Articles Sant Jordi ’08

ARTICLE NÚMERO 1.

AUTOR/A: Immiscible.
Qüestió de pecats o de moralitat?

Fa relativament poc que se sap que el Vaticà ha sumat set nous “pecats socials” als set pecats capitals de tota la vida. Així, les violacions bioètiques, com l’anticoncepció, els experiments moralment dubtosos, com la investigació de cèl·lules mare, la drogaaddicció, contaminar el medi ambient, contribuir a ampliar la bretxa entre els rics i els pobres, la riquesa excessiva i generar pobresa, passarien a ser pecat. Entenem que un pecat és la transgressió voluntària d’una norma moral, una falta de caràcter religiós que provoca l’estat de culpa. Així doncs, es basa en una norma moral. I entenem que la moral és el conjunt de costums, creences, valors i normes d’una persona o grup social determinat que oficien de guia per a la conducta, que orienten sobre el bé o el mal —o bé, correcte o incorrecte— d’una acció. Personalment trobo aquesta mena de “normes” molt subjectives; una persona pot pensar que el que fa és correcte, i segons això no seria pecat, i no tindria cap sentiment de culpa. En aquest cas, les úniques persones que estarien cometent un pecat són les que fan quelcom dolent o incorrecte a propòsit. Així, aquests pecats no s’haurien d’aplicar a tots els creients. O sí? Potser si tots formen part de la mateixa religió, tenen els mateixos valors morals; però no té perquè ser sempre així. Els pecats capitals, per exemple: si una persona no considera dolent sentir luxúria, segons això, no és pecat. Per tant, és generalitzar molt dir que són pecats, perquè elimines l’opció de que sigui quelcom bo. No és que siguin precisament actituds bones, però no és motiu per a “patir por i dolor eternament”. Les persones no som perfectes i, en teoria, Déu ens va crear així. Déu ens va donar el lliure albir, la capacitat d’escollir, la llibertat. Tanmateix, sostenen que Déu ja sap des d’un primer moment el que escollirem – hem de pensar que es tracta d’una falsa llibertat? – i que després de la mort Déu et pot demanar comptes per les teves accions i condemnar-te a l’Infern o elevar-te al Paradís. Llavors, els esmentats pecats no són per educar a les persones sobre la moralitat, perquè per això no es necessita la religió, més aviat semblen com unes pautes que marquen si has comès bones o males accions i així fer més fàcil l’elecció Infern/Paradís després de la mort. El problema que jo veig és que no es pot saber si existeix un déu, o diversos déus, o una deessa; i arribats a aquest punt, tot es desmunta. A més, mantinc que si els pecats capitals que hom comet són tan fàcils d’esborrar com amb una simple confessió, perden tot el sentit. Si Déu és omniscient, i ja sap des del principi les accions que cometrem, no li cal l’Església per decidir què és pecat i què no, ni per realitzar confessions. Perquè en teoria res del que fem canviarà el que ha de passar. Llavors, quina és la raó de ser de l’Església? Actuar com a intermediària entre Déu i els creients? Simplement, si algú no hagués escampat aquesta idea religiosa, no hi haurien creients, el que fa pensar en una possible invenció. Personalment crec que cadascú hauria de tenir les seves pròpies creences. Creure en allò que més li agradi. Perquè aquesta mena de coses no es podran saber mai amb seguretat.

Quina diferència hi ha entre la mitologia grega i la religió catòlica? Jo no n’hi veig cap. Ara tothom té claríssim que Zeus no existeix, però en aquells temps les coses no anaven així. Tothom creu alguna cosa, fins i tot, la possibilitat que després no hi hagi res, és una creença. Molt menys imaginativa, però una creença al cap i a la fi. D’igual manera, hom pot pensar diferents versions, perquè mai es pot estar segur que una sigui la veritable. Així, tornant al principi, és pecat utilitzar anticonceptius? Només si et sents culpable després. Ni més ni menys. I això es pot aplicar a tots els nous pecats socials. Només és pecat investigar les cèl·lules mare si et sents culpable després. El que explica perfectament com el Vaticà posseeix una immensa fortuna de diners; no se senten culpables, no és pecat per a ells. I a més, es poden confessar ells mateixos, perquè com “poden” parlar amb Déu…

 

*************************************************************************************************************

 

ARTICLE NÚMERO 2.

AUTOR/A: A qui li és igual.

 

La cultura catalana i la seva mala imatge.

La cultura catalana és tot el conjunt de tradicions, costums, la llengua i història de Catalunya i que hem viscut tots els catalans i catalanes al llarg dels anys. Tot aquest conjunt d’elements culturals són els que ens uneixen i ens caracteritzen als catalans, alhora que ens identifica com a tals (cosa una mica difícil de fer avui en dia, per culpa de la globalització).

Actualment sembla ser que a la resta d’Espanya es té una imatge de Catalunya molt allunyada de la realitat. Però, per què? Aquesta idea està condicionada en part per certs personatges pertanyents a l’àmbit polític. Vàries acusacions i frases pronunciades per aquestes persones han afectat la societat catalana. Certs partits polítics pretenen captar vots a la resta d’Espanya mitjançant l’atac verbal contra Catalunya i els catalans. Un d’ells n’és el ja conegut Partit Popular (PP) i el seu portaveu Mariano Rajoy, que afirma que, aquí, a Catalunya el castellà i els castellanoparlants estan perseguits, tan en l’àmbit públic (educació, sanitat…) com en el carrer. Jo m’atreviria a afirmar que és tot el contrari, ja que tot i que la llengua materna de Catalunya és el català, hi ha força més gent que parla el castellà i aquesta segona llengua té molta més força. No és que el castellà estigui perseguit sinó simplement és que aquí a Catalunya sembla ser que, tal i com està passant al País Basc, la nostra llengua pot ser que desaparegui i s’estan prenent mesures per a evitar que això passi, com ara imposar el català en l’àmbit educatiu i ensenyar-lo als nouvinguts.

Per una part, la mala imatge des de fora de Catalunya es remunta a la idea del nacionalisme que tenim els catalans i el fet de que preferim aferrar-nos a la nostra pròpia cultura que no pas a la espanyola (que no ve a ser res més que el conjunt de totes les cultures de les diferents comunitats que formen aquest Estat).

Per una altra part, també es té la idea de que els catalans perseguim la independència com a un gran objectiu, un fet que part de la població catalana “espera amb candeletes” ja que suposaria un gran pas per al desenvolupament de la nostra cultura, seria coneguda com a tal, i per al desenvolupament de l’economia (ara se’ns privatitza la nacionalitat, paguem més impostos i rebem menys ingressos per part de l’Estat,…). Això a l’Estat no li interessa per certs motius que ja coneixem, com per exemple que Catalunya és una de les comunitats que paga més impostos de totes i que és una de les que més producció aporta a l’Estat.

La imatge des de dins de Catalunya també n’és una altra part d’aquest fet. En un principi les persones que viuen dins d’aquesta, la nostra nació, haurien de tenir una bona imatge de Catalunya, però en molts casos no és així. Hi ha gent dins de Catalunya que, tot i gaudir de tot el que ens proporciona, la menyspreen. Aquest fenomen ve donat pel fet que, com ja he dit abans, molts catalans preferim aferrar-nos a la nostra cultura que no pas a la espanyola i per la resta de ciutadans de Catalunya que se senten espanyols els crea la impressió de que volem que pensin com nosaltres, que es sentin com nosaltres i això els crea aquest menyspreu del què parlàvem més amunt. És cert que hi ha gent que diu: Dons a qui no li agradi, que marxi…; per a mi aquesta frase té una part correcte i una altra que no ho és tant. La correcte és que és veritat que quan algú s’instal·la en un lloc nou amb costums i tradicions molt diferents a les seves (en aquest cas no són tantes les diferències entre la cultura catalana i l’espanyola, però hi són) s’hi ha d’adaptar, no es pot permetre que una cultura amb tants anys d’història es perdi en un intent d’aconseguir ser alguna cosa més que la petita part d’un petit estat. Per una altra part també s’ha de contemplar que aquesta idea és una mica discriminatòria, vindria a dir: “Si no t’agrada el mateix que a mi o no et comportes com jo, no et vull al meu costat…”

En definitiva, podríem dir que aquest afany per conservar la nostra tant apreciada cultura s’ha convertit en una estratègia política que alguns partits han utilitzat per crear una imatge mental equivocada a certs grups de persones sobre Catalunya i així recaptar un nombre més gran de vots. Vulguem o no, en els nostres dies tot, i fins i tot el que menys ens esperem, gira entorn de la política i les relacions internacionals.

************************************************************************************************************

ARTICLE NÚMERO 3.

AUTOR/A: Immortal.

L’economia és el puntal de la societat?

Tot i que com ja sabem, hi ha diferents usos del verb creure, en definiré un que és com el que podríem trobar en un diccionari; tal definició diu que creure vol dir “donar o tenir per certa una cosa que l’enteniment no acaba de comprendre o que no està comprovada o demostrada”.

Encara que, com ja hem dit, aquest verb té un significat molt ampli, ens dedicarem a intentar contestar una pregunta: què creu o què pensa la societat sobre la vida o la societat mateixa?

Sabem que una societat es pot dividir en diferents edats, on a cada edat hi ha un pensament i manera de veure la vida diferent; a la infantesa i també a l’adolescència, no et preocupes per a res, no et pares a pensar sovint cap a on va la societat, ni què faràs quan siguis gran, aprofites el moment, “carpe diem” que en diuen.

Passats uns quants anys, aquesta darrera etapa i fins als 35 o 40 anys, et comences a plantejar els problemes quotidians: com pagaràs les factures, el impostos, la hipoteca, i comences a pensar que sense diners no pots arribar enlloc.

Dels 40 als 55, t’adones que sense diners sí que pots arribar a algun lloc, però alhora veus que vius en una societat dominada per l’economia, una societat que es preocupa pels problemes propis, “estressada” pel sol fet de no tenir temps per preocupar-te de si realment fas el que sempre havies somiat, i si vius com cal.

I per posar un exemple, de que la societat s’interessa més per temes polítics (que van lligats amb l’economia), que per cap altra cosa, podem agafar un diari qualsevol, a l’apartat de “Coses de la vida. Societat”, es pot observar que per cada dues cares, amb un sola notícia de política, hi ha una plana amb 4 o 5 articles sobre medi ambient, meteorologia, successos de la vida quotidiana, etc. Tot això, a deducció meva, perquè la política i l’economia són dos temes no tan llunyans com semblen.

L’últim sector d’edat són els de més de 55 anys; al preguntar què en pensa de la societat i què n’espera a una persona propera a aquesta edat, et pot contestar, per exemple, que pensa més que no pas n’espera, millor dit, que no n’espera res, i que pensa que aquesta societat no va enlloc, que el sistema polític cada vegada està pitjor, que no respecten l’opinió dels ciutadans de classe mitjana-baixa, que “als de dalt” els convé més mantenir relació amb gent de classe alta, etc. S’ha d’agrair, però, als directors d’un diari que cedeixin almenys 2 planes per als lectors que hi vulguin publicar la seva opinió sobre certs temes, ja que els que de veritat haurien d’escoltar l’opinió dels ciutadans, no ho fan. Un altre factor bastant a to amb el tema de la butxaca és la recent discusió sobre la vivenda, parlar de les dificultats que tenen els joves per accedir-ne a una en condicions, ja que són els més vulnerables, en aquest tema, per tant els més fàcils d’enganyar dins l’anomenada bombolla immobiliària.

Finalment cal dir que tot i que la societat està al servei de la política, fent-li de putxinel·li, també cal tenir en compte que a diferents edats, vàries formes de pensar, i que com més gran és una persona, més ha viscut la vida, més pot comparar amb altres temps, i tot i que en el sentit de que les normes, drets, etc. del govern, han millorat, en altres temes la societat ha quedat estancada.

*****************************************************************************

ARTICLE NÚMERO 4.

AUTOR/A: AL

¿El fin justifica los medios?

Han pasado casi 500 años desde que Maquiavelo escribió “El Príncipe”, en el contenido del cual está presente la afirmación que da título al texto, afirmación que es y seguirá siendo motivo de debate y controversia.

Respecto a este tema suelen adoptarse tres posturas principales: la de asegurar que el fin siempre justifica los medios, la de afirmar que bajo ningún concepto el fin justifica los medios y la de defender que el fin justifica los medios sólo en ocasiones puntuales.

La primera de las posiciones anteriormente nombradas es, desde mi punto de vista, difícilmente defendible, ya que en muchas ocasiones los medios tienen más importancia que el propio fin. O dicho de otra manera, aunque el objetivo a conseguir sea, en teoría, noble y justo, no es moralmente aceptable llegar a este de cualquier modo ni a cualquier precio.

Tampoco estoy de acuerdo con el segundo posicionamiento, no por la esencia de su mensaje, que considero correcta, sino por su rotundidad, puesto que antes de enunciar una sentencia tan tajante se deben tener en cuenta las circunstancias. Un ejemplo, quizá extremo, de este posicionamiento lo encontramos en ciertos fanáticos religiosos, quienes ante una situación como la siguiente: “una persona necesita una transfusión de sangre para seguir viviendo”, considerarían que el fin (en este caso salvar la vida de una persona) no justifica los medios (una transfusión de sangre), ya que estos medios están en contra de sus creencias religiosas y de lo que ellos consideran moral.

En mi opinión, el tercer y último planteamiento es el más correcto, siempre y cuando se presenten las siguientes condiciones:

-Que los medios utilizados no impliquen un daño a terceros mayor que el que le supondría al afectado en cuestión no utilizar estos medios. Por ejemplo, si una persona necesita el transplante de un órgano para vivir, es moralmente lícito robar el órgano siempre y cuando no se causen daños graves a terceros.

-Que la utilización de estos medios sea la última opción disponible. Utilizando el ejemplo anterior, si se cuenta con los recursos suficientes para pagar el transplante no sería moralmente correcto robar el órgano.

-Que los medios utilizados sean proporcionales al fin. Siguiendo con el mismo ejemplo, no es aceptable hacerse con dos órganos si sólo es necesario uno para el transplante.

Sin duda delimitar en qué casos el fin justifica los medios y en qué casos no, es tarea difícil, pero es ahí donde reside la subjetividad de la moral.

***********************************************************************************************************

ARTICLE NÚMERO 5.

AUTOR/A: Materazzi.
La democràcia: ¿la millor forma de govern possible?

La recerca d’un sistema polític el més just possible. Aquesta ha sigut i és una qüestió sobre la qual hi ha diverses opinions i tendències al llarg de la història. Algunes d’aquestes tendències, les que priven al poble de decidir qui ha de dirigir el país i centren el poder en una o unes quantes persones que, sense tenir en compte l’opinió de la població, prenen les decisions que estimen convenients són, sense dubte, totalment rebutjables. Entre les formes de govern que presenten les característiques abans esmentades trobem, de forma general, sistemes com la monarquia absoluta, el feixisme, l’aristocràcia (en el seu significat original de “govern dels millors”)…, en definitiva, qualsevol tipus de govern que no tingui en compte l’opinió del poble. Deixant de banda aquests sistemes de govern resten tres grans ideologies polítiques que defensen, al menys teòricament, la llibertat individual: el comunisme, l’anarquisme i la democràcia.

El comunisme és, de les tres esmentades, la ideologia menys afí a la meva forma de pensar, ja no pel seu fracàs en la pràctica, que com els seus partidaris argumenten pot ser degut a una mala interpretació de les premisses escrites per Marx, sinó perquè, des del meu punt de vista, les bases en què es fonamenta el comunisme no són tan justes com es pretén fer creure, ja que fa desaparèixer l’ambició i l’afany de superació, factors clau per al progrés de la humanitat. Deixant de banda la part teòrica, hi ha altres motius pels quals el comunisme “real” mai podrà ser portat a la pràctica. Un d’aquests motius és que molts dels conceptes tractats per Marx a El manifest comunista avui en dia han perdut vigència, com per exemple la “lluita de classes”, que, al menys en “el món desenvolupat”, simplement careix de sentit, ja que, degut a la millora en les condicions laborals i la implantació de “l’estat del benestar”, la població ha perdut aquesta consciència de classe que va fer possible, per exemple, la Revolució Russa. Radicalment diferent a la del món desenvolupat és la situació a Àfrica (com també ho és la situació a Sud-Amèrica, però l’aparició en els últims anys de governs pseudo-comunistes donaria per a un article sencer), continent en el que, en gran part com a conseqüència de la colonització europea, i en igual o major proporció per culpa de governs caciquils i guerres civils, la població viu sumida en la misèria. Hi ha qui defensa que la solució d’Àfrica està en el comunisme, i és cert que, teòricament, amb un sistema comunista problemes com, per exemple, la fam es solucionarien, però, donada la situació d’Àfrica i els precedents existents, la més que probable eradicació de la llibertat és, des del meu punt de vista, un preu a pagar massa car. Un punt en el què Marx va errar va ser l’ “exportació del comunisme”, que va predir a El manifest comunista i que a gran escala no es va produir (excepte a, principalment, Cuba i Alemanya, amb l’aparició de la RDA, si bé aquesta no va ser producte de la voluntat del poble) degut, entre altres raons, a que la situació de la població no era, si més no, tan extrema com la de la Rússia prerevolucionària.

El segon dels tres sistemes esmentats és l’anarquisme, que sense dubte és, teòricament, el millor sistema de govern, ja que eliminaria tota autoritat, passant tots els homes a ser ‘iguals’. Però el principal i major inconvenient d’aquesta forma de govern és, precisament, el seu caràcter purament teòric, ja que, excepte en petites comunitats, mai ha sigut posada en pràctica. Aquesta hipotètica posada en pràctica, que en la meva opinió seria positiva, ja que atorgaria més poder al poble a l’hora de decidir sobre les qüestions que l’afecten i crearia una societat basada en el principi del mutu acord, es topa amb dos grans obstacles: la naturalesa de l’ésser humà i la necessitat d’implantar aquest sistema de manera consensuada i pacífica. Que actualment, degut a la mentalitat i els valors de la immensa majoria de les persones, seria impossible l’anarquisme és reconegut pels propis anarquistes, que, tot i això, sostenen que arribarà un moment en el què el poble estarà preparat per una societat anarquista i argumenten que, mitjançant una educació correcta, l’ésser humà pot aprendre a conviure en pau i harmonia amb els seus semblants. Jo, que no sóc tan optimista, no crec que la gent arribi mai a estar preparada per a establir l’anarquisme, però en l’hipotètic cas de que el poble optés per una societat anarquista, tampoc crec que l’educació pugui canviar la manera d’actuar de l’ésser humà, egoista per naturalesa, com s’ha demostrat al llarg de la història. Fonamento aquesta opinió en què en incomptables ocasions l’ésser humà ha aprofitat una posició de superioritat o una certa llibertat d’acció per actuar en benefici propi, sense importar-li les possibles conseqüències del seus actes sobre terceres persones. El segon dels anteriorment esmentats obstacles per a l’existència de l’anarquisme, la voluntat, per part dels anarquistes, de que sorgeixi espontàniament del poble la decisió d’adoptar-lo (ja que una revolució, al ser una imposició d’una part de la població, entraria en contradicció amb els seus principis fonamentals), està íntimament relacionat amb el dit més amunt.

La tercera i darrera forma de govern que considero teòricament justa és la democràcia, que es divideix, principalment, en democràcia directa i indirecta. Opinaré principalment sobre la democràcia indirecta, ja que és la que actualment existeix en la major part del món, si bé la democràcia directa és més propera al que seria la “vertadera” democràcia, al prescindir dels polítics, actuals intermediaris en la presa de decisions, que en ocasions entorpeixen i manipulen. Tot sembla indicar que, en un futur no gaire llunyà, degut principalment als avanços tecnològics i responent a una evolució natural de la democràcia, aquesta forma de govern passarà a ser la majoritàriament utilitzada. La democràcia, en certa manera concebuda com una manera de protegir al poble de sistemes polítics autoritaris, és, des del meu punt de vista, la millor forma de govern possible. Indubtablement compta amb nombrosos defectes, com la poca rellevància de les minories, obligades a acceptar la voluntat de la majoria, sempre dins de l’establert per la Constitució; la desigualtat econòmica, producte de la indivisible unió entre democràcia i, en major o menor mesura, capitalisme; i la en molts casos discutible labor dels polítics. Però, en referència als exemples anteriorment exposats, en una democràcia amb un bon funcionament existeixen certes ajudes per a qui no disposi de recursos, a més d’una educació pública que ofereix a totes les persones els mitjans per poder, en un futur, millorar la seva situació. També dóna al poble el poder de, si opina que la gestió del govern de torn ha sigut deficient, elegir un altre partir polític que els representi.

És evident que la democràcia no és, ni molt menys, un sistema perfecte, però el que la diferencia d’altres sistemes i la fa, en la meva opinió, la millor forma de govern possible, és que no es pretén que sigui perfecta, sinó que s’aproximi el màxim possible a aquesta perfecció, i no tan sols en la teoria, sinó també en la pràctica.

*************************************************************************************************************

ARTICLE NÚMERO 6.

AUTOR/A: En mil quatre-cents dotze.

Les pastilles i els video-jocs.

Una companyia japonesa -Kyowa-Yakuhin- ha fabricat unes pastilles per a la gent que “estima els video-jocs”, anomenades game suppli. Aquestes pastilles es venen en dues càpsules diferents: una que ens diuen que és bona per a la vista, i una altra, transparent, que conté àcid docosahexaenoic (DHA), que es creu que potencia la concentració.

Al Japó aquest tipus de pràctiques és habitual i els supermercats van plens a vessar de productes que proclamen diversos beneficis per a la bellesa o la salut.

Jo crec que no haurien de fer tants beuratges i investigar més en coses que siguin més útils, com per exemple pal·liar l’efecte negatiu dels nostres fums contaminants sobre la capa d’ozó.

És clar que això no interessa a l’economia japonesa, perquè com que són els primers en creació i venda de video-jocs, els interessa més que juguin molt a la consola i guanyar diners, encara que sigui posant en joc la salut de moltes persones.

A més, l’efecte que ens comenten en la notícia que provoquen les pastilles no està comprovat pels científics. Per tant, ja farem bé de dubtar de la seva efectivitat real.

També és evident que l’ús excessiu de video-jocs ocasiona problemes visuals, com és el cansament ocular, que asseguren poder treure amb un simple complex vitamínic, sense fer cap tipus de descans, és a dir, fer desaparèixer “màgicament” per dir-ho així, aquest problema ocular, cosa que no és gaire lògica. Ens expliquen que es ven als supermercats, japonesos, el que voldria dir que està a l’abast de tothom, tot i que no hagi passat cap mena de prova científica.

Penso que es podria fer d’una altra manera, ja que s’estan invertint diners en agreujar el problema de l’abús dels video-jocs, el que, més que malgastar diners, seria estar comprant una mena de verí perquè totes les coses, en gran mesura, són dolentes, tot i que pugui semblar que no ho són.

********************************************************************************

ARTICLE NÚMERO 7.

AUTOR/A: Lila.

El masclisme i el maltractament a les dones.

Joana d’Arc, Madame Curie, Frida Khalo…

Aquests són tres dels molts noms de dones importants a la història. Són dones que han contribuït d’alguna manera a l’evolució i la ciència i han demostrat que les dones poden arribar a ser tan importants com els homes i que mai han de ser “trepitjades”.

La meva opinió és que sense les dones i les seves aportacions a la història, no en tindríem, d’història. I cada dia que miro la televisió, els diaris o escolto la ràdio i me n’assabento d’un altre cas de maltractament, penso que si per un moment aquests homes que maltracten es paressin ni tan sols un minut i pensessin el que estan fent…

Segurament canviarien d’opinió a l’instant i se n’adonarien del valor que tenen les dones.

*************************************************************************************************************

ARTICLE NÚMERO 8.

AUTOR/A: Pluja.

En què creuen els homes i les dones d’avui dia.

 

Avui dia hi ha grans diferències entre el que es creu quan un home i una dona són adults i el que creuen quan són adolescents o nens, a causa dels diferents punts de vista i de les diferents creences.

Els punts de vista i les creences poden variar segons les edats, com per exemple:

<!–[if !supportLists]–>- A partir dels cinc o sis anys, els nens i les nenes encara no poden adonar-se de com són realment les coses avui dia i per això sembla que estan en un món de fantasia i és per això que no creuen en les coses que són veritablement importants.

<!–[if !supportLists]–>- Dels quinze en endavant ja comencen a donar-se compte de que hi ha més preocupacions i problemes, ja que comencen un període diferent en la seva vida, com per exemple, el treball. Molts comencen a treballar perquè deixen d’estudiar o simplement volen fer-ho i creuen que treballar és fàcil, però a mesura que va passant el temps se n’adonen que no és tan fàcil com ells pensaven.

<!–[if !supportLists]–>- <!–[endif]–>A partir dels vint-i-cinc la cosa va canviant, degut a que es té una altra mentalitat, ja no es pensa com fa anys, sinó que ara tant els homes com les dones es comencen a centrar, és a dir, ja no pensen ni creuen en ximpleries que no tenen cap importància, sinó que intenten formalitzar la seva situació, ara creuen en poder comprar-se una vivenda per a poder viure amb la seva parella o independitzar-se per si mateix. També volen trobar un treball estable que els puguin servir per a poder pagar la hipoteca, perquè cada vegada és més difícil el pagar-la i el poder arribar a final de mes. Potser també pensen en el seu futur i en com seran d’aquí a vint anys o el que els hagi deparat la vida.

<!–[if !supportLists]–>- <!–[endif]–>Del cinquanta o cinquanta-cinc endavant, la cosa ha canviat bastant, només pensen en la seva família i en el seu benestar, ja no es preocupen pel que diuen o pensen els altres. A aquesta edat ja no pensen en el seu futur, sinó que pensen en el futur de les persones que els envolten, en particular de la seva pròpia família.

Per a concloure, quan som petits creiem en coses que no són reals, quan ens fem més adults ja comencem a pensar i a creure en coses més raonadament i a mida que les persones es fan adultes creuen més en el futur dels que els rotllen i pensen en els seu benestar.

*********************************************************************************

ARTICLE NÚMERO 9.

AUTOR/A: I jo també.

Canvis hormonals en els adolescents.

Nosaltres, les persones, fem una gran evolució al llarg de la nostra vida, tan mentalment com física. I ara mateix, molts de nosaltres estem en una època anomenada “adolescència”.

Però també és el començament d’un periode de descobriment del nostre cos. I de descobriment del cos de l’altre, el de l’altre sexe, en el què comencem a interessar-nos per coses com l’aparell genital, el tamany de l’aparell mamari i coses similars, les quals, a vegades, si no són tals com s’espera, et fan sentir diferent.

Actualment hi ha l’explicació científica, que diu que en aquesta època de canvi hormonal ens fixem més en aquests trets que en altres aspectes com l’estudi, l’aprenentatge,…

I és que arribem a la madures sexual on la dona és fa tal abans que l’home es faci home. Tret d’això, els nois o homes, en aquesta època, acostumen a fixar-se més en aquests trets i els hi donen més importància; les noies, corporalment, canviem abans.

També hi ha l’explicació no científica que faria esment a un signe de poder i maduresa en els què els propis individus se senten superiors entre ells. També podria tractar-se d’un signe de fertilitat o de sentir-se més adult o més persona per haver evolucionat més ràpidament.

Per finalitzar la meva investigació he decidit fer una pregunta a un grup de nois i nois amb el següent enunciat i resultat:

Què és el primer en què et fixes d’un noi (si ets noia o gai) o d’una noia (si ets noia o gai):

1. Caràcter.

2. Cara.

3. Trets genitals o aparell reproductor.

 Les respostes han estat que de cada sis nois, cinc es fixaven el el punt número tres. Mentre que les noies es repartien entre el punt 3 i el 2.

4 thoughts on “Articles Sant Jordi ’08

  1. lorena olivares

    Article 1: 7
    Article 2: 7,5
    Article 3: 9
    Article 4: 8
    Article 5: 7
    Article 6: 7
    Article 7: 6

  2. Ana Martín

    Article 1; 7
    Article 2; 6
    Article 3; 10
    Article 4; 8
    Article 5; 8’5
    Article 6; 6
    Article 7; 5
    Article 8; 6

  3. Jesús Gómez

    Article 1: Puntuació: 7.Comentari: Potser el problema que planteja la religió no és si reflecteix o no la realitat (la veritat, com deia Nietzsche, no és més que un punt de vista) sinó si el fet de recolzar-la és positiu o negatiu, beneficiós o perjudicial, per a la humanitat.

    Article 2:Puntuació: 6.Comentari: La qüestió identitària, si més no des d’una perspectiva filosòfica, no és susceptible d’una anàlisi tan simple com el que planteges. Si és cert que la cultura és el conjunt de tradicions, costums … dels catalans, prèviament hauries de contestar una qüestió: què és un català. Jo, per exemple, he nascut a Catalunya, parlo en català als meus fills i, fins i tot, faig classe en català … però la meva llengua materna és el castellà. El castellà, per tant, forma part de la cultura catalana … si és que jo sóc català, i crec que ho sóc! Però el ser no és una qüestió tant important com per limitar el que pot fer una persona.

    Article 3:Puntuació: 6.Comentari: No veig quina és la tesi que defenses de forma prou clara. D’altra banda, em sembla que redueixes la forma de pensar de les persones a un clixé massa rígid: conec persones de menys de 20 anys amb una consciència de la realitat econòmica superior a la d’algunes persones que passen dels 40.

    Article 4:Puntuació: 9.Comentari: L’argumentació em sembla d’una correcció formal indiscutible. Només es pot objectar que, si el plantejament de l’article és correcte, resulta difícil (i no només per subjectiu) establir una normativa legal que ens ajudi a decidir quan la finalitat justifica els mitjans.

    Article 5: Puntuació: 9.Comentari: Crec que l’anàlisi exhaustiu que es desenvolupa a aquest article mereix una molt bona puntuació. Ara bé, i només per molestar una mica, realment creus que l’anomenada “democràcia directa” és possible? I, si ho fos, és molt diferent del que, teòricament, plategen comunisme i anarquisme? D’altra banda, crec que la teva argumentació contra el comunisme, pel que fa a la lluita de classes, no contempla la diferència real que existeix avui dia entre els estats del primer i el tercer món.

    Article 6: Puntuació: 6.Comentari: Si bé és cert que es pot plantejar la crítica a les indústries japoneses pel fet de promoure aquest tipus de producte i no d’altres més beneficiosos, també és cert que les lleis del mercat són tremendament democràtiques, és a dir, si no hi hagués demanda d’aquests productes, tampoc no es fabricarien.

    Article 7. Puntuació: 6.Comentari: El teu punt de vista sobre el paper de les dones a la història em sembla correcte, però crec que hi ha exemples millors, si més no, que el de Joana d’Arc. Dubto que una fanàtica religiosa o patriòtica (al marge del seu gènere) sigui gaire beneficiosa per a la història.

    Article 8. Puntuació: 6. Comentari: el teu article és un bon contraargument, és a dir, la teva opinió em sembla més assenyada que la d’algunes persones que han superat els 40.

  4. Oriol Clot

    Article 1: 9
    Article 2: 8
    Article 3: 5’5
    Article 4: 6’5
    Article 5: 7
    Article 6: 5
    Article 7: 5
    Article 8: 5’5

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà