En aquesta experiència anem a estudiar les propietats sorprenents que poden tenir alguns materials, en aquest cas alguna cosa tan corrent com unes farinetes fetes amb farina de blat de moro.

De Experiments

Atenció! Treballar amb la papilla pot resultar una mica brut.

Material que vas a necessitar:
* Un got o una tassa
* Una cucharilla
* Farina de blat de moro (a Espanya es ven amb el nom de “Maizena”).
Què has de fer?
En primer lloc anem a preparar les farinetes de farina de blat de moro.
En un recipient (got o tassa) afegeix 2 o 3 cullerades satisfetes de farina de blat de moro.
Afegeix lentament un poc d’aigua, alhora que remous amb la cullera.
Què observes?
Mou molt a poc a poc per a aconseguir que es barregin i afegeix més aigua fins a aconseguir unes farinetes no massa espessa. Les propietats de les farinetes de blat de moro.
En primer lloc hauràs observat que et costava molt remoure la barreja. Quan intentaves moure-la es posava molt dura. Si remous a poc a poc es comporta com un líquid qualsevol. Però si intentes remoure més de pressa, costa molt més, el líquid es fa més viscós i, segons com fajos preparat les farinetes, pot fer-se gairebé sòlid. Bolca un poc de les farinetes en una mà. Veuràs que es comporta com qualsevol líquid, se t’escapa i cau. Però si ara vas amb compte perquè no s’escapi i intentes pastar-lo de pressa entre les dues mans, veuràs com aconsegueixes fer una bola pràcticament sòlida. Però, quan deixes de moure-la, flueïx altra vegada com qualsevol líquid. Posa ara les farinetes en un plat pla. Si fiques la mà en el plat veus que et mulla i es comporta com un líquid. Mou els dits i observa el seu comportament. Però, què passa si intentes retirar la mà molt de pressa? Observa que la mà es queda gairebé pegada al plat. Si la retires molt de pressa pots arribar a moure el plat. Vés amb compte no surti disparat i es trenqui. Si volquem ara les farinetes sobre una superfície molt llisa veiem que es formen tolls. Intenta ajuntar els tolls empenyent amb la mà i els dits. Segueix movent tot amb rapidesa. AL cap d’un temps pots arribar a agafar-lo amb les mans. Si segueixes movent-lo de pressa tindràs una substància gairebé sòlida, però quan deixes de moure se t’escapa entre els dits. Són unes propietats molt curioses i sorprenents: unes vegades es comporta com un líquid i unes altres gairebé com un sòlid. El problema que ens planteja és per què ocorre això?

EXPLICACIÓ

Juan Carlos Sanz Martín, CIEMAT

Molts hem reparat que si es barreja un poc de farina de blat de moro amb aigua apareix unes farinetes amb una estranya propietat. En efecte, si la hi agita lentament es comporta com una líquid qualsevol, però a mesura que l’agitació es torna més ràpida aquella, com per art de màgia, s’espesseix i acaba fent-se dura com una pedra… Fins que disminueïx la rapidesa amb que s’agita. Llavors tornem a tenir un líquid normal.

Per què?

Amb una lupa de suficients augments veuríem que, a diferència del que ocorre quan tirem sal en aigua, la farina no es dissol en l’aigua sinó que forma el que es diu una suspensió. Apareixen uns petits grànuls envoltats per una capa d’aigua, la tensió superficial de la qual impedeix que es mullin.

Què ocorre quan vam agitar aquesta suspensió?

Bé, existeixen diverses explicacions.
Una és que la capa d’aigua que envolta als grànuls actua com una espècie de coixí que lubrica completament als grànuls permetent-los un moviment lliure. Però, a l’agitar amb rapidesa la suspensió, és com si es rebregués una esponja: l’aigua s’expulsa dels espais intergranulares, amb el que augmenta la fricció entre ells, molt més com més brusc és el moviment.
Existeix altra explicació basada en l’estructura molecular de la farina de blat de moro. Bàsicament, aquesta està formada per midó, que és una substància formada per molècules que semblen com una llarga cadena (a això se li crida polímers). Se suposa que a l’agitar ràpidament la suspensió aquestes cadenes s’embullen el que dificulta que les molècules es llisquin entre si. No obstant això, aquesta explicació resulta poc convincent per diversos motius: què evita embullar-se a les molècules quan l’agitació és lenta?, per què no es trenquen les molècules quan l’agitació és ràpida? D’altra banda, se sap que quan apareix la suspensió de farina en aigua el midó no se separa en molècules sinó que forma gránulos comparativament grans gairebé totalment esfèrics. A més, pot advertir-se que la barreja de sorra de platja i aigua es comporta gairebé igual que la de farina en aigua, encara que les molècules de sorra no són polímers.
Una tercera explicació implica a l’electricitat estàtica. Quan les partícules de midó es freguen entre si es carreguen i s’atreuen. Com més es freguen més es carreguen, l’atracció és major i amb això augmenta la viscositat. Tal vegada l’argument més convincent és que la suspensió de farina de blat de moro en aigua és monodispersa. És a dir, els grànuls de midó tenen tots la mateixa grandària. Però a mesura que es fa més ràpida l’agitació creix el drenatge de l’aigua intersticial, provocant així la polidispersión (és a dir, diversificant la grandària dels gránulos) el que facilita que les partícules puguin empaquetar-se molt més densament i, en conseqüència, augmentat la viscositat del fluid.

Per cert, aquesta curiosa propietat es denomina antitixotropía (o tixotropía negativa)

Una resposta a SOBRE LES INTERESSANTS PROPIETATS DE LA BARREJA DE FARINA DE BLAT DE MORO I AIGUA

1. jmarco9 diu:

Ufffffffff. Mira Eernest, em sap greu, però els de cicle mitjà em sembla que no explicarem tant els experiments. Tot i així, sàpigues que els nens i nenes de 4t pugen amb moltes ganes de continuar amb els experiments.