOSA I UN NUCLI METÀL·LIC, SÓN ANOMENATS ELS PLANETES INTERIORS.
MERCURI:
El primer planeta del nostre Sistema Solar és Mercuri. És el més petit (2.440km de radi) i el més proper al Sol. La temperatura del planeta pot variar de -170oC a 425oC. El paisatge d’aquest planeta és ple de cràters i esquerdes, s’assembla al de la Lluna. Té un nucli metàl·lic, líquid. La seva gravetat és de 2,78 m/s2.
Curiositat: Els romans el van anomenar Mercuri com el missatger dels déus, ja que tenia un moviment de translació més ràpid que els altres planetes, però per la influència del Sol l’ha anat frenant.
VENUS:
El segon planeta del Sistema Solar és Venus. El seu radi és de 6.052km. La temperatura mitjana d’aquest planeta és de 482oC, aquesta elevada temperatura és deguda a l’efecte hivernacle produït per la seva pesada atmosfera. La seva gravetat és de 8,87 m/s2.
Té una gran activitat volcànica, el 85% del planeta està cobert per roca volcànica i rius de lava.
Curiositat: Li van posar el nom de Venus en honor a la deessa romana de l’amor.
TERRA:
És l’únic planeta habitat del Sistema Solar ja que es troba a l’ecosfera (l’espai que té les condicions necessàries perquè existeixi la vida). És el més gran dels planetes rocosos, el seu radi és de 6.378km. Set de cada 10 parts de la superfície terrestre estan cobertes d’aigua.
La temperatura mitjana de la Terra és de 15oC, l’atmosfera absorbeix part de la calor i dispersa la llum del Sol. La seva gravetat és de 9,78 m/s2.
MART:
També conegut com el planeta roig pels seus tons rosats. El seu radi és de 3.397km. Té una atmosfera molt fina formada per diòxid de carboni, aquest planeta conté un 0,03% d’aigua. En un passat llunyà a Mart hi podia haver vida, però actualment no n’hi ha. La temperatura mitjana d’aquest planeta és de -63oC. La seva gravetat és de 3,72 m/s2.
Curiositat: El romans el van anomenar-lo com el deu de la guerra. Mart també representa l’arribada de la primavera i la joventut ja que el seu color predominant és el roig.
A PARTIR DE JÚPITER, ELS PLANETES SÓN ANOMENATS GEGANTS GASOSOS JA QUE ESTÀN FORMATS PRINCIPALMENT DE GASOS.
JÚPITER:
Júpiter és el planeta més gran del Sistema Solar (71.492km de radi). Té una temperatura d’uns -120oC i una gravetat de 22,8 m/s2. Júpiter té 16 satèl·lits o llunes. Té una composició formada per heli, amoníac, metà, vapor d’aigua i altres components. Júpiter té una taca anomenada La Gran Taca Roja, aquesta és una tempesta molt forta que es va iniciar fa 300 anys i provoca vents de 400km/h.
Curiositat: Pels romans Júpiter era el déu suprem i creador de l’Univers, per això van anomenar al planeta més gran Júpiter.
SATURN:
Saturn és el segon planeta més gran del Sistema Solar i l’únic que té anells visibles des de la Terra. Té una temperatura de -125oC i una gravetat de 9,05m/s2. L’atmosfera conté hidrogen, una mica d’heli i metà. La seva densitat és menor que la de l’aigua i té un color groguenc. Cada anell està format per molts anells estrets i no sabem ben bé la seva composició, però sabem que contenen aigua. Podrien ser icebergs o boles de neu, barrejades amb pols.
Curiositat: Saturn és el déu romà de l’agricultura i el cultiu que dóna nom a aquest planeta.
URÀ:
Urà és el setè planeta del Sistema Solar. Aquest planeta va ser el primer que es va descobrir, des de la Terra, gràcies a un telescopi. Els seu radi mesura 25.559 km. La temperatura mitjana és de -210oC. La gravetat és de 7,77 m/s2. L’atmosfera d’Urà està formada per hidrogen i metà, majoritàriament. El metà absorbeix la llum roja i per això tenim un planeta de tons blaus i verds. Al voltant d’aquest planeta hi trobem anells formats per roques de gel, els anells mesuren 50 m de mitjana.
Curiositat: el nom prové del Déu romà del cel.
NEPTÚ:
L’últim planeta del Sistema Solar és Neptú. Té un radi de 24.746 km. A l’estar tant allunyat del sol la seva temperatura mitjana és de -200oC, tot i que s’arriba a -260oC. La seva gravetat és de 11 m/s2 . L’interior del planeta està format per metà, aigua i amoníac i l’exterior està constituït per metà, heli, vapor d’aigua i hidrogen que li donen el color blau. En aquest planeta tenim les ràfegues de vent més fortes que bufen en sentit contrari de la seva rotació, s’han mesurat vents de 2.000 km/h. Té vuit llunes.
Curiositat: el nom del governador de les aigües i els mars en la mitologia romana dóna nom a aquest planeta, a la mitologia grega s’anomena “Poseidon”.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TahuRvg8sf8[/youtube]
PERQUÈ ELS PLANETES GIREN AL VOLTANT DEL SOL?
Els planetes del Sistema Solar giren al voltant del sol perquè aquest té una atracció gravitatòria molt gran degut a la seva gran massa. El sol exerceix l’atracció gravitatòria sobre els planetes que fa que estiguin en òrbita i girin al voltant d’ell, ja que el sol és el que té més massa del Sistema Solar. Seria similar a la gravetat que fa la Terra sobre els objectes que té damunt seu.
Aquesta pregunta la va respondre Isaac Newton. Ell va viure fa més de 300 anys i era un científic anglès.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6WdwSxiPefM[/youtube]
ELS PLANETES DEL SISTEMA SOLAR (PowerPoint)
Elena Castells, Joana Escala i Gemma Contra
Hola sóc la Gemma
Hola, sóc la Joana.
Ja he pogut entrar al bloc!