U.D. EL MEDI I LA SEVA PROTECCIÓ
QUART DE PRIMÀRIA, MEDI .
CONTINGUTS
– El medi físic i el medi biològic.
– Les adaptacions dels éssers vius al medi.
– Les comunitats biològiques. Els ecosistemes.
– Les cadenes i xarxes alimentàries: consumidors primaris, secundaris i terciaris.
– Les accions directes sobre els ecosistemes. L’acció de l’ésser humà sobre el medi.
– Els contaminants. La protecció del medi ambient.
Objectius:
1.-Definir el medi ambient d’un ésser viu i diferenciar entre medi físic i biològic.
2.- Identificar els principals components del medi físic.
3.- Explicar les relacions existents entre els éssers vius: alimentació, competència i cooperació.
4.-Valorar la importància de l’adaptació al medi dels éssers vius.
5.-Definir què és un ecosistema.
6.-Definir una cadena o xarxa alimentària i detallar els tipus de consumidors que la conformen.
7.-Reconèixer com les accions de l’ésser humà influeixen en els ecosistemes.
8.-Identificar els principals contaminants i relacionar-los amb el medi que contaminen.
9.-Prendre consciència de la responsabilitat en la cura del medi ambient i reconèixer les accions concretes que ajuden a la seva protecció.
10.-Definir correctament els recursos naturals i entendre la importància dels recursos naturals per la nostra vida i el perill que s’esgotin.
ACTIVITATS D’APRENENTATGE
- Avaluació inicial .
- Lectura de la imatge.
- El medi dels éssers vius
- El medi biològic
- Els ecosistemes
- Veure un ecosistema.
- L’ésser humà modifica els ecosistemes
- La protecció del medi ambient
- Lectura i discussió en grup
- Xarxa alimentària
- Fer sols una xarxa alimentària (AVALUAR activitat tic)
Activitats de repàs
- Activitats amb PDI per repassar els conceptes treballats
Avaluació final.
Competències:
COMPETÈNCIA CONEIXEMENT I INTERACCIÓ AMB EL MÓN FÍSIC
Reconèixer els components que caracteritzen el medi físic
Identificar els tipus de relacions entre els éssers vius
Conèixer les adaptacions al medi dels éssers vius
Caracteritzar les comunitats biològiques i els ecosistemes
Identificar els organismes implicats en una cadena alimentària
Conèixer els contaminants i relacionar-los amb el medi
Valorar la responsabilitat en la protecció del medi ambient
Definir els recursos naturals i prevenir-ne l’exhauriment
Tractament de la informació i competència digital
– Organitzar i classificar la informació treballada.
– Observar i analitzar la informació de fotografies i il•lustracions.
– Accedir a recursos educatius a Internet.
– Crear amb l’ajuda d’Excel o processador de textos una xarxa alimentària.
Criteris d’avaluació:
– Comprovar si saben reconèixer els components més importants del medi físic.
– Analitzar les diferències de relacions entre els éssers vius i saber explicar les seves principals adaptacions al medi.
– Avaluar si reconeixen què són els ecosistemes i les comunitats biològiques.
– Veure si identifiquen els organismes que formen una cadena i una xarxa alimentària.
– Constatar que reconeixen la influència de l’ésser humà en la modificació dels ecosistemes.
– Analitzar si coneixen les accions que permeten un millor aprofitament dels recursos naturals.
– Comprovar que relacionen les substàncies contaminants amb el recurs natural al qual afecten.
– Verificar que són capaços de detectar les accions que contribueixen a la protecció del medi ambient.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
L’atenció a la diversitat d’alumnes es duu a terme a través d’unes activitats diferents i específiques a les del llibre de l’alumnat, que hem recollit en un dossier complementari.
Com els introduïm a les TIC?
Als nens amb necessitats educatives els crida molt les activitats TIC; es valora molt tenir a l’aula quan es possible tenir uns ordinadors per fer una eina de reforç o activitat diferent de la resta de companys. Quan no es possible i hem d’anar a l’aula d’informàtica, els fem treballar per parelles amb un company amb diferents capacitats ( treball o tutoria entre iguals) i els nens s’ajuden entre si. Un explica a l’altre la feina a fer.