Hàbits alimentaris i ergonomia.

Una de les activitats de la comissió “Fem Salut”, ha estat fer una avaluació dels hàbits alimentaris dels nostres alumnes.
Una de les conclusions, va ser que afortunadament, no tenim “alerta vermella” en els nostres hàbits, però sí que hi ha coses a millorar. Petits i joves a qui no agrada la fruita i la verdura, adolescents que no esmorzen, massa refrescs, massa brioixeria industrial …
Si ens centrem per exemple en aquest darrer “aliment”:
Definició: són diferents aliments compostos per: farines, greixos i sucre.
Característiques Nutricionals: En la seva composició predominen els hidrats de carboni, en un 30-55% i els Greixos pot aportar del 17-34% sent greixos saturat o Trans, que són els menys saludable, per tant el valor energètic és elevat, de 400 a 500 calories per cada 100 grams.
Conseqüències del seu consum:
El consum en excés augmenta el risc de patir malalties com l’obesitat, les malalties cardiovasculars o la caries dental…
Alternatives de consum:
1. Pa amb xocolata: 50g de pa amb 25g de xocolata conté menys greix saturat i menys de sucre que magdalenes i croissants.
2. Dolços casolans: també contenen un elevat valor energètic, però poden preparar-se amb greixos saludables, com l’oli d’oliva, i incloure ingredients més recomanables com la fruita, els fruits secs o els làctics.
CONCLUSIÓ: és recomanable limitar la presència de la brioixeria industrial a 1 dia a la setmana, tan en nens com en adults.

Val a dir que les tasques que s’han dut a terme han sigut realitzades per alumnes. Quan van obtener els resultats, en van fer gràfiques, i quan van veure els resultats van elaborar unes exposicions acompanyades d’uns Power Points elaborats per ells mateixos.
Després de les exposicions es van repartir uns llibrets informatius relacionats amb el tema.
I ja que ens trobàvem, també van pensar fer una repassada a l’ergonomia dels estudiants de l’escola.
Insistim en que totes les activitats han estat realitzades pels propis alumnes així com també tot el reportatge que s’ha fet sobre l’esdeveniment.
Segons estudis recents, els errors alimentaris que s’observen en la població infantil poden ser resultat de l’actitud que mostrem els adults davant els aliments, per això hem pensat apuntar alguns consells.
CONSELLS PER EVITAR ELS ERRORS ALIMENTARIS
• Fomentar l’alimentació saludable
• Potenciar l’aigua
• motivar la realització d’activitat física
• Evitar els excessos
• No obsessionar-nos pel pes
• No utilitzar l’alimentació com a control d’actituds o omplir disgustos
• Ni els aliments com a premi
• Donar la importància a l’esmorzar
• Oferir la màxima varietat
• Crear un ambient de tranquil•litat
• Evitar distraccions durant l’àpat
• Educar-lo a mastegar
• No forçar a menjar
• Planificar activitats tranquil•les desprès dels àpats
CONCLUSIÓ: Donar bon exemple sempre!!! 😉
I ara que ve l’estiu i fa calor, tinguem atenció en el consum d’aigua:
L’aigua és el component indispensable per la vida perquè es puguin portar a terme diferents processos fisiològics:
• És un dissolvent universals de reaccions químiques
• És transportadora de nutrients i de substancies de rebuig
• Té funció estructural a la musculatura i a les articulacions
• Regula la temperatura del nostre cos
• I d’altres…
LES NECESSITATS D’AIGUA
Les necessitats d’aigua d’una persona estan estretament relacionades amb factors exteriors. Per això es difícil donar unes recomanacions generals però ens podem fixar amb les Guies alimentaries de la població Espanyola:
• Lactants: 150ml diaris per Kg de Pes
• Nens: 50-60 ml diaris per cada Kg de Pes o 1,5 ml per cada kcal
• Adults: 1 ml per cada caloria ingerida diàriament
• Embaràs: augmentar 300 ml diaris
• Lactància: augmentar 750 ml diaris
• A partir dels 65 anys: 1 ml per cada kcal
CONSELLS PER A UNA BONA HIDRATACIÓ
• Beure de 2 a 3 litres d’aigua al dia sense esperar a tenir sed, constant i en petites quantitats.
• Per ajudar a augmentar el consum, a més d’aigua, prendre infusions, sucs, refrescs, llet, brous, etc…
• Consumir aliments frescos i rics en aigua com fruites, verdures i hortalisses.
• Evitar el consums de begudes alcohòliques que afavoreixen la deshidratació.
• Augmentar el consum de líquids si es realitzen activitats físiques.
CONCLUSIÓ:
Beure aigua sense esperar a tenir sed, durant tot el dia i en petites quantitats.

Per al proper curs, ens hem plantejat moltíssimes I engrescadores activitats, relacionades en alimentació i en altres conceptes, sempre per aconseguir el nostre objectiu: FER DE L’ESCOLA PATUFET, UNA ESCOLA CADA DIA MÉS SALUDABLE!!!
Us deixem els reportatges fets pels propis alumnes i us desitgem Molta Salut i un Bon Estiu!!! 😉

Fa poc vam anar a analitzar l’aigua del mar de Barcelona, vam arribar a la conclusió que està en perfectes condicions i que aquest estiu en podrem gaudir amb tota tranquilitat.

L’aigua de mar és molt saludable i beneficiosa per les persones.

Probablement sapigueu que l’aigua de mar és el 94% de tota l’aigua de la Terra. Probablement sapigueu que les primeres formes de vida es van formar al mar fa prop de 3.600 milions d’anys. Potser també que la composició de l’aigua de mar té tots els elements de la taula periòdica. El que potser no sapigueu és que l’aigua és molt similar a la composició dels fluids del nostre cos, fins i tot la sang.

Quan naixem som més del 90% d’aigua, aigua semblant a l’aigua de mar. Això ho va descobrir el savi francès René Quinton a finals del segle XIX, i amb aigua de mar va curar milers de persones. Aquestes idees de Quinton es van oblidar, però avui hi ha un grup de gent que s’ha proposat recuperar-les perquè es coneguin les virtuts nutricionals i terapèutiques de l’aigua de mar, el recurs més assequible i abundant del nostre planeta.

A més de tot això, l’activitat va ser un èxit!

Cuidem les nostres dents! (Per Anna Rimbau)

Com ja sabeu, a l’escola fem salut! I els nens de primer han tingut la visita d’una infermera que com que els ha vist tan desdentats, els ha fet una sèrie de recomanacions. De ben segur que a vosaltres també us serviran.
Hem après que a partir dels 3 anys en hem de començar a rentar les dents. Cal rentar-les com a mínim dues vegades: una al matí i una a la nit, tot i que seria ideal rentar-les després de cada àpat. Només seran dos minuts que ens evitaran un munt de problemes.
Molts de nosaltres ens raspallem de qualsevol manera i ben de pressa però a partir d’ara ho farem de dalt a baix i per dins també. D’aquesta manera no ens fem mal a les genives i arrosseguem les restes de menjar que ens han quedat amagats.
Els queixals també són molt importants i caldrà deixar-los nets raspallant-los en forma de remolí per treure la brutícia acumulada en els petits sots.
Pasta poqueta! Perquè tot i ser boníssima no és el més important per tenir una higiene adequada.
Per tenir les dents sanes no n’hi ha prou en un bon raspallat. Cal tenir cura de les dents menjant fruites i verdures i deixant una mica de banda a les moltes coses dolces que mengem. L’alimentació saludable influirà molt.
Tot i aquestes recomanacions, potser no ens podrem estalviar sempre que ens surti alguna càries. En aquest cas caldrà visitar al dentista.
I recordeu, per un bon raspallat caldrà canviar el raspall cada tres mesos o sempre que veiem que les puntes del raspall no estan tancades.

L’enquesta

Agunes de les membres han estat elaborant una enquesta per conèixer els hàbits alimentaris de la comunitat de l’Escola Patufet.
La tasca no era fàcil. Primer havien de tenir clar quins grups d’aliments hi havia, quines quantitats calien de cada un… Després havien de pensar com preguntar-ho, de manera clara i concreta. També van pensar que per als participants més petits, s’hauria de fer una enquesta amb dibuixos per facilitar-lis la feina…

Tot just hem començat a passar-la i de moment, és clar, no podem treure conclusions sobre alimentació, però el que està clar és que ho van passar tots d’allò més bé i hem pres més consciència de què, com i quan mengem.

Felicitacions a tots i a totes!!! 😉

PROPERAMENT MÉS INFORMACIÓ!!!

I aquest diumenge….. A què podem jugar?

Aquest diumenge celebrem l’esperada MINIFESTA, duta a terme pels nois i noies de 4t d’ESO i dirigida als alumnes d’Educació Infantil i 1r d’Educació Primària.

Dins d’aquesta diada, no us podeu perdre la conferència:

A QUÈ PODEM JUGAR? (PASSAR-HO BÉ AMB ELS FILLS DE 3 A 10 ANYS) Una xerrada-taller plena de jocs i propostes –moltes d’elles “de sempre”- per aprendre a compartir estones“mortes” amb els nostres fills i convertir-les en moments joiosos… i educatius!

El ponent serà, Juanjo Fernández Sola (Barcelona, 1965). Casat i amb dos fills. Llicenciat en Filosofia i Lletres (especialitat Filologia Romànica) per la Universitat Autònoma de Barcelona.  Professor de matèries molt diverses (Formació Humanística, Història de l’Art, Llengua Castellana, LlenguaFrancesa, Teatre i Religió) durant 18 anys a l’EscolaTècnica Professional del Clot (Barcelona). Ha estat monitor i responsable de colònies a l’esplai SCVSantPere Claver-El Clot i a l’esplai Lluís M. Chanu.



Rentar-se les mans

Tasca per la promoció de la salut dirigida per Anna Rimbau,  membre de la comissió.
UN PROJECTE PER TOTHOM

És el primer any que a l’escola formem part del projecte Fem salut. Teníem clar que volíem que fos un projecte participatiu i per això vam formar una comissió.

De temes de salut n’hi ha un munt però des de la classe de primer de primària, en volíem trobar un que realment estigués al seu abast. Moltes de les idees sorgides, a causa de l’edat d’aquests nens i nenes, passaven a dependre massa dels pares o dels adults i no ens feien el pes. De cop ho vam tenir clar, vam veure que en el calendari apareixia un dia especial: “El dia mundial de rentar-se les mans”. Des seguida vam investigar què podia suposar rentar-se les mans i vam veure que si evitàvem que uns petits éssers vius anomenats microbis habitessin en massa a les nostres mans, ens estalviaríem algun constipat i algun que d’altre mal de panxa. I això sí que estava a les nostres mans.

Va ser molt senzill, a través d’uns petits monstres que representaven als terribles microbis dolents i d’uns dibuixos que feien de perfecte escenari de situacions quotidianes dels més petits, ells mateixos es van animar a explicar a cadascun dels cursos de cada etapa la importància de rentar-se les mans.

A vegades una imatge val més que mil paraules i a vegades, la clara explicació d’un nen davant d’un fet que considera important, val més que la l’explicació d’un adult.

L’activitat va ser un èxit. Va agradar tant que a part de l’Àlex i la Camila (membres de la comissió de primer) vam necessitar l’ajuda de dos companyes més, la Sara i l’Anita.

Ho van fer molt bé, veieu-ne el resultat.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=disBROrZcSM[/youtube]

 

El son i l’aprenentage

El son és un estat fisiològic de descans del cos i de la ment durant el qual disminueix el ritme de les funcions orgàniques i la consciència i la voluntat són suspeses d’una manera total o parcial.

Tothom sap que si no es dorm bé i suficientment, l’endemà no rendim. Això mateix passa en els nens i adolescents que a més estan en una etapa de creixement i aprenetatge.

Aquí trobarem resposta a algunes de les preguntes més freqüents.

Descansar i dormir

  • Per què no dormen bé?
  • Tinc por, puc dormir al vostre llit?
  • El meu fill té malsons, per què?
  • El meu fill de 4 anys s’ha acostumat a dormir amb nosaltres: és bo que li ho deixem fer?
  • Quantes hores hores ha de dormir un nen?
  • Els nens petits poden dormir amb els pares?
  • Com és el son del bebé durant els primers mesos?
  • Aquest Nadal, com educar en el consum responsable?

    S’acosten dates importants, sobretot per aquells que tenim nens a casa. Llums al carrer, aparadors guarnits i un munt d’anuncis d’objectes per comprar. Nadal és quelcom més que consumir, però com controlar-ho?

    Aquí ens expliquen com educar en el consum responsable, cliqueu l’enllaç per veure el video:

     

    • Tenint uns criteris clars sobre el que s’ha de consumir dins l’àmbit familiar i saber dir que no al que no és adequat per als vostres fills, tenint en compte les edats, les característiques i les necessitats reals.
    • Evitant el consum mecànic, és a dir, aquell que els vostres fills fan, seguint les tendències que marquen els mitjans de comunicació o per imitació dels seus amics.
    • Evitant els excessos de regals i valorant el que es té.
    • Pensant en el conjunt de la família a l’hora de fer regals. Compartir els regals en família és una manera d’educar i d’afavorir els vincles afectius i comunicatius.
    • Observant com estan fets els productes (si respecten les condicions de treball, el medi ambient…). Només si tenim en compte aquests aspectes podrem tenir empreses responsables.
    • Dedicant un temps a orientar els fills perquè sàpiguen escollir els productes amb criteris responsables per tal de ser menys vulnerables als estímuls de la publicitat.
    • Fomentant els regals no materials, per exemple regalar objectes elaborats per un mateix o temps en família per fer activitats junts.
    • Evitant la cultura de la compra compulsiva que ens porta a acumular i llençar. Cal valorar l’objecte i tenir-ne cura per mantenir-lo en el temps.
    • Recordant que no tots els nens i joves tenen les mateixes possibilitats. El Nadal és una bona època per fer activitats solidàries, com dur regals a nens hospitalitzats o compartir un temps amb ells.
    • Sent un model de consumidor responsable per als vostres fills. Els nens i joves aprenen més amb les vostres accions que no pas amb les vostres paraules.

     

    • Consum a ritme de famílies
      Joc educatiu per a nens entre 6 i 12 anys, perquè, tot jugant, reflexioneu amb els més petits sobre la gestió del temps lliure amb un mínim pressupost. (Agència Catalana de Consum)
    • Per Nadal consum responsable
      Recomanacions a tenir en compte en les compres de Nadal. (Agència Catalana de Consum)
    • Compra de joguines responsables
      Orientacions i consells per escollir les joguines més adequades per als vostres fills. (Agència Catalana de Consum)

     

    Constituïda la comissió!

    Ja fa una mica que es va constituïr la vocalia de les persones delegades per a col·laborar amb l’escola en la promoció de la salut.

    Participen en aquest afer un grup d’alumnes, de pares i de professores.

    Us anirem informant en aquest bloc sobre algunes de les activitats que durem a terme.

     

    Aquests són els nois i noies que en formen part:

    Riscos i seguretat a internet

    Internet és un lloc ple d’oportunitats per als menors, on poden aprendre, comunicar-se o jugar. Però també hi ha algunsriscosconsells de seguretat que han de conèixer per evitar problemes. L’adquisició de la competència digital i l’exercici responsable de la ciutadania passa per tenir coneixements del que és permès a la xarxa i el que és una infracció, tenir consciència de la pròpia identitat digital i saber salvaguardar les dades personals, detectar abusos i saber demanar ajut a les persones adultes o conèixer els sistemes de protecció contra les amenaces dels programaris maliciosos.

    Som conscients del que fan els nostres fills davant l’ordinador?

    A quines xarxes socials  els podem trobar? Quin ús en fan?

    Què passa amb les imatges que hi pengen, fins on poden arribar?

    A tots ens preocupen aquests i altres temes relacionats amb els bons usos digitals. L’escola, la família i la societat tenim el dret i el deure d’ajudar a nens i joves en aquest mòn que és el seu, el contemporani, l’era digital.

    Recomanem aquest programa de TV3:

    OIK mentns? – 10/03/2009 ..

    Les noves tecnologies

    Facebook, Tuenti, Messenger, Fotolog… Tots els adolescents coneixen aquestes paraules que a alguns adults els sonen d’allò més estranyes. Mentre els joves estan “enganxats” a les noves tecnologies, per què alguns adults triguen hores per escriure un SMS?

    Cliqueu al següent enllaç per veure el programa: OIK mentns?