La cultura catalana i la seva mala imatge. (Anna Berbis)

La cultura catalana és tot el conjunt de tradicions, costums, la llengua i història de Catalunya i que hem viscut tots els catalans i catalanes al llarg dels anys. Tot aquest conjunt d’elements culturals són els que ens uneixen i ens caracteritzen als catalans, alhora que ens identifica com a tals (cosa una mica difícil de fer avui en dia, per culpa de la globalització).
Actualment sembla ser que a la resta d’Espanya es té una imatge de Catalunya molt allunyada de la realitat. Però, per què? Aquesta idea està condicionada en part per certs personatges pertanyents a l’àmbit polític. Vàries acusacions i frases pronunciades per aquestes persones han afectat la societat catalana. Certs partits polítics pretenen captar vots a la resta d’Espanya mitjançant l’atac verbal contra Catalunya i els catalans. Un d’ells n’és el ja conegut Partit Popular (PP) i el seu portaveu Mariano Rajoy, que afirma que, aquí, a Catalunya el castellà i els castellanoparlants estan perseguits, tan en l’àmbit públic (educació, sanitat…) com en el carrer. Jo m’atreviria a afirmar que és tot el contrari, ja que tot i que la llengua materna de Catalunya és el català, hi ha força més gent que parla el castellà i aquesta segona llengua té molta més força. No és que el castellà estigui perseguit sinó simplement és que aquí a Catalunya sembla ser que, tal i com està passant al País Basc, la nostra llengua pot ser que desaparegui i s’estan prenent mesures per a evitar que això passi, com ara imposar el català en l’àmbit educatiu i ensenyar-lo als nouvinguts.
Per una part, la mala imatge des de fora de Catalunya es remunta a la idea del nacionalisme que tenim els catalans i el fet de que preferim aferrar-nos a la nostra pròpia cultura que no pas a la espanyola (que no ve a ser res més que el conjunt de totes les cultures de les diferents comunitats que formen aquest Estat).
Per una altra part, també es té la idea de que els catalans perseguim la independència com a un gran objectiu, un fet que part de la població catalana “espera amb candeletes” ja que suposaria un gran pas per al desenvolupament de la nostra cultura, seria coneguda com a tal, i per al desenvolupament de l’economia (ara se’ns privatitza la nacionalitat, paguem més impostos i rebem menys ingressos per part de l’Estat,…). Això a l’Estat no li interessa per certs motius que ja coneixem, com per exemple que Catalunya és una de les comunitats que paga més impostos de totes i que és una de les que més producció aporta a l’Estat.
La imatge des de dins de Catalunya també n’és una altra part d’aquest fet. En un principi les persones que viuen dins d’aquesta, la nostra nació, haurien de tenir una bona imatge de Catalunya, però en molts casos no és així. Hi ha gent dins de Catalunya que, tot i gaudir de tot el que ens proporciona, la menyspreen. Aquest fenomen ve donat pel fet que, com ja he dit abans, molts catalans preferim aferrar-nos a la nostra cultura que no pas a la espanyola i per la resta de ciutadans de Catalunya que se senten espanyols els crea la impressió de que volem que pensin com nosaltres, que es sentin com nosaltres i això els crea aquest menyspreu del què parlàvem més amunt. És cert que hi ha gent que diu: Dons a qui no li agradi, que marxi…; per a mi aquesta frase té una part correcte i una altra que no ho és tant. La correcte és que és veritat que quan algú s’instal·la en un lloc nou amb costums i tradicions molt diferents a les seves (en aquest cas no són tantes les diferències entre la cultura catalana i l’espanyola, però hi són) s’hi ha d’adaptar, no es pot permetre que una cultura amb tants anys d’història es perdi en un intent d’aconseguir ser alguna cosa més que la petita part d’un petit estat. Per una altra part també s’ha de contemplar que aquesta idea és una mica discriminatòria, vindria a dir: “Si no t’agrada el mateix que a mi o no et comportes com jo, no et vull al meu costat…”
En definitiva, podríem dir que aquest afany per conservar la nostra tant apreciada cultura s’ha convertit en una estratègia política que alguns partits han utilitzat per crear una imatge mental equivocada a certs grups de persones sobre Catalunya i així recaptar un nombre més gran de vots. Vulguem o no, en els nostres dies tot, i fins i tot el que menys ens esperem, gira entorn de la política i les relacions internacionals.

Qüestió de pecats o de moralitat? (Anna Maria Porredon)

 

Fa relativament poc que se sap que el Vaticà ha sumat set nous “pecats socials” als set pecats capitals de tota la vida. Així, les violacions bioètiques, com l’anticoncepció, els experiments moralment dubtosos, com la investigació de cèl·lules mare, la drogaaddicció, contaminar el medi ambient, contribuir a ampliar la bretxa entre els rics i els pobres, la riquesa excessiva i generar pobresa, passarien a ser pecat. Entenem que un pecat és la transgressió voluntària d’una norma moral, una falta de caràcter religiós que provoca l’estat de culpa. Així doncs, es basa en una norma moral. I entenem que la moral és el conjunt de costums, creences, valors i normes d’una persona o grup social determinat que oficien de guia per a la conducta, que orienten sobre el bé o el mal —o bé, correcte o incorrecte— d’una acció. Personalment trobo aquesta mena de “normes” molt subjectives; una persona pot pensar que el que fa és correcte, i segons això no seria pecat, i no tindria cap sentiment de culpa. En aquest cas, les úniques persones que estarien cometent un pecat són les que fan quelcom dolent o incorrecte a propòsit. Així, aquests pecats no s’haurien d’aplicar a tots els creients. O sí? Potser si tots formen part de la mateixa religió, tenen els mateixos valors morals; però no té perquè ser sempre així. Els pecats capitals, per exemple: si una persona no considera dolent sentir luxúria, segons això, no és pecat. Per tant, és generalitzar molt dir que són pecats, perquè elimines l’opció de que sigui quelcom bo. No és que siguin precisament actituds bones, però no és motiu per a “patir por i dolor eternament”. Les persones no som perfectes i, en teoria, Déu ens va crear així. Déu ens va donar el lliure albir, la capacitat d’escollir, la llibertat. Tanmateix, sostenen que Déu ja sap des d’un primer moment el que escollirem – hem de pensar que es tracta d’una falsa llibertat? – i que després de la mort Déu et pot demanar comptes per les teves accions i condemnar-te a l’Infern o elevar-te al Paradís. Llavors, els esmentats pecats no són per educar a les persones sobre la moralitat, perquè per això no es necessita la religió, més aviat semblen com unes pautes que marquen si has comès bones o males accions i així fer més fàcil l’elecció Infern/Paradís després de la mort. El problema que jo veig és que no es pot saber si existeix un déu, o diversos déus, o una deessa; i arribats a aquest punt, tot es desmunta. A més, mantinc que si els pecats capitals que hom comet són tan fàcils d’esborrar com amb una simple confessió, perden tot el sentit. Si Déu és omniscient, i ja sap des del principi les accions que cometrem, no li cal l’Església per decidir què és pecat i què no, ni per realitzar confessions. Perquè en teoria res del que fem canviarà el que ha de passar. Llavors, quina és la raó de ser de l’Església? Actuar com a intermediària entre Déu i els creients? Simplement, si algú no hagués escampat aquesta idea religiosa, no hi haurien creients, el que fa pensar en una possible invenció. Personalment crec que cadascú hauria de tenir les seves pròpies creences. Creure en allò que més li agradi. Perquè aquesta mena de coses no es podran saber mai amb seguretat.

Quina diferència hi ha entre la mitologia grega i la religió catòlica? Jo no n’hi veig cap. Ara tothom té claríssim que Zeus no existeix, però en aquells temps les coses no anaven així. Tothom creu alguna cosa, fins i tot, la possibilitat que després no hi hagi res, és una creença. Molt menys imaginativa, però una creença al cap i a la fi. D’igual manera, hom pot pensar diferents versions, perquè mai es pot estar segur que una sigui la veritable. Així, tornant al principi, és pecat utilitzar anticonceptius? Només si et sents culpable després. Ni més ni menys. I això es pot aplicar a tots els nous pecats socials. Només és pecat investigar les cèl·lules mare si et sents culpable després. El que explica perfectament com el Vaticà posseeix una immensa fortuna de diners; no se senten culpables, no és pecat per a ells. I a més, es poden confessar ells mateixos, perquè com “poden” parlar amb Déu…

La democràcia: ¿la millor forma de govern possible? (Eduard Martínez / Primer premi d’assaig del concurs St. Jordi 2008)

La recerca d’un sistema polític el més just possible. Aquesta ha sigut i és una qüestió sobre la qual hi ha diverses opinions i tendències al llarg de la història. Algunes d’aquestes tendències, les que priven al poble de decidir qui ha de dirigir el país i centren el poder en una o unes quantes persones que, sense tenir en compte l’opinió de la població, prenen les decisions que estimen convenients són, sense dubte, totalment rebutjables. Entre les formes de govern que presenten les característiques abans esmentades trobem, de forma general, sistemes com la monarquia absoluta, el feixisme, l’aristocràcia (en el seu significat original de “govern dels millors”)…, en definitiva, qualsevol tipus de govern que no tingui en compte l’opinió del poble. Deixant de banda aquests sistemes de govern resten tres grans ideologies polítiques que defensen, al menys teòricament, la llibertat individual: el comunisme, l’anarquisme i la democràcia.
El comunisme és, de les tres esmentades, la ideologia menys afí a la meva forma de pensar, ja no pel seu fracàs en la pràctica, que com els seus partidaris argumenten pot ser degut a una mala interpretació de les premisses escrites per Marx, sinó perquè, des del meu punt de vista, les bases en què es fonamenta el comunisme no són tan justes com es pretén fer creure, ja que fa desaparèixer l’ambició i l’afany de superació, factors clau per al progrés de la humanitat. Deixant de banda la part teòrica, hi ha altres motius pels quals el comunisme “real” mai podrà ser portat a la pràctica. Un d’aquests motius és que molts dels conceptes tractats per Marx a El manifest comunista avui en dia han perdut vigència, com per exemple la “lluita de classes”, que, al menys en “el món desenvolupat”, simplement careix de sentit, ja que, degut a la millora en les condicions laborals i la implantació de “l’estat del benestar”, la població ha perdut aquesta consciència de classe que va fer possible, per exemple, la Revolució Russa. Radicalment diferent a la del món desenvolupat és la situació a Àfrica (com també ho és la situació a Sud-Amèrica, però l’aparició en els últims anys de governs pseudo-comunistes donaria per a un article sencer), continent en el que, en gran part com a conseqüència de la colonització europea, i en igual o major proporció per culpa de governs caciquils i guerres civils, la població viu sumida en la misèria. Hi ha qui defensa que la solució d’Àfrica està en el comunisme, i és cert que, teòricament, amb un sistema comunista problemes com, per exemple, la fam es solucionarien, però, donada la situació d’Àfrica i els precedents existents, la més que probable eradicació de la llibertat és, des del meu punt de vista, un preu a pagar massa car. Un punt en el què Marx va errar va ser l’ “exportació del comunisme”, que va predir a El manifest comunista i que a gran escala no es va produir (excepte a, principalment, Cuba i Alemanya, amb l’aparició de la RDA, si bé aquesta no va ser producte de la voluntat del poble) degut, entre altres raons, a que la situació de la població no era, si més no, tan extrema com la de la Rússia prerevolucionària.
El segon dels tres sistemes esmentats és l’anarquisme, que sense dubte és, teòricament, el millor sistema de govern, ja que eliminaria tota autoritat, passant tots els homes a ser ‘iguals’. Però el principal i major inconvenient d’aquesta forma de govern és, precisament, el seu caràcter purament teòric, ja que, excepte en petites comunitats, mai ha sigut posada en pràctica. Aquesta hipotètica posada en pràctica, que en la meva opinió seria positiva, ja que atorgaria més poder al poble a l’hora de decidir sobre les qüestions que l’afecten i crearia una societat basada en el principi del mutu acord, es topa amb dos grans obstacles: la naturalesa de l’ésser humà i la necessitat d’implantar aquest sistema de manera consensuada i pacífica. Que actualment, degut a la mentalitat i els valors de la immensa majoria de les persones, seria impossible l’anarquisme és reconegut pels propis anarquistes, que, tot i això, sostenen que arribarà un moment en el què el poble estarà preparat per una societat anarquista i argumenten que, mitjançant una educació correcta, l’ésser humà pot aprendre a conviure en pau i harmonia amb els seus semblants. Jo, que no sóc tan optimista, no crec que la gent arribi mai a estar preparada per a establir l’anarquisme, però en l’hipotètic cas de que el poble optés per una societat anarquista, tampoc crec que l’educació pugui canviar la manera d’actuar de l’ésser humà, egoista per naturalesa, com s’ha demostrat al llarg de la història. Fonamento aquesta opinió en què en incomptables ocasions l’ésser humà ha aprofitat una posició de superioritat o una certa llibertat d’acció per actuar en benefici propi, sense importar-li les possibles conseqüències del seus actes sobre terceres persones. El segon dels anteriorment esmentats obstacles per a l’existència de l’anarquisme, la voluntat, per part dels anarquistes, de que sorgeixi espontàniament del poble la decisió d’adoptar-lo (ja que una revolució, al ser una imposició d’una part de la població, entraria en contradicció amb els seus principis fonamentals), està íntimament relacionat amb el dit més amunt.
La tercera i darrera forma de govern que considero teòricament justa és la democràcia, que es divideix, principalment, en democràcia directa i indirecta. Opinaré principalment sobre la democràcia indirecta, ja que és la que actualment existeix en la major part del món, si bé la democràcia directa és més propera al que seria la “vertadera” democràcia, al prescindir dels polítics, actuals intermediaris en la presa de decisions, que en ocasions entorpeixen i manipulen. Tot sembla indicar que, en un futur no gaire llunyà, degut principalment als avanços tecnològics i responent a una evolució natural de la democràcia, aquesta forma de govern passarà a ser la majoritàriament utilitzada. La democràcia, en certa manera concebuda com una manera de protegir al poble de sistemes polítics autoritaris, és, des del meu punt de vista, la millor forma de govern possible. Indubtablement compta amb nombrosos defectes, com la poca rellevància de les minories, obligades a acceptar la voluntat de la majoria, sempre dins de l’establert per la Constitució; la desigualtat econòmica, producte de la indivisible unió entre democràcia i, en major o menor mesura, capitalisme; i la en molts casos discutible labor dels polítics. Però, en referència als exemples anteriorment exposats, en una democràcia amb un bon funcionament existeixen certes ajudes per a qui no disposi de recursos, a més d’una educació pública que ofereix a totes les persones els mitjans per poder, en un futur, millorar la seva situació. També dóna al poble el poder de, si opina que la gestió del govern de torn ha sigut deficient, elegir un altre partir polític que els representi.
És evident que la democràcia no és, ni molt menys, un sistema perfecte, però el que la diferencia d’altres sistemes i la fa, en la meva opinió, la millor forma de govern possible, és que no es pretén que sigui perfecta, sinó que s’aproximi el màxim possible a aquesta perfecció, i no tan sols en la teoria, sinó també en la pràctica.

Malos tratos (Toni Méndez)

Una broma de mal gusto, broma que tan solo para ellos carece de importancia, pero que nunca y me reafirmo en “nunca”, es algo sin importancia. Una falta de respeto que atenta contra la integridad moral de una persona, una leve insinuación de amenaza fisica o el intento de someter a su voluntad a la otra persona privándola de las libertades fundamentales que, tanto ellos como ellas, deben poseer. Todo ello, junto o por separado, son malos tratos. Bajo ningún concepto debemos permitir que se catalogue bajo el nombre de “broma” una falta de respeto hacia la integridad moral de nadie, ni como “desliz transitorio” una agresion fisica (por leve que puede resultar).
La frontera de los malos tratos nunca se debe traspasar, y hacerlo debe ser castigado con la mayor dureza.

En cuanto a las causas, no existe contexto bajo el cual sea concedible la aceptación, ni tan solo la omisión -“sólo ha sido una vez”, “no volverá a ocurrir”,…- de un mal trato hacia nadie, mujer o hombre. Ninguno.
“Estaba borracho”, “la tensión del trabajo me ha vencido y he explotado”, “te lo has buscado”… ninguna es más que una escusa bana, no permisible y en sí misma incoherente.
Haber sufrido malos tratos es duro, pero no razón válida para realizarlos apoyándote en experiencias pasadas como excusa -“de pequeño lo maltrataron”, “es lo único que conoce”-, haber perdido el control no es razón valida, no exisste razón válida para los malos tratos.
En cuanto a la causa de los malos tratos, tan sólo exisste una: la estúpida y engreída sensación de superioridad que algunos energúmenos creen tener sobre los demás seres vivos. Y, claramente, no es razón para los malos tratos.

Un pas més en la clonació.

Hola, estimats alumnes, el “micopingu” encara no és una realitat, i segurament, si és que és el cas, trigarà molt a arribar, però el que sí s’ha fet real és la combinació de dos mamífers: vaca i home. Tal com vàrem comentar a classe (primer de batxillerat) s’ha fet un experiment amb òvuls de vaca i material genètic d’ésser humà, amb l’objectiu de crear cèl·lules mare per a una posterior investigació. És evident que la notícia crea dubtes i molt de vosaltres no li vareu donar cap credibilitat; per això, per eliminar als escèptics us poso un enllaç on podreu trobar la informació de forma més detallada.

http://www.elpais.com/articulo/sociedad/Reino/Unido/autoriza/embriones/hibridos/partir/humano/animal/elpepisoc/20080118elpepisoc_2/Tes

Concurs d’assaig per Sant Jordi.

Benvolguts alumnes, el seminari de filosofia convoca el primer premi d’assaig per la Diada de Sant Jordi. Les bases del mateix les teniu exposades a la pestanya “Sant Jordi” d’aquest bloc.

És un concurs obert a tots els alumnes de les Termes.

Animeu-vos a pensar, i recordeu que un institut és també allò que els seus alumnes volen que sigui.

Hipocresía y educación (Toni Méndez)

La hipocresía, enfermedad que infecta nuestra sociedad, en muchas ocasiones bajo una falsa apariencia de educación.

Tal vez sea el miedo al aislamiento social, a la soledad que representa no pertenecer a ningún grupo social, creyéndonos por ello más vulnerables a la sociedad que por naturaleza tiende a ser cruel con el aislado, el caso es que en ciertas ocasiones la gente confunde la hipocresía con la educación, creen que decir la verdad a la cara es de mala educación y que decir la verdad por la retarguardia sí que es educación.

La expresión de un pensamiento con fundamento coherente nunca es una falta de educación; la utilización de un defecto de una persona con intención de mofa o burla es una falta de educación, tanto si el sujeto de burla es consciente de la misma como si no lo es, y el constante flujo de burla-respeto, en función de si el sujeto se encuentra frente a uno, es hipocresía.

Demanem massa (Anna M. Porredon)

Estava llegint una notícia l’altre dia que em va resultar degradant. La causa? La Xina s’està convertint en un abocador. Però el fet no és només aquest. Xina cada cop va pitjor, al meu parer.
Quasi sempre que observo la procedència d’un producte, veig el seu origen: made in China. Això només enriqueix a uns pocs. És ben sabut que a les fàbriques on es produeixen tots aquests articles hi treballen una multitud de persones mal pagades, mal descansades i mal alimentades. Perquè no es pot viure tranquil treballant dotze hores o més al dia, sense cap mena d’interrupció, ni tan sols per anar un moment a casa a dinar. Sona una sirena, momentània satisfacció, i al cap d’uns vint minuts, quan ja has d’haver acabat de dinar, torna a sonar, profunda infelicitat.
Aquestes són les persones que formen el país, perquè són la gran majoria. Hem convertit la Xina en una gran fàbrica, la qual després fem servir d’abocador. És una vergonya. I no ajuda el fet que tothom aprengui xinès, per poder fer negocis a la Xina, on la majoria només parlen xinès i on cada vegada hi viuen més habitants. Ho empitjora tot. No crec que algú s’aprengui un idioma tan complicat com el xinès sols per diversió. En el fons, totes les persones ho fan per tenir tractes amb els xinesos. A més, les fàbriques que construeixen aquestes persones són normalment explotadores. I per acabar-ho d’adobar, seguidament, al cap d’uns pocs anys, ens cansem de l’ordinador que tenim, per exemple, i el llancem. Sense saber que algú els porta, destrossats, a la Xina, on persones intenten guanyar-se la vida desmuntant-los, tot arriscant la seva salut, guanyant uns pocs diners que no compensen tot el seu esforç.
I aquí no s’acaba tot, ja que desmuntar els objectes electrònics d’aquesta manera, sense cap mena de seguretat, és agressiu per al medi ambient, i això també afecta, i afectarà, negativament a la seva salut.
No podem deixar la Xina una mica en pau? Li estem demanant massa, se n’anirà tot en orris.

La llibertat a Cuba (Anna Martín)

El terme de llibertat no existeix per als ciutadans de Cuba.
Fa pocs dies, a una universitat de cuba, el President de l ‘Assamblea Nacional hi va anar a fer una mena de conferència. Però un estudiant el va interrompre; la causa d’aquesta interrumpció és el que motiva aquest article. L’estudiant va preguntar que per què els cubans no tenien dret a anar de vacances fora de Cuba, o sortir de Cuba per motius de canvi d’escoles, ambbeques, per exemple. El President li va contestar que no tenien dret a sortir fora del país. Després de fer aquesta pregunta uns policies van agafar al noi i se’l van emportar a comisaria.
A Cuba no està permès sortir del país per fer viatges ni per anar a viure a altres països, i en cas que ho facis has de deixar tots els diners a l’illa.
Artistes com Gloria Estefan han pogut exiliar-se del país gràcies a les seves gires pel món, aprofitant-les per escapar-se i anar aviure a un altre lloc, en aquest cas a Miami, amb el seu marit (Emilio Estefan) i els seus fills.
Des de fa anys que la dictadura de Fidel Castro ha sigut establerta, i ara que aquest està arribant als últims anys de la seva vida, qui el substituirà? S’escolten rumors de que serà el seu germà; serà pitjor el remei que l’enfermetat? Jo crec que haurien de deixar manar a gent jove que tingui les idees clares, hi hagi estat en contacte amb la vida del seu país, i qui millor que un home / dona jove? A veure si acaba ja aquesta dictadura tan estricta, per a tots els ciutadans.

Falsa moral (Toni Méndez)

Sin duda, pocos son los que por propia voluntad realizan actos en contra de sus principios morales, pero menos son los que siguen un pensamiento moral propio antes de actuar, es decir, pocos dedican algún momento a realizar un esfuerzo de pensamiento para discernir entre lo que ellos creen que es correcto o no.

Es cierto que muchas personas no roban, pero la causa por la que no roban no es producto de una moral que les lleva a la conclusión de que robar no es correcto, sino que no lo hacen por otras causas, por costumbre, educación, por miedo a las represalias legales. Causas vacías de moral; sólo son autómatas de una falsa moral que nos dice cómo actuar sin decirnos por qué debemos actuar así o por qué no. Probablemente, dado que somos seres inteligentes, sabríamos deducir por qué no robar es una acción moral, pero poca gente, delante de una situación en la que robar no comporta penalización legal, no roba. Es curioso con que facilidad el hombre se salta la moral.

En ocasiones parece que la moral sólo sirve para que un hombre se traicione a sí mismo. O bien, el hombre que por propia voluntad traiciona su moral lo que ha tenido desde el principio ha sido una falsa moral.

Injustícia social (Coral Granero)

L’altre dia vaig llegir un article al diari que explicava la història d’un rodamón alcohòlic i que, segons semblava, no estava gaire bé del cap (potser per l’efecte de la beguda), ja que anava sempre amb uns patins ballant, cantant, cridant i dient ximpleries. El cas és que un home el va veure i va decidir crear una marca de roba en la què ell fos la seva imatge, així que li va fer signar un document en el què li donava el seu consentiment per al projecte i li adjudicava un tant per cent dels beneficis, tot i que el rodamón el va rebutjar. El projecte, però, va tiran endavant i ha estat tot un èxit.

I jo em pregunto: realment es pot considerar que aquest home estava en plenes facultats mentals per signar el contracte? És evident que no. Jo penso que el que ha fet aquesta marca de roba és aprofitar-se d’una persona que no està bé, tot per aconseguir el de sempre, diners.

En aquest cas es pot veure l’avarícia d’algunes persones en aquesta societat, que no té límits, que aprofita qualsevol ocasió per obtenir beneficis, per molt roïn que sigui el negoci.

La innovació (Antoni López)

Com ja sabeu, des de fa ja molt de temps, hi ha diaris de paper; fins fa poc no tenien competència. Només s’havien de preocupar de la competència que li podia fer un altre diari, però ara hi ha diaris digitals, periòdics i revistes. Aquesta modernització, segons duen alguns experts en el tema, no acabarà per destruir la tradició de llegir cada dia aquell diari de paper.
Aquella sensació de tocar el paper, d’olorar-lo, de tocar-lo i de poder palpar aquesta textura tan singular! A Amèrica hi ha una gran tradició en llegir premsa escrita; per a ells agafar un diari, llevar-se i prendre’s un cafè mirant un diari és ja una tradició, per aquest motiu les enquestes allà determinen que a América no despareixerà aquesta tradició. A més, reforcen la seva idea exemplificant: diuen que ningú s’emportarà un ordinador a la platja ni tampoc a la muntanya; posant aquests exemples van aconseguir donar més credibilitat a la seva idea.
Hi ha altres experts que es decanten per la idea de que la premsa escrita acabarà per desparèixer, ja que mirar un diari per internet és gratuït i molt més pràctic, ja que es pot fer des de qualsevol part del món.
Jo crec que aquesta innovació no hauria d’acabar amb la premsa escrita de paper, ja que les dues opcions són compatibles, des del meu punt de vista podrien cobrar l’entrada a les pàgines que mostrin un diari, una revista, etc. Però no s’ha de lliurar una batalla verbal sobre això, sino intentar trobar la solució a aquest dilema que, crec jo, donarà per més d’un debat. Si bé segur que les duess seran compatibles i la gent a la què li agradi palpar un diari que el compri, i la gent que li agradi llegir un diari a la pantalla del seu ordinador que ho faci i disfruti tot el que pugui. Jo ja he exposat la meva idea sobre aquest tema.

Retrocés lingüístic (Montserrat Vidal)

Frases com: “vatua l’olla!” o “aquesta noia ha fet pasqua abans de rams” entre d’altres, fa anys que ni s’escolten, hem d’admetre que la llengua catalana sembla que estigui fent un retrocés comparat amb l’avanç d’altres llengües en la societat.

Un exemple ben clar d’aquest fet és que la majoria de gent que ens envolta són castellanoparlants, parlen en castellà tant amb la família com amb qui els envolten; això no és cap problema, evidentment, ja que cadascú és lliure de parlar en l’idioma que vulgui; el problema és que les persones que saben parlar aquesta llengua, no fan cap tipus d’esforç per parlar-la ja que en la seva vida quotidiana s’avenen millor amb el castellà.

La televisió no serveix de gran ajuda a la llengua catalana, ja que els programes que més audiència tenen (normalment l’anomenada televisió escombraries), s’emeten en cadenes espanyoles i, per tant, en castellà. Veiem que el nombre de canals televisius que emeten en castellà i els que emeten en català, no és ben bé el mateix, hi ha un predomini dels segons. També cal incluir-hi el cas de la gent que prové d’altres països i que s’han d’adaptar a la nostra manera de fer, així com al nostre idioma, però majoritàriament això ho fan en castellà, i ningú es preocupa tampoc d’ensenyar-los a parlar en català, (sense comptar el cas dels centres d’ensenyament on sí que s’ensenya el català als nouvinguts), perquè ni tansols la gent que el podria parlar, ho fa.

Clar està que no s’ha d’obligar ningú a parlar una llengua amb la què té dificultats per expressar-se, però tots nosaltres (la societat en general) hauríem de fer un esforç per a que aquests casos disminuissin i perquè cada vegada que algú volgués parlar en català, no li fessin repetir-ho en castellà, per falta de comprensió de la llengua.

I tu, què vols ser de gran? (Esther Gubianas)

I tu, què vols ser de gran? Aquesta era una pregunta que m’inquietava. I a hores d’ara, encara ho fa. Com era possilbe que una maleïda frase em donés tants mals de cap? Una vegada i una altra m’ho repetia a mi mateixa…què serà de mi? Què faré? Mai trobava la resposta a la pregunta del milió. La pressió augmentava dia rere dia. Cursava quart d’ESO i el ventall de les possibilitats d’estudi s’obria davant els meus ulls. Era fàcil, només havia de trial el batxillerat que més fes amb mi. Però, quin?

Els consells eren: has de pensar en el què saps fer millor,…, pensa en el què més t’agrada fer,…, valores les teves qualitats per fer una cosa o una altra… Clar! Era molt fàcil dir tot allò, però jo no sabia què m’agradava més, no sabia què feia millor o amb què hi tenia més traça… En aquell moment, no sabia res.

Poc a poc, però, vaig adonar-me que les repostes eren allà mateix. Davant meu. En el dia a dia, a les classes, a casa, la meva manera de ser, amb els amics. Tot em portava al mateix camí. Al camí del meu futur. Aquell que tant ansiadament esperava aclarir. A la fi vaig decidir-ho. Escolliria un batxillerat de lletres, i faria la carrera de Dret. El meu era el diàleg, l’expressió, el tracte proper amb la gent, donar consells,…i sobretot, odiava les injustícies!

Així doncs, no desespereu com jo vaig fer. Que no tingueu pressa en saber què us depararà el futur. Que la resposta és allà. Davant vostre. I aquesta, us espera amb els braços oberts.

L’evolució humana (Josep M. Berrocal)

Notícia apareguda al diari digital El Periódico.com, el dimecres 12 de desembre de 2007.

La evolución genética multiplica cada vez más los tipos humanos.
La evolución humana se ha acelerado y es mucho más rápida de lo que pensábamos, sobre todo en los últimos 10.000 años, tras la invención de la agricultura”. De hecho, el antropólogo John Hawks, de la Universidad de Wisconsin (EEUU), ha comprobado cómo los humanos presentan hoy más diferencias genéticas con quienes vivían hace 5.000 años que estos últimos con el hombre de Neandertal, que desapareció hace 30.000 años.
En un estudio firmado junto a otros cuatro expertos y publicado en la edición on line de la revista Proceedings of the National Academy of Sciences, los antropólogos también muestran las diferencias en la evolución de asiáticos, europeos y africanos. Y afirman que muchos de los recientes cambios genéticos reflejan distintas dietas, así como la resistencia a las epidemias que acabaron con muchas vidas durante el crecimiento de la población mundial. Los africanos, por ejemplo, han desarrollado genes de resistencia contra la malaria. Los europeos tienen un gen que facilita la digestión de la leche en la edad adulta. Y los asiáticos, otro que seca la cera de las orejas.
Los cambios se deben al enorme crecimiento de la población, desde unos pocos millones hasta los 6.500 actuales. “Los hombres se han desplazado de un sitio a otro, teniendo que adaptarse a nuevos entornos”, añade Henry Harpending, otro autor del estudio y profesor en la Universidad de Utah (EEUU).
MUTACIONES
Los investigadores buscaron las mutaciones genéticas en los últimos 80.000 años, analizando el ADN de 270 personas de distintas partes del mundo. Los datos mostraron un catálogo de diferencias y similitudes genéticas del hombre actual que les sirve para averiguar cuándo un cambio genético apareció en la secuencia completa de ADN y empezar a trazar la pauta de esa modificación en el pasado.
Esta evolución muestra diferencias en África, Asia y Europa, pero casi todos los cambios son únicos en cada zona porque desde que el hombre se fue de África a otras partes, hace 40.000 años, no ha habido mucho flujo de genes entre regiones”, afirma Harpending. Los cambios genéticos han sido 100 veces superiores en los últimos 5.000 años que en cualquier otro periodo, aseguran los antropólogos, añadiendo que el 7% de nuestros genes están bajo una rápida evolución. Aun así, el ADN humano es idéntico en el 99%.”

Salvem la natura (Raül García)

L’associació ecologista WWf/Adena va presentar ahir a Barcelona (segons publica el diari El Periódico, del diumenge 27 de gener de 2008) una campanya que portarà per tota Espanya per evitar el consum de quinze peixos en perill i va repartir unes cinc mil guies de compra responsable de peixos i marisc entre els consumidors.
L’aniquilació del 90% del bancs de neros i la creixent disminució en la tonyina vermella i els llagostins de l’Atlàntic ha fet que el grup ecologista hagi llençat la veu d’alarma.
Les quinze espècies incloses estan sobreexplotades i la seva captura és molt destructiva, segons la investigació de l’associació ecologista. El llistat està conformat per: anguila, tonyina vermella, bacallà del mar del Nord, besuc, caviar, flectà, gallineta nòrdica, llagostins de l’Atlàntic, nero, peix espasa del Mediterrani, peix rellotge taronja, ratlles, rap de l’Atlàntic, roda valls i taurons.
El conegut xef Sergi Arola va participar en la presentació de la campanya er demanar als cuiners i restaurants que excloguin dels seus plats aquestes espècies en perill d’extinció.
La campanya que també es porta a terme en altres països d’Europa, inclourà campanyes en mercats, supermercats i destribuïdors.
Aquesta notícia és molt interessant perquè, si tota la gent segueix menjant aquests tipus de peixos, cada dos per tres, s’extingiran; i la seva extinció faria molt de mal al medi ambinet.

L’infinit (Víctor de la Iglesia)

Si preguntáramos a las personas la definición de infinito, nos dirían que es aquello que no tiene fin. Estarían en lo cierto. Según la RAE, infinito es todo aquello que no tiene fin ni límites. Aunque se sepa exactamente lo que es, no se puede tener una idea determinada o exacta del concepto en cuestión, al menos eso creo yo. Por ejemplo: estamos en clase de matemáticas y la profesora nos pide que digamos cinco números que estén comprendidos entre [0,1]. Para nosotros sería muy fácil contestar, ya que la cantidad de números que se encuentran entre estas dos cifras es infinita. Ahora, en el sentido de que [0,1] es un conjunto acotado, esta idea pasaría a ser finita.Entonces, ¿cómo una idea determinada (finita) puede estar formada por otras infinitas ideas? (en nuestro caso [0,1].
Pero no es aquí donde quiero llegar. Imaginemos que estamos mirando una vía de tren, y vemos que se acaba en el horizonte. No podemos decir que la longitud de estas vías sea infinita sólo por el hecho de que no podamos hacernos una idea exacta de cuánto miden.
En conclusión, no podemos imaginar el infinito, sólo nos podemos hacer una idea acotada.

El govern i l’educació (Jonatan Real)

El PSOE, en una muestra de consideración con los estudiantes españoles, decide discriminar el nivel educativo en las escuelas, al permitir un mayor número de asignaturas suspendidas. (decreto del Nuevo Bachillerato). Esto, a priori, parece que no tiene inconvenientes, pues permitirá que muchos más alumnos aprueben el curso, con lo que habrán más personas que tengan estudios. Pero hay un gran problema, y es que si reducimos el nivel académico, los alumnos perderán en conocimientos y, en consecuencia, aprenderán menos.
Por lo tanto, mi opinión es que se debería mantener la exigencia actual porque creo que el problema no reside en la dificultad de las materias, sino que se encuentra en los alumnos, que cada vez tienen menos interés en aprender y son más perezosos.
En conclusión, pienso que la mejor manera para que un índice mayor de alumnos aprueben no es reduciendo las dificultades, sino que hay que procurar que los alumnos, por medio de motivaciones, se concentren más en los estudios, obtengan mejores resultados y, en definitiva, consigan aprobar por sus propios medios, sin tener que recurrir a la discriminación del conocimiento impartido en las clases.

El aborto (Alan Rodríguez)

El aborto es una operación mediante la cual se extrae el feto de una mujer embarazada del útero, produciéndose así la muerte del mismo feto.
El aborto trae polémica, ya que hay gente que considera que el feto ya es una persona des del momento en que el espermatozoide fecunda al óvulo, y por esto creen que el aborto es un asesinato.
Yo considero que el aborto es necesario, pero únicamente en casos excepcionales. Por ejemplo: en menores de edad, en víctimas de violaciones o en situaciones donde la vida de la madre esté en peligro. Pero no soy partidario de que se permitan abortos simplemente por el hecho de que en su momento no se utilizaron los métodos anticonceptivos convenientes.
No considero que el feto sea una persona des de el momento de la fecundación, pues en esos primeros meses no sentirá como tal, pero si se acaba con la vida de ese organismo, nunca podrá existir la persona que de él se iba a formar.
Somos libres de hacer el amor tanto como queramos, pero si no deseamos tener un hijo, debemos usar los métodos anticonceptivos. Ser libre exige una responsabilidad ante las consecuencias de nuestros actos.

Irak i la invasió (Eduardo Martínez)

Han pasado cuatro años desde que se inició la invasión por parte de las tropas estadounidenses e inglesas de Irak. Desde entonces no tan solo no ha mejorado la situación del país, sino que posiblemente haya empeorado. Los países participantes en esta invasión se escudaron en su momento en la existencia de armas de destrucción masiva y en las violaciones de los derechos humanos por parte del gobierno de Saddam Hussein, obviando el que posiblemente haya sido el motivo principal de esta guerra: el petróleo, abundante en Irak. Es indudable la poca ética de sacrificar vidas humanas por los intereses particulares de unas pocas personas.
Sin embargo, tampoco parece demasiado ético por parte de la comunidad internacional permitir que un gobierno masacre a su población impunemente, mientras en sus discursos ensalcen su amor por la democracia o por los derechos humanos. Y es que a la hora de la verdad, tanto unos países como otros se mueven por intereses, exactamente igual que los tan criticados Estados Unidos o Inglaterra.

Carreteres contralades? (Nora Crespo)

Vertaderament estan les carreteres controlades?

Qualsevol dia que posem les notícies o escoltem la ràdio surt alguna notícia relacionada amb els accidents de tránsit a les carreteres, ja sigui perquè els conductors van sense carnet de conduir, perquè abans de conduir han begut alcohol, perquè s’han passat el límit de velocitat, o simplement per alguna distracció.

La setmana passada els mossos van parar un jove, i al fer-li la prova d’alcoholèmia va donar positiu. Els mossos el van deixara anar, simplement li van posar una multa. Però aquella tarda el mateix jove va embestir a sis persones, i una d’elles va morir. Això no hauria passat si els mossos, en comptes de deixar-ho anar, li haguessin tret el cotxe.

I l’educació, què? (Samuel Dumitrescu)

Irán presenta un nuevo misil capaz de alcanzar Israel y las bases de Estados Unidos en Oriente Próximo

Irán afirmó hoy (27.11.07) que ha manufacturado un nuevo misil con un alcance de 2.000 kilómetros capaz de alcanzar Israel y las bases de Estados Unidos en Oriente Próximo, según afirmó la agencia de noticias IRNA.
El ministro de Defensa iraní, Mostafa Mohammad Najjar, dijo que el misil Ashoura (que significa ‘el décimo día’, una referencia sagrada para los musulmanes chiíes) fue fabricado por empresas afiliadas con el Ministerio, afirmó IRNA, que no señaló si Irán había probado el misil ni si tiene planes de hacerlo.
Además, Irán posee un misil balístico de medio alcance, Shahab-3, con un alcance de 1.300 kilómetros. En 2005, las autoridades iraníes anunciaron que habían mejorado el alcance del Shahab-3 a 2.000 kilómetros, precisamente la misma capacidad que la del presentado hoy.
Los expertos también sospechan que Irán está desarrollando el misil Shahab-4, con un alcance de entre 2.000 y 3.000 kilómetros que permitiría atacar Europa. Los analistas consideran que la producción militar de Irán está recibiendo asistencia de Rusia, China y otros países, aunque muchas de las armas no han sido verificadas.

No veo la necesidad que puede tener un país, en el que aspectos tan fundamentales como la educación ocupan un papel casi anecdótico, de fabricar misiles tan potentes. Un país que, aparte de muy conflictivo, ha estado investigado por cosas como la posesión ilegal de armas y bombas atómicas, o la posible manipulación de uranio enriquecido con fines también militares; claro está que no se iba a dedicar a la investigación de una vacuna para la diabetes, por ejemplo.

Navidad (Anna Martín)

Ahora llegan las fechas de navidad y reyes. Cuando eres pequeño tienes toda la ilusión de abrir los regalos para ver que te han dejado los dichos “reyes”. Pero cuando va pasando el tiempo esta ilusión se va desvaneciendo. ¿Por qué será? Sinceramente para mí la respuesta son los padres. Quizás no son todos, pero casi toda la gente que conozco me dice lo mismo. “¿Qué te van a regalar tus padres? Pues no sé iré con ellos a comprar los regalos de Navidad”. ¿Dónde está la sorpresa? Sinceramente, a lo mejor soy de las pocas personas que les gusta la navidad, entiendo que para según qué gente sea una fecha un poco triste, pero si tenemos hijos y más si son niños pequeños debemos darles una navidad y unos reyes que se merecen, es decir que vivan la ilusión de las fiestas, al salir a la calle y ver las luces de navidad, a la gente sonriente, niños pequeños felices; yo sinceramente quiero eso para mis hijos, no el ir a comprar regalos con ellos y ellos saber lo que van a tener. ¿Por qué? ¿Os imagináis lo que pasa cuando llega navidad y reyes, y los niños se ponen a abrir regalos? Pues es sencilla la respuesta, ¿no? Los niños hacen lo siguiente: anda mira el “action man” que fui a comprar con los papas, anda la carroza de la “barbie” (ya lo sabía) o cosas así, ¿dónde veis la ilusión ? Yo no la veo. Para mí un niño con ilusión es aquél que le cuesta dormirse por las noches esperando el día de reyes, el que se levanta corriendo para abrir los regalos y ver su hermosa sonrisa de lado a lado y decir: ¡Mamá, los reyes se han bebido el cava y los camellos el agua! Para mi esto es la ilusión en estas fechas; cuando somos más grandes todo esto cambia, pero yo me he dado cuenta de cómo volver la ilusión a mis padres que la perdieron durante años. Os parecerá una tontería a más de uno, pero hacerles hacer una carta de reyes, (sí, creeréis que es una tontería, lo sé) y pensar en regalarles algo a vuestros padres (que se lo merecen), a vuestros hermanos (aunque os llevéis mal con ellos) y a quien más deseéis regalar. Para mí la ilusión es una de las cosas más importantes de la vida, nos hace soñar y sentir cosas. No me juzguéis mal, no estoy criticando a ninguna familia, solo estoy diciendo que esto ocurre frecuentemente en estas fechas.
En conclusión, no perdáis la ilusión en nada pase lo que pase, ya que esta nunca nos la podrán quitar.

Espanya va bé? (Lorena Olivares)

L’altre dia a la televisió va sortir un home que era paraplègic, a causa d’una malaltia que patia. Aquest home feia set anys que no sortia de casa seva. Per què? Doncs perquè aquest home viu en un edifici on no hi ha ascensor. Però això no és el més impactant, sinó que dintre de casa seva hi havia habitacions per on no podia passar, ja que les portes no eren el suficientment grans. Per poder anar al lavabo els seus familiars l’havien d’agafar.
Durant aquests set anys aquest home ha sol·licitat ajudes, però aquestes sempre han estat denegades.
El que vull donar a entendre és que l’Estat espanyol no es preocupa en realitat pel que passa a l’interior del país, sinó que només es preocupa de donar una bona impressió fora del país, com quan donen ajudes al immigrants, o a als països del tercer món; jo això ho veig molt bé que ho facin, però penso que primer s’haurien de preocupar i ocupar per les persones que necessiten ajuts dins d’Espanya, abans de preocupar-se per la imatge que donen a altres països.

La libertad de expresión (Toni Méndez)

Todos nosotros, lectores y redactores de los artículos que aquí podemos leer e inclusive comentar, todos los ciudadanos de España y del mundo, como seres humanos que somos, gozamos de libre albedrío, lo cual nos permite tener opinión propia de lo que vemos y sentimos y, a su vez, tenemos la capacidad de expresarlo; además de estar en potencia de expresarnos, tenemos libertad de expresión, ¿no es así?
Porque es cierto que gozamos de libertad de expresión ¿no? ¿O tan solo gozamos de libertad para decir lo que interesa que digamos?
Tal vez sea un hipocondríaco, un paranoico que cree que esto de la libertad de expresión no es más que una expresión muy bonita de oír y muy difícil de creer, una expresión que no puede llegar ni a ser denominada como utópica mientras haya una diferenciación jerárquica en función del poder económico tan fuerte como la hay en el mundo.
Cierto es que -bajo mi punto de vista- no podemos permitir que se oiga la voz de aquellos que buscan la violencia, discriminación, o destruir los valores de la libertad y la justicia por los que una sociedad debe luchar. ¿Pero se censuran tan solo las opiniones que he mencionado antes o se censuran todas aquellas opiniones que van en contra del ser o conjuntos de seres que dominan con su poder fáctico a la mayoría de la población, que nos guían (por no decir que nos conducen) directos a la meta de sus intereses?
La iglesia, la grandes macrocompañias internacionales, los gobiernos, etc., ¿les interesa que exista libertad de expresión o lo único que les interesa es que creamos que la tenemos para tenernos contentos? ¿Podemos decir lo que pensamos, podemos decir cosas que sabemos que pasan y que no son justas, podemos decir la verdad que ellos tratan de ocultar? ¿Podemos decirlo y que nuestra opinión llegue a la luz? ¿O la verdad es filtrada por los “poderosos”?