LA FAUNA DE L’ALT CAMP

Avui dia 9 de maig els agents forestals ens han explicat les classes d’animals vertebrats que hi ha a la nostra comarca i aquelles espècies que estant protegides. Ha estat interessant saber coses curioses d’aguns d’ells.

SORTIDA AL RIU FRANCOLÍ – PONT DE GOI

Avui dia 13 d’abril els alumnes de 5è hem fet una sortida per estudiar l’entorn del riu Francolí al Pont de Goi. Hi hem anat a peu i a la font de sant Bernat hem esmorzat. Quan hem arribat a prop de riu el Sr. Antoni i altres monitors ens han rebut i ens hem baixat cap al riu. A la riba del riu hem trobat una colobra ferida. L’Antoni l’ha agafat i l’ha posat en un lloc per veure si es pot curar.
Seguidament hem travessat el riu i ens ha fet preguntes sobre el riu Francolí i hem après els afluents ( Brugent, Glorieta, torrents del Valls com el del Catllar ), la utilitat de l’aigua ( beure, higiene, regar). Les característiques d’un riu Mediterrani que porta més aigua quan plou força i a l’estiu en porta poca. Com diu la cançó el nostre país és un país que no sap ploure. També ens ha indicat que som al curs mitjà del riu. Ens ha fet observar que era la llera i la riba. L’aigua que veiem que porta el riu és 1/4 part de la totalitat de l’aigua superficial i subterrània, sota terra hi ha unes ¾ parts.
Després amb la finalitat d’estudiar quin és el grau de contaminació del riu hem recollit mostres de bioindicadors ( microinvertebrats com cucs, gambetes de riu, sangoneres, cargols d’aigua, larva de cranc de riu, bètids, isòpodes, ceratopogònid). De cada animal teníem una puntuació i hem fet la mitjana. Ha sortit 4,5, una contaminació moderada, bàsicament de matèria orgànica.
Finalment hem plantat espècies de bosc de ribera- arbres i arbusts que necessiten bastanta aigua – tamariu, gatells, sargues.
Ha estat una sortida molt divertida i ens ho hem passat molt bé.

PRESENTACIÓ D’UN INVENT

Els alumnes de 5è durant la setmana blanca ens hem preparat una presentació sobre un invent. Disposàvem de diferents webs a internet per fer la recerca d’informació. En general ens hem esforçat en preparar la prepsentació, alguns estàvem nerviosos. N’hi ha que s’ho havien preparat molt bé i uns hem après dels altres al veure com ho feien. Per altres vegades tindrem una mica més d’experiència . Us deixem una mostra visual de les nostres presentacions.

ELS ANIMALS INVERTEBRATS

Ela alumnes de 5è hem treballat els animals invertebrats i per petits grups hem preparat una presentació de cada grup: artròpodes, mol·luscs, cnidaris, equinoderms i esponges. També hem fet recerca d’informació sobre la metamorfosi de la papallona.

EVITA EL FOC…LA DIVERSITAT ÉS VIDA

El dia 10 de desembre els alumnes de 5è vam fer l’activitat Evita el foc… la diversitat és vida. El tema era les causes dels incendis forestals, la majoria dels quals són provocats per l’home.
El foc necessita tres elements per cremar: combustible (fusta, branques, fulles seques…), la calor i oxigen. Si no té algun d’aquests elements ja no pot cremar. Per això, per apagar-lo si tirem aigua li treiem la calor, terra per ofegar-lo o fer un talla-focs.
Després hem fet un joc per grups, on cada grup tenia un bosc diferent, per exemple un matollar, i un paper amb dos apartats: “positiu pel meu bosc” i “negatiu pel meu bsc”; després tiràven un dau, i segons el número que havia sortit agafàvem una carta i havíme de dir si és positiu o negatiu segons els bosc que teníem. Ha sigut molt divertit
.

MAQUETA DELS PULMONS

Avui dia 25 d’octubre hem fet una maqueta del funcionament dels pulmons amb una ampolla de plàstic, plastilina, dues canyes de refresc, dos globus i un guant de làtex. Quan estiràvem el guant els globus s’inflaven i després es desinflaven. Així s’ha pogut observar la inspiració i l’expiració.

EXPOSEM UN TREBALL DEL COS HUMÀ

Els alumnes de 5è han exposat l’aparell digestiu , l’aparell excretor, l’aparell respiratori , l’aparell locomotor, el sistema nerviós i l’aparell circulatrori. S’han esforçat i ho han fet amb molta il·lusió. Us encoratjo a que continueu així, i felicitar-vos per la vostra exposició del tema.

SUPERNOVA , ROBÒTICA

Els alumnes de Cicle Superior hem fet un taller de robòtica. Aquest taller consistia en recollir mostres i rescatar el vigilant. hem introduït la informació a un ordinador. Se l’indicava quan havia d’arrancar i cap a on havia de girar. Tenia quatre braços: braç cervell (recollia el de més amunt), braç terrestre (recollir mostres de la torre),braç nas (agafar mostres)i braç rebotador (alliberar el vigilant i complir la missió).