Tot allò que faria Leonhard Euler…

Quan les lleis de la matemàtica es refereixen a la realitat, no són certes; quan són certes, no es refereixen a la realitat.
  • rss
  • Inici

Leonard Euler, 300 anys

fmontard | 9 juny 2007

Amic (i amiga) lector (i lectora). Segurament que si jo li preguntés el nom de 10 famosos futbolistes no tindria gaire problema en enumerar-me’ls tots. Si li pregunto el nom de 10 cantants, només que em digués els personatges que passegen per Operación Triunfo ja n’hi hauria prou. Però, i si jo li preguntés el nom de 10 il•lustres matemàtics? Quants de vostès em contestaria 10 noms? Segurament tothom diria Pitàgores i a algú se li acudiria citar l’autor d’aquest article (com a exemple de matemàtic, no pas com a il•lustre). Doncs bé, com aquest blog vol ser un servei públic, el dedicarem a repassar la vida d’un dels més grans matemàtics que ha donat la història. Enguany la comunitat internacional de matemàtics (sí, sí, els matemàtics també es reuneixen i fan vida social) ha decidit commemorar els 300 anys del naixement de Leonard Euler.

Leonard Euler nasqué el 15 d’ abril de 1707 a Basilea (Suïssa). El seu pare era un pastor protestant i desitjava formar-lo en teologia, però el noi es va adonar que gaudia molt més envoltat de números i formes geomètriques que no pas anant a dir missa. Fou així que es deixà influenciar per Johann Bernoulli, el seu profe particular de mates.

En aquells temps, els matemàtics estaven molt ben vistos (no com ara) i els diferents regnes els fitxaven pagant les clàusules de rescissió. Així fou com Leonard Euler acabà anant a Sant Petersburg, una ciutat que fundà el rei de Prússia Pere el Gran i que li posà Petersburg en honor al seu nom Pere (allò de Sant li van posar més tard).

Un cop a Petersburg, Euler aprèn, treballa i produeix alguns dels resultats més espectaculars de l’època, que han tingut transcendència durant bona part d’aquests darrers segles. Calcula el comportament dels cossos quan suren, desenvolupa l’hèlix de propulsió, treballa en el càlcul de les òrbites de tir, projecta canals, crea la idea de la turbina, s’ocupa de l’òptica i de l’astronomia, de la mateixa manera que estableix els primers conceptes de topologia, una branca de les matemàtiques que estudia les diferents formes que pot prendre un xiclet. També les seves investigacions en teoria de nombres són la base de la codificació i l’encriptació digital, sense les quals no seria possible navegar per Internet ni treure diners dels caixers automàtics. Fa obres d’arquitectura, estudia l’electromagnetismes, el moviment de la lluna… Les matemàtiques són a la base de tot.

Durant aquest temps, a Euler li queda una estoneta lliure per casar-se (alguns matemàtics tenen sentiments) i tenir la ben habitual xifra de 13 fills. Pocs anys més tard es queda cec fent un experiment d’òptica. Això li va provocar una gran alegria (sí, sí, alegria, heu llegit bé) perquè va dir que “ara res no em pot distreure de l’estudi de les matemàtiques”.

Es calcula que va escriure una mitjana de 800 pàgines cada any durant gairebé 60 anys, (si feu quatre comptes veureu que surten a 2 pàgines diàries de mates; 48000 en la seva vida.) Les seves obres completes, iniciades l’any 1909, van pel volum 72 i encara queda treball per fer (es creu que es pot arribar als 200 volums).

Finalment, morí el 18 de setembre de 1783. I penseu que si no hagués estat per Euler potser avui no faríem gaires classes de matemàtiques i servidor potser estaria a l’atur…

Fa 300 anys la matemàtica formava part de la cultura, com n’hauria de seguir formant ara.

Comentaris
5 Comentaris »
Categories
Dissertacions
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

El 62% de Déu

fmontard | 13 gener 2007

Amics (i amigues) lectors (i lectores) (i escoltadors i escoltadores, per si algú no sap llegir) ja hem passat aquestes dates anomenades festes de Nadal. Es veu que durant aquestes festes es celebra que hi havia un senyor (que no senyora) que es deia Jesús que va néixer un dia i va morir un altre dia. El cristianisme, per compensar això es va inventar la figura del Déu Pare que aquest ni neix ni mor, sinó que està i ha estat i es veu que també estarà.

Mirin, el fet que Jesús va existir, doncs tampoc ho discutirem. Ara bé, el fet que existeix aquest Déu Pare (i Mare?) el qual no podem veure ni imaginar és tota una altra cosa. Els creients, els ateus i els agnòstics ho discuteixen de tant en tant però tampoc treuen resultats apreciables. Però, i els matemàtics? Què tenen a dir sobre aquests afers teològics?

El primer matemàtic que ho va intentar va ser Blaise Pascal. El seu raonament era molt senzill: si existeix Déu, el premi de creure-hi és infinit; però si no existeix, el premi per no creure-hi és nul. Per tant, per poc probable que sigui l’existència de Déu, sempre serà molt millor la fe per un pur càlcul de probabilitats. Conclusió: una aposta per l’ateïsme és matemàticament inferior (té menys esperança) a una aposta per la fe.

L’alemany Thomas Vasek ha fet una estimació de la probabilitat de l’existència de Déu. Segons Vasek, la probabilitat que Déu existeix és d’un 62%. El procediment que utilitza és el següent: assumeix de partida que la probabilitat que Déu existeix és d’un 50% (que és una manera fina d’admetre que no se’n té ni idea). A partir d’aquí s’examinen uns indicis per reforçar la hipòtesi de l’existència o de la no existència:
1) Ha d’haver alguna causa que expliqui l’origen de l’Univers? Augment fins al 67% de probabilitat.
2) Hi ha alguna cosa que mantingui l’ordre a l’Univers? 80% de probabilitat.
3) Hi ha algun motorn extern de l’evolució de les espécies animals? Continua amb 80%.
4) Si ens mirem l’existència de mal al món la probabilitat de l’existència baixa fins al 45%.
5) Hi ha hagut al món persones que han tingut innegables experiències místiques… això fa pujar la probabilitat al 62%.

I amb això acaba el raonament… au! I ara que cadascú cregui el que vulgui.

Comentaris
1 Comentari »
Categories
Dissertacions
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Gent de Ponent

fmontard | 4 gener 2007


Indíbil (cabdill ilergeta); Joan Font (escultor); Antoni Sas (arquitecte); Ricard Cirera (astrònom); Antoni Torres (impulsor cultural); Enric Serecigni (empresari i impulsor cultural); Víctor Colomer (sindicalista); Josep Benseny (pintor); Martina Castells (metgessa); Trinitat Arnaldo (pedagog); Josep Plana (dibuixant); Ignasi Sanuy (periodista); Assumpta Porta (escriptora); Agapit Lamarca (arquitecte); Josep Manetes (fotògrafs); Miquel Roig (comerciant i promotor cultural); Francesc Remolins (cardenal); Ricard Vinyes (músic); Ramon Aguiló (escultor); Ramon Felip (economista); Baldomer Bonet (científic); Victorià Muñoz (enginyer); Samuel Gili i Gaya (filòleg); Manuel del Palacio (escriptor); Manuel Desvalls (polític); Ramon Soldevila (polític); Antoni Barbosa “Trapa” (periodista); Emili Raimat (odontòleg); Pere Castelló (metge); Anton Soler (arquitecte); Ramon Borràs (escultor); Sebastià Garsaball (líder camperol); Morera i Gatell (arquitecte); Ramon Castejón (polític); Ezequiel Boixet (periodista); Marià Gomà (arquitecte); Joan d’Agramunt (viatger); Salvador Roca (pedagog); Alfred Perenya (polític); Miquel Agelet (empresari); Enric Granador (músic); Llorenç Agustí i Claveria (empresari); Alfons Costafreda (escriptor); Pius Font i Quer (botànic); Zoe Rosinach (doctora); Manuel de Montsuar (president de la Generalitat); Valeri Serra (floklorista); Anastasi Pinós (historiador); Agustí Duran i Sampere (historiador); Magí Morera (poeta); Sant Anastasi (sant); Joan Bergós (arquitecte); Arnau Mir de Tost (conqueridor); Miquel de Cortiada (jurista); Emili Pujol (músic); Sant Pere Claver (sant); Maria Rúbies (pedagoga); Enric Pubill “Lo Parrano” (músic); Ramon Corcelles (escultor); Enric Farreny (pedagog); Humbert Torres (polític); Onofre Cerveró (jurista); Lluís Blet (botànic); Ramon Argilés (arquitecte); Lluís Companys (president de la generalitat); Gaspar de Portolà (descobridor); Manuel de Pedrolo (escriptor); Leandre Cristòfol (escultor); Sant Faust (sant); Joan Oró (bioquímic); Roc Pifarré (cardiòleg)…

Tots aquests homenots (i donotes) són nats a les comarques lleidatanes des del 216 aC fins als nostres dies. Hi ha personatges de totes les èpoques i de tots els oficis. I es demostra que les nissagues lleidatanes poden destacar en qualsevol camp de la cultura, l’economia, el comerç. Aleshores… per què ells lleidatans només servim per la conselleria d’agricultura? És que fem cara de tarròs? És que anem pel carrer en tractor? Potser va sent hora de prendre’ns la tonteria aquesta de la paritat seriosament i reclamem un 25% de consellers lleidatans, no? Perquè amb aquests governs que tenim els lleidatans som com un globus en una festa d’eriçons.

Comentaris
12 Comentaris »
Categories
Lleida
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

"Nitbona", "Nadals", "Turró" i "Sanesteve"

fmontard | 24 desembre 2006

Diuen que això del català va la mar de bé i que els xiquets catalans han d’estudiar més espanyol, que es veu que no en saben prou. Per comprovar la bona salut del català n’hi ha prou de parar l’orella. Pares l’orella en un indret qualsevol (de la Panadella cap al mar) en un moment qualsevol i les probabilitats de sentir algú parlant català són molt inferiors a les de sentir algú parlant espanyol. I quan, finalment, la sort i la perseverança et permeten escoltar una conversa en català et quedes garratibat de veure fins a quin punt el català que es parla està impregnat d’espanyol. Ni un ni dos, molts cops he sentit aquests dies gent que parlaven del que farien o deixarien de fer aquesta nit, la Nit de Nadal, la qual curiosament anomenen Nitbona, en un calc de l’espanyol que posa la pell de gallina.

I, encara no recuperat de tanta Nitbona, segueixes parant l’orella i segueixen parlant d’aquestes festes i t’adones que molta gent es refereix a les festes com a Nadals, un plural absurd que no saps ben bé d’on ve fins que recordes que els espanyols tenen l’estrany costum de considerar que aquests dies són les Navidades.

I si no et saps avenir d’aquest plural, després resulta que amb l’orella encara parada descobreixes un singular que també et sorprèn. D’allò que tota la vida n’havíem dit torrons (o tarrons en lleidatà) cada cop hi ha més gent que en diu torró. I la raó, naturalment, és que els espanyols ho diuen així, en singular.

I quan ja no vols parar més l’orella i vols anar cap a casa a celebrar la Nit de Nadal i menjar els torrons que cagarà el tronc, encara tens temps d’adonar-te que de l’endemà del dia de Nadal en diuen Sanesteve com si la t de Sant hagués desaparegut. I, és clar, la cosa és que en espanyol es pronuncia d’aquesta manera. I penses que realment has tingut molta sort de poder parar l’orella i de sentir algú que encara parla en català i que no t’amargaràs pas les festes perquè la gent digui Nitbona, Nadals, torró i Sanesteve, que pitjor serà en el futur quan només sentiràs Nochebuena, Navidades i turrón i quan Sant Esteve ja no el celebrarà ningú.

Comentaris
3 Comentaris »
Categories
Catalunya
Comentaris RSS Comentaris RSS
Retroenllaç Retroenllaç

Next Entries »

Llista de blocs

  • Aquí matemàtiques
  • Col·legi Mirasan
  • Enciclopèdia de la ciència 2.0
  • Proves Cangur
  • Quin matemàtic va néixer avui?
  • Societat Balear de Matemàtiques
  • Societat Catalana de Física
  • Societat Catalana de Matemàtiques

Categories

Etiquetes

Electrotècnia 1r batx Electrotècnia 2n batx f Foto Física 1r batx Física 2n batx Humor m Mates 1r Batx Mates 1r ESO Mates 2n batx Mates 2n ESO Mates 3r ESO Mates 4rt ESO Naturals 2n ESO Video
rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox